Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP3/443-3/13-2/TW
z 4 kwietnia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 2 stycznia 2013 r. (data wpływu 7 stycznia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie rozliczania należnej akcyzy z tytułu sprzedaży na terytorium kraju samochodów osobowych – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 stycznia 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie rozliczania należnej akcyzy z tytułu sprzedaży na terytorium kraju samochodów osobowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (dalej również Spółka) jest podmiotem profesjonalnie zajmującym się handlem m.in. samochodami osobowymi.

W szczególności nabywa ona w kraju samochody osobowe (przed pierwszą rejestracją w Polsce) w celu ich dalszej odsprzedaży w ramach prowadzonej działalności gospodarczej na terenie Polski. Samochody te nie są przez Spółkę rejestrowane w Polsce.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy prawidłowe jest stanowisko Spółki, że prawo do odliczenia akcyzy związanej z zakupem samochodu w kraju, od akcyzy należnej z tytułu sprzedaży na terytorium kraju, przysługuje niezależnie od tego czy konkretny samochód będący przedmiotem zakupu w kraju został przez Spółkę w danym miesiącu (tj. miesiącu, za jaki składana jest deklaracja, w której następuje obniżenie akcyzy należnej) sprzedany?
  2. Czy prawidłowe jest stanowisko Spółki, że warunkiem dokonania odliczenia w przypadku zakupu w kraju jest otrzymanie w danym miesiącu (tj. w miesiącu, za jaki składana jest deklaracja, w której następuje obniżenie akcyzy należnej) faktury dokumentującej zakup, w której wystawca określił kwotę akcyzy należnej z tytułu sprzedaży?

Wnioskodawca przedstawił następujące stanowiska.

Ad 1.

Zgodnie z art. 79 ustawy o akcyzie, podatnik ma prawo do obniżenia kwoty akcyzy o kwotę akcyzy zapłaconej przy nabyciu wyrobów akcyzowych niezharmonizowanych związaną ze sprzedażą opodatkowaną lub zapłaconą od importu.

Spółka stoi na stanowisku, że zgodnie z powyższym przepisem, ma ona prawo do odliczenia kwoty akcyzy związanej z zakupami krajowymi samochodów, bez konieczności przyporządkowywania kwot podatku akcyzowego związanych z nabyciem poszczególnych samochodów do kwot podatku należnego z tytułu sprzedaży krajowej tych samochodów.

Art. 79 ustawy o akcyzie nie odnosi się bowiem do sprzedaży konkretnych wyrobów akcyzowych niezharmonizowanych, ale mówi ogólnie o obniżeniu kwoty należnej akcyzy związanej z dokonaną sprzedażą opodatkowaną.

Spółka dokonuje zakupów krajowych samochodów osobowych w celu ich dalszej odsprzedaży przed pierwszą rejestracją, a zatem każdy taki zakup będzie związany ze sprzedażą opodatkowaną.

W rezultacie, Spółka ma prawo do odliczenia akcyzy związanej z zakupem krajowym od akcyzy należnej w danym miesiącu z tytułu sprzedaży, bez względu na fakt, że akcyza należna z tytułu sprzedaży nie dotyczy tych samych samochodów, których dotyczy akcyza związana z zakupami krajowymi.

Takie stanowisko znajduje potwierdzenie w interpretacjach wydawanych przez organy podatkowe w indywidualnych sprawach podatników. W szczególności w:

  • postanowieniu Urzędu Celnego w Warszawie sygn. 44100C-PAI-91001-37/05/3758/EU, w którym stwierdzono m.in., że należy zgodzić się, że Spółka postępuje prawidłowo obniżając należny podatek akcyzowy od sprzedanych samochodów w miesiącu rozliczeniowym o akcyzę naliczoną wskazaną w fakturach zakupu VAT, które otrzymała w danym miesiącu rozliczeniowym, niezależnie od tego czy zostały sprzedane czy pozostały jako towar w magazynie,
  • postanowieniu Urzędu Celnego w Bydgoszczy z dnia 18 marca 2005 r., sygn. 431000-PA -0504-5/C5/DJ, w którym potwierdzono stanowisko podatnika, że postępuje prawidłowo, wykazując w deklaracji za dany miesiąc wszystkie sprzedane samochody osobowe z akcyzą należną. Następnie w części zwolnienia i pomniejszenia wykazujemy akcyzę od wszystkich nabytych samochodów osobowych (...) ponieważ wiąże się ona ze sprzedażą opodatkowaną w przyszłości,
  • interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 13 listopada 2008 r., sygn. IBPP3/443-592/O8/PK,
  • w szeregu innych interpretacji organów podatkowych w analogicznych sprawach.

Ad 2.

Zgodnie z art. 79 ustawy o akcyzie, podatnik ma prawo do obniżenia kwoty akcyzy o kwotę akcyzy zapłaconą przy nabyciu wyrobów akcyzowych niezharmonizowanych związaną ze sprzedażą opodatkowaną lub zapłaconą od importu.

Zdaniem Spółki, brzmienie tego przepisu wskazuje, iż odliczeniu od akcyzy należnej w deklaracji AKC-3 za określony miesiąc powinna podlegać akcyza wynikająca z krajowych faktur zakupowych (wykazana przez sprzedawców w tych fakturach) otrzymanych w miesiącu, którego dotyczy ta deklaracja, przy czym warunkiem dokonania odliczenia nie jest zapłata tych faktur przez Spółkę na rzecz sprzedawcy, ale fakt zapłaty akcyzy przez sprzedawcę potwierdzony wykazaniem akcyzy na fakturze.

Taki sposób rozliczenia akcyzy znajduje oparcie w brzmieniu art. 79 ustawy o akcyzie i jest w pełni zgodny z funkcją faktury z wykazaną kwotą akcyzy wystawianej na rzecz Spółki przy zakupie przez nią samochodów.

Faktura z wykazaną kwotą akcyzy, którą otrzymuje Wnioskodawca jest bowiem dokumentem potwierdzającym zapłatę akcyzy od samochodu osobowego sprzedawanego na terytorium kraju przed pierwszą jego rejestracją. Zgodnie z art. 82 ust. 1 ustawy o akcyzie, sprzedający ma obowiązek wykazać kwotę akcyzy od dokonanej odsprzedaży samochodu osobowego na wystawionej przez siebie fakturze.

Co więcej, zgodnie z art. 82 ust. 2 ustawy o akcyzie, sprzedawca wykazawszy kwotę akcyzy na wystawionej przez siebie fakturze jest zobowiązany do zapłaty tej akcyzy także wówczas gdy cena sprzedaży nie była objęta obowiązkiem podatkowym albo została zwolniona od podatku. Oznacza to, że w momencie otrzymania przez Spółkę faktur zakupu interesy fiskalne budżetu Państwa zostały zabezpieczone, a u wystawcy tej faktury powstał obowiązek do zapłaty.

Wobec tego Spółka otrzymując tę fakturę jest upoważniona do odliczenia akcyzy zawartej w tej fakturze.

Powyższe stanowisko potwierdza paragraf 1 ust. 2 pkt 6 lit. b rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 22 lipca 2002 r. w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów, w myśl którego przez dokument potwierdzający zapłatę akcyzy rozumie się w przypadku przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą w zakresie obrotu pojazdami fakturę z wykazaną kwotą akcyzy.

Zostało to potwierdzone w piśmie Ministerstwa Finansów z dnia 24 czerwca 2004 r. (PA-Vl -03/109.6/04/1640).

Jeśli więc faktura z wykazaną kwotą akcyzy jaką otrzymuje Spółka jest dowodem zapłaty akcyzy, to konsekwentnie otrzymanie tego dokumentu powinno uprawniać nabywcę samochodu do wykonania jego prawa określonego w art. 79 ustawy o akcyzie, o ile dany zakup jest związany ze sprzedażą opodatkowaną.

Wobec powyższego, w opinii Spółki, fakt zapłaty ceny samochodu na rzecz sprzedawcy przez Spółkę ma charakter wtórny i nie powinien mieć wpływu na wykonanie prawa określonego w art. 79 ustawy o akcyzie.

Takie stanowisko znajduje potwierdzenie w interpretacjach wydawanych przez organy podatkowe w indywidualnych sprawach podatników. W szczególności:

  • w postanowieniu Urzędu Celnego II w Warszawie z dnia 24 lipca 2007 r., sygn. 442000-AP -9104-18/07/HM, w którym uznano, iż podatnik prawidłowo obniża należny podatek akcyzowy ze sprzedaży samochodów w miesiącu rozliczeniowym o akcyzę naliczoną wykazaną we fakturach VAT, niezależnie od faktycznego momentu zapłaty tych faktur,
  • w postanowieniu Urzędu Celnego I w Warszawie z dnia 18 stycznia 2007 r., sygn. 441000 -PAI-9100I-37/06/3756/EU, w którym stwierdzono m.in. „że należy zgodzić się, iż Spółka postępuje prawidłowo obniżając należny podatek akcyzowy od sprzedanych samochodów w miesiącu rozliczeniowym o akcyzę naliczoną wskazaną we fakturach zakupu VAT, które otrzymała w danym miesiącu rozliczeniowym”,
  • w postanowieniu Urzędu Celnego w Bydgoszczy z dnia 18 marca 2005 r., sygn. 431000-PA -0504-5/05/DJ, w którym stwierdzono, że kwotę akcyzy związaną ze sprzedażą opodatkowaną stanowić będzie suma kwot podatku akcyzowego wykazanego w otrzymywanych przez podatnika fakturach dokumentujących dokonanie czynności sprzedaży. Potwierdza to treść art. 82 ust. 1 ustawy o akcyzie, w myśl którego sprzedający jest zobowiązany do wykazania na wystawionej fakturze kwoty akcyzy od dokonywanej odsprzedaży samochodu osobowego. Natomiast prawo do skorzystania z obniżenia, o którym mowa w art. 79 ww. ustawy, podatnik uzyskiwać będzie z dniem otrzymania od sprzedającego faktury potwierdzającej sprzedaż opodatkowaną,
  • w piśmie Urzędu Celnego w Białymstoku z dnia 26 lipca 2005 r., sygn. 311000-PA-0550 -13/2/05/KG, w którym potwierdzono stanowisko podatnika, że ma on prawo do pomniejszenia akcyzy o kwotę akcyzy naliczonej zawartej w fakturze, podstawą jest jednak fakt posiadania faktury zakupu, a nie dokonanie jej zapłaty.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Na wstępie niniejszej interpretacji zauważyć należy, iż stanowisko Zainteresowanego nie jest prawidłowe, w szczególności z tego względu, iż opiera się ono na przepisach nieobowiązującej ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 ze zm.).

Natomiast z przedstawionego opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca jest podmiotem profesjonalnie zajmującym się handlem m.in. samochodami osobowymi. Nabywa on w kraju samochody osobowe (przed pierwszą rejestracją w Polsce) w celu ich dalszej odsprzedaży w ramach prowadzonej działalności gospodarczej na terenie Polski. Samochody te nie są przez Spółkę rejestrowane w Polsce.

Wyjaśnić zatem należy, iż od dnia 1 marca 2009 r. obowiązuje ustawa z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 ze zm.), zwana dalej ustawą.

Zgodnie z art. 100 ust. 1 ustawy, w przypadku samochodu osobowego przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

  1. import samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym;
  2. nabycie wewnątrzwspólnotowe samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym;
  1. pierwsza sprzedaż na terytorium kraju samochodu osobowego niezarejestrowanego na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym:
    1. wyprodukowanego na terytorium kraju,
    2. od którego nie została zapłacona akcyza z tytułu czynności, o których mowa w pkt 1 albo 2.

Co do zasady ww. czynności podlegają opodatkowaniu akcyzą w „I fazie obrotu” samochodami osobowymi.

Prawodawca przewidział jednak – w świetle art. 100 ust. 2 ustawy – opodatkowanie również i w fazach kolejnych. Zgodnie bowiem z tym przepisem, w przypadku samochodu osobowego przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również sprzedaż na terytorium kraju samochodu osobowego niezarejestrowanego na terytorium kraju, następująca po sprzedaży, o której mowa w ust. 1 pkt 3, jeżeli wcześniej akcyza nie została zapłacona w należnej wysokości a w wyniku kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony.

Powyższą regulację dopełnia art. 100 ust. 3 ustawy, w myśl którego jeżeli w stosunku do samochodu osobowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności podlegającej opodatkowaniu to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu, jeżeli kwota akcyzy została określona lub zadeklarowana w należnej wysokości.

Powyższe uregulowania wprowadzają zatem odmienne zasady obrotu samochodami osobowymi niż przepisy starej ustawy.

Zauważyć należy, iż zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy, podatnik z tytułu sprzedaży na terytorium kraju samochodu osobowego jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego:

  1. składać właściwemu naczelnikowi urzędu celnego deklaracje podatkowe w sprawie akcyzy, według ustalonego wzoru,
  2. obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwej izby celnej

– za miesięczne okresy rozliczeniowe, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy.

Przepis art. 106 ust. 1 ustawy w zakresie terminu składania deklaracji podatkowej odwołuje się do obowiązku podatkowego.

W myśl art. 101 ust. 3 i ust. 4 ustawy, obowiązek podatkowy z tytułu sprzedaży na terytorium kraju samochodu osobowego niezarejestrowanego na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym powstaje z dniem wydania, a w przypadkach, o których mowa w art. 100 ust. 5 pkt 2-9, z dniem wykonania tych czynności. Jeżeli sprzedaż samochodu osobowego powinna być potwierdzona fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z dniem wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7. dniu, licząc od dnia wydania, a w przypadkach, o których mowa w art. 100 ust. 5 pkt 2-9, z dniem wykonania tych czynności. Sprzedawca jest obowiązany do wykazania na wystawionej fakturze kwoty akcyzy od dokonanej sprzedaży.

Z powyższego wynika zatem, iż co do zasady obowiązkiem podmiotu dokonującego pierwszej sprzedaży na terytorium kraju samochodu osobowego niezarejestrowanego na terytorium kraju, zgodnie z przepisami o ruchu drogowym, jest rozliczenie należnej akcyzy.

Tak nabyte przez Zainteresowanego samochody osobowe będą podlegały opodatkowaniu tylko gdy ziszczą się przesłanki wskazane w art. 100 ust. 2 ustawy – tj. w przypadku kolejnej sprzedaży, która podlega opodatkowaniu jeżeli wcześniej akcyza nie została zapłacona w należnej wysokości a w wyniku kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony.

Obecne uregulowania nie przewidują zatem wielokrotnego powstawania obowiązku podatkowego w związku z obrotem samochodami osobowymi – nie występuje więc sytuacja uprawniająca do obniżki akcyzy.

Odpowiadając zatem na zadane we wniosku pytania stwierdzić należy, że Spółka nie ma prawa do odliczenia akcyzy niezależnie od tego czy konkretny samochód będący przedmiotem zakupu w kraju został przez Spółkę w danym miesiącu sprzedany. Obecne uregulowania prawne nie przewidują w zakresie obrotu samochodami osobowymi instytucji obniżki akcyzy.

W związku z powyższym, nieprawidłowe jest również stanowisko Spółki, iż warunkiem dokonania odliczenia w przypadku zakupu w kraju jest otrzymanie w danym miesiącu (tj. w miesiącu, za jaki składana jest deklaracja, w której następuje obniżenie akcyzy należnej) faktury dokumentującej zakup, w której wystawca określił kwotę akcyzy należnej z tytułu sprzedaży.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj