Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-70/13/ICz
z 17 kwietnia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 28 stycznia 2013r. (data wpływu 28 stycznia 2013r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia stawki VAT przy usłudze montażu rolet w kasetkach, żaluzji poziomych aluminiowych, żaluzji plisowanych, moskitier ramkowych do okien w budynkach objętych społecznym programem mieszkaniowym – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 stycznia 2013r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia stawki VAT przy usłudze montażu rolet w kasetkach, żaluzji poziomych aluminiowych, żaluzji plisowanych, moskitier ramkowych do okien w budynkach objętych społecznym programem mieszkaniowym.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W ramach prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej w przeważającej większości wykonuje on usługi budowlano-montażowe z zakresu PKWiU 43.32.Z - zakładanie stolarki budowlanej. Obecnie chciałby dodatkowo wyspecjalizować się w montażu rolet, żaluzji i moskitier okiennych - PKWiU 43.29.19 - pozostałe roboty instalacyjne, gdzie indziej niesklasyfikowane. Biorąc pod uwagę nowe rozwiązania technologiczne i materiały poliesterowe oraz termoizolacyjne użyte do produkcji ww. elementów budowlanych Wnioskodawca uważa, że montaż rolet, żaluzji i moskitier okiennych będzie bardzo dobrym uzupełnieniem jego działalności gospodarczej jako unowocześnienie i dostosowanie do wymogów współczesności w ramach modernizacji obiektów budowlanych i ich części składowych okien i drzwi nadając im nowych cech użytkowych.

Usługę montażu rolet, żaluzji, moskitier wykonuje na zlecenie Zamawiającego i obejmuje ona kompleksowe wykonanie obejmujące pomiar, materiał główny i pomocniczy, montaż, transport własnym samochodem. Rolety, żaluzje oraz moskitiery zakupuje u producenta pod konkretny wymiar. Na usługę wystawia całościową fakturę VAT. Zleceniodawcami są firmy, instytucje, urzędy ale także klienci indywidualni w ramach budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w lokalach mieszkalnych do 150 m2 budynkach jednorodzinnych do 300 m2.


Montaż obejmuję następujące czynności budowlano-montażowe:

  1. Rolety w kasetkach z prowadnicami typ X. i Y. montuje się na stałe do ramy skrzydła okiennego na jego wewnętrzną stronę za pomocą wkrętów w przypadku kasety rolety i jej części tzw. boczków oraz prowadnice za pomocą taśmy dwustronnej samoprzylepnej, tym samym stając się faktycznie częścią okna, jak klamka, czy parapet wewnętrzny, które to elementy są też montowane do okien. Konstrukcja stała rolety jest wykonana na konkretny wymiar z aluminium lub pcv w kolorach stosownie do koloru okien. Część rolowana, rolety w kasetkach, jest wykonana z 100% poliestru i ma atestowane właściwości osłonowe przed słońcem oraz termoizolacyjne gdy są dodatkowo podgumowane lub nasrebrzane. Skład 100% PES, Grubość - 0,4mm, UV test > 6-7, zatrzymują od 60 do 70% promieni słonecznych.
  2. Żaluzje poziome aluminiowe montuje się na stałe we wnęce przyszybowej skrzydła okiennego za pomocą wkrętów i uchwytów montażowych, które są częścią żaluzji do ramy od strony wewnętrznej lub listwy przyszybowej skrzydła okna. Konstrukcja żaluzji poziomej składa się z górnej rynny z blachy stalowej gdzie umieszczone jest sterowanie żaluzji, dolnego obciążnika stalowego wraz z uchwytami fiksacyjnymi do żyłek (umożliwiaj uchył skrzydła) oraz część najważniejsza poziome szczebelki aluminiowe umieszczone na tzw. drabince regulowanej. Sterowanie umożliwia stopniowane zamykanie żaluzji aż do całkowitego zasłonięcia szyby. Spełnia to te same funkcje jak rolety aluminiowe montowane na zewnętrznej stronie okna chroniąc pomieszczenie przed nagrzaniem w lato zastępując klimatyzatory oraz chroniąc termoizolacyjnie w zimę przed utratą ciepła w mieszkaniu.
  3. Żaluzje poziome plisowane montowane są na stałe w sposób identyczny jak ww. żaluzje poziome aluminiowe. Konstrukcja składa się z rynny górnej i dolnej aluminiowej z elementami sterowania góra/dół oraz łamanego materiału poliesterowego mającego właściwości izolacyjne chroniąc pomieszczenie przed nagrzaniem w lato zastępując klimatyzatory oraz chroniąc termoizolacyjnie w zimę przed utratą ciepła w mieszkaniu. Skład 100% PES, Grubość - 0,2 mm, refleksyjność wartość średnia - 55%, absorpcja średnia 45%.
  4. Moskitiery ramkowe o konstrukcji aluminiowej z siatką poliestrową montowane są od strony zewnętrznej do ramy okna za pomocą wkrętów i specjalnych uchwytów w sposób umożliwiający zamykanie i otwieranie skrzydła okna. Moskitiery całkowicieskutecznie chronią mieszkania przed wszelkimi insektami chorobotwórczymi i tym samym zasadniczo ulepszają funkcjonalność okien, szczególnie w okresie letnim pozwalając na wietrzenie pomieszczeń i bezpieczne używanie kuchni Co jest szczególnie ważne w lokach mieszkalnych wielopiętrowych, gdzie po ścianach zewnętrznych budynku dostają się do mieszkań karaluchy i prusaki. Moskitiery w sposób znaczący podnoszą funkcję użytkową budynku.

W podsumowaniu należy stwierdzić, że rolety w kasetkach, żaluzje poziome aluminiowe, żaluzje plisowane, moskitiery ramkowe montowane są na stałe do okna i stają się jego stałą częścią. Są trudne do zdemontowania. Jednocześnie prowadziłoby to do trwałego uszkodzenia okna. Na tak wykonaną modernizację okna zawsze wyraża zgodę Zamawiający.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w przypadku montażu rolet w kasetkach, żaluzji poziomych aluminiowych, żaluzji plisowanych, moskitier ramkowych do okien w budynkach objętych społecznym programem mieszkaniowym można zastosować stawkę VAT preferencyjną w wysokości 8% w ramach art. 41 ust. 12 ustawy o VAT a związaną z dostawą, budową, remontem, modernizacją, termomodernizacją lub przebudową obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Usługa budowlano-montażowa polegająca na sprzedaży wyrobów zakupionych u innych producentów wraz z ich montażem w budynkach mieszkalnych objętych społecznym programem budownictwa, zarówno rolet w kasetkach, żaluzji poziomych aluminiowych, żaluzji plisowanych jak i moskitier ramkowych (PKWiU 43.29.19) podlega opodatkowaniu obniżoną stawką preferencyjną podatku VAT w wysokości 8%.

Wynika to wprost z przepisu, tj. art. 41 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług, który stanowi, że obniżoną stawkę stosuje się między innymi do modernizacji obiektów budowlanych.

Montowanie na stałe rolet w kasetkach, żaluzji poziomych aluminiowych, żaluzji plisowanych jak i moskitier ramkowych w budynkach mieszkalnych jest niczym innym jak modernizacją zmieniającą architekturę mieszkania czy budynku i ich trwałe ulepszenie oraz unowocześnienie, a przez to zwiększenie wartości rynkowej.

Powodują zmianę parametrów użytkowych i technicznych istniejącego budynku poprzez zwiększenie termoizolacyjności oraz zmniejszenie dopływu promieni słonecznych oraz szkodliwego promieniowania UV.

W uzasadnieniu tych twierdzeń Wnioskodawca posłużył się następującymi przykładami:

  1. Biorąc historycznie, w przeszłości zamykanie okien było wykonywane przy pomocy rygli, tzw. haczyków. Obecnie sprzedawane są różnego typu i kształtu klamki, które przykręca się (także bez problemu odkręca) do okien i wraz z nimi montuje się je z VAT-em 8%. To samo jest z parapetami wewnętrznymi.
  2. Te same okna na przestrzeni dziejów miały różne wypełnienia zasłaniająceuszczelniające. Kiedyś były same ramy z wypełnieniem ze skór. Później do konstrukcji ramowej doszły otwierane skrzydła z wypełnieniem tkaninowym w miarę przezroczystym. Następnie doszedł wynalazek z Wenecji, płaskie i przezroczyste szkło i pierwsza z niego wykonana mała szybka. Kilkanaście lat temu weszły do produkcji okna z szybami tzw. zespolonymi.
  3. Modernizacja użytkowa dla okien jest prowadzona wielotorowo. Szyby zespolone montowane do okien kilka lat temu mają współczynnik przenikalności cieplnej ponad 2.0 W/(m2-K). Montując do tych okien na stałe rolety w kasetkach, żaluzje poziome aluminiowe i żaluzje plisowane unowocześniamy je i trwale ulepszamy poprzez dostosowywanie okien do współczesnych przepisów termoizolacyjnych (obowiązkowy audyt energetyczny budynków) polepszając współczynnik przenikalności cieplnej W/(m2-K) do około 1.2. Nawet okna z przed kilku miesięcy z szybami 1.0 nadają się już do temromodernizacji. Aktualnie standardem są szyby zespolone trójszybowe z współczynnikiem 0.6, a nawet 05.
  4. Klimatyzatory, których zasadnicza i większa część montowana jest wewnątrz mieszkania jest obłożona stawką VAT 8% potwierdzoną w interpretacjach podatkowych, a w efekcie spełniają taką samą rolę jak rolety czy żaluzje w lato.
  5. Biorąc pod uwagę wszelkie opracowania dostępne w internecie, jak również dane techniczne producentów można wskazać na następujące cechy wspólne dla żaluzji i rolet montowanych na stałe do okien:
    1. Stanowią doskonalą izolację termiczną. Są odporne na działanie promieniowania UV.
    2. W zimie zasłonięte żaluzje i rolety zapobiegają nadmiernym stratom ciepła.
    3. Odbijają aż 70% ciepła słonecznego powodując w lecie spadek temperatury o ok. 7 C. W kresie ocieplenia klimatu wzrost wysokich temperatur powoduje wysokie zagrożenie przegrzania organizmów, szczególnie osób starszych w pomieszczeniach w których przebywają. Koszty założenia klimatyzatorów są bardzo wysokie. Natomiast na rolety i żaluzje będzie każdego stać, szczególnie przy zastosowaniu preferencyjnej stawki VAT 8% z ich specjalistycznym montażem, któremu nie mogą podołać osoby bez przeszkolenia i odpowiednich narzędzi.
  6. Moskitiery stanowią doskonałą ochronę przed wszelkimi owadami. Jednocześnie nie ograniczają przepływu powietrza. Prawidłowo zamontowane nie utrudniają obsługi okna, nie ograniczają widoczności w świetle okna. Wykonane są na miarę z profili aluminiowych w kolorze okien. W ostatnim okresie nastąpił duży postęp technologiczny w oferowanych przez producentów wypełnień moskitier okiennych. Są już siatki wykonane z niepalnego włókna szklanego chroniące przed pyłkami roślinnymi i kurzem. Proponowane są także siatki antyalergiczne, które chronią przed alergenami zawartymi w powietrzu. Posiadają atest PZH. Wszystkie elementy moskitiery odporne są na działania warunków atmosferycznych co gwarantuje wieloletnie jej użytkowanie. Trudno sobie wyobrazić okna bez modernizacji w postaci montażu moskitier w domach, w których mieszkają osoby chore na uczulenia alergiczne i ukąszenia owadów. Każda instrukcja obsługi okien, jak również użytkowania mieszkań szczególnie w blokach wymaga częstego wietrzenia pomieszczeń ze względu na wilgoć.

Reasumując, Wnioskodawca wskazał, iż wszystko to wskazuje na potwierdzenie tezy, że montując rolety w kasetkach, żaluzje poziome aluminiowe, żaluzje plisowane, moskitiery ramkowe do okien w budynkach objętych społecznym programem mieszkaniowym wpływamy w sposób zasadniczy na nową funkcjonalność budynków.

Ulepszamy je poprzez modernizację a oznacza to unowocześnienie i uwspółcześnienie oraz dostosowywanie do nowych norm technicznych, które stale zmieniają się w stosunku do budynków, szczególnie objętych społecznym budownictwem mieszkaniowym:

  • lokale mieszkalne do 150 m2
  • budynki jednorodzinne do 300 m2.

Tym samym spełniony jest warunek konieczny, czyli modernizacja oraz także termomodemrnizacja, aby zastosować preferencyjną stawkę VAT 8% w przypadku usługi budowlano-montażowej obejmującej montaż rolet w kasetkach, żaluzji poziomych aluminiowych, żaluzji plisowanych, moskitier ramkowych w ww. budynkach.

Znalazło to także potwierdzenie w postanowieniach sądowych.

Wnioskodawca cytuję za artykułem w Rzeczypospolitej, dział PRAWO z dnia 9 maja 2012r. - K. P.

„…Sprawa trafiła do sądu. Ten przyznał rację przedsiębiorcy. Wyjaśnił, że istota problemu zależy od oceny, czy usługi świadczone przez wnioskodawcę można określić mianem modernizacji. Wskazał, że ustawa o VAT nie zawiera definicji tego pojęcia.

Sąd sięgnął więc do orzecznictwa dotyczącego modernizacji środków trwałych (a więc dotyczącego podatku dochodowego). Wynika z niego, że modernizacja to unowocześnienie środka trwałego. Przykładem takiego rozstrzygnięcia jest wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z 2 grudnia 2010r. (I SA/Kr 1656/10). Sąd powołał się też na orzeczenie Naczelnego Sądu Administracyjnego z 14 stycznia 1998r. (SA/Sz 119/97). Czytamy w nim, że przez ulepszenie należy rozumieć unowocześnienie środka trwałego, które podnosi jego wartość techniczną, użytkową, jak i przystosowanie składnika majątkowego do wykorzystywania go w innym celu niż pierwotne jego przeznaczenie, albo nadanie temu składnikowi nowych cech użytkowych.

Sąd podkreślił, że takie same wnioski wynikają z definicji słownikowej. Zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego „modernizować” oznacza bowiem czynić nowoczesnym, dostosowywać do wymogów współczesności.

W podsumowaniu WSA w Poznaniu stwierdza: „jeżeli na skutek usług świadczonych przez skarżącego budynek (mieszkanie) uzyska np. nową funkcję użytkową - ochronę przed światłem okiennym czy przed owadami albo uzyska funkcję ochronną przed włamaniem, to niewątpliwie będzie to efektem modernizacji w podanym wyżej znaczeniu” Tak wynika z wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z 29 grudnia 2011r. (ISA/Po 675/11)…”.

Wnioskodawca cytuję także artykuł w infor.pl Pani Redaktor- M. M.

„…Założenie żaluzji powinno podlegać obniżonej stawce podatku od towarów i usług bez względu na to, czy wykonywane jest wewnątrz, czy na zewnątrz budynku. Organy podatkowe w wydawanych interpretacjach uzależniają zastosowanie 8 proc VAT do montażu żaluzji czy rolet od tego, gdzie taka instalacja ma miejsce - na zewnątrz czy wewnątrz budynku. Jak tłumaczy Tomasz Wagner, doradca podatkowy w Ernst & Young, w tym pierwszym przypadku urzędnicy pozwalają na stosowanie obniżonego VAT, a w drugim nakazują rozliczenie według 23-proc stawki podstawowej. Można jednak sprzeciwiać się obecnemu podejściu fiskusa, a to za sprawą najnowszego orzeczenia WSA w Gliwicach (wyrok z 30 lipca 2012r., sygn. akt III SA/Gl 518/12). - Z rozstrzygnięcia wynika, że nie tylko montaż żaluzji i rolet na zewnątrz budynku, ale również wewnątrz pomieszczeń, może podlegać obniżonej, 8-proc stawce - komentuje nasz rozmówca…”.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej również ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ww. ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast stosownie do art. 2 pkt 6 ww. ustawy o VAT przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Z kolei przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do przepisu art. 41 ust. 2 wskazanej ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Natomiast stosownie do art. 146a pkt 1 i 2 ww. ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  • stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,
  • stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy wynosi 8%.

Stawkę podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, stosuje się – w myśl art. 41 ust. 12 ww. ustawy o VAT – do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się, w myśl art. 41 ust. 12a ww. ustawy – obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 – wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Natomiast w myśl ust. 12b ww. art. 41, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, określonego w ust. 12a, nie zalicza się:

  1. budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2,
  2. lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej ww. limity, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ustawy).

Należy zwrócić uwagę na brzmienie art. 2 pkt 12 ustawy o VAT, zgodnie z którym przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Przepisy ww. ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęć budowa, remont, modernizacja, termomodernizacja oraz przebudowa, dlatego też w tym zakresie należy odwołać się do przepisów prawa budowlanego.

Zgodnie z art. 3 pkt 6 ustawy z dnia 7 lipca 1994r. Prawo budowlane (t.j. Dz. U. z 2010r. Nr 243, poz. 1623, ze zm.) przez budowę należy rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego.

Z kolei zgodnie z pkt 7a tego artykułu, przez przebudowę należy rozumieć wykonywanie robót budowlanych, w wyniku których następuje zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego obiektu budowlanego, z wyjątkiem charakterystycznych parametrów, jak: kubatura, powierzchnia zabudowy, wysokość, długość, szerokość bądź liczba kondygnacji; w przypadku dróg są dopuszczalne zmiany charakterystycznych parametrów w zakresie niewymagającym zmiany granic pasa drogowego.

Natomiast definicję remontu zawarto w pkt 8 art. 3 cyt. ustawy Prawo budowlane. Zgodnie z jego brzmieniem, przez remont należy rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a nie stanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym.

Modernizacja to „unowocześnienie i usprawnienie czegoś”- według internetowego słownika języka polskiego (Wydawnictwo Naukowe PWN S.A.).

Montaż – wg powyższego słownika - to „składanie maszyn, aparatów, urządzeń z gotowych części; zakładanie, instalowanie urządzeń technicznych, łączenie oddzielnych części w całość”.

W związku z przytoczoną definicją stwierdzić należy, że pojęcie „montaż” odnosi się do takiego sposobu działania, w efekcie którego z niezależnie od siebie istniejących części powstaje wytwór będący zupełnie nową całością.

Natomiast w ustawie z dnia 21 listopada 2008r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów (Dz. U. Nr 223, poz. 1459 ze zm.) znajduje się określenie przedsięwzięcia termomodernizacyjnego (art. 2 pkt 2), którym jest między innymi ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych. Co prawda, ustawa o wspieraniu termomodernizacji i remontów ma inny kontekst normatywny niż ustawa o podatku od towarów i usług, ale skoro ustawodawca zdefiniował dane pojęcie w systemie prawnym to nie ma podstaw do tego, aby odrzucać istniejącą definicję i tworzyć nową. Należy więc zaznaczyć, że definiując pojęcie przedsięwzięcia termomodernizacyjnego ustawodawca kierował się wyłącznie skutkiem, jaki ma zostać osiągnięty w wyniku tego przedsięwzięcia; zaniechał nawet przykładowego wymienienia rodzajów prac, jakie mieszczą się w pojęciu tego przedsięwzięcia. Definicja określająca przedsięwzięcie termomodernizacyjne wyłącznie na podstawie celu jaki ma zostać osiągnięty, jest usprawiedliwiona zarówno na gruncie ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów jak i na gruncie prawa podatkowego.

W myśl przepisu art. 5a ww. ustawy o VAT towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów i usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Zauważa się, iż przy ustaleniu właściwej stawki podatku VAT decydujące znaczenie ma ustalenie co jest przedmiotem sprzedaży, czy podatnik dokonuje dostawy towarów czy świadczy usługę oraz czy czynność wykonywana przez podatnika mieści się w zakresie czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy o VAT (dostawa, budowa, remont, modernizacja, przebudowa obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym).

Strony w umowach cywilnoprawnych określają co jest przedmiotem sprzedaży. Wobec powyższego jeżeli przedmiotem sprzedaży ma być konkretna usługa nie powinno się wyodrębniać poszczególnych elementów, które złożyły się na tę usługę i opodatkować ich osobno ponieważ usługodawca sprzedaje określoną usługę a nie elementy (koszty).

Analiza powołanych wyżej przepisów prawa podatkowego prowadzi do wniosku, iż warunkiem zastosowania 8% stawki, na podstawie art. 41 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług, jest spełnione dwóch przesłanek. Po pierwsze zakres wykonywanych czynności musi dotyczyć budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji budynków lub ich dostawy. Po drugie, budynki lub ich części, których dotyczą ww. czynności, muszą być zaliczane do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że transakcja nie może korzystać z preferencyjnej 8% stawki podatku.

Z treści wniosku wynika, iż w ramach prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej w przeważającej większości wykonuje on usługi budowlano-montażowe - zakładanie stolarki budowlanej. Obecnie chciałby dodatkowo wyspecjalizować się w montażu rolet, żaluzji i moskitier okiennych.

Usługę montażu rolet, żaluzji, moskitier wykonuje na zlecenie Zamawiającego i obejmuje ona kompleksowe wykonanie obejmujące pomiar, materiał główny i pomocniczy, montaż, transport własnym samochodem. Rolety, żaluzje oraz moskitiery zakupuje u producenta pod konkretny wymiar. Na usługę wystawia całościową fakturę VAT. Zleceniodawcami są firmy, instytucje, urzędy ale także klienci indywidualni w ramach budownictwa objętego społecznym programem

mieszkaniowym w lokalach mieszkalnych do 150 m2 budynkach jednorodzinnych do 300 m2.

Montaż obejmuję następujące czynności budowlano-montażowe:

  1. Rolety w kasetkach z prowadnicami typ X. i Y. montuje się na stałe do ramy skrzydła okiennego na jego wewnętrzną stronę za pomocą wkrętów w przypadku kasety rolety i jej części tzw. boczków oraz prowadnice za pomocą taśmy dwustronnej samoprzylepnej, tym samym stając się faktycznie częścią okna, jak klamka, czy parapet wewnętrzny, które to elementy są też montowane do okien. Konstrukcja stała rolety jest wykonana na konkretny wymiar z aluminium lub pcv w kolorach stosownie do koloru okien.
  2. Żaluzje poziome aluminiowe montuje się na stałe we wnęce przyszybowej skrzydła okiennego za pomocą wkrętów i uchwytów montażowych, które są częścią żaluzji do ramy od strony wewnętrznej lub listwy przyszybowej skrzydła okna.
  3. Żaluzje poziome plisowane montowane są na stałe w sposób identyczny jak ww. żaluzje poziome aluminiowe.
  4. Moskitiery ramkowe o konstrukcji aluminiowej z siatką poliestrową montowane są od strony zewnętrznej do ramy okna za pomocą wkrętów i specjalnych uchwytów w sposób umożliwiający zamykanie i otwieranie skrzydła okna.

Biorąc pod uwagę powołane przepisy, należy stwierdzić, iż świadczone przez Wnioskodawcę czynności montażu rolet i żaluzji wewnętrznych oraz montażu moskitier, są opodatkowane stawką 23% VAT, zgodnie z art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Podkreślenia wymaga fakt, iż rolety i żaluzje wewnętrzne oraz moskitiery, stanowią wyposażenie budynku (lokalu). W wyniku ich montażu nie następuje zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego budynku czy lokalu. Wykonywane przez Wnioskodawcę ww. czynności w przedmiotowym zakresie nie dotyczą zatem budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, gdyż w istocie czynności te są jedynie zaopatrywaniem obiektu budownictwa mieszkaniowego lub jego części w elementy wyposażenia, niestanowiące jego elementów konstrukcyjnych. Z uwagi na rodzaj materiałów, z których wykonywane są rolety i żaluzje wewnętrzne oraz markizy, nie mogą one pełnić funkcji ochrony i izolacji samego budynku. A zatem czynności montażu tych elementów nie można uznać za wymienione w art. 41 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług.

Należy podkreślić, iż z uwagi na fakt, że obniżone stawki podatku mają charakter wyjątkowy i nie podlegają ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, zaś możliwość wychodzenia poza wykładnię literalną jest niedopuszczalna, uznać trzeba, iż stawki te winny mieć zastosowanie do towarów i usług wskazanych wprost przez ustawodawcę w ustawie o podatku od towarów i usług lub w przepisach wykonawczych do tej ustawy. Preferencyjna, 8% stawka podatku od towarów i usług ma zastosowanie do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, a nie do wszystkich czynności dotyczących samego instalowania, montażu różnych towarów.

Niewątpliwie współczesne wymagania rodzą potrzebę modernizacji budynków zarówno mieszkalnych, jak i niemieszkalnych. Prace modernizacyjne wiążą się często ze zmianami konstrukcyjnymi w budynku. Przyczyną modernizacji jest konieczność unowocześnienia istniejących budynków, zmiana rozwiązań przestrzenno-funkcjonalnych oraz poprawienie standardu wyposażenia – założenia nowych instalacji np. grzewczych, czy nowych urządzeń technicznych.

Czynności polegające na montażu rolet i żaluzji wewnętrznych oraz markiz nie dotyczą substancji samego budynku (lokalu) lecz są zaopatrywaniem budynku w elementy wyposażenia - na indywidualne zamówienie klienta. Wyposażenie – w postaci rolet i żaluzji wewnętrznych oraz moskitier z pewnością nie stanowi elementów konstrukcyjnych budynku. Czynności montażu rolet i żaluzji wewnętrznych oraz moskitier nie można też zaliczyć do remontów. Byłoby to bowiem niedopuszczalne stosowanie wykładni rozszerzającej, która jest wyłączona w odniesieniu do przepisów mających charakter wyjątkowy, a takimi są właśnie normy statuujące możliwość skorzystania z preferencyjnej stawki podatkowej.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, iż usługa budowlano-montażowa polegająca na sprzedaży wyrobów zakupionych u innych producentów wraz z ich montażem w budynkach mieszkalnych objętych społecznym programem budownictwa, zarówno rolet w kasetkach, żaluzji poziomych aluminiowych, żaluzji plisowanych jak i moskitier ramkowych podlega opodatkowaniu obniżoną stawką preferencyjną podatku VAT w wysokości 8%, należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

W tym miejscu tut. organ pragnie podkreślić, iż na ocenę prawidłowości przedmiotowej kwestii nie mogą wpłynąć powołane przez Wnioskodawcę wyroki Sądów Administracyjnych, bowiem są one rozstrzygnięciami w konkretnych sprawach, osadzonych w określonym stanie faktycznym.

Jednocześnie należy zauważyć, iż Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997r. (Dz. U. Nr 78, poz. 483 ze zm.) w swoim rozdziale III określa zamknięty katalog źródeł prawa powszechnie obowiązującego. Nie przewiduje on takiej mocy dla orzecznictwa sądowego, w tym orzecznictwa sądów administracyjnych (w Polsce nie obowiązuje system precedensów sądowych). W związku z powyższym, nie negując takiego orzecznictwa, jako cennego źródła w zakresie wskazywania kierunków wykładni norm prawa podatkowego, należy zauważyć, że moc obowiązująca wyroków zamyka się w obrębie spraw, w których zostały wydane. Wynika to również z treści art. 153 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 1270 ze zm.), który przesądza, że ocena prawna i wskazania co do dalszego postępowania wyrażone w orzeczeniu sądu wiążą w sprawie ten sąd oraz organ, którego działanie lub bezczynność było przedmiotem zaskarżenia. Organ podatkowy jest zatem zobowiązany traktować indywidualnie każdą sprawę, natomiast rozstrzygnięcia sądów podejmowane są w oparciu o zebrany w danej sprawie materiał dowodowy. Zatem trudno jest określić w jakim stopniu sprawy będące przedmiotem autonomicznych rozstrzygnięć Sądów Administracyjnych, które powołał Wnioskodawca, może odzwierciedlać sytuację przedstawioną przez niego we wniosku o wdanie, co należy podkreślić, indywidualnej interpretacji.

Nadmienia się, iż w podobnej sprawie, jak przedstawiona w niniejszym wniosku, zapadł wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 17 stycznia 2013r. sygn. akt I FSK 356/12 w którym Sąd stwierdził, iż „Usługa montażu rolet, żaluzji, moskitier – bez uwzględnienia rodzaju montowanego towaru (np. jakiego rodzaju są to żaluzje lub rolety, tj. zewnętrzne czy wewnętrzne i z jakiego materiału zostały wytworzone) oraz stopnia związania z budynkiem lub lokalem mieszkalnym (np. czy montaż wiąże się z obróbką tynkarską) a także uzyskanego efektu (ochrona przed światłem lub włamaniem) – sama przez się nie może być traktowana jako modernizacja istniejącego budynku lub lokalu mieszkalnego. Dopiero bowiem jeżeli zamontowane urządzenia staną się integralną częścią budynku lub lokalu mieszkalnego i dojdzie do podniesienia wartości użytkowej budynku lub lokalu mieszkalnego, to wykonaną usługę można traktować jako "modernizację", o której mowa w art. 41 ust. 12 ustawy o VAT”.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku–Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj