Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP3/443-61/13/JK
z 17 kwietnia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 4 lutego 2013 r. (wpływ 4 lutego 2013 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od akcyzy gazu propan oraz obowiązku prowadzenia ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 4 lutego 2013 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczący podatku akcyzowego w zakresie stosowania zwolnienia od akcyzy gazu propan oraz obowiązku prowadzenia ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące stany faktyczne.


Spółka wskazuje, iż nabywa na terenie kraju gaz: propan, butan i jego mieszanki o kodach CN 2711 12 11 - 2711 19 00. W przypadku propanu gaz ten dostarczany jest jako zwolniony od podatku akcyzowego, a jego przesyłce towarzyszy dokument dostawy. Dla potrzeb odbioru ww. gazu Spółka zarejestrowała się jako podatnik podatku akcyzowego. Nabywany w opisany sposób gaz jest zużywany na cele produkcyjne, w tym do podgrzewania wyprodukowanych opakowań w celu naniesienia na nie nadruku techniką offsetową oraz do podgrzewania folii termokurczliwej zabezpieczającej transport wskazanych opakowań na paletach.


W związku z powyższym zadano następujące pytania:


  • czy gaz zużywany na cele produkcyjne związane z procesem jego spalania i ogrzewania wyprodukowanych pojemników w celu ich oznaczenia techniką offsetową oraz podgrzewania foli termokurczliwej podlega zwolnieniu od akcyzy ?
  • czy podmiot zużywający ww. gaz zobowiązany jest prowadzić ewidencję zużycia tych wyrobów?


Stanowisko Wnioskodawcy.

W ocenie Spółki, zgodnie z art. 32 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, zwalnia się od akcyzy ze względu na przeznaczenie używane dla celów opałowych węglowodory gazowe o kodach CN 2711 12 11 - 2711 19 00. Wskazane kody CN obejmują m.in. takie rodzaje gazu jak: propan, butan i jego mieszanki, a więc paliwa nabywane przez Spółkę. Zgodnie z ww. założeniem zwolnieniu od akcyzy podlega wskazany gaz, jeżeli służy do ogrzewania. Równocześnie przepisy nie ograniczają sposobu zagospodarowania tego czynnika opałowego. Bez znaczenia jest okoliczność do jakich celów uzyskane tą drogą ciepło będzie wykorzystywane. W efekcie zwolnieniu podlega gaz zarówno przeznaczony do ogrzewania biur i hal produkcyjnych, jak i gaz technologiczny wykorzystywany do podgrzewania. Każde bowiem z ww. zastosowań powoduje, że spalany gaz wywołuje efekt ogrzewania (budynków, hal, powierzchni oznaczanych opakowań, folii termokurczliwej). W rezultacie w każdym z tych przypadków warunek zwolnienia, o którym mowa w cytowanym wyżej przepisie zostaje osiągnięty.

Zdaniem Wnioskodawcy, odrębną kwestią jest, czy gaz propan-butan wykorzystywany przez podmiot i zużywany na warunkach zwolnienia od akcyzy musi być ewidencjonowany. Innymi słowy, czy w stosunku do takiego gazu zachodzi wymóg prowadzenia ewidencji zużycia. Obowiązek jej prowadzenia, co do zasady dotyczy wszystkich podmiotów zużywających wyroby akcyzowe na cele związane ze zwolnieniem. Niemniej od 1 września 2010 r. do przepisów art. 32 ust. 5 pkt 3 ustawy dodano uregulowanie, który wyłącza z ww. obowiązku podmioty zużywające gaz wyłącznie na cele opałowe (por. interpretacja indywidualna nr IPPP3/443-1491/11-2/KB). W konsekwencji, gdy Spółka używa przedmiotowy gaz wyłącznie na cele wymienione w niniejszym wniosku nie dotyczy jej wymóg prowadzenia ewidencji zużycia.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych stanów faktycznych uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 ze zm.), zwanej dalej ustawą, wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 22 lit. a ustawy, podmiot zużywający to – podmiot mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie zużywa na cele uprawniające do zwolnienia.

Zgodnie z art. 32 ust. 1 pkt 3 ustawy, zwalnia się od akcyzy ze względu na przeznaczenie używane do celów opałowych, pozostałe węglowodory gazowe o kodach CN od 2711 12 11 do 2711 19 00 - w przypadkach, o których mowa w ust. 3, jeżeli są spełnione warunki, o których mowa w ust. 5-13.


Zwolnienie, zgodnie z 32 ust. 3 ustawy, stosuje się w przypadku:


  1. dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego lub
  2. dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu pośredniczącego, lub
  3. dostarczenia od podmiotu pośredniczącego do podmiotu zużywającego, lub
  4. nabycia wewnątrzwspólnotowego przez zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, w celu zużycia przez niego jako podmiot zużywający, lub
  5. nabycia wewnątrzwspólnotowego przez zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, w celu dostarczenia do podmiotu zużywającego, lub
  6. importu przez podmiot pośredniczący, lub
  7. importu przez podmiot zużywający, lub
  8. zużycia przez podmiot prowadzący skład podatkowy występujący jako podmiot zużywający, lub
  9. zużycia przez podmiot pośredniczący występujący jako podmiot zużywający.


Stosownie do art. 32 ust. 5 pkt 3 ustawy, warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie jest, między innymi, prowadzenie ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem przez podmiot prowadzący skład podatkowy, zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, podmiot pośredniczący oraz podmiot zużywający prowadzący działalność gospodarczą z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, z wyłączeniem podmiotu zużywającego, który wyłącznie używa do celów opałowych pozostałe węglowodory gazowe o kodach CN od 2711 12 11 do 2711 19 00.

Z przedstawionego opisu wynika, że Spółka nabywa na terenie kraju gaz propan, butan i jego mieszanki o kodach CN 2711 12 11 - 2711 19 00. W przypadku gazu propan, gaz ten dostarczany jest jako zwolniony od podatku akcyzowego, a jego przesyłce towarzyszy dokument dostawy. Spółka jest zarejestrowanym podatnikiem podatku akcyzowego. Nabywany gaz jest zużywany podczas produkcji do podgrzewania wyprodukowanych opakowań w celu naniesienia nadruku oraz do podgrzewania folii termokurczliwej zabezpieczającej transport opakowań na paletach.

Wątpliwości Spółki sprowadzają się do odpowiedzi na pytanie, czy gaz zużywany na cele produkcyjne związane z procesem jego spalania i ogrzewania wyprodukowanych pojemników w celu ich oznaczenia oraz podgrzewania foli termokurczliwej podlega zwolnieniu od akcyzy. Ponadto, Spółka ma wątpliwości, czy jest zobowiązana prowadzić ewidencję zużycia gazu propan.

Odnosząc przedstawione wyżej przepisy do przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego oraz zaprezentowanego przez niego stanowiska, należy uznać, że w opisanej sprawie wykorzystanie przedmiotowego gazu do celów podgrzewania wyprodukowanych opakowań w celu naniesienia nadruku oraz do podgrzewania folii termokurczliwej zabezpieczającej transport opakowań na paletach, przy spełnieniu warunków zwolnienia, korzysta ze zwolnienia z podatku akcyzowego na podstawie art. 32 ust. 1 pkt 3 ustawy.

Stwierdzić także należy, że zużycie gazu propan-butan wykorzystywanego i zużywanego przez Spółkę na warunkach zwolnienia od akcyzy (do celów opałowych), powoduje, że jako podmiot zużywający, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 22 lit. a ustawy, nie jest zobowiązana do prowadzenia ewidencji, o której mowa w art. 32 ust. 5 pkt 3 ustawy, w stosunku do tego gazu, objętego zwolnieniem z akcyzy na podstawie art. 32 ust. 1 pkt 3 ustawy.


Interpretacja dotyczy zaistniałych stanów faktycznych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzeń.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa - art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj