Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-1388/11/AP
z 23 stycznia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP1/443-1388/11/AP
Data
2012.01.23



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku

Podatek od towarów i usług --> Procedury szczególne --> Szczególne procedury dotyczące drobnych przedsiębiorstw --> Drobni przedsiębiorcy


Słowa kluczowe
pomoc społeczna
zwolnienia z podatku od towarów i usług


Istota interpretacji
Zakres podatku od towarów i usług, dotyczącej zwolnienia od podatku usług dotyczących opieki nad osobami niepełnosprawnymi lub osobami przewlekle chorymi lub nad osobami w podeszłym wieku.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 3 października 2011 r. (data wpływu 11 października 2011 r.), uzupełnionym w dniu 18 stycznia 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług, dotyczącej zwolnienia od podatku usług dotyczących opieki nad osobami niepełnosprawnymi lub osobami przewlekle chorymi lub nad osobami w podeszłym wieku – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 11 października 2011 r. został złożony wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku usług dotyczących opieki nad osobami niepełnosprawnymi lub osobami przewlekle chorymi lub nad osobami w podeszłym wieku.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Zamierza Pani rozpocząć pozarolniczą działalność gospodarczą, polegającą na prowadzeniu Domu Opieki i Rehabilitacji dla Osób Starszych, zwanym dalej Domem Opieki. Niniejszą nieruchomość wydzierżawi Pani od innego podmiotu gospodarczego - czynnego podatnika VAT. Według założeń w Domu Opieki będzie prowadzona działalność gospodarcza w zakresie opieki nad osobami niepełnosprawnymi lub osobami przewlekle chorymi lub nad osobami w podeszłym wieku. Opieka będzie polegała między innymi na zapewnieniu dla ww. osób:


  • miejsca zamieszkania,
  • wyżywienia, w tym również dietetycznego, zgodnie ze wskazaniami lekarza,
  • utrzymania czystości,
  • udzielania pomocy w podstawowych czynnościach życiowych,
  • pielęgnacji,
  • niezbędnej pomocy w załatwianiu spraw osobistych,
  • niezbędnych zabiegów terapeutycznych,
  • podnoszeniu sprawności i aktywizowaniu,
  • umożliwieniu zaspokojenia potrzeb religijnych i kulturalnych.


W Domu Opieki będą przebywały dwie grupy osób:


  1. osoby, które będą tam przebywały z zamiarem stałego pobytu, co oznacza, że Dom Opieki będzie ich centrum interesów życiowych.
  2. osoby, które będą przebywały tam krótkoterminowo.


W momencie rozpoczęcia działalności gospodarczej, złoży Pani do właściwego urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne VAT-R, wybierając zwolnienie od podatku, na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o VAT.

W uzupełnieniu do wniosku poinformowała Pani, że zamierza prowadzić Dom opiekuńczo-rehabilitacyjny dla osób starszych, świadcząc usługi pomocy społecznej, w rozumieniu przepisów ustawy o pomocy społecznej, wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 22 lit. d ustawy, który będzie podlegać wpisowi do rejestru prowadzonego przez Wojewodę.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


  1. Czy świadczenie usług opieki nad osobami niepełnosprawnymi, przewlekle chorymi lub osobami w podeszłym wieku, dla których Dom Opieki będzie ich miejscem stałego pobytu podlega zwolnieniu od podatku bez względu na obrót...
  2. Czy świadczenie usług opieki nad osobami niepełnosprawnymi, przewlekle chorymi lub osobami w podeszłym wieku, dla których Dom Opieki nie będzie ich miejscem stałego pobytu podlega zwolnieniu od podatku do kwoty 150.000 zł...


Pani zdaniem, świadczenie usług opieki nad osobami niepełnosprawnymi, przewlekle chorymi lub osobami w podeszłym wieku, dla których Dom Opieki będzie ich miejscem stałego pobytu, podlegać będzie zwolnieniu od podatku od towarów i usług, bez względu na obrót.

Zgodnie z art. 5. ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu podatkiem, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust 1 pkt. 1 , rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Na mocy art. 8 ust. 1 ww. ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt. 1 , rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 23 ustawy zwolnione od podatku od towarów i usług są usługi opieki nad osobami niepełnosprawnymi, przewlekle chorymi lub osobami w podeszłym wieku, świadczone w miejscu ich zamieszkania. Uregulowania prawne dotyczące miejsca zamieszkania unormowane zostały w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U z 1964 Nr 16 poz. 93 ze zmianami). Zgodnie z art. 25 Kodeksu cywilnego miejscem zamieszkania osoby fizycznej jest miejscowość, w której osoba ta przebywa z zamiarem stałego pobytu.

Wobec czego świadczenie usług opieki nad osobami niepełnosprawnymi, przewlekle chorymi i osobami w podeszłym wieku, dla których Dom Opieki jest miejscem, w którym przebywają z zamiarem stałego pobytu (niezależnie od miejsca zameldowania), podlegają zwolnieniu z podatku od towarów i usług bez względu na wysokość obrotu.

Natomiast w przypadku świadczenia usług opieki nad osobami niepełnosprawnymi, przewlekle chorymi lub osobami w podeszłym wieku, dla których Dom Opieki nie jest miejscem, w którym przebywają z zamiarem stałego pobytu, podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Ustawodawca w artykule 113 ust. 1 i ust. 2 ustawy zwalnia od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży, nie wlicza się odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku. Zgodnie z art. 113 ust. 9 ustawy podatnik rozpoczynający działalność gospodarczą w trakcie roku podatkowego jest zwolniony od podatku, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty 150 000 złotych.

W związku z powyższym w przypadku świadczenia usług opieki nad osobami niepełnosprawnymi, przewlekle chorymi lub osobami w podeszłym wieku, dla których Dom Opieki nie jest miejscem, w którym przebywają z zamiarem stałego pobytu, możliwe będzie korzystanie ze zwolnienia od podatku od towarów i usług do wysokości:


  • w roku rozpoczęcia działalności gospodarczej do kwoty 150.000 zł liczonej w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym,
  • w latach następnych, „u których wartość sprzedaży opodatkowanej” nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ) opodatkowaniu podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W myśl art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu, w tym również:


  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.


Stawka podatku, na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 22 ustawy o podatku od towarów i usług zwalnia się od podatku usługi pomocy społecznej w rozumieniu przepisów o pomocy społecznej oraz usługi określone w przepisach o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie, także dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, na rzecz beneficjenta tej pomocy, wykonywane przez:


  1. regionalne ośrodki pomocy społecznej, powiatowe centra pomocy rodzinie, ośrodki pomocy społecznej, rodzinne domy pomocy, ośrodki wsparcia i ośrodki inwestycji kryzysowej,
  2. wpisane do rejestru prowadzonego przez wojewodę:
    1. domy pomocy społecznej prowadzone przez podmioty posiadające zezwolenie wojewody,
    2. placówki opiekuńczo-wychowawcze i ośrodki adopcyjno-opiekuńcze,
  3. placówki specjalistycznego poradnictwa,
  4. inne niż wymienione w lit. a-c placówki zapewniające całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku na podstawie zezwolenia wojewody, wpisanego do rejestru prowadzonego przez wojewodę,
  5. specjalistyczne ośrodki wsparcia dla ofiar przemocy w rodzinie.


Z kolei na podstawie obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 43 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku od towarów i usług, ustawodawca zwolnił od podatku usługi opieki nad osobami niepełnosprawnymi, przewlekle chorymi lub osobami w podeszłym wieku, świadczone w miejscu ich zamieszkania przez podmioty inne niż wymienione w pkt 22, oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną.

Wskazać należy, iż na podstawie art. 132 ust. 1 lit. g) Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE. L Nr 347, str. 1 ze zm.), państwa członkowskie zwalniają świadczenie usług i dostawę towarów ściśle związanych z opieką i pomocą społeczną, wraz z usługami świadczonymi przez domy spokojnej starości, dokonywane przez podmioty prawa publicznego lub inne podmioty uznane za podmioty o charakterze społecznym przez dane państwo członkowskie.

Jednocześnie zgodnie z art. 43 ust. 17 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011 r. zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:


  1. nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
  2. ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.


Natomiast zgodnie z art. 43 ust. 17a ustawy, obowiązującym od 1 kwietnia 2011 r., zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

Zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r., zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

W myśl art. 113 ust. 2 ustawy, do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

A zatem, do kwoty limitu uprawniającego do zwolnienia nie wlicza się obrotu z tytułu odpłatnego świadczenia usług zwolnionych, wlicza się natomiast wszelki opodatkowany podatkiem od towarów i usług obrót uzyskiwany przez podatnika.

Stosownie do art. 113 ust. 9 podatnik rozpoczynający w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5 jest zwolniony od podatku, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.

Z okoliczności sprawy wynika, iż zamierza Pani rozpocząć pozarolniczą działalność gospodarczą, polegającą na prowadzeniu Domu Opieki i Rehabilitacji dla Osób Starszych zwanym dalej Domem Opieki. Działalność gospodarcza w zakresie opieki nad osobami niepełnosprawnymi lub osobami przewlekle chorymi lub nad osobami w podeszłym wieku polegać będzie na zapewnieniu dla ww. osób miejsca zamieszkania, wyżywienia, udzielania pomocy w podstawowych czynnościach życiowych, pielęgnacji, niezbędnej pomocy w załatwianiu spraw osobistych, niezbędnych zabiegów terapeutycznych, podnoszeniu sprawności i aktywizowaniu, umożliwieniu zaspokojenia potrzeb religijnych i kulturalnych. Część osób, będzie przebywać w Domu Opieki z zamiarem stałego pobytu. Drugą grupę będą stanowiły osoby, które będą przebywały tam krótkoterminowo. Dom Opieki będzie podlegać wpisowi do rejestru prowadzonego przez Wojewodę, a usługi świadczone przez Panią będą usługami pomocy społecznej, w rozumieniu przepisów ustawy o pomocy społecznej, wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 22 lit. d ustawy.

Odnosząc przytoczone regulacje prawne do przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, że w sytuacji gdy prowadzony przez Panią Dom Opieki uzyska wpis do rejestru prowadzonego przez Wojewodę i zaliczany będzie do placówek, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 22 lit. d ustawy, to świadczenie przez Panią usług opieki nad osobami niepełnosprawnymi, przewlekle chorymi lub osobami w podeszłym wieku, podlegać będzie w całości zwolnieniu przedmiotowemu od podatku od towarów i usług, na podstawie powołanego wyżej przepisu, niezależnie od tego, czy opieka ta dotyczyć będzie osób, które będą przebywały w Domu Opieki na stałe, czy też krótkoterminowo.

Zatem bez znaczenia dla ewentualnej utraty prawa do zwolnienia podmiotowego, o którym mowa ww. art. 113 ust.1 i 9 ustawy pozostaje uzyskiwany przez Panią obrót ze sprzedaży, bowiem opisane wyżej usługi są przedmiotowo zwolnione od podatku od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska nr 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj