Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/1/415-1078/12/MK
z 11 marca 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 10 grudnia 2012 r. (wpływ do Organu – 10 grudnia 2012 r.), uzupełnionym w dniu 14 lutego 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych wypłaty świadczenia z tytułu pełnienia funkcji pełnomocnika wspólnika w jednoosobowej spółce Skarbu Państwa:

  • w części dotyczącej zakwalifikowania wynagrodzenia pełnomocnika wspólnika do przychodów, o których mowa w art. 13 pkt 7 – jest nieprawidłowe,
  • w części dotyczącej zastosowania kosztów uzyskania przychodów, o których mowa w art. 22 ust. 9 pkt 5 – jest nieprawidłowe,
  • w części dotyczącej zastosowania 18% stawki podatkowej – jest prawidłowe,
  • w części dotyczącej wystawienia informacji PIT-11 – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 grudnia 2012 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych wypłaty świadczenia z tytułu pełnienia funkcji pełnomocnika wspólnika w jednoosobowej spółce Skarbu Państwa.

Z uwagi na fakt, iż wniosek nie spełniał wymogów formalnych, pismem z dnia 05 lutego 2013 r. znak: IBPB II/1/415-1078/12/MK wezwano do jego uzupełnienia.

Wniosek uzupełniono w dniu 14 lutego 2013 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest jednoosobową spółką z ograniczoną odpowiedzialnością Skarbu Państwa, powstałą w wyniku komercjalizacji przedsiębiorstwa państwowego.

Spółka nie posiada rady nadzorczej a jedynie pełnomocnika wspólnika, o którym mowa w art. 11 ust. 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji (Dz. U. z 2002 r. Nr 171 poz. 1397 ze zm.) oraz § 28 ust. 1 aktu założycielskiego Spółki. Pełnomocnikowi wspólnika powołanego uchwałą nadzwyczajnego zgromadzenia wspólników, Spółka wypłaca miesięczne wynagrodzenie.

Stałą kontrolę działalności Wnioskodawcy wykonuje pełnomocnik wspólnika powołany uchwałą nadzwyczajnego zgromadzenia wspólników.

Osoba powołana na pełnomocnika powinna spełniać wymagania wskazane w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 07 września 2004 r. w sprawie szkoleń i egzaminów dla kandydatów na członków rad nadzorczych spółek, w których Skarb Państwa jest jedynym akcjonariuszem (Dz. U. Nr 198, poz. 2038).

Do kompetencji pełnomocnika Ministra Skarbu Państwa należy w szczególności:

  • wnioskowanie w sprawie powoływania i odwoływania członków zarządu oraz ustalania zasad wynagradzania dla członków zarządu,
  • przeprowadzanie postępowania kwalifikacyjnego na stanowisko członka zarządu, o którym mowa w § 19 ust. 2 aktu założycielskiego Spółki,
  • zawieranie, za zgodą zgromadzenia wspólników, umowy o sprawowanie zarządu w Spółce,
  • dokonywanie wyboru biegłego rewidenta przeprowadzającego badanie sprawozdania finansowego,
  • ocena sprawozdania finansowego w zakresie jego zgodności z księgami i dokumentami, jak i ze stanem faktycznym,
  • ocena sprawozdania zarządu z działalności Spółki oraz wniosków zarządu co do podziału zysku lub pokrycia straty,
  • opiniowanie regulaminu organizacyjnego Spółki,
  • określanie zakresu i terminów przekładania przez zarząd rocznych planów rzeczowo finansowych oraz strategicznych planów wieloletnich,
  • opiniowanie rocznych planów rzeczowo - finansowych oraz strategicznych planów wieloletnich.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jak prawidłowo ustalać koszty uzyskania, stawkę podatkową oraz jaką informację wystawiać dla pełnomocnika wspólnika w jednoosobowej spółce Skarbu Państwa z ograniczoną odpowiedzialnością, powołanego do pełnienia swej funkcji na podstawie art. 11 ust. 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji?

Jako, że przepisy ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych nie przewidują takiej instytucji jak pełnomocnik Ministra Skarbu Państwa, zdaniem Wnioskodawcy wynagrodzenie wypłacane pełnomocnikowi wspólnika należy zakwalifikować jako przychód z działalności wykonywanej osobiście zgodnie z art. 13 pkt 7 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zaliczkę na poczet podatku dochodowego należy pobrać zgodnie z art. 22 ust. 9 pkt 5 w wysokości określonej w art. 22 ust. 2 pkt 1 wyżej wymienionej ustawy. Stawka podatku w przedmiotowej sprawie wynosi 18%, zgodnie z przyjętym źródłem przychodu i wynika z art. 27 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Natomiast zgodnie z art. 39 ust. 1 i 2 ww. ustawy należy sporządzić PIT-11 – informację o dochodach oraz pobranych zaliczkach na podatek dochodowy.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:

Na podstawie art. 11 ust. 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji (Dz. U. z 2002 r. Nr 171, poz. 1397 ze zm.) w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością powstałych w wyniku komercjalizacji można nie ustanawiać rady nadzorczej. Prawo kontroli wykonuje wówczas wspólnik lub osoba przez niego upełnomocniona.

Fakt, iż pełnomocnik wspólnika w jednoosobowej spółce skarbu państwa z ograniczoną odpowiedzialnością wykonuje prawo kontroli w spółce za radę nadzorczą, nie oznacza, że można go utożsamiać z tym organem spółki.

Ustawa z dnia 15 września 2000 r. – Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037 ze zm.) określa zamknięty katalog organów spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, do których należą zarząd, rada nadzorcza, komisja rewizyjna i zgromadzenie wspólników. Ponadto żaden przepis nie określa, iż regulacje dotyczące rady nadzorczej miałyby być stosowane odpowiednio do pełnomocnika wspólnika.

Pełnomocnik wspólnika jest powoływany przez Ministra Skarbu Państwa, reprezentującego jedynego wspólnika – „Skarb Państwa”. Minister Skarbu Państwa, działając jako organ władzy państwowej, zleca pełnomocnikowi określone czynności do wykonania i decyzją w formie uchwały zgromadzenia wspólników ustala jego wynagrodzenie.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.) jednym ze źródeł przychodów jest m.in. działalność wykonywana osobiście.

Stosownie do postanowień art. 13 pkt 6 ww. ustawy, za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody osób, którym organ władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, sąd lub prokurator, na podstawie właściwych przepisów, zlecił wykonanie określonych czynności, a zwłaszcza przychody biegłych w postępowaniu sądowym, dochodzeniowym i administracyjnym oraz płatników, z zastrzeżeniem art. 14 ust. 2 pkt 10, i inkasentów należności publicznoprawnych, a także przychody z tytułu udziału w komisjach powoływanych przez organy władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 9.

Z kolei z przepisu art. 13 pkt 7 ww. ustawy wynika, iż za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca jest jednoosobową spółką z ograniczoną odpowiedzialnością Skarbu Państwa, powstałą w wyniku komercjalizacji przedsiębiorstwa państwowego. Spółka nie posiada rady nadzorczej a jedynie pełnomocnika wspólnika, o którym mowa w art. 11 ust. 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji oraz § 28 ust. 1 aktu założycielskiego Spółki. Pełnomocnikowi wspólnika powołanego uchwałą nadzwyczajnego zgromadzenia wspólników, Spółka wypłaca miesięczne wynagrodzenie. Stałą kontrolę działalności Wnioskodawcy wykonuje pełnomocnik wspólnika powołany uchwałą nadzwyczajnego zgromadzenia wspólników. Osoba powołana na pełnomocnika powinna spełniać wymagania wskazane w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 07 września 2004 r. w sprawie szkoleń i egzaminów dla kandydatów na członków rad nadzorczych spółek, w których Skarb Państwa jest jedynym akcjonariuszem.

Biorąc powyższe pod uwagę, przychody pełnomocnika wspólnika w jednoosobowej spółce Skarbu Państwa z ograniczoną odpowiedzialnością, powołanego do pełnienia swej funkcji na podstawie art. 11 ust. 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji są przychodami, o których mowa w art. 13 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, czyli przychodami osób, którym organ władzy (administracji państwowej) – w tym przypadku Minister Skarbu Państwa pełniący funkcję jedynego wspólnika w spółce ze 100% udziałem Skarbu Państwa, na podstawie właściwych przepisów (ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji) zlecił wykonanie określonych czynności.

Nie są to więc przychody, o których mowa w art. 13 pkt 7 ww. ustawy. Pełnomocnik nie wchodzi bowiem w skład organów Wnioskodawcy, a zatem otrzymywane przez pełnomocnika wspólnika wynagrodzenie nie może być kwalifikowane jako przychód osoby należącej do składu organu Spółki.

Biorąc powyższe pod uwagę, przychód pełnomocnika wspólnika w jednoosobowej spółce Skarbu Państwa z ograniczoną odpowiedzialnością, na gruncie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należy zakwalifikować do źródła przychodów, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 w związku z art. 13 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zakwalifikowanie przychodu do źródła określonego w art. 13 pkt 6 powoduje, iż koszt uzyskania przychodu określa się na podstawie art. 22 ust. 9 pkt 4 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przepis ten stanowi, iż koszty uzyskania niektórych przychodów określa się z tytułów określonych w art. 13 pkt 2, 4, 6 i 8 - w wysokości 20% uzyskanego przychodu, z tym że koszty te oblicza się od przychodu pomniejszonego o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, których podstawę wymiaru stanowi ten przychód.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Najniższa stawka podatkowa określona w obowiązującej skali, o której mowa w art. 27 ust. 1 ww. ustawy – to 18%.

Zaliczkę od dochodów, o których mowa w ust. 1, obliczoną w sposób określony w tym przepisie zmniejsza się o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne, o której mowa w art. 27b, pobranej ze środków podatnika przez płatnika, o którym mowa w ust. 1 (art. 41 ust. 1a ww. ustawy).

Z przepisu art. 42 ust. 1 ww. ustawy wynika, iż płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jednakże w przypadku, gdy podatek został pobrany zgodnie z art. 30a ust. 2a, płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przekazują kwotę tego podatku na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Natomiast art. 42 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy stanowi, iż w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani przesłać podatnikom, o których mowa w art. 3 ust. 1, oraz urzędom skarbowym, którymi kierują naczelnicy urzędów skarbowych właściwi według miejsca zamieszkania podatnika - imienne informacje o wysokości dochodu, o którym mowa w art. 41 ust. 1, sporządzone według ustalonego wzoru (PIT-11).

W związku z powyższym, nie można zgodzić się z Wnioskodawcą, że wynagrodzenie wypłacane pełnomocnikowi wspólnika należy kwalifikować do przychodów, o których mowa w art. 13 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Pełnomocnik nie wchodzi bowiem w skład organów spółki Wnioskodawcy, a zatem otrzymywane przez niego wynagrodzenie nie może być kwalifikowane jako przychód osoby należącej do składu organu spółki. Wskazany zatem przez Wnioskodawcę art. 22 ust. 9 pkt 5 ustawy nie znajduje zastosowania do określenia kosztów uzyskania przychodu, bowiem przepis ten dotyczy przychodów określonych w art. 13 pkt 5, 7, 9 cytowanej ustawy.

Odnośnie wystawienia pełnomocnikowi wspólnika informacji PIT-11 należy zgodzić się, że Wnioskodawca obowiązany jest do wystawienia takiej właśnie informacji. Jednak podstawą wystawienia przez Wnioskodawcę jako płatnika ww. informacji PIT-11 nie jest art. 39 ust. 1 i ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ale powołany przez Organ art. 42 ust. 2 pkt 1 ustawy. Zgodzić się również należy z tym, że zastosowanie w sprawie ma najniższa stawka podatkowa określona w obowiązującej skali, o której mowa w art. 27 ust. 1 ww. ustawy, tj. stawka w wysokości 18%.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za:

  • nieprawidłowe – w części dotyczącej zakwalifikowania wynagrodzenia pełnomocnika wspólnika do przychodów, o których mowa w art. 13 pkt 7,
  • nieprawidłowe – w części dotyczącej zastosowania kosztów uzyskania przychodów, o których mowa w art. 22 ust. 9 pkt 5,
  • prawidłowe – w części dotyczącej zastosowania 18% stawki podatkowej,
  • prawidłowe – w części dotyczącej wystawienia informacji PIT-11.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj