Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-1235/12/UH
z 21 stycznia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 5 listopada 2012r. (data wpływu 8 listopada 2012r.) uzupełnionym pismem z dnia 15 stycznia 2013r. (data wpływu 17 stycznia 2013r.),o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług:

  • w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupu usług gastronomicznych w restauracji w związku z realizacją projektu pn.: „…” (stan faktyczny nr 1) oraz
  • w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupu usług noclegowych w związku z realizacją projektu pn.: „…” (stan faktyczny nr 3),
  • w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur zakupu usług cateringowych, w związku z realizacją projektu pn.: „…” (stan faktyczny nr 2)

-jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 listopada 2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupu usług gastronomicznych w restauracji w związku z realizacją projektu pn.: „…” (stan faktyczny nr 1),
  • w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupu usług noclegowych w związku z realizacją projektu pn.: „…” (stan faktyczny nr 3),
  • w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur zakupu usług cateringowych, w związku z realizacją projektu pn.: „…” (stan faktyczny nr 2).

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 15 stycznia 2013r. (data wpływu 17 stycznia 2013r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zaistniałego stanu faktycznego:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą i jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny od 2004r. W ramach prowadzonej działalności w okresie od czerwca 2012r. do sierpnia 2013r. realizuje projekt pod nazwą: „…” współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa …na lata 2007-2013. Przedmiotem projektu jest utworzenie, promocja i rozwój … poprzez organizację wizyt studyjnych w Finlandii, Danii i Szwecji oraz m. in. udział w targach innowacyjnych technologii w Hanowerze. Istnienie Klastra wygeneruje szereg korzyści dla potencjalnych inwestorów np. dostęp do specyficznej wiedzy kompetencji, wykwalifikowanego rynku pracy czy specyficznej infrastruktury. Bezpośrednim celem projektu jest zwiększenie współpracy firm z IOB i JN w powiązaniu kooperacyjnym, mających potencjał do rozwoju i wzrostu konkurencyjności. Jak również transfer technologii i innowacji, jakim jest umocnienie potencjału parków technologicznych, jednostek naukowych świadczących usługi w zakresie transferu innowacji i technologii, stymulowanie i rozwój powiązań sieciowych i kooperacyjnych pomiędzy instytucjami badawczo - rozwojowymi i przedsiębiorcami oraz rozwój klastrów. W ramach realizowanego projektu powstanie nowy produkt i nowa usługa wdrożona przez przedsiębiorstwa dzięki powiązaniom kooperacyjnym dzięki czemu wzrosną obroty Wnioskodawcy w przyszłości.

Stan faktyczny nr 1:

W ramach realizowanego projektu Wnioskodawca zakupuje usługi gastronomiczne w restauracji.

Stan faktyczny nr 2:

W ramach realizowanego projektu Wnioskodawca zakupuje usługi cateringowe.

Stan faktyczny nr 3:

W ramach realizowanego projektu Wnioskodawca zakupuje usługi noclegowe.

W uzupełnieniu opisu stanu faktycznego Wnioskodawca wskazał, iż usługi cateringowe zakupione w ramach projektu są związane ze sprzedażą opodatkowaną VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy od zakupów wyżej wymienionych usług na potrzeby realizowanego projektu przysługuje Wnioskodawcy prawo do odliczenia podatku naliczonego?

Stanowiska Wnioskodawcy:

Na potrzeby projektu pn.: „…” przysługuje Wnioskodawcy prawo do odliczenia podatku naliczonego od usług cateringowych (stan faktyczny nr 2) natomiast nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od usług gastronomicznych zakupionych w restauracji oraz usług noclegowych {stany taktyczne nr 1 i 3).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowiska Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego opisu stanu faktycznego uznaje się:

za prawidłowe:

  • w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupu usług gastronomicznych w restauracji w związku z realizacją projektu pn.: „…” (stan faktyczny nr 1) oraz
  • w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupu usług noclegowych w związku z realizacją projektu pn.: „…” (stan faktyczny nr 3)
  • w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur zakupu usług cateringowych, w związku z realizacją projektu pn.: „…” (stan faktyczny nr 2)

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 5a ustawy o VAT, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne. (w przedmiotowej sprawie taka sytuacja nie występuje).

Przez świadczenie usług, w myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Prawo do odliczenia podatku naliczonego wynika z samej konstrukcji podatku od towarów i usług i zapewnia neutralność tego podatku dla czynnych podatników VAT. Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

W myśl art. 88 ust. 1 pkt 4 lit. b ustawy o VAT, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika usług noclegowych i gastronomicznych, z wyjątkiem nabycia gotowych posiłków przeznaczonych dla pasażerów przez podatników świadczących usługi przewozu osób.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca, zarejestrowany jako podatnik VAT, realizuje projekt pod nazwą: „…” współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa …na lata 2007-2013. Przedmiotem projektu jest utworzenie, promocja i rozwój … poprzez organizację wizyt studyjnych w Finlandii, Danii i Szwecji oraz m. in. udział w targach innowacyjnych technologii w Hanowerze. Istnienie Klastra wygeneruje szereg korzyści dla potencjalnych inwestorów np. dostęp do specyficznej wiedzy kompetencji, wykwalifikowanego rynku pracy czy specyficznej infrastruktury. Bezpośrednim celem projektu jest zwiększenie współpracy firm z IOB i JN w powiązaniu kooperacyjnym, mających potencjał do rozwoju i wzrostu konkurencyjności, jak również transfer technologii i innowacji, jakim jest umocnienie potencjału parków technologicznych, jednostek naukowych świadczących usługi w zakresie transferu innowacji i technologii, stymulowanie i rozwój powiązań sieciowych i kooperacyjnych pomiędzy instytucjami badawczo - rozwojowymi i przedsiębiorcami oraz rozwój klastrów. W ramach realizowanego projektu powstanie nowy produkt i nowa usługa wdrożona przez przedsiębiorstwa dzięki powiązaniom kooperacyjnym dzięki czemu wzrosną obroty Wnioskodawcy w przyszłości.

W ramach realizowanego projektu Wnioskodawca zakupuje:

  • usługi gastronomiczne w restauracji (stan faktyczny nr 1),
  • usługi cateringowe (stan faktyczny nr 2)
  • usługi noclegowe (stan faktyczny nr 3)

Świadczenie usługi cateringowe nabywane w ramach projektu są związane ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT.

Przedstawiona powyżej zasada wynikająca z art. 88 ust. 1 pkt 4 lit. b ustawy o VAT, wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabywanymi usługami gastronomicznymi (stan faktyczny nr 1) i usługami noclegowymi (stan faktyczny nr 3).

Natomiast w przypadku zakupu usług cateringowych (stan faktyczny nr 2) należy stwierdzić, iż Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem tych usług, bowiem usługi te jak wynika z treści wniosku są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT oraz nie zachodzą przesłanki wyłączające to prawo określone w art. 88 ust. 1 pkt 4 lit b ustawy o VAT.

Zatem Wnioskodawca, w przypadku nabycia usług cateringowych (stan faktyczny nr 2), ma prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającej z faktur dokumentujących zakup towarów i usług związanych z realizacją projektu pn.: „…” bowiem usługi te są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT oraz w stosunku do tych usług nie ma zastosowania art. 88 ust. 1 pkt 4 lit b ustawy o VAT.

W przypadku nabycia usług gastronomicznych (stan faktyczny nr 1) oraz usług noclegowych (stan faktyczny nr 3) w związku z realizacją projektu pn.: „…” Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego.

W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy:

  • w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupu usług gastronomicznych w restauracji w związku z realizacją projektu pn.: „…” (stan faktyczny nr 1),
  • w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupu usług noclegowych w związku z realizacją projektu pn.: „…” (stan faktyczny nr 3),
  • w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur zakupu usług cateringowych, w związku z realizacją projektu pn.: „…” (stan faktyczny nr 2).

należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012r., poz. 270 ze zm.) Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w ….

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj