Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB2/415-51/13/RS
z 16 kwietnia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA



Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 14 stycznia 2013 r. (data wpływu 17 stycznia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży motoru wygranego w konkursie - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 17 stycznia 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży motoru wygranego w konkursie.


We wniosku tym przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


We wrześniu 2012 r. Wnioskodawca wygrał motor w konkursie o nazwie "D." organizowanym przez A.M.M. z siedzibą w Ł. Główną wygraną konkursu była nagroda rzeczowa w postaci motoru o wartości 28.480 zł brutto oraz nagroda gotówkowa w kwocie 3.164 zł brutto. Nagroda pieniężna została przez organizatora odprowadzona na poczet podatku od nagród do właściwego Urzędu Skarbowego.

Wnioskodawca planuje sprzedać motor w najbliższym czasie jeszcze przed upływem 6 miesięcy od daty otrzymania wygranej. Cenę zbycia motoru szacuje na podstawie ceny rynkowej, która jest niższa od wartości 28.480 zł - będącej podstawą do naliczenia zryczałtowanego podatku dochodowego od wygranej, ponieważ będzie to motor z tzw. "drugiej ręki".

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą, z której rozlicza się indywidualnie. Działalność ta nie jest związana ze sprzedażą motorów ani samochodów, a wygrana motoru również nie była z nią związana. Wnioskodawca jako osoba prywatna wziął udział w konkursie i wygrał motor i jako osoba prywatna planuje go sprzedać.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.


  1. Czy wobec powyższego wystąpi obowiązek uiszczenia podatku dochodowego od osób fizycznych w sytuacji sprzedaży wygranego motoru przed upływem sześciu miesięcy od daty otrzymania nagrody?
  2. Czy należy to wykazać w rozliczeniu PIT za 2013 r.?
  3. Jeśli należy wykazać to w rocznym rozliczeniu to czy zgodnie z wyżej przedstawionym zdarzeniem, w przypadku sprzedaży motoru o wartości 28.480 zł, za kwotę mniejszą od wymienionej (cenę rynkową) przed upływem 6 miesięcy, należy wypełniając roczne zeznanie podatkowe (PIT), w rubryce „inne przychody” jako „przychód” umieścić kwotę otrzymaną ze sprzedaży motoru, a jako „koszty uzyskania przychodu” kwotę 28.480 zł, jeżeli zryczałtowany podatek dochodowy od osób fizycznych z tytułu wygranej w konkursie zapłacił organizator konkursu, będący fundatorem nagrody?


Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 9 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dochodem ze sprzedaży rzeczy podlegającym opodatkowaniu jest nadwyżka sumy przychodów ze sprzedaży nad kosztami ich uzyskania. Wartość wygranego motoru (28.480 zł) będąca podstawą naliczenia zryczałtowanego podatku dochodowego od wygranej (3.164 zł - zapłacone przez fundatora nagrody - a będące nadwyżką nad wartością motoru do wysokości rzeczywistej wartości nagrody) należy zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu. W związku z tym, jeżeli przychód ze sprzedaży motoru będzie niższy od wartości stanowiącej podstawę opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od wygranej, to nie wystąpi obowiązek zapłaty podatku od dochodu ze sprzedaży motoru. W myśl art. 24 ust. 6 ww. ustawy dochodem z odpłatnego zbycia motoru jest różnica pomiędzy przychodem uzyskanym ze sprzedaży motoru, a kosztem jego nabycia. Ponieważ koszty uzyskania przekroczą przychód, w ocenie Wnioskodawcy, nie ma obowiązku zapłaty podatku dochodowego.

Zdaniem Wnioskodawcy, zbliżony pogląd prezentują również organy podatkowe we wskazanych przez Niego interpretacjach indywidualnych.

W sytuacji sprzedaży motoru za kwotę nie większą niż 28.480 zł (wartość motoru zgodnie z fakturą) nie wystąpi dochód i co się z tym wiąże podatek dochodowy, w przypadku sprzedaży motoru przed upływem 6 miesięcy. W związku z tym wypełniając roczne zeznanie podatkowe (PIT), w rubryce „inne przychody” jako „przychód” należy umieścić kwotę otrzymaną ze sprzedaży motoru, a jako „koszty uzyskania przychodu” kwotę 28.480 zł.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 361 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z przepisu art. 9 ust. la ww. ustawy wynika, że jeżeli podatnik uzyskuje dochody z więcej niż jednego źródła, przedmiotem opodatkowania w danym roku podatkowym jest, z zastrzeżeniem art. 29-30c, art. 30e oraz art. 44 ust. 7e i 7f, suma dochodów z wszystkich źródeł przychodów. Przy czym dochodem ze źródła przychodów, jeżeli przepisy art. 24-25 nie stanowią inaczej, jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów (art. 9 ust. 2 ww. ustawy).

W myśl art. 9 ust. 3 ww. ustawy, o wysokość straty ze źródła przychodów, poniesionej w roku podatkowym, można obniżyć dochód uzyskany z tego źródła w najbliższych kolejno po sobie następujących pięciu latach podatkowych, z tym że wysokość obniżenia w którymkolwiek z tych lat nie może przekroczyć 50% kwoty tej straty.


Przy czym zgodnie z art. 9 ust. 3a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przepis ust. 3 nie ma zastosowania do strat:


  1. z odpłatnego zbycia rzeczy i praw majątkowych, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, oraz
  2. ze źródeł przychodów, z których dochody są wolne od podatku dochodowego.


Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy źródłem przychodu jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:


  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,
  4. innych rzeczy,


  • jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a)-c) - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy - przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie.


Z przepisu art. 19 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, iż przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw. przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej. Przepis art. 14 ust. 1 zdanie drugie stosuje się odpowiednio.

Zgodnie z art. 19 ust. 3 ww. ustawy wartość rynkową, o której mowa w ust. 1, rzeczy lub praw majątkowych określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca odpłatnego zbycia.

W myśl art. 24 ust. 6 ww. ustawy dochodem z odpłatnego zbycia rzeczy określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d), jeżeli przychód ze sprzedaży nie stanowi przychodu z działalności gospodarczej, jest różnica pomiędzy przychodem uzyskanym ze sprzedaży rzeczy a kosztem ich nabycia, zmniejszona o wartość nakładów poczynionych w czasie posiadania rzeczy.


Stosownie do postanowień art. 22 ust. 1d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w przypadku odpłatnego zbycia nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie nabytych rzeczy lub praw, a także innych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie nabytych świadczeń, w związku z którymi, stosownie do art. 11 ust. 2-2b, określony został przychód, kosztem uzyskania przychodów z ich odpłatnego zbycia, z uwzględnieniem aktualizacji zgodnie z odrębnymi przepisami, jest:


  1. wartość przychodu określonego w art. 11 ust. 2 i 2a albo
  2. wartość przychodu określonego w art. 11 ust. 2b, powiększona o wydatki na nabycie częściowo odpłatnych rzeczy lub praw albo innych świadczeń


  • pomniejszona o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1.


Zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 12 ww. ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów podatku dochodowego, podatku od spadków i darowizn.

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, iż we wrześniu 2012 r. Wnioskodawca wygrał w konkursie motor. Główną wygraną konkursu była nagroda rzeczowa w postaci motoru o wartości 28.480 zł brutto oraz nagroda gotówkowa w kwocie 3.164 zł brutto. Nagroda pieniężna została przez organizatora odprowadzona na poczet podatku od nagród do właściwego Urzędu Skarbowego.

Wnioskodawca planuje sprzedać motor w najbliższym czasie jeszcze przed upływem 6 miesięcy od daty otrzymania wygranej. Cenę zbycia motoru szacuje na podstawie ceny rynkowej, która jest niższa od wartości 28.480 zł - będącej podstawą do naliczenia zryczałtowanego podatku dochodowego od wygranej, ponieważ będzie to motor z tzw. "drugiej ręki".

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą, z której rozlicza się indywidualnie. Działalność ta nie jest związana ze sprzedażą motorów ani samochodów, a wygrana motoru również nie była z nią związana. Wnioskodawca jako osoba prywatna wziął udział w konkursie i wygrał motor i jako osoba prywatna planuje go sprzedać.

W związku z powyższym należy stwierdzić, iż przychodem ze sprzedaży rzeczy jest cena, którą Wnioskodawca uzyska od kupującego, wynikającą z umowy sprzedaży, o ile będzie ona odpowiadała wartości rynkowej tej rzeczy. Natomiast kosztem uzyskania przychodu z tytułu sprzedaży rzeczy, przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie jest wartość rzeczy przyjęta do obliczenia zryczałtowanego podatku dochodowego zapłaconego z tytułu wygranej w konkursie.

Należy zatem stwierdzić, iż z uwagi na planowane zbycie motoru, o którym mowa we wniosku za cenę niższą od jego wartości z dnia nabycia, tj. wygrania w konkursie, u Wnioskodawcy nie wystąpi dochód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych pod warunkiem, że cena uzyskana ze sprzedaży nie będzie odbiegała od wartości rynkowej.

Przychód uzyskany ze sprzedaży motoru przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca w którym nastąpiło jego nabycie, czyli wygrana w konkursie i koszty nabycia tego motoru, należy wykazać w zeznaniu rocznym PIT-36 składanym za rok podatkowy, w którym nastąpiła sprzedaż motoru, tj. 2013 r. w rubryce „inne źródła”. Każdy bowiem podatnik, sprzedając rzecz przed upływem pół roku od jej nabycia, zobowiązany jest do wykazania w zeznaniu rocznym przychodu, kosztów jego uzyskania oraz wyniku tej transakcji, czyli dochodu lub straty.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj