Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-96/13/UH
z 27 marca 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 21 stycznia 2013r. (data wpływu w dniu 22 stycznia 2013r.) uzupełnionym pismem z dnia 4 marca 2012r. (data wpływu w dniu 5 marca 2013r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia kwoty wydatkowanej na zakup kasy rejestrującej na mocy art. 111 ust. 4 ustawy o VAT - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 stycznia 2013r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie
prawa do odliczenia kwoty wydatkowanej na zakup kasy rejestrującej na mocy art. 111 ust. 4 ustawy o VAT. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 4 marca 2013r. będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 22 lutego 2013r. znak: IBPP3/443-96/13/UH.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zaistniałego stanu faktycznego:

Wnioskodawca zgłosił zamiar rozpoczęcia ewidencjonowania sprzedaży na drukarce fiskalnej od dnia 1 października 2012r. Drukarka została ufiskalniona przez serwisanta 28 września 2012r. aby była gotowa do pracy od poniedziałku 1 października 2012r. Niestety okazało się, że drukarka ma wadę ukrytą: nieprawidłowo działał jej wewnętrzny zegar RTC, w wyniku czego raport dobowy za dzień 1 października 2012r. wydrukował się z datą 30 września 2012r, również kwota podatku VAT wyliczona ze sprzedaży okazała się błędna. Urządzenie niezwłocznie zostało wymienione na nowe aby zapewnić ciągłość sprzedaży a uszkodzony egzemplarz po odczycie w Urzędzie Skarbowym został wysłany do serwisu producenta. Serwis stwierdził, ze uszkodzenie nastąpiło zarówno na płycie głównej jak i w pamięci fiskalnej drukarki. Drukarka jest zlikwidowana a od 2 października 2012r. Wnioskodawca posługuje się wyłącznie drugim egzemplarzem, który ufiskalniony został zaraz po wykryciu awarii pierwszego - w dniu 1 października 2012r.

W związku z tym, że obecnie, na stanie środków trwałych Wnioskodawca posiada tylko to drugie urządzenie fiskalne, istnieje wątpliwość Urzędu Skarbowego, czy przysługuje mu prawo odliczenia części kosztów zakupu pierwszego urządzenia fiskalnego.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT. Od dnia 1 października 2012r. Wnioskodawca prowadzi sklep, w którym posiada 1 urządzenie rejestrujące (drukarkę fiskalną). 26 września 2012r. Wnioskodawca dokonał zgłoszenia o liczbie kas rejestrujących i miejscu (adresie) ich używania we właściwym urzędzie skarbowym. Zgłoszenie było dobrowolne. Drukarka została fiskalizowana 28 września 2012r. przez uprawnionego serwisanta, od którego urządzenie zostało zakupione, na co posiada stosowną fakturę i dowód zapłaty. Sprzedający zapewnił Wnioskodawcę, że drukarka spełnia wymagane kryteria i warunki techniczne oraz funkcje wymienione w art. 111 ust. 6a ustawy o VAT.

1 października 2012r. Wnioskodawca złożył we właściwym urzędzie skarbowym zawiadomienie o miejscu instalacji kasy rejestrującej, w wyniku czego drukarce nadano numer ewidencyjny. Tego samego dnia sklep rozpoczął pracę a tym samym ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku. Raport dobowy z tego dnia (1 października 2012r.) wykazał, ze urządzenie jest uszkodzone, ponieważ wydrukowane kwoty były niezgodne z rzeczywistością, jak też zegar wewnętrzny drukarki wskazywał niewłaściwy czas.

Powiadomiony serwisant jeszcze tego samego dnia (1 października 2012r.) fiskalizował drugą drukarkę aby następnego dnia sklep mógł pracować bez przeszkód. 4 października 2012r. Wnioskodawca złożył zawiadomienie do urzędu skarbowego o miejscu instalacji kasy rejestrującej, w wyniku czego druga drukarka uzyskała numer ewidencyjny.

12 października 2012r. odbył się odczyt pamięci fiskalnej uszkodzonej drukarki, po którym, w związku z uszkodzeniem modułu fiskalnego, drukarka została przeznaczona do likwidacji, co widnieje w stosownym protokole sporządzonym przez pracownika urzędu skarbowego. Serwisant odesłał uszkodzone urządzenie do serwisu producenta, który stwierdził uszkodzenie na płycie głównej, jak i w pamięci fiskalnej drukarki, w związku z czym serwisant zaproponował Wnioskodawcy jej odsprzedanie, co też nastąpiło. Aktualnie Wnioskodawca posiada na stanie jedną drukarkę fiskalną.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (przedstawione w piśmie z dnia 4 marca 2013r.):

Czy, w związku z faktem, że Wnioskodawca zaprzestał używania pierwszego urządzenia fiskalnego przed upływem 3 lat od rozpoczęcia ewidencjonowania, nadal przysługuje mu prawo do odliczenia kwoty wymienionej w art. 111 ust. 4?

Stanowisko Wnioskodawcy (przedstawione w piśmie z dnia 4 marca 2013r.):

Wnioskodawca spełniła wszystkie wymagane warunki formalne do uzyskania prawa do odliczenia, a zaprzestanie używania drukarki nastąpiło nie ze względu na zakończenie ewidencjonowania, lecz w wyniku niezamierzonej ani niezawinionej przez Wnioskodawcę wady ukrytej urządzenia. Ciągłość ewidencjonowania została zachowana przez natychmiastowy zakup i fiskalizację drugiego urządzenia.

Wnioskodawca uważa, że intencją ustawodawcy było ułatwienie rozpoczęcia działalności handlowej, a możliwość odliczenia była ważnym czynnikiem, który skłonił Wnioskodawcę do dobrowolnego rozpoczęcia ewidencjonowania od samego początku działalności.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Obowiązek stosowania kas rejestrujących wynika bezpośrednio z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. z 2011r. Dz. U. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT. W myśl tego przepisu, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Kasa rejestrująca jest szczególnego rodzaju ewidencją podatkową. Ma ona charakter ewidencji sprzedaży, gdyż zarejestrowaniu w niej podlegają transakcje opodatkowane wykonane przez podatnika. Ewidencja prowadzona na kasie rejestrującej jest niezależna od ewidencji, której prowadzenia wymagają inne przepisy w szczególności art. 109 ust. 3 ustawy o VAT. Ewidencja prowadzona przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy bowiem tylko części sprzedaży podatnika ściśle wskazanej w art. 111 ust. 1 ustawy tj. realizowanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

Stosownie do treści art. 111 ust. 4 ustawy o VAT, podatnicy, którzy rozpoczną ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego w obowiązujących terminach, mogą odliczyć od tego podatku kwotę wydatkowaną na zakup każdej z kas rejestrujących zgłoszonych na dzień rozpoczęcia (powstania obowiązku) ewidencjonowania w wysokości 90% jej ceny zakupu (bez podatku), nie więcej jednak niż 700 zł.

Natomiast z treści art. 111 ust. 6 tej ustawy wynika, że podatnicy są obowiązani do zwrotu odliczonych lub zwróconych im kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących, w przypadku gdy w okresie 3 lat od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania zaprzestaną ich używania lub nie dokonują w obowiązującym terminie zgłoszenia kasy do obowiązkowego przeglądu technicznego przez właściwy serwis, a także w przypadkach naruszenia warunków związanych z odliczeniem tych kwot, określonych w przepisach wydanych na podstawie ust. 7 pkt 1 i 2.

Na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 111 ust. 7 ustawy o VAT, minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia, określił sposób, warunki i tryb odliczania od kwoty podatku należnego (zwrotu) kwoty, o której mowa w ust. 4 i 5, oraz przypadki, warunki i tryb zwrotu przez podatnika kwot, o których mowa w ust. 6, oraz inne przypadki naruszenia warunków związanych z jej odliczeniem (zwrotem), powodujące konieczność dokonania przez podatnika zwrotu, mając na uwadze okres wykorzystywania kas rejestrujących oraz przestrzeganie przez podatników warunków technicznych związanych z wykorzystywaniem tych kas.

Stosownie do § 6 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 grudnia 2010r. w sprawie odliczania i zwrotu kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących (t.j. Dz. U. z 2013r., poz. 163), podatnicy są obowiązani do zwrotu odliczonych lub zwróconych im kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących w przypadkach gdy w okresie trzech lat od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania:

  1. zaprzestaną działalności,
  2. nastąpi otwarcie likwidacji,
  3. zostanie ogłoszona upadłość,
  4. nastąpi sprzedaż przedsiębiorstwa lub zakładu (oddziału), a następca prawny nie będzie dokonywał sprzedaży, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy,
  5. dokonają odliczenia z naruszeniem warunków, o których mowa w § 2 i 3.

W myśl § 6 ust. 2 obowiązek zwrotu odliczonych lub zwróconych kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących w przypadkach, o których mowa w art. 111 ust. 6 ustawy oraz w przypadkach wymienionych w ust. 1 pkt 4 i 5 odnosi się tylko do tych kas, których te warunki lub przypadki dotyczyły.

Stosownie do przepisu § 6 ust. 3 ww. rozporządzenia, zwrotu odliczonych lub zwróconych kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących należy dokonywać na rachunek właściwego urzędu skarbowego w terminie:

  1. do 25. dnia miesiąca następującego po:
    1. miesiącu, w którym powstały okoliczności uzasadniające dokonanie takiego zwrotu, jeżeli podatnik rozlicza podatek za okresy miesięczne,
    2. kwartale, w którym powstały okoliczności uzasadniające dokonanie takiego zwrotu, jeżeli podatnik rozlicza podatek za okresy kwartalne;
  2. do końca miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstały okoliczności uzasadniające dokonanie zwrotu w przypadku podatników, o których mowa w art. 111 ust. 5 ustawy.

Wymieniony w art. 111 ust. 6 cyt. ustawy termin „zaprzestanie użytkowania”, nie został zdefiniowany w rozporządzeniu w sprawie odliczania i zwrotu kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących ani też w ustawie o podatku od towarów i usług, zatem należy odwołać się do definicji określonej w Słowniku Języka Polskiego. Zgodnie z tym słownikiem wyraz „używać” oznacza posłużyć się czymś, zastosować coś jako środek, narzędzie, natomiast wyrażenie „zaprzestać” oznacza przerwać jakąś czynność, zaniechać robienia czegoś.

Analiza powołanych przepisów prawa podatkowego oraz znaczenie wyrazu „używać”, „zaprzestać” prowadzi do wniosku, iż termin „zaprzestanie używania” zawarty w przepisie art. 111 ust. 6 ustawy o VAT należy interpretować, w ten sposób, iż nie ma znaczenia z jakich przyczyn podatnik zaprzestał ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej tzn. bez względu na to czy zaprzestanie używania było wynikiem nieumyślnego zdarzenia losowego, czy też wynikało bezpośrednio z zaplanowanego działania.

Wobec powyższego, z obowiązku zwrotu ulgi z tytułu zakupu kasy rejestrującej, nie zostali wyłączeni podatnicy, którzy z przyczyn niezależnych od siebie i niezawinionych, musieli zaprzestać używania kasy rejestrującej np. w wyniku zdarzenia losowego takiego jak uszkodzenie kasy fiskalnej.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca prowadzi sklep, w którym posiada jedno urządzenie rejestrujące. Wnioskodawca dokonał zgłoszenia o liczbie kas rejestrujących i miejscu (adresie) ich używania we właściwym urzędzie skarbowym. Drukarka została fiskalizowana 28 września 2012r. przez uprawnionego serwisanta, od którego urządzenie zostało zakupione, na co posiada stosowną fakturę i dowód zapłaty. Serwisant zapewnił Wnioskodawcę, że drukarka spełnia wymagane kryteria i warunki techniczne oraz funkcje wymienione w art. 111 ust. 6a ustawy o VAT. 1 października 2012r. Wnioskodawca złożył we właściwym urzędzie skarbowym zawiadomienie o miejscu instalacji kasy rejestrującej, w wyniku czego drukarce nadano numer ewidencyjny. Tego samego dnia sklep rozpoczął pracę a tym samym ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku. Raport dobowy z tego dnia (1 października 2012r.) wykazał, ze urządzenie jest uszkodzone, ponieważ wydrukowane kwoty były niezgodne z rzeczywistością, jak też zegar wewnętrzny drukarki wskazywał niewłaściwy czas.

Powiadomiony serwisant jeszcze tego samego dnia (1 października 2012r.) fiskalizował drugą drukarkę aby następnego dnia sklep mógł pracować bez przeszkód. 4 października 2012r. Wnioskodawca złożył zawiadomienie do US o miejscu instalacji kasy rejestrującej, w wyniku czego druga drukarka uzyskała numer ewidencyjny.

12 października 2012r. odbył się odczyt pamięci fiskalnej uszkodzonej drukarki, po którym, w związku z uszkodzeniem modułu fiskalnego, drukarka została przeznaczona do likwidacji, co widnieje w stosownym protokole sporządzonym przez pracownika US.

Serwisant odesłał uszkodzone urządzenie do serwisu producenta, który stwierdził uszkodzenie na płycie głównej, jak i w pamięci fiskalnej drukarki, w związku z czym serwisant zaproponował Wnioskodawcy jej odsprzedanie, co też nastąpiło. Aktualnie Wnioskodawca posiada na stanie jedną drukarkę fiskalną.

Mając na uwadze powyższe okoliczności bezspornym jest, iż Wnioskodawca zaprzestał ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku przy użyciu zainstalowanej zgłoszonej do właściwego urzędu skarbowego pierwszej kasy fiskalnej już w pierwszym dniu używania tego urządzenia. Raport dobowy wykazał, że urządzenie jest uszkodzone. Od następnego dnia od stwierdzenia uszkodzenia kasy fiskalnej Wnioskodawca nie ewidencjonował obrotu i kwot podatku należnego przy użyciu tej pierwszej kasie. Wnioskodawca zaprzestał więc używania pierwszego urządzenia fiskalnego przed upływem 3 lat od rozpoczęcia ewidencjonowania.

W świetle powyższego Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do zwrotu kwoty wydatkowanej na zakup przedmiotowej kasy fiskalnej.

Jak wynika z przepisów dotyczących kwestii odliczania i zwrotu kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących ustawodawca nie określił żadnych przypadków zwolnień z obowiązku zwrotu uzyskanej ulgi z tytułu zakupu kasy rejestrującej.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy, należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w … po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w ….

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj