Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-1235/12-4/LK
z 11 marca 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 06.12.2012 r. (data wpływu 14.12.2012 r.) uzupełnionym w dniu 18.02.2013 r. (data wpływu 22.02.2013 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 07.02.2013 r. (skutecznie doręczone w dniu 12.02.2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie korekty opodatkowania dostawy towarów w związku z ich eksportem – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 14.12.2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie korekty opodatkowania dostawy towarów w związku z ich eksportem.


Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 18.02.2013 r., złożonym w dniu 18.02.2013 r. (data wpływu 22.02.2013 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 07.02.2013 r.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:


W dniu 22.05.2012 Wnioskodawca wystawił fakturę nr 99/2012 dokumentującą eksport towaru dla firmy C. z Rosji. Towar przekazano do wysyłki w tym samym dniu razem z fakturą. Zapłatę za eksportowany towar, objęty fakturą Wnioskodawca otrzymał przelewem na konto bankowe 17.05.2012 r. Przed złożeniem deklaracji VAT-7 za 05/2012 i 6/2012 Wnioskodawca nie otrzymał dokumentu IE-599 z potwierdzeniem wywozu poza obszar UE, w związku, z czym w miesiącu czerwcu Wnioskodawca opodatkował całą sprzedaż z faktury 99/2012 stawką podstawową 23%. W dniu 08.10.2012 Wnioskodawca otrzymał pocztą elektroniczną kopię dokumentu IE-599. Wnioskodawca nadmienia że, przedstawiony dokument IE-599 otrzymał za pośrednictwem firmy, która tym samym transportem dokonywała wywozu swoich towarów.

Towar z faktury 12 z dnia 22-05-2012 zapakowano i wysłano z terytorium kraju transportem samochodowym przez Litwę do kontrahenta z Rosji.

Celną procedurę wywozu towaru rozpoczęto w litewskim Urzędzie Celnym za pomocą litewskiej agencji celnej z Wilna zgodnie z załączonym do wniosku dokumentem IE-599. Bezpośrednim eksporterem jest Firma Wnioskodawcy, co znajduje również potwierdzenie w załączonej kopii dokumentu IE-599 a krajem eksportu jest Polska. Z posiadanych dokumentów wynika tożsamość towaru będącego przedmiotem eksportu i wywiezionego poza granice Unii Europejskiej. Wnioskodawca zwraca uwagę, że we wniosku przedstawił zaistniały stan faktyczny, a załączniki zostały dołączone w celu dokładniejszego zobrazowania zaistniałej sytuacji.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy przedstawione dokumenty przy opisanym stanie faktycznym upoważniają Wnioskodawcę do korekty opodatkowania sprzedaży eksportowej i zastosowania właściwej stawki 0%?


Zdaniem Wnioskodawcy zgromadzone dokumenty pozwalają na dokonanie korekty sprzedaży eksportowej i zastosowanie do niej stawki 0%.

Zgodnie z art. 41 ust. 6,7,8,9 posiadane przez Wnioskodawcę dokumenty jednoznacznie potwierdzają wywóz towarów poza granice UE. Dane zawarte w kopiach dokumentów IE-599 w przedstawionej formie, w powiązaniu z kopią dokumentu SAD oraz fakturą z dnia 22.05.2012 r. są wzajemnie powiązane chociażby przez nr MRN, występujących w nich kontrahentach itd. Ilość, wartość, numery dokumentów transportowych są tożsame. Dostawa została dokonana, płatność za dokonanie dostawy zrealizowana za pośrednictwem banku, w razie potrzeby dostawę Wnioskodawca może potwierdzić przez kontrahenta z Rosji.

W świetle powyższych faktów Wnioskodawca uważa, że przedstawione dokumenty wyczerpują znamiona innych dokumentów potwierdzających dokonanie wywozu poza obszar celny Unii Europejskiej i może w związku z tym zastosować do tej sprzedaży stawkę 0%


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


W myśl postanowień zawartych w art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054) zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Eksportem towarów - w świetle art. 2 pkt 8 ustawy – jest potwierdzony przez urząd celny określony w przepisach celnych wywóz towarów z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej w wykonaniu czynności określonych w art. 7, jeżeli wywóz jest dokonany przez:

  1. dostawcę lub na jego rzecz, lub
  2. nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju, lub na jego rzecz, z wyłączeniem towarów wywożonych przez samego nabywcę dla celów wyposażenia lub zaopatrzenia statków rekreacyjnych oraz turystycznych statków powietrznych lub innych środków transportu służących do celów prywatnych.

Z treści przepisu art. 7 ust. 1 powołanej ustawy wynika, że dostawą towarów jest przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).


Wobec powyższego aby uznać daną czynność za eksport towarów, muszą wystąpić łącznie następujące przesłanki:

  • ma miejsce czynność określona w przepisie art. 7 ustawy,
  • wywóz towarów z terytorium kraju poza terytorium Wspólnoty przez dostawcę lub na jego rzecz (eksport bezpośredni), lub nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju, lub na jego rzecz (eksport pośredni),
  • wywóz towaru musi być potwierdzony przez urząd celny określony w przepisach celnych.


Niespełnienie jakiejkolwiek z wymienionych przesłanek powoduje, iż nie dochodzi do eksportu towarów w rozumieniu przepisów ustawy.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca w dniu 22.05.2012 Wnioskodawca wystawił fakturę nr 99/2012 dokumentującą eksport towaru dla firmy C. z Rosji. Towar przekazano do wysyłki w tym samym dniu razem z fakturą. Zapłatę za eksportowany towar, objęty fakturą Wnioskodawca otrzymał przelewem na konto bankowe 17.05.2012 r. Przed złożeniem deklaracji VAT-7 za 05/2012 i 6/2012 Wnioskodawca nie otrzymał dokumentu IE-599 z potwierdzeniem wywozu poza obszar UE, w związku, z czym w miesiącu czerwcu Wnioskodawca opodatkował całą sprzedaż z faktury stawką podstawową 23%. W dniu 08.10.2012 Wnioskodawca otrzymał pocztą elektroniczną kopię dokumentu IE-599. Wnioskodawca nadmienia że, przedstawiony dokument IE-599 otrzymał za pośrednictwem firmy, która tym samym transportem dokonywała wywozu swoich towarów. Towar z naszej faktury 99/20 12 z dnia 22-05-20 12 zapakowano i wysłano z terytorium kraju transportem samochodowym przez Litwę do kontrahenta z Rosji. Celną procedurę wywozu towaru rozpoczęto w litewskim Urzędzie Celnym za pomocą litewskiej agencji celnej z Wilna zgodnie z załączonym do wniosku dokumentem IE-599. Bezpośrednim eksporterem jest Firma Wnioskodawcy, co znajduje również potwierdzenie w załączonej kopii dokumentu IE-599 a krajem eksportu jest Polska. Z posiadanych dokumentów wynika tożsamość towaru będącego przedmiotem eksportu i wywiezionego poza granice Unii Europejskiej. Wątpliwości Wnioskodawcy odnoszą się do kwestii czy przedstawione dokumenty przy opisanym stanie faktycznym upoważniają Wnioskodawcę do korekty opodatkowania sprzedaży eksportowej i zastosowania właściwej stawki 0%.

Przedmiotem niniejszej sprawy jest ustalenie, czy dokumenty jakie posiada Spółka w związku z dokonywanym przez nią eksportem towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 lit. b ustawy, upoważnia ją do korzystania z preferencyjnej stawki podatku 0%.

Z opisanego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca dokonuje eksportu bezpośredniego, bowiem Wnioskodawca sprzedaje towary na rzecz nabywcy z Rosji. Towar będący przedmiotem dostawy zostaje wywieziony z terytorium Polski transportem samochodowym do kontrahenta z Rosji. Procedura celna wywozu towaru została rozpoczęta w litewskim Urzędzie Celnym za pomocą litewskiej agencji celnej, gdzie bezpośrednim eksporterem widniejącym na dokumencie IE-599 jest Wnioskodawca.

Przepis art. 41 ust. 1 ustawy stanowi, że stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Podkreślić także należy, iż zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi. Jedną z czynności, która korzysta z obniżonej stawki podatku VAT jest eksport towarów. Bowiem w myśl art. 41 ust. 4 ustawy, w eksporcie towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 lit. a, stawka podatku wynosi 0%.

Zgodnie natomiast z przepisem art. 41 ust. 6 ustawy, stawkę podatku 0% stosuje się w eksporcie towarów, o którym mowa w ust. 4 i 5, pod warunkiem że podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy otrzymał dokument potwierdzający wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej.

Oznacza to, iż prawo do zastosowania stawki podatku w wysokości 0% z tytułu eksportu towarów uzależnione jest od posiadania przez podatnika dokumentu potwierdzającego wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej.

Natomiast art. 41 ust. 6 ustawy stanowi, iż stawkę podatku 0% stosuje się w eksporcie towarów, o którym mowa w ust. 4 i 5, pod warunkiem że podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy otrzymał dokument potwierdzający wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej.

Jeżeli warunek, o którym mowa w ust. 6, nie został spełniony, podatnik nie wykazuje tej dostawy w ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3, za dany okres rozliczeniowy, lecz w okresie następnym, stosując stawkę podatku 0%, pod warunkiem otrzymania dokumentu wymienionego w ust. 6 przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za ten następny okres. W przypadku nieotrzymania tego dokumentu w terminie określonym w zdaniu poprzednim mają zastosowanie stawki właściwe dla dostawy tego towaru na terytorium kraju (art. 41 ust. 7 ustawy).

Na podstawie art. 41 ust. 8 ustawy, przepis ust. 7 stosuje się w przypadku, gdy podatnik posiada dokument celny potwierdzający procedurę wywozu.

Zgodnie z art. 41 ust. 9 ustawy, otrzymanie przez podatnika dokumentu potwierdzającego wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej w terminie późniejszym niż określony w ust. 6 i 7 upoważnia podatnika do dokonania korekty podatku należnego w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym podatnik otrzymał ten dokument.

Zatem w przypadku eksportu towarów, do zastosowania stawki 0% konieczne jest spełnienie określonych warunków o charakterze formalnym. Ich spełnienie ma gwarantować, że faktycznie nastąpił wywóz towarów i że bez ich powrotnego przywozu nie będą one przedmiotem dostawy na terytorium kraju, która poprzez zastosowanie stawki 0% byłaby faktycznie nieopodatkowana. Ustawa wprowadza dla obu tych rodzajów eksportu różne warunki formalne, których dopełnienie jest warunkiem zastosowania stawki 0%. Jest to spowodowane różnym ich charakterem, a w szczególności tym, że w każdym przypadku inny podmiot dokonuje wywozu towaru.

Analizując przedstawione okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa podatkowego wskazać należy, że Wnioskodawca będzie miał prawo do korekty opodatkowania sprzedaży towarów w wyniku ich eksportu i zastosowania preferencyjnej stawki 0%, bowiem jak wskazał Wnioskodawca w miesiącu maju dokonał eksportu towarów w związku z brakiem właściwych dokumentów transakcja sprzedaży została opodatkowana stawką podstawową 23%. Jednakże w miesiącu październiku Wnioskodawca otrzymał pocztą elektroniczną kopię dokumentu IE-599 potwierdzającego wywóz towarów z terytorium kraju i dokonaną odprawę celną w litewskim urzędzie Celnym za pomocą litewskiej agencji celnej. A zatem Wnioskodawca ma prawo do korekty podatku należnego w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym podatnik otrzymał ten dokument zgodnie z art. 41 ust. 9 ustawy.


W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Tut. Organ ponownie zauważa, iż analiza załączników dołączonych do wniosku o wydanie interpretacji w indywidualnej sprawie nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej. Tym samym nie były one przedmiotem merytorycznej analizy.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. 2012, poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj