Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-1401/12/AŚ
z 18 marca 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku, który wpłynął do tut. organu 18 grudnia 2012r., uzupełnionym pismem (data wpływu 21 lutego 2013r.) oraz pismem z dnia 8 marca 2013r. (data wpływu 15 marca 2013r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • momentu postania obowiązku podatkowego z tytułu sprzedaży instalacji solarnej wraz z montażem oraz dokumentowania fakturami VAT wpłat mieszkańców
  • możliwości odliczenia podatku VAT od całej wartości instalacji solarnych przeznaczonych dla odbiorców indywidualnych

jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 grudnia 2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie momentu postania obowiązku podatkowego z tytułu sprzedaży instalacji solarnej wraz z montażem, dokumentowania fakturami VAT wpłat mieszkańców oraz możliwości odliczenia podatku VAT od całej wartości instalacji solarnych przeznaczonych dla odbiorców indywidualnych.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem, które wpłynęło do tut. organu w dniu 21 lutego 2013r., będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 8 lutego 2013r. znak: IBPP3/443-1401/12/AŚ. oraz pismem z dnia 8 marca 2013r. (data wpływu 15 marca 2013r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Piątego grudnia 2012r. gmina M przystąpiła do realizacji projektu pn. „....” Umowa na realizację ww. projektu, sygnowana przez przedstawiciela Władzy Wdrażającej Programy Europejskie, określa dofinansowanie przez stronę szwajcarską wydatków kwalifikowanych projektu na poziomie 60% oraz realizację przedsięwzięcia przez gminę M. w partnerstwie z gminami: N., S. oraz W.. Celem projektu jest ochrona środowiska w szczególności spełnienie norm jakości powietrza atmosferycznego, poprzez redukcję niskiej emisji zanieczyszczeń i wzrost wykorzystania odnawialnych źródeł energii.

Projekt obejmować będzie upowszechnienie wykorzystania odnawialnych i niekonwencjonalnych źródeł energii, tj.:

  • instalacje kolektorów słonecznych na obiektach użyteczności publicznej oraz na budynkach prywatnych mieszkańców
  • budowę układów fotowoltaicznych
  • budowę systemów energii geotermalnej.

Przystępując do realizacji projektu Gmina miała na względzie zapisy art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym, w myśl którego gminy wykonują zadania w imieniu i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie potrzeb wspólnoty, m.in. w zakresie ochrony środowiska i przyrody oraz ochrony zdrowia (art. 7 ust. 1i 5 ustawy o samorządzie gminnym).

W ramach realizowanego projektu, pn. „...”, na budynkach mieszkalnych osób fizycznych, zainstalowanych zostanie 400 instalacji solarnych, które wykorzystywane będą jedynie na potrzeby własne mieszkańców do podgrzewania wody użytkowej.

Pomiędzy Gminą a mieszkańcami uczestniczącymi w programie, zawarta zostanie umowa, zgodnie z którą mieszkaniec zobowiązany będzie do wpłaty na rzecz gminy kwoty ok. 3000 złotych jako należność za instalacje solarną wraz z montażem, w ramach wspomnianej umowy gmina zapewnia m.in:

  • wykonanie na nieruchomości mieszkańca montażu zestawu kolektorów słonecznych wraz z instalacją
  • zarządzanie i nadzór nad projektem
  • sprawowanie bieżącego nadzoru inwestorskiego
  • dokonanie przeglądu stanu istniejącej instalacji grzewczej wody użytkowej, pomieszczeń i miejsc montażu urządzeń w budynku mieszkalnym
  • opracowanie dokumentacji projektowej
  • wykonanie, do końca trwałości projektu, tj. przez 5 lat od dnia zakończenia projektu, okresowych przeglądów i konserwacji w ramach gwarancji wykonawcy.

Obowiązki mieszkańca obejmują między innymi:

  • udostępnienie budynku mieszkalnego w celu dokonania przeglądu istniejącej instalacji grzewczej wody użytkowej, pomieszczeń i miejsc montażu urządzeń,
  • udostępnienie budynku mieszkalnego w celu wykonania instalacji
  • co najmniej do końca trwania projektu, tj przez 5 lat od dnia zakończenia projektu, użytkowania układu zgodnie z jego przeznaczeniem i instrukcją obsługi
  • zapewnienie dostępu do instalacji celem wykonania okresowych przeglądów i konserwacji.

Faktury za zakup instalacji wystawione będą na Urząd Gminy. Instalacje od momentu zakupu, aż do zakończenia trwałości projektu, tj. przez 5 lat od jego rozliczenia, będą widniały w ewidencji środków trwałych Urzędu, a następnie przekazane zostaną mieszkańcom, przez ten czas będą oni korzystać z ciepłej wody użytkowej, ale równocześnie będą zobowiązani do utrzymania instalacji w należytym stanie gwarantującym uzyskanie zakładanego efektu ekologicznego. Instalacje solarne nie będą mogły być wykorzystywane przez mieszkańców do prowadzenia działalności gospodarczej. Mieszkańcy w tym czasie będą z nich korzystać pod darmowym użyczeniem.

Natomiast wpłata w wysokości ok. 3000 złotych jaką mieszkaniec zobowiązany będzie uiścić na podstawie wspomnianej umowy, będzie stanowić zapłatę za instalację solarną wraz z montażem, opłata będzie jednorazowa i wnoszona będzie przed wykonaniem usługi. Będzie ona miała charakter zadatku i będzie warunkiem wykonania montażu instalacji solarnej na budynku mieszkańca. W myśl art. 19 ust. 11 ustawy o VAT, otrzymanie przed wydaniem towaru lub wykonania usługi części należności (w szczególności przedpłaty, zaliczki, zadatku i raty) skutkuje powstaniem obowiązku podatkowego w tej części, wątpliwości może budzić zadatek równy całości należności (a takie będzie miało miejsce w przypadku programu solarnego), gdyż przepis wyraźne mówi o części należności. Gmina stoi na stanowisku, że także 100% wpłaty należy potraktować jako zadatek, co skutkować będzie, powstaniem obowiązku podatkowego w dniu otrzymania przez Gminę zadatku. Po upływie 5 lat Gmina wystawi fakturę końcową pomniejszoną o wpłacony zadatek. Wysokość wpłat mieszkańców uzależniona będzie od rodzaju instalacji.

Przewiduje się 3 kategorie instalacji:

  1. dla budynków do trzech mieszkańców
  2. dla budynków od trzech do 5 mieszkańców
  3. dla budynków powyżej 5 mieszkańców.

W piśmie, będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 8 lutego 2013r. uzupełniono wniosek o następujące informacje:

Ad. 1. Czy transakcja dokonana w oparciu o umowę z mieszkańcami, na podstawie której dokonywane będą wpłaty przez mieszkańców stanowi dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 czy też świadczenie usługi z rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy z dnie 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług?

Zgodnie z interpretacją indywidualną dla Gminy N. nr IBPP4/443-1008/10/AŚ z 22 października 2010 roku, wpłaty mieszkańców w ramach transakcji związanej z zakupem i montażem instalacji solarnej stanowią zapłatę za usługę budowlaną w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług.

Ad. 2. Czy wysokość wpłat jest dla każdego mieszkańca Gminy M. taka sama, jeżeli jest zróżnicowana to od czego zależy wysokość wpłat?

Opłata jaką mieszkaniec jest zobowiązany uiścić na podstawie umowy, będzie stanowić zapłatę za instalację solarną wraz z montażem. Opłata będzie jednorazowa i wnoszona przed wykonaniem usługi. Wysokość wpłat mieszkańców uzależniona będzie od rodzaju instalacji.

Przewidywane są trzy kategorie instalacji:

  1. dla budynków do trzech mieszkańców,
  2. dla budynków od trzech do pięciu mieszkańców,
  3. dla budynków powyżej pięciu mieszkańców.

Ad. 3. Czy Gmina uzależnia wykonanie instalacji solarnej na nieruchomości mieszkańców od dokonania przez nich wpłat czy niedokonanie wpłaty jest równoznaczne z rezygnacją z udziału w projekcie przez mieszkańca?

Pomiędzy Gminą, a mieszkańcem uczestniczącym w programie, zawarta zostanie umowa, zgodnie z którą mieszkaniec zobowiązany będzie do wpłaty na rzecz Gminy kwoty ok. 3000 zł jako należności za instalację solarną wraz z montażem. Opłata będzie jednorazowa i wnoszona przed dokonaniem usługi. Będzie ona miała charakter zadatku i będzie warunkiem wykonania montażu instalacji solarnej na budynku mieszkańca.

Ad. 4.

Wnioskodawca wskazał ponadto, że pytanie pierwsze „W którym momencie powstanie obowiązek podatkowy związany ze sprzedażą instalacji solarnej wraz z montażem?”, dotyczy również obiektów użyteczności publicznej, a nie tylko i wyłącznie transakcji zawartych na podstawie umów cywilnoprawnych z mieszkańcami. Pytanie dotyczy następujących instytucji:

Schroniska .

Dom Pomocy Społecznej .

Pomiędzy Gminą, a pozostałymi podmiotami zawarte zostaną umowy, zgodnie z którymi podmioty te zobowiązane zostaną do wpłaty na rzecz Gminy M. 40% wartości instalacji solarnej, zamontowanej na budynku.

Umowy zostaną podpisane w formie umowy użyczenia. Umowy użyczenia zostaną zawarte z podmiotami:

  1. Schronisko .
  2. Dom Pomocy Społecznej .

Umowy takie nie będą zawierane z:

  1. Urząd Gminy i Miasta M.
  2. Dom Kultury
  3. Gminny Ośrodek Zdrowia
  4. Środowiskowy Dom Samopomocy
  5. Klub Sportowy

Instalacje solarne na wyżej wymienionych obiektach nie będą stanowić sprzedaży opodatkowanej. Gmina M. dla tych obiektów nie będzie mogła odliczyć podatku VAT naliczonego.

W piśmie z dnia 8 marca 2013r. uzupełniono opis zdarzenia przyszłego o następujace informacje:

Wpłaty mieszkańców oraz dwóch instytucji użyteczności publicznej Schroniska .oraz Domu Pomocy Społecznej . stanowią zapłatę za usługę budowlaną termomodernizacyjną związaną z zakupem i montażem instalacji grzewczych (instalacji solarnej).

Z podmiotami Schroniskiem oraz Domem Pomocy Społecznej uczestniczącymi w programie, zawarta zostanie umowa, zgodnie z którą podmioty te zobowiązane będą do wpłaty na rzecz gminy kwoty stanowiącej równoważność 40% wartości instalacji solarnej jako należność za instalacje solarną wraz z montażem, w ramach wspomnianej umowy gmina zapewnia m.in:

  • wykonanie na nieruchomości montażu zestawu kolektorów słonecznych wraz z instalacją
  • zarządzanie i nadzór nad projektem
  • sprawowanie bieżącego nadzoru inwestorskiego
  • dokonanie przeglądu stanu istniejącej instalacji grzewczej wody użytkowej, pomieszczeń i miejsc montażu urządzeń w budynku mieszkalnym
  • opracowanie dokumentacji projektowej
  • wykonanie, do końca trwałości projektu, tj. przez 5 lat od dnia zakończenia projektu, okresowych przeglądów i konserwacji w ramach gwarancji wykonawcy.

Faktury za zakup instalacji solarnych dla Schroniska oraz Domu Pomocy Społecznej wystawione będą na Urząd Gminy. Instalacje od momentu zakupu, aż do zakończenia trwałości projektu, tj. przez 5 lat od jego rozliczenia, będą widniały w ewidencji środków trwałych Urzędu, a następnie przekazane na własność zostaną Schronisku oraz Domowi Pomocy Społecznej, przez ten czas podmioty te będą korzystać z ciepłej wody użytkowej, ale równocześnie będą zobowiązani do utrzymania instalacji w należytym stanie gwarantującym uzyskanie zakładanego efektu ekologicznego. Ww. podmioty w tym czasie będą z nich korzystać pod darmowym użyczeniem. Po upływie 5 lat Gmina wystawi dla Schroniska oraz Domu Pomocy Społecznej fakturę końcową pomniejszoną o wpłacony zadatek. Gmina uzależnia wykonanie instalacji solarnych na budynkach Schroniska oraz Domu Pomocy Społecznej od wpłaty 40% wartości instalacji solarnej.

Wartość 40% instalacji solarnej jaką muszą wpłacić podmioty tj. Schronisko oraz Dom Pomocy Społecznej na podstawie wspomnianej umowy, będzie stanowić zapłatę za instalację solarną wraz z montażem, opłata będzie jednorazowa i wnoszona będzie przed wykonaniem usługi.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Pytanie 1.

W którym momencie powstanie obowiązek podatkowy związany ze sprzedażą instalacji solarnej wraz z montażem? Czy faktury dla mieszkańców powinny być wystawione z chwilą wpłaty przez mieszkańca należnej gminie kwoty, czy dopiero po pięciu latach od zakończenia realizacji projektu, kiedy instalacje zostaną przekazane?

Pytanie 2.

Czy gmina może odliczyć VAT od całej wartości instalacji solarnych przeznaczonych dla odbiorców indywidualnych, czy tylko proporcjonalnie?

Stanowisko Wnioskodawcy (stanowisko doprecyzowane w piśmie, które wpłynęło do tut. organu z dniu 21 lutego 2013r.):

Ad. 1

Zgodnie z interpretacją indywidualną dla Gminy N nr IBPP/443-1008/10/AŚ z 22 października 2010 wpłaty mieszkańców stanowią zapłatę za usługę budowlaną związaną z zakupem i montażem instalacji grzewczych. W myśl art. 19 ust. 11 ustawy o VAT otrzymanie przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi części należności skutkuje powstaniem obowiązku podatkowego w tej części. Gmina stoi na stanowisku, że także 100% wpłaty należy potraktować jako zaliczkę co skutkować będzie powstaniem obowiązku podatkowego w dniu otrzymania zaliczki.

Zgodnie z art. 19 ust. 11 ustawy o VAT otrzymanie na poczet wykonania usługi montażu instalacji solarnej wpłaty stanowiącej zaliczkę powoduje powstanie obowiązku podatkowego. W związku z czym na moment faktycznego wykonania usługi, podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT, kwota należna z tytułu jej wykonania zostanie już opodatkowana. Stosownie do treści par. 10 ust. 1 -3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług, jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część lub całość należności, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, fakturę wystawia się nie później niż siódmego dnia od dnia, w którym otrzymano część lub całość należności od nabywcy. Zdaniem Wnioskodawcy faktury dla mieszkańców powinny być wystawione nie później niż siódmego dnia od dnia, w którym otrzymano należność, w formie zaliczki, od nabywców.

Ad. 2

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Gmina stoi na stanowisku, że przysługuje jej prawo do odliczenia VAT w całej wartości instalacji solarnych przeznaczonych dla odbiorców indywidualnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl przepisu art. 2 pkt 6 ww. ustawy o VAT przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Stosownie do art. 8 ust. 2a ustawy o VAT, w przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi.

Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w myśl art. 7 ustawy. Zauważyć również należy, iż usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym.

W związku z powyższym czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Z treści wniosku wynika, że piątego grudnia 2012r. gmina M przystąpiła do realizacji projektu pn. „...” Projekt obejmować będzie upowszechnienie wykorzystania odnawialnych i niekonwencjonalnych źródeł energii, tj.:

  • instalacje kolektorów słonecznych na obiektach użyteczności publicznej oraz na budynkach prywatnych mieszkańców
  • budowę układów fotowoltaicznych
  • budowę systemów energii geotermalnej.

W ramach realizowanego projektu na budynkach mieszkalnych osób fizycznych, zainstalowanych zostanie 400 instalacji solarnych, które wykorzystywane będą jedynie na potrzeby własne mieszkańców do podgrzewania wody użytkowej. Pomiędzy Gminą a mieszkańcami uczestniczącymi w programie, zawarta zostanie umowa, zgodnie z którą mieszkaniec zobowiązany będzie do wpłaty na rzecz gminy kwoty ok. 3000 złotych jako należność za i instalacje solarną.

W ramach projektu zostaną wykonane instalacje kolektorów słonecznych na obiektach użyteczności publicznej tj. Schronisku oraz Domu Pomocy Społecznej.

Również z tymi podmiotami (Schroniskiem oraz Domem Pomocy Społecznej) uczestniczącymi w programie, zawarta zostanie umowa, zgodnie z którą podmioty te zobowiązane będą do wpłaty na rzecz gminy kwoty stanowiącej równoważność 40% wartości instalacji solarnej jako należność za instalację solarną wraz z montażem.

Faktury za zakup instalacji wystawione będą na Urząd Gminy. Instalacje od momentu zakupu, aż do zakończenia trwałości projektu, tj. przez 5 lat od jego rozliczenia, będą widniały w ewidencji środków trwałych Urzędu, a następnie przekazane zostaną mieszkańcom, Schronisku oraz Domowi Pomocy Społecznej, przez ten czas będą oni korzystać z ciepłej wody użytkowej, ale równocześnie będą zobowiązani do utrzymania instalacji w należytym stanie gwarantującym uzyskanie zakładanego efektu ekologicznego. Mieszkańcy oraz ww. podmioty w tym czasie będą z nich korzystać pod darmowym użyczeniem.

Natomiast wpłata w wysokości ok. 3000 złotych jaką mieszkaniec zobowiązany będzie uiścić na podstawie wspomnianej umowy oraz kwota stanowiąca wartość 40% instalacji solarnej, jaką muszą wpłacić Schronisko oraz Dom Pomocy Społecznej będzie stanowić zapłatę za instalację solarną wraz z montażem, opłata będzie jednorazowa i wnoszona będzie przed wykonaniem usługi. Będzie ona miała charakter zadatku i będzie warunkiem wykonania montażu instalacji solarnej na budynku mieszkańca.

Po upływie 5 lat Gmina wystawi mieszkańcom, Schronisku oraz Domowi Pomocy Społecznej fakturę końcową pomniejszoną o wpłacony zadatek. Wysokość wpłat mieszkańców uzależniona będzie od rodzaju instalacji.

Wnioskodawca jednoznacznie wskazał, że wpłaty mieszkańców oraz dwóch instytucji użyteczności publicznej Schroniska oraz Domu Pomocy Społecznej stanowią zapłatę za usługę budowlaną termomodernizacyjną związaną z zakupem i montażem instalacji grzewczych (instalacji solarnej).

W związku z powyższym dokonywane przez mieszkańców, Schronisko oraz Dom Pomocy Społecznej wpłaty z tytułu uczestnictwa w projekcie dotyczyć będą świadczenia usługi termomodernizacyjnej wykonywanej w budynkach mieszkalnych. Gmina w oparciu o zawarte umowy cywilnoprawne będzie na rzecz ww. podmiotów świadczyła usługi, stosownie do treści art. 8 ust. 2a ustawy o VAT.

Zgodnie z ogólną zasadą wyrażona w art. 19 ust. 1 ustawy o VAT, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1.

Jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część należności, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w tej części (art. 19 ust. 11 ww. ustawy).

W związku z powyższym w przedmiotowej sprawie z tytułu otrzymywanych wpłat na poczet wykonania przez Wnioskodawcę usługi termomodernizacyjnej polegającej na zakupie i montażu instalacji grzewczych (instalacji solarnej) w budynkach mieszkalnych oraz budynkach Schroniska i Domu Pomocy Społecznej obowiązek podatkowy powstanie z chwilą otrzymania wpłaty (zaliczki).

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w niniejszym zakresie należało uznać za prawidłowe.

Przechodząc do kolejnej kwestii podniesionej w pytaniu pierwszym tj. sposobu dokumentowania fakturami VAT wpłat mieszkańców oraz instytucji (Schroniska i Domu Pomocy Społecznej) wskazać należy na treść art. 106 ust. 1 ustawy o VAT, zgodnie z którym podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Stosowanie do treści § 10 ust. 1-3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U Nr 68, poz. 360 ze zm.) w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2012r., jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część lub całość należności, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, fakturę wystawia się nie później niż siódmego dnia od dnia, w którym otrzymano część lub całość należności od nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3.

W przypadku, o którym mowa w art. 20 ust. 3 ustawy, podatnik może wystawić fakturę potwierdzającą otrzymanie całości lub części ceny. W przypadku wystawienia faktury przepis ust. 3 stosuje się odpowiednio.

Fakturę wystawia się również nie później niż siódmego dnia od dnia, w którym otrzymano przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi każdą kolejną część należności (zaliczkę, przedpłatę, zadatek lub ratę).

Stosownie do ust. 4 ww. przepisu, faktura stwierdzająca otrzymanie części lub całości należności przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi powinna zawierać co najmniej:

1.imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;

2.numer identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy;

3.datę wystawienia i numer kolejny faktury oznaczonej jako „FAKTURA VAT” lub „FAKTURA VAT-MP”, kwotę otrzymanej części lub całości należności brutto, a w przypadku określonym w ust. 3 - również daty i numery poprzednich faktur oraz sumę kwot otrzymanych wcześniej części należności brutto;

4.stawkę podatku;

5.kwotę podatku wyliczoną według wzoru:

KP = (ZB x SP) / (100 + SP)

gdzie:

KP - oznacza kwotę podatku,

ZB - oznacza kwotę otrzymanej części lub całości należności brutto,

SP - oznacza stawkę podatku;

6.dane dotyczące zamówienia lub umowy, a w szczególności: nazwę (rodzaj) towaru lub usługi, cenę netto, ilość zamówionych towarów, wartość zamówionych towarów lub usług netto, stawki podatku, kwoty podatku oraz wartość brutto zamówienia lub umowy;

7.datę otrzymania części lub całości należności (przedpłaty, zaliczki, zadatku, raty), o której mowa w ust. 1-3, jeśli nie pokrywa się ona z datą wystawienia faktury.

Jeżeli faktury, o których mowa w ust. 1-3, nie obejmują całej ceny brutto, sprzedawca po wydaniu towaru lub wykonaniu usługi wystawia fakturę na zasadach określonych w § 5 i 7-9, z tym że sumę wartości towarów (usług) pomniejsza się o wartość otrzymanych części należności, a kwotę podatku pomniejsza się o sumę kwot podatku wykazanego w fakturach dokumentujących otrzymanie części należności; taka faktura powinna zawierać również numery faktur wystawionych przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi ( § 10 ust. 5).

Jeżeli faktury, o których mowa w ust. 1-3, obejmują całą cenę brutto towaru lub usługi, sprzedawca po wydaniu towaru lub wykonaniu usługi nie wystawia faktury w terminie określonym w § 9 (§ 10 ust. 6 ww. rozporządzenia).

Z dniem 1 stycznia 2013r. § 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U Nr 68, poz. 360 ze zm.) zmienił brzmienie.

Stosowanie do treści § 10 ust. 1-4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2013r.:


1.Jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano całość lub część należności, w odniesieniu do której zgodnie z ustawą powstaje obowiązek podatkowy, fakturę wystawia się nie później niż 7. dnia od dnia, w którym ją otrzymano.

2.Faktura, o której mowa w ust. 1, stwierdzająca otrzymanie całości lub części należności przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi powinna zawierać:

1.dane, o których mowa w § 5 ust. 1 pkt 1-5;

2.datę otrzymania całości lub części należności, o której mowa w ust. 1, o ile taka data różni się od daty wystawienia faktury;

3.kwotę otrzymanej całości lub części należności, przy czym w przypadku gdy wystawiono więcej niż jedną fakturę, o której mowa w ust. 1, i faktury te obejmują łącznie całą należność, ostatnia z tych faktur powinna zawierać również numery poprzednich faktur;

4.kwotę podatku wyliczoną według wzoru:

KP = (ZB x SP) / (100 + SP)

gdzie:

KP - oznacza kwotę podatku,

ZB - oznacza kwotę otrzymanej części lub całości należności,

SP - oznacza stawkę podatku;

5.dane dotyczące zamówienia lub umowy, a w szczególności: nazwę (rodzaj) towaru lub usługi, cenę jednostkową netto, ilość zamówionych towarów, wartość zamówionych towarów lub usług netto, stawki podatku, kwoty podatku oraz wartość brutto zamówienia lub umowy.

3.Jeżeli faktury, o których mowa w ust. 1, nie obejmują całej należności, podatnik po wydaniu towaru lub wykonaniu usługi wystawia fakturę w terminie, o którym mowa w § 9 ust. 1, z tym że sumę wartości towarów lub usług pomniejsza się o wartość otrzymanych części należności, a kwotę podatku pomniejsza się o sumę kwot podatku wykazanego w fakturach dokumentujących otrzymanie części należności; taka faktura zawiera również numery faktur wystawionych przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi.

4.Do faktur, o których mowa w ust. 1, stosuje się odpowiednio § 5 ust. 2-7.

Wnioskodawca przedstawiając opis zdarzenia przyszłego podał, że w związku z otrzymaniem przed wykonaniem usługi zaliczek będzie wystawiać faktury VAT. Opis zdarzenia przyszłego wskazuje, że po wykonaniu usługi Wnioskodawca nie będzie już pobierał żadnych dodatkowych opłat z tytułu wykonania usługi. Zatem otrzymane wpłaty przed wykonaniem usługi, udokumentowane fakturą VAT stanowić będą kwotę należną z tytułu wykonania tej usługi. Wystawione w związku z otrzymaniem zaliczek faktury VAT będą obejmować całą cenę brutto usługi termomodernizacji, w związku z czym na moment faktycznego wykonania usługi, podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT, kwota należna z tytułu jej wykonania została już w momencie otrzymania opodatkowana podatkiem VAT.

Tym samym faktury dokumentujące wpłaty dokonywane przez mieszkańców przed wykonaniem przez Wnioskodawcę na ich rzecz usługi termomodernizacyjnej związanej z zakupem i montażem instalacji grzewczych (instalacji solarnej), w odniesieniu do której zgodnie z ustawą o VAT powstał obowiązek podatkowy, powinny być wystawione nie później niż siódmego dnia od dnia, w którym otrzymano należności od nabywców (mieszkańców).

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, tej kwestii należało uznać za prawidłowe.

Następnie odnosząc się do kwestii możliwości odliczenia podatku VAT od całej wartości instalacji solarnych przeznaczonych dla odbiorców indywidualnych, należy wskazać, iż zgodnie z art. 86 ust. 1 cyt. ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Natomiast, zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 tej ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

  1. z tytułu nabycia towarów i usług,
  2. potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,
  3. od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu,

-z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Z ww. przepisów wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Przedstawiona wyżej zasada, wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy w tym miejscu podkreślić, iż możliwość odliczenia podatku naliczonego nie stanowi żadnego przywileju dla podatnika, lecz jest podstawowym i fundamentalnym uprawnieniem, wynikającym z samej konstrukcji podatku od wartości dodanej. Z orzecznictwa TSUE wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego w zasadzie nie może być ograniczone ani pod względem czasu, ani pod względem zakresu przedmiotowego. TSUE zwracał uwagę, iż właśnie zasada odliczenia podatku naliczonego zapewnia uzyskanie neutralności podatku. System odliczeń podatku oznacza całkowite uwolnienie przedsiębiorcy od obciążeń z tytułu VAT zapłaconego lub należnego (do zapłaty) w prowadzonej działalności gospodarczej. Wspólny system podatku od wartości dodanej zapewnia, że jakakolwiek działalność gospodarcza, bez względu na jej cel oraz rezultat, o ile sama jest opodatkowana VAT, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny. Pozwala to na zachowanie zasady potrącalności, która powinna być na gruncie ustawy o VAT rozumiana możliwie najszerzej. Oznacza to, że zawsze ma ona zastosowanie przy nabyciu towarów dokonanym z zamiarem wykorzystania ich w działalności opodatkowanej.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych będzie świadczył na rzecz mieszkańców (odbiorców indywidualnych) usługi budowlane termomodernizacyjne, związane z zakupem i montażem instalacji grzewczych (instalacji solarnych). Na poczet przedmiotowych usług budowlanych Wnioskodawca będzie pobierał zadatki (jednorazową wpłatę wnoszoną przed wykonaniem usługi), które będą dokumentowane wystawianymi dla odbiorcy indywidualnego fakturami VAT. W związku z realizacją przedmiotowej usługi budowlanej Wnioskodawca będzie dokonywał zakupu instalacji udokumentowanego fakturą.

Powyższe zatem wskazuje, że podatek naliczony zawarty w otrzymywanych przez Wnioskodawcę fakturach VAT w związku z zakupem instalacji związany będzie z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością opodatkowaną (świadczenie usług budowlanych – termomodernizacyjnych związanych z zakupem i montażem instalacji solarnej do których wnioskodawca zobowiązał się na podstawie zawieranych umów cywilnoprawnych z mieszkańcami oraz schroniskiem i domem pomocy społecznej).

Wobec powyższego należy stwierdzić, że w odniesieniu do towarów i usług związanych z instalacjami solarnymi przeznaczonymi dla odbiorców indywidualnych, zostaje spełniona przesłana pozytywna wynikająca z art. 86 ust. 1 ustawy VAT, warunkująca prawo do odliczenia podatku VAT podatku naliczonego zawartego w cenie tych towarów i usług.

W konsekwencji Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia całości podatku naliczonego związanego z nabyciem instalacji solarnych przeznaczonych dla odbiorców indywidualnych.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku w niniejszym zakresie należało uznać za prawidłowe.

Wskazać ponadto należy, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (pytania) Wnioskodawcy. Inne kwestie przedstawione w opisie stanu faktycznego, bądź we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone. Tut. organ zaznacza, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego VAT związanego z instalacjami solarnymi przeznaczonymi dla obiektów użyteczności publicznej, bowiem nie było to przedmiotem wniosku.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj