Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-521/12-2/KG
z 31 sierpnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP2/443-521/12-2/KG
Data
2012.08.31



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury --> Wystawianie faktury

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
działki
faktura korygująca
faktura VAT
grunt niezabudowany
zaliczka
zwolnienia podatkowe


Istota interpretacji
opodatkowanie podatkiem VAT dostawy nieruchomości niezabudowanej, sposób udokumentowania przedmiotowej transakcji oraz obowiązku wystawienia faktury korygującej z tytułu otrzymanego zadatku



Wniosek ORD-IN 376 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 2 maja 2012 r. (data wpływu 4 czerwca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT dostawy nieruchomości niezabudowanej, sposobu udokumentowania przedmiotowej transakcji oraz obowiązku wystawienia faktury korygującej z tytułu otrzymanego zadatku – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 czerwca 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT dostawy nieruchomości niezabudowanej, sposobu udokumentowania przedmiotowej transakcji oraz obowiązku wystawienia faktury korygującej z tytułu otrzymanego zadatku.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Dnia 30 stycznia 2012 r. Wnioskodawca (Spółka) zawarł jako sprzedający przedwstępną warunkową umowę sprzedaży (dalej: „Umową”), której przedmiotem jest działka gruntu o powierzchni 10.658 m2. Na Nieruchomości nie znajdują się żadne naniesienia (jest niezabudowana) a stosownie do wpisu w rejestrze gruntów jest ona oznaczona symbolami: „RIIIb”, „RIVa” - grunty orne, symbolem „ŁIII” łąki trwałe, „N” - nieużytki.

Nieruchomość znajduje się wprawdzie w granicach obszaru objętego uchwałą Rady miasta z dnia 10 października 2006 roku w sprawie przyjęcia Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego, zgodnie z którym Nieruchomość znajduje się na terenie rozwoju funkcji produkcyjno - usługowych, dla którego został ustalony priorytet dla lokalizowania funkcji produkcyjnych i usługowych, magazynowo - składowych, baz i składów, a także parków technologicznych oraz centrów kongresowo - wystawienniczych, ale Nieruchomość nie jest objęta ani miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego ani nie zostały wydane dla niej żadne decyzje o warunkach zabudowy.

Zamiarem Nabywcy jest nabycie Nieruchomości celem wybudowania na niej budynku magazynowego z zapleczem administracyjno - socjalnym, parkingami, infrastrukturą techniczną i zjazdem, który będzie bądź odrębnym budynkiem bądź będzie stanowić rozbudowę magazynu posadowionego na sąsiedniej działce, której właścicielem jest Nabywca. Tak wybudowany budynek wraz z Nieruchomością zostaną następnie oddane do używania na podstawie stosownych umów (najem, dzierżawa lub inna) podmiotowi trzeciemu (dalej: „Użytkownik”). Ponieważ założenie to będzie mogło zostać zrealizowane jedynie w razie możliwości zabudowy Nieruchomości zgodnie z założoną koncepcją, Umowa została zawarta pod warunkiem zawieszającym, iż do dnia 31 października 2012 r. dla Nieruchomości zostanie wydana prawomocna decyzja o warunkach zabudowy. Spółka uzgodniła z Nabywcą oraz Użytkownikiem, iż o wydanie takiej decyzji w odpowiednim czasie przed zawarciem Umowy przyrzeczonej wystąpi Użytkownik.

Spółka i Nabywca ustalili, iż po ziszczeniu się wszystkich przewidzianych Umową warunków, w tym m.in. i przede wszystkim warunku dotyczącego otrzymania pozytywnej decyzji o Warunkach Zabudowy, Strony Umowy zawrą ostateczną umowę sprzedaży Nieruchomości („Umowa przyrzeczona”).

Zakładając, iż do sprzedaży dojdzie wtedy, kiedy dla Nieruchomości będzie już wydana prawomocna decyzja o warunkach zabudowy, Spółka wystawiła na rzecz Nabywcy stosowną fakturę VAT obejmującą zadatek (dalej: „Zadatek”), który został powiększony o podatek VAT wg stawki 23%.

Wariant alternatywny:

Biorąc pod uwagę niepewność związaną z wydaniem i uprawomocnieniem się decyzji o warunkach zabudowy (ze względu na przewlekłość procedury administracyjnej, konieczność dalszych decyzji albo dostarczenia innych dokumentów oraz ryzyko zaskarżenia decyzji przez podmioty trzecie), wariantowo Strony rozważają zbycie Nieruchomości także w sytuacji, gdy przed datą zawarcia Umowy przyrzeczonej nie zostanie wydana decyzja o Warunkach Zabudowy albo decyzja taka do dnia zawarcia Umowy przyrzeczonej nie będzie prawomocna i ostateczna (np. ze względu na odwołanie złożone przez osobę trzecią).

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy w sytuacji sprzedaży Nieruchomości po spełnieniu warunku uzyskania ostatecznej i prawomocnej decyzji o warunkach zabudowy, sprzedaż Nieruchomości będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i nie będzie z tego podatku zwolniona, a w związku z tym czy Wnioskodawca będzie zobligowany do wystawienia z tytułu sprzedaży faktury VAT i naliczenia w niej podatku VAT należnego od ceny sprzedaży...
  2. Czy w sytuacji, gdy warunkiem sprzedaży jest uzyskanie ostatecznej i prawomocnej decyzji o warunkach zabudowy Wnioskodawca słusznie przyjął, iż również wpłacony Zadatek podlegał opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i nie był z tego podatku zwolniony, a w związku z tym Wnioskodawca był zobligowany do wystawienia z tytułu jego otrzymania faktury VAT z kwotą podatku VAT należnego od kwoty zadatku...

Pytania dotyczące Wariantu Alternatywnego:

  1. Czy w sytuacji, kiedy do sprzedaży doszłoby przed spełnieniem warunku o uzyskaniu ostatecznej i prawomocnej decyzji o warunkach zabudowy, sprzedaż powinna być zwolniona od podatku VAT, czy też opodatkowana i w związku z tym czy Wnioskodawca będzie zobligowany do wystawienia faktury VAT i wykazania w niej kwoty podatku należnego od ceny sprzedaży...
  2. Czy w sytuacji, kiedy do sprzedaży doszłoby przed spełnieniem warunku o uzyskaniu ostatecznej i prawomocnej decyzji o warunkach zabudowy, a sprzedaż Nieruchomości byłaby zwolniona od podatku VAT, Wnioskodawca powinien dokonać korekty faktury na Zadatek obejmującej wskazanie zwolnienia w miejsce opodatkowania stawką 23%...

Stanowisko Wnioskodawcy:

Ad. 1.

Zdaniem Wnioskodawcy, brak jest jakichkolwiek wątpliwości, iż sprzedaż Nieruchomości dokonana na podstawie Umowy przyrzeczonej stanowić będzie dostawę towarów stosownie do art. 7 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (dalej: „Ustawa VAT”) i będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT.

Rozważenia wymaga jednak czy dostawa taka może być z podatku VAT zwolniona.

Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 9) ustawy VAT, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.

Z treści powyższego przepisu wynika (a contrario), że zwolnieniu z opodatkowania podatkiem VAT podlegają dostawy gruntów niezabudowanych, które jednocześnie nie są przeznaczone pod zabudowę. Z uwagi na takie brzmienie przepisu należy ustalić jaki element decyduje o przeznaczeniu gruntu pod zabudowę.

Ustawa VAT w art. 43 ust. 1 pkt 9 posługuje się kryterium „przeznaczenia terenu pod zabudowę” a na gruncie przepisów podatkowych brak jest definicji pojęcia „gruntu przeznaczonego pod zabudowę”.

Zdaniem Wnioskodawcy oznacza to, iż aby określić czy dany grunt jest przeznaczony pod zabudowę należy się odwołać do przepisów zawartych w ustawie z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym regulującej zasady kształtowania polityki przestrzennej przez jednostki samorządu terytorialnego i organy administracji rządowej.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 i ust. 2 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego. W przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w drodze decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowaniu terenu.

Stanowisko takie w pełni potwierdzają także organy podatkowe, czego przykładem jest m.in. interpretacja przepisów prawa podatkowego Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 18 sierpnia 2011 r. sygn. IBPP3/443-643/11/AM.

Powyższe oznacza, iż dostawa gruntu, dla którego otrzymano uprzednio decyzję o warunkach zabudowy będzie dostawą „gruntu przeznaczonego pod zabudowę” i nie będzie korzystać ze zwolnienia opisanego w art. 43 ust. 1 pkt 9) ustawy VAT a zatem będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT.

Reasumując:

Wnioskodawca jest zdania, iż planowana sprzedaż Nieruchomości będzie stanowić dostawę towarów. W sytuacji, gdy zostanie ona dokonana (Umowa Przyrzeczona zostanie zawarta) po uzyskaniu decyzji o warunkach zabudowy, dostawa taka będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT a warunki dla jej zwolnienia z opodatkowania nie wystąpią. W związku z tym cena sprzedaży określona w Umowie będzie musiała zostać powiększona o podatek VAT.

Ad.2

Stosownie do art. 19 ust. 11 ustawy VAT: „jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część należności, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w tej części.”

Ponieważ umowa sprzedaży przewiduje, iż dostawa Nieruchomości zostanie dokonana po uzyskania decyzji o Warunkach zabudowy (co jest warunkiem sprzedaży) satysfakcjonującej nabywcę, a tym samym w warunkach wyłączających zwolnienie to Wnioskodawca jest zdania, iż należało opodatkować także Zadatek zapłacony przy zawieraniu umowy a Wnioskodawca był zobligowany do wystawienia z tytułu jego otrzymania faktury VAT z kwotą podatku VAT należnego.

Reasumując:

Zdaniem FSB strony Umowy słusznie przyjęły konieczność opodatkowania zapłaconego przy zawieraniu Umowy Zadatku. W związku z tym FSB był zobligowany do wystawienia z tytułu otrzymania Zadatku faktury VAT z kwotą podatku VAT należnego od kwoty Zadatku.

Ad. 3.

W sytuacji, gdy zawarcie Umowy przyrzeczonej a tym samym dokonanie dostawy Nieruchomości będzie miało miejsce przed uzyskaniem decyzji o Warunkach zabudowy, brak będzie podstaw do uznania, iż dostawa obejmie grunty budowlane bądź przeznaczone pod zabudowę.

Zdaniem Wnioskodawcy o przeznaczeniu gruntu „pod zabudowę” przesądza albo uchwalony plan zagospodarowania przestrzennego albo prawomocna decyzja o warunkach zabudowy. Do czasu, kiedy takich dla gruntu nie ma, Nieruchomość nie ma charakteru terenu budowlanego ani terenu przeznaczonego pod zabudowę.

Podobnie fakt objęcia obszaru położenia Nieruchomości przez Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego będzie niewystarczający dla przyjęcia, iż mamy do czynienia z gruntem przeznaczonym pod zabudowę. Wniosek taki wynika z Uchwały 7 sędziów NSA sygn. I FPS 8/10 z dnia 17.01.2011 r., gdzie czytamy:

„W związku z tym, że studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy nie jest źródłem prawa miejscowego (art. 9 ust. 5 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, Dz. U. Nr 89, poz. 717 ze zm.) nie może ono stanowić podstawy do ustalenia prawa do zwolnienia z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT.”

Oznacza to, iż w takiej sytuacji znajdzie zastosowanie zwolnienie wskazane w art. 43 ust. 1 pkt 9) ustawy VAT, a tym samym Umowa przyrzeczona będzie podlegać zwolnieniu z VAT.

Konsekwencją tego jest fakt, iż Wnioskodawca będzie zobligowany do wystawienia faktury VAT dokumentującej sprzedaż zwolnioną z podatku VAT.

Reasumując:

W sytuacji, kiedy do sprzedaży doszłoby przed spełnieniem warunku o uzyskaniu ostatecznej i prawomocnej decyzji o warunkach zabudowy, sprzedaż będzie zwolniona od podatku VAT i FSB jako sprzedawca nie będzie uprawniony do doliczania podatku VAT do ceny sprzedaży netto wskazanej w fakturze.

Ad.4

Stosownie do treści par. 14 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług:

„Fakturę korygującą wystawia się również, gdy podwyższono cenę po wystawieniu faktury lub w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury”.

Oznacza to, iż w sytuacji, kiedy do sprzedaży doszłoby przed spełnieniem warunku o uzyskaniu ostatecznej i prawomocnej decyzji o warunkach zabudowy, a sprzedaż Nieruchomości byłaby zwolniona z podatku VAT, Wnioskodawca powinien niezwłocznie po dokonaniu sprzedaży Nieruchomości wystawić fakturę korygującą do faktury wystawionej w związku z otrzymaniem Zadatku i w miejsce pierwotnie wskazanej stawki 23 % wykazać sprzedaż zwolnioną.

Reasumując:

Wnioskodawca powinien dokonać wystawienia faktury korygującej dla nabywcy w związku z otrzymaniem Zadatku i w miejsce pierwotnie wskazanej w niej stawki 23 % wykazać sprzedaż zwolnioną.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z brzmieniem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ) - zwanej dalej ustawą o VAT - opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy o VAT przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W art. 7 ust. 1 ustawy o VAT postanowiono, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…). Zgodnie z ww. przepisami, grunt spełnia definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, a jego sprzedaż jest traktowana jako czynność odpłatnej dostawy towarów na terytorium kraju. Dotyczy to również zbycia prawa użytkowania wieczystego gruntu.

Co do zasady stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy o VAT stawka podatku wynosi 22% z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o VAT, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie z podatku.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku od towarów i usług dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.

Powyższe oznacza, iż generalnie opodatkowane podatkiem VAT są dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe zabudowane i niezabudowane, przy czym w przypadku tych ostatnich opodatkowane są wyłącznie te, których przedmiotem są tereny budowlane lub przeznaczone pod zabudowę. Pozostałe natomiast dostawy gruntów niezabudowanych, będących gruntami leśnymi, rolnymi itp., nieprzeznaczonymi pod zabudowę – są zwolnione od podatku VAT.

Celem określenia, czy dany grunt jest przeznaczony pod zabudowę należy się odwołać do przepisów ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80, poz. 717 ze zm.), zwanej dalej „ustawą o planowaniu”.

W myśl art. 3 ust. 1 ustawy o planowaniu kształtowanie i prowadzenie polityki przestrzennej na terenie gminy, w tym uchwalanie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, z wyjątkiem morskich wód wewnętrznych, morza terytorialnego i wyłącznej strefy ekonomicznej oraz terenów zamkniętych, należy do zadań własnych gminy.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy o planowaniu ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.

Ustęp 2 tego artykułu stanowi, że w przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w drodze decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowaniu terenu, przy czym:

  1. lokalizację inwestycji celu publicznego ustala się w drodze decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego,
  2. sposób zagospodarowania terenu i warunki zabudowy dla innych inwestycji ustala się w drodze decyzji o warunkach zabudowy.

Zatem o charakterze danego gruntu winien rozstrzygać odpowiedni zapis w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, który jako dokument prawa miejscowego, decyduje o kwalifikacji gruntu. W sytuacji, gdy dla danego terenu, nie obowiązuje plan zagospodarowania przestrzennego ani decyzja o warunkach zabudowy, o klasyfikacji danego terenu decydują zapisy zawarte w ewidencji gruntów.

Zgodnie z art. 2 pkt 8 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. prawo geodezyjne i kartograficzne (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 240, poz. 2027 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”, ilekroć w ustawie jest mowa o ewidencji gruntów i budynków (katastrze nieruchomości) - rozumie się przez to jednolity dla kraju, systematycznie aktualizowany zbiór informacji o gruntach, budynkach i lokalach, ich właścicielach oraz o innych osobach fizycznych lub prawnych władających tymi gruntami, budynkami i lokalami.

Stosownie do art. 20 ust. 1 pkt 1 ustawy, ewidencja gruntów i budynków obejmuje informacje dotyczące gruntów - ich położenia, granic, powierzchni, rodzajów użytków gruntowych oraz ich klas gleboznawczych, oznaczenia ksiąg wieczystych lub zbiorów dokumentów, jeżeli zostały założone dla nieruchomości, w skład której wchodzą grunty.

W myśl art. 21 ust. 1 ustawy podstawę planowania gospodarczego, planowania przestrzennego, wymiaru podatków i świadczeń, oznaczania nieruchomości w księgach wieczystych, statystyki publicznej, gospodarki nieruchomościami oraz ewidencji gospodarstw rolnych stanowią dane zawarte w ewidencji gruntów i budynków.

Podkreślić zatem należy, że opodatkowanie dostawy gruntu właściwą stawką podatku VAT zależy od jego przeznaczenia wynikającego z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku jego braku, z ewidencji (rejestru) gruntów bądź z decyzji o warunkach zabudowy dla tego gruntu, jeśli taka została wydana.

Ze złożonego wniosku wynika, iż Wnioskodawca zawarł jako sprzedający przedwstępną warunkową umowę sprzedaży, której przedmiotem jest działka gruntu niezabudowanego.

Na Nieruchomości nie znajdują się żadne naniesienia (jest niezabudowana), a stosownie do wpisu w rejestrze gruntów jest ona oznaczona symbolami: „RIIIb”, „RIVa” - grunty orne, symbolem „ŁIII” łąki trwałe, „N” - nieużytki. Nieruchomość nie jest objęta ani miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, ani nie zostały wydane dla niej żadne decyzje o warunkach zabudowy.

Zamiarem Nabywcy jest zakup Nieruchomości celem wybudowania na niej budynku magazynowego z zapleczem administracyjno - socjalnym, parkingami, infrastrukturą techniczną i zjazdem, który będzie bądź odrębnym budynkiem bądź będzie stanowić rozbudowę magazynu posadowionego na sąsiedniej działce, której właścicielem jest Nabywca. Tak wybudowany budynek wraz z Nieruchomością zostaną następnie oddane do używania na podstawie stosownych umów (najem, dzierżawa lub inna) podmiotowi trzeciemu (dalej: „Użytkownik”). Ponieważ założenie to będzie mogło zostać zrealizowane jedynie w razie możliwości zabudowy Nieruchomości zgodnie z założoną koncepcją, Umowa została zawarta pod warunkiem zawieszającym, iż do dnia 31 października 2012 r. dla Nieruchomości zostanie wydana prawomocna decyzja o warunkach zabudowy. Spółka uzgodniła z Nabywcą oraz Użytkownikiem, iż o wydanie takiej decyzji w odpowiednim czasie przed zawarciem Umowy przyrzeczonej wystąpi Użytkownik.

Spółka i Nabywca ustalili, iż po ziszczeniu się wszystkich przewidzianych Umową warunków, w tym m.in. i przede wszystkim warunku dotyczącego otrzymania pozytywnej decyzji o Warunkach Zabudowy, Strony Umowy zawrą ostateczną umowę sprzedaży Nieruchomości („Umowa przyrzeczona”). Zakładając, iż do sprzedaży dojdzie wtedy, kiedy dla Nieruchomości będzie już wydana prawomocna decyzja o warunkach zabudowy, Spółka wystawiła na rzecz Nabywcy stosowną fakturę VAT obejmującą zadatek (dalej: „Zadatek”), który został powiększony o podatek VAT wg stawki 23%.

Ad. 1.

Biorąc pod uwagę opis stanu faktycznego oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, że jeżeli w chwili dostawy przedmiotowy grunt będzie przeznaczony pod zabudowę (zostanie wydana decyzja o warunkach zabudowy), czynność ta nie będzie korzystała ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT, gdyż zwolnieniem objęte są grunty niezabudowane inne niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę (zatem grunty nieprzeznaczone pod zabudowę). Tym samym będzie podlegała opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 23%, stosownie do art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy w powyższym zakresie należało uznać za prawidłowe.

Ad. 2.

Stosownie do art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

W myśl art. 106 ust. 3 ustawy o VAT, przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio do części należności otrzymywanych przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi.

Zgodnie z § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360), zarejestrowani podatnicy jako podatnicy podatku VAT czynni, posiadający numer identyfikacji podatkowej, wystawiają faktury oznaczone wyrazami „FAKTURA VAT”.

Jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część lub całość należności, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, fakturę wystawia się nie później niż siódmego dnia od dnia, w którym otrzymano część lub całość należności od nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3 (§ 10 ust. 1 rozporządzenia).

W przedstawionych okolicznościach faktycznych, skoro dostawa Nieruchomości zostanie dokonana po uzyskaniu decyzji o warunkach zabudowy, to zgodnie z tym, co ustalono powyżej - czynność ta będzie stanowić transakcję podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki podstawowej. Zatem, zadatek otrzymany już przez Wnioskodawcę na poczet przyszłej transakcji też podlegał opodatkowaniu taką samą stawką podatku VAT, jaką ma być opodatkowana ostateczna dostawa Nieruchomości. W konsekwencji powyższego stwierdzić należy, iż Wnioskodawca postąpił prawidłowo wystawiając fakturę VAT dokumentującą otrzymany zadatek z kwotą podatku VAT w wysokości 23 %.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy w powyższym zakresie należało uznać za prawidłowe.

Ad. 3.

Wnioskodawca w złożonym wniosku wskazał, iż możliwe jest dokonanie transakcji zbycia Nieruchomości także w sytuacji, gdy przed datą zawarcia Umowy przyrzeczonej nie zostanie wydana decyzja o warunkach zabudowy albo decyzja taka do dnia zawarcia umowy przyrzeczonej nie będzie prawomocna i ostateczna (np. ze względu na odwołanie złożone przez osobę trzecią).

Tym samym w sytuacji, gdy przedmiotem dostawy będzie niezabudowana Nieruchomość, dla której nie został uchwalony miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, nie została wydana decyzja o warunkach zabudowy, a w rejestrze gruntów jest ona oznaczona symbolami „RIIIb”, „RIVa” - grunty orne, symbolem „ŁIII” łąki trwałe, „N” - nieużytki, wówczas dostawa ta będzie korzystać ze zwolnienia z podatku VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT. W takiej sytuacji brak jest uzasadnienia dla uznania, iż przedmiotem planowanej dostawy będzie teren budowlany lub przeznaczony pod zabudowę. W konsekwencji powyższego stwierdzić należy, iż Wnioskodawca będzie zobligowany w takiej sytuacji do wystawienia faktury VAT z wykazaną stawką zwolnioną.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy w powyższym zakresie należało uznać za prawidłowe.

Ad. 4.

Stosownie do treści § 14 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów, fakturę korygującą wystawia się również, gdy podwyższono cenę po wystawieniu faktury lub w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury.

Z uwagi na fakt, iż Wnioskodawca wystawił fakturę VAT dokumentującą zadatek opodatkowany podatkiem VAT w wysokości 23 %, a planowana dostawa Nieruchomości korzystałaby ze zwolnienia od podatku, Wnioskodawca zobowiązany będzie do wystawienia faktury korygującej na mocy wskazanego § 14 ust. 1 rozporządzenia, w której zostanie wskazana prawidłowa stawka podatku VAT.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy w powyższym zakresie należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. jedn. Dz. U. z 2012, poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj