Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/2/423-69/13/AK
z 17 kwietnia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Rady przedstawione we wniosku z dnia 07 stycznia 2013 r. (data wpływu do tut. BKIP 11 stycznia 2013 r.), uzupełnionym w dniu 05 kwietnia 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia obowiązku podatkowego Rady Rodziców – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 stycznia 2013 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia obowiązku podatkowego Rady Rodziców. Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 22 marca 2013 r. Znak IBPBI/2/423-69/13/AK wezwano Wnioskodawcę o ich uzupełnienie. Uzupełnienia wniosku dokonano w dniu 05 kwietnia 2013 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Rada Rodziców przy ZSO działa na zasadach regulaminowych - statutowych. Jest „podatnikiem” otrzymującym dochody z darowizn od osób fizycznych. Osiągane dochody przeznacza na cele oświatowe określone w art. 17 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm., dalej: „ustawa o pdop”) tj. na działalność oświatową i dobroczynną i nie osiąga przychodów z działalności wymienionej w art. 17 ust. 1 cytowanej wyżej ustawy o pdop oraz nie dokonuje wydatków na cele inne niż określone w art. 17 ust. 1 ustawy o pdop. Od 1 stycznia 2003 r. Rada Rodziców przy ZSO składa roczne zeznania podatkowe CIT-8 wg ustalonego wzoru wraz ze sprawozdaniem finansowym (bilansem, rachunkiem zysków i strat) zgodnym z obowiązującymi przepisami. Rada Rodziców składa zeznania podatkowe CIT-8 w terminie wynikającym z roku obrachunkowego zgodnego z rokiem szkolnym tj. od 1 września danego roku do 31 sierpnia następnego roku kalendarzowego. Zeznanie podatkowe CIT-8 Rada Rodziców składa zgodnie z uprzednim oświadczeniem zobowiązującym do spełnienia warunków określonych w art. 25 ust. 5 ustawy o pdop.

Zespół Szkół Ogólnokształcących obchodził jubileusz 100-lecia istnienia szkoły, w związku z tym Rada Rodziców posiadając główne konto bankowe w Banku udzieliła na czas organizacji jubileuszu szkoły konta pomocniczego na czas nieokreślony. Środki pieniężne, które zbierał Komitet Organizacyjny 100-lecia szkoły były gromadzone systematycznie od lutego 2012 r. Jubileusz szkoły przypadł w dniach 25-27 października 2012 r. w związku z tym działania organizacyjne, jak również główne wydatki środków pieniężnych rozłożyły się w czasie dwóch okresów sprawozdawczych - 2 lat obrachunkowych.

Na dzień 31 sierpnia 2012 r. środki pieniężne pozostawały na koncie pomocniczym w kwocie 47.401,47 zł od uczestników mających brać udział w jubileuszu szkoły. Środki te były dochodem kwalifikującym się do zwolnienia podatkowego, ale były one zdeponowane na koncie pomocniczym do dalszej dyspozycji (wydatkowania) na organizację jubileuszu 100-lecia.

W końcowym rozliczeniu podatkowym, zgodnie z przepisami podatkowymi (ustawa podatkowa), został naliczony podatek 19% w kwocie 2.280,00 zł. Podatek w tejże wysokości wraz z informacją CIT-8 został w ustawowym terminie wpłacony do Urzędu Skarbowego.

Ponieważ wpłata dokonana została ze składek - darowizn rodziców na Radę Rodziców przy ZSO, Wnioskodawca prosi o wydanie opinii, czy istnieje możliwość zwrotu tegoż podatku na konto główne przy Radzie. Komitet Organizacyjny jubileuszu 100-lecia szkoły po rozliczeniu zjazdu absolwentów w grudniu 2012 r. zamknął konto pomocnicze saldem „0". Udzielając konta pomocniczego Rada Rodziców pomogła szkole w organizacji jubileuszu 100-lecia nie uzyskując z tego tytułu żadnych dochodów, innych niż określa to regulamin Rady.

W związku z powyższym Rada Rodziców zwraca się z prośbą o możliwość zwrotu wpłaconego podatku, gdyż pieniądze te, pochodzą ze składek - darowizn rodziców, które przeznaczane są na cele oświatowe i dobroczynne dla szkoły i młodzieży. W razie potrzeby Rada Rodziców zobowiązuje się do złożenia, poza ustalonym terminem, zeznania CIT-8 za okres 1.09.-31.12.2012.

Z uzupełnienia wniosku z dnia 02 kwietnia 2013 r. (data wpływu do tut. BKIP 05 kwietnia 2013 r.) wynika, że Rada Rodziców przy ZSO działa na podstawie ustawy o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r. (Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329 ze zm).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Rada Rodziców powinna dokonać wpłaty podatku wynikającego z naliczenia CIT-8 w kwocie 2.280,00 zł?

Zdaniem Wnioskodawcy, Rada Rodziców powinna otrzymać zwrot wpłaconego podatku w kwocie 2.280,00 zł, ponieważ wpłata pochodzi ze składek - darowizn rodziców, które są przeznaczone na cele oświatowe i dobroczynne dla szkoły i młodzieży.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm., dalej „ustawa o pdop”) reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób prawnych i spółek kapitałowych w organizacji. Zgodnie z art. 1 ust. 2 przepisy updop mają również zastosowanie do jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, z wyjątkiem spółek niemających osobowości prawnej, z zastrzeżeniem ust. 1 i 3.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku i jego uzupełnienia stanu faktycznego Rada Rodziców przy Zespole Szkół Ogólnokształcących działa na podstawie ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.).

Analiza posiadania podmiotowości prawnopodatkowej w podatku dochodowym od osób prawnych przez rady rodziców wymaga zatem odniesienia się do przepisów tej ustawy. Zgodnie z art. 53 ust. 1 powołanej ustawy, w szkołach i placówkach, z zastrzeżeniem ust. 6, działają rady rodziców, które reprezentują ogół rodziców uczniów. Zasady tworzenia rady rodziców uchwala ogół rodziców uczniów danej szkoły lub placówki. Rada rodziców uchwala regulamin swojej działalności, w którym określa wewnętrzną strukturę i tryb pracy rady. Regulamin nie może być sprzeczny ze statutem szkoły lub placówki.

Rada rodziców może występować do dyrektora i innych organów szkoły lub placówki, organu prowadzącego szkołę lub placówkę oraz organu sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach szkoły lub placówki.

Do kompetencji rady rodziców, zgodnie z art. 54 ust. 2 powołanej ustawy, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4, należy:

  1. uchwalanie w porozumieniu z radą pedagogiczną:
    1. programu wychowawczego szkoły obejmującego wszystkie treści i działania o charakterze wychowawczym skierowane do uczniów, realizowanego przez nauczycieli,
    2. programu profilaktyki dostosowanego do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb danego środowiska, obejmującego wszystkie treści i działania o charakterze profilaktycznym skierowane do uczniów, nauczycieli i rodziców;
  2. opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania szkoły lub placówki, o którym mowa w art. 34 ust. 2;
  3. opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez dyrektora szkoły.

Zgodnie z poglądem wyrażonym w orzeczeniu Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 15 września 2000 r. sygn. akt I SA 943/00, „rada rodziców jest organem społecznym reprezentującym rodziców uczniów, ale tylko wewnątrz systemu oświaty, powołanym przepisem art. 53 ustawy o systemie oświaty. Na podstawie art. 57 ust. 1 tej ustawy jest ona upoważniona do występowania z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw szkoły, ale tylko do rady szkoły, rady pedagogicznej i dyrektora szkoły.”

W kontekście powyższego należy stwierdzić, że Rada Rodziców, utworzona przez rodziców uczniów jako ich reprezentant, jest wyłącznie wewnętrznym organem Szkoły. Rada Rodziców będąc społecznym organem opiniodawczym i wnioskodawczym Szkoły, nie może zatem samodzielnie występować w obrocie prawnym. Rada Rodziców nie ma osobowości prawnej i nie jest odrębną od Szkoły jednostką organizacyjną. W tej sytuacji Rada Rodziców nie może być uznana za podatnika podatku dochodowego w rozumieniu art. 1 ust. 2 ustawy o pdop.

W myśl art. 25 ust. 1 ustawy o pdop, podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 1b, 2a, 3-6a oraz art. 21 i 22, są obowiązani wpłacać na rachunek urzędu skarbowego zaliczki miesięczne w wysokości różnicy pomiędzy podatkiem należnym od dochodu osiągniętego od początku roku podatkowego a sumą zaliczek należnych za poprzednie miesiące.

Zgodnie z art. 27 ust. 1 ustawy o pdop, podatnicy, z wyjątkiem zwolnionych od podatku na podstawie art. 6 ust. 1, art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. a) i przepisów ustawy wymienionej w art. 40 ust. 2 pkt 8, są obowiązani składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości dochodu (straty) osiągniętego w roku podatkowym - do końca trzeciego miesiąca roku następnego i w tym terminie wpłacić podatek należny albo różnicę między podatkiem należnym od dochodu wykazanego w zeznaniu a sumą należnych zaliczek za okres od początku roku.

Jak wykazano powyżej, Rada Rodziców jest wyłącznie wewnętrznym organem opiniodawczym i wnioskodawczym. Wnioskodawca, jako wewnętrzny organ szkoły, nie może zatem samodzielnie występować w obrocie prawnym; nie ma bowiem osobowości prawnej jak również nie jest samodzielną, odrębną od szkoły jednostką organizacyjną. Tym samym nie może więc być uznany za odrębnego od Szkoły podatnika podatku dochodowego od osób prawnych, w rozumieniu powołanego wyżej art. 1 ustawy o pdop. W związku z powyższym należy stwierdzić, iż Rada Rodziców, będąca wewnętrznym organem Szkoły nie ma obowiązku składania do Urzędu Skarbowego zeznań o wysokości dochodu (straty), a co za tym idzie nie ma obowiązku wpłacania podatku dochodowego od osób prawnych.

Mając powyższe na uwadze stanowisko Wnioskodawcy, iż Rada Rodziców powinna otrzymać zwrot wpłaconego „podatku” jest prawidłowe, aczkolwiek z innych względów niż przedstawione przez Wnioskodawcę we własnym stanowisko w sprawie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z dnia 14 marca 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj