Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-1434/12/AD
z 28 lutego 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 8 listopada 2012 r. (data wpływu 23 listopada 2012 r.), uzupełnionym w dniu 22 lutego 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług jest:


  • nieprawidłowe - w zakresie opodatkowania sprzedaży nieruchomości zbudowanych istniejącymi budowlami,
  • prawidłowe - w zakresie opodatkowania sprzedaży nieruchomości zabudowanych nowo wybudowanymi budowlami.


UZASADNIENIE


W dniu 23 listopada 2012 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 22 lutego 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży nieruchomości.


W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Decyzją z dnia 5 stycznia 2012 r. Wojewoda, na wniosek spółki „P”, ustalił lokalizację przedsięwzięcia EURO 2012 pn.: „P.”. Na podstawie tej decyzji niżej wymienione działki zostały objęte ww. przedsięwzięciem.


  1. Nr 268/27 o pow. 243 m², obręb (…), która powstała z podziału działki nr 268/6 - KW nr (…). Wg operatu szacunkowego sporządzonego przez rzeczoznawcę majątkowego w dniu 24 maja 2012 r. dla potrzeb ustalenia odszkodowania w trybie art. 24e ust. 3 i 24d ust. 1 ustawy o Euro, na działce znajduje się utwardzona szutrem i żużlem droga podlegająca wycenie jako własność byłych właścicieli. Działka wykorzystywana jest jako droga. Wartość nieruchomości została oszacowana na 55.797,00 zł.
  2. Nr 268/28 o pow. 92 m², obręb (…), która powstanie z podziału działki nr 268/6 - KW nr (…). Wg operatu szacunkowego sporządzonego przez rzeczoznawcę majątkowego w dniu 24 maja 2012 r. dla potrzeb ustalenia odszkodowania w trybie art. 24e ust. 3 i 24d ust. 1 ustawy o Euro, na działce znajduje się utwardzona szutrem i żużlem droga podlegająca wycenie jako własność byłych właścicieli. Działka wykorzystywana jest jako droga. Wartość nieruchomości została oszacowana na 21.059,00 zł.
  3. Nr 268/19 o pow. 270 m², obręb (...), która powstała z podziału działki nr 268/13 - KW nr (…). Wg operatu szacunkowego sporządzonego przez rzeczoznawcę majątkowego w dniu 24 maja 2012 r. dla potrzeb ustalenia odszkodowania w trybie art. 24e ust. 3 i 24d ust. 1 ustawy o Euro, na działce znajduje się utwardzona szutrem i żużlem droga podlegająca wycenie jako własność byłych właścicieli. Działka wykorzystywana jest jako droga. Wartość nieruchomości została oszacowana na 62.107,00 zł.
  4. Nr 268/18 o pow. 198 m², obręb (…), która powstała z podziału działki nr 268/13 - KW nr (…). Wg operatu szacunkowego sporządzonego przez rzeczoznawcę majątkowego w dniu 24 maja 2012 r. dla potrzeb ustalenia odszkodowania w trybie art. 24e ust. 3 i 24d ust. 1 ustawy o Euro, na działce znajduje się utwardzona szutrem i żużlem droga podlegająca wycenie jako własność byłych właścicieli. Działka wykorzystywana jest jako droga. Wartość nieruchomości została oszacowana na 45.279,00 zł.
    Współwłaścicielami działek nr 268/6 i 268/13 były osoby fizyczne oraz w ¼ osoba prawna. W protokole uzgodnień dot. odszkodowania z dnia 24 września i 22 czerwca 2012 r. osoby fizyczne oświadczyły, iż nieruchomości zostały nabyte do majątków osobistych, nie są składnikiem mienia przedsiębiorstwa, osoby fizyczne nie są czynnymi podatnikami podatku od towarów i usług. Od nabycia związanego z nieruchomościami nie był odliczany podatek naliczony. Założono, że osoba prawna jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, a od nabycia związanego z nieruchomościami nie był odliczany podatek naliczony.
  5. Nr 40/34 o pow. 261 m ², obręb (…), która powstała z podziału działki nr 40/24 - KW nr (…). Zgodnie z inwentaryzacją stanowiącą załącznik do operatu szacunkowego sporządzonego przez rzeczoznawcę majątkowego w dniu 13 marca 2012 r., ustalającego wartość nieruchomości w celu określenia wysokości odszkodowania pod budowę Kolei Metropolitalnej na podstawie art. 24e ust. 3 ustawy o Euro, na działce znajdują się następujące budowle: ogrodzenie metalowe, podmurówka betonowa, ogrodzenie z cegły, słupki metalowe, studnia. Zgodnie z ww. operatem wartość przedmiotowej nieruchomości wynosi 86.473,00 zł. Właścicielem działki była osoba prawna. Były właściciel oświadczył, iż nieruchomość została nabyta na cele gospodarcze, nieruchomość jest składnikiem mienia przedsiębiorstwa. Uprawniony jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Od zakupów związanych z nieruchomością nie był odliczany podatek naliczony.
  6. Nr 270/2 o pow. 501 m², obręb (…), która powstała z podziału działki nr 270 - KW (…). Zgodnie z operatem szacunkowym sporządzonym przez rzeczoznawcę majątkowego w dniu 12 marca 2012 r., ustalającego wartość nieruchomości w celu określenia wysokości odszkodowania pod budowę Kolei Metropolitalnej na podstawie art. 24e ust. 3 ustawy o Euro, działka nr 270/2 stanowi teren zabudowany - parking i chodniki. Jako składniki budowlane w ww. operacie wycenione zostały: studnie, słupy oświetleniowe, parking (kostka betonowa, krawężnik) i ogrodzenie metalowe, słupki metalowe, furtka metalowa, brama metalowa. Zgodnie z ww. operatem wartość przedmiotowej nieruchomości wynosi 155 478,00 zł, w tym wartość składników budowlanych 31.230 zł.
  7. Nr 270/1 o pow. 69 m ², obręb (…), która powstała z podziału działki nr 270- KW nr (…). Zgodnie z protokołem z wizji terenowej stanowiącym załącznik do sporządzonego przez rzeczoznawcę majątkowego w dniu 12 marca 2012 r. operatu szacunkowego, w celu ustalenia wartości nieruchomości określenia wysokości odszkodowania pod budowę K. na podstawie art. 24e ust. 3 ustawy o Euro, na działce nr 270/1 znajdują się budowle w postaci ogrodzenia oraz słupków metalowych. Zgodnie z ww. operatem wartość przedmiotowej nieruchomości wynosi 19.396,00 zł, w tym wartość ogrodzenia metalowego oraz słupków metalowych 2.284,00 zł. Biuro w załączniku nr 2 do pisma z dnia 2 lipca 2012 r. klasyfikuje ogrodzenie znajdujące się na ww. działce jako budowlę.
    Właścicielem działki nr 270 była osoba prawna. W protokole uzgodnień dot. odszkodowania z dnia 25 czerwca 2012 r. uprawniony do odszkodowania (były właściciel działki nr 270) oświadczył, iż nieruchomość została nabyta na cele gospodarcze, nieruchomość jest składnikiem mienia przedsiębiorstwa, jest czynnymi podatnikami podatku od towarów i usług. Założono, że uprawniony od zakupów związanych z nieruchomością nie odliczał podatku naliczonego.
  8. Nr 40/37 o pow. 55 m ², obręb (…), która powstała z podziału działki nr 40/29 - KW nr (…). Wg operatu szacunkowego sporządzonego przez rzeczoznawcę majątkowego w dniu 13 marca 2012 r., w celu ustalenia wartości nieruchomości dla określenia wysokości odszkodowania pod budowę K. na podstawie art. 24e ust. 3 ustawy o Euro, na działce znajduje się droga gruntowa (podlegająca wycenie). Sposób użytkowania działek określony przez rzeczoznawcę majątkowego - droga gruntowa. Wartość nieruchomości została oszacowana na 13.523,00 zł, w tym wartość składników budowlanych 598 zł.
  9. Nr 40/36 o pow. 18 m², obręb (…), która powstała z podziału działki nr 40/29 - KW nr (…). Wg operatu szacunkowego sporządzonego przez rzeczoznawcę majątkowego w dniu 13 marca 2012 r., w celu ustalenia wartości nieruchomości dla określenia wysokości odszkodowania pod budowę K. na podstawie art. 24e ust. 3 ustawy o Euro, na działce znajduje się droga gruntowa, słup elektryczny betonowy, ogrodzenie z siatki metalowej oraz słupki metalowe. Wartość nieruchomości została oszacowana na 5.096,00 zł. Rzeczoznawca wycenił ogrodzenie metalowe, słupki metalowe oraz drogę gruntową. Sposób użytkowania działek określony przez rzeczoznawcę majątkowego - droga gruntowa.
    Właścicielem działki nr 40/29 była osoba prawna. Uprawniony do odszkodowania (były właściciel działki nr 40/29) oświadczył, iż nieruchomość została nabyta na cele gospodarcze, nieruchomość jest składnikiem mienia przedsiębiorstwa, jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Od zakupów związanych z nieruchomością nie był odliczany podatek naliczony.
  10. Nr 242/2 o pow. 7742 m², obręb (…), która powstała z podziału działki nr 242 - KW (…). Zgodnie z inwentaryzacją stanowiącą załącznik do operatu szacunkowego sporządzonego przez rzeczoznawcę majątkowego w dniu 7 marca 2012 r., ustalającego wartość nieruchomości w celu określenia wysokości odszkodowania pod budowę K. na podstawie art. 24e ust. 3 ustawy o Euro, na działce tej znajdują się budowle: ogrodzenie kute oraz schody z cegły. Zgodnie z ww. operatem wartość przedmiotowej nieruchomości wynosi 1.746.758,00 zł.
  11. Nr 239/8 o pow. 125 m ², obręb (…), która powstała z podziału działki nr 239/1 ujawnionej w KW nr (…). Zgodnie ze sporządzonym, w celu ustalenia wartości nieruchomości określenia wysokości odszkodowania pod budowę K. na podstawie art. 24e ust. 3 ustawy o Euro, przez rzeczoznawcę majątkowego w dniu 7 marca 2012 r. operatem szacunkowym, na działce nr 239/8 znajdują się ogrodzenie z siatki metalowej o długości 19 m oraz słupki metalowe. Zgodnie z ww. operatem wartość przedmiotowej nieruchomości wynosi 32.503,00 zł, w tym wartość składników budowlanych 2.128,00 zł. Biuro w załączniku nr 2 do pisma nr (…) z dnia 2 lipca 2012 r. klasyfikuje ogrodzenie znajdujące się na ww. działce jako budowlę.
  12. Nr 188/4 o pow. 1.475 m ², obręb (…), która powstała z podziału działki nr 188/2 - KW nr (…). Wymieniony w protokole do operatu szacunkowego sporządzonego przez rzeczoznawcę majątkowego w dniu 7 marca 2012 r., w celu ustalenia wartości nieruchomości dla określenia wysokości odszkodowania pod budowę K. na podstawie art. 24e ust. 3 ustawy o Euro, panel słoneczny, hydrant, zasuwa wodna oraz studnia, jak wskazuje Biuro w piśmie z dnia 3 sierpnia 2012 r., stanowią własność właściciela sieci wodociągowej. W. wskazuje, że na działce znajduje się chodnik asfaltowy. Wartość nieruchomości została oszacowana na 343.675,00 zł.
  13. Nr 254/2 o pow. 16.502 m², obręb (…), która powstała z podziału działki nr 254 - KW nr(…). Zgodnie z operatami szacunkowymi sporządzonymi przez rzeczoznawców majątkowych w dniach 4 i 24 maja 2012 r., ustalającymi wartość nieruchomości w celu określenia wysokości odszkodowania pod budowę K. na podstawie art. 24e ust. 3 i 24d ust. 1 ustawy o Euro, działka stanowi część Rodzinnego Ogrodu Działkowego, który obejmuje kilkadziesiąt zorganizowanych ogródków działkowych. Na terenie działki znajdują się altany drewniane, altany na fundamentach betonowych, lampy stalowe oświetleniowe, ogrodzenia, drogi wewnętrzne (drogi utwardzone płytami jumbo, drogi żużlowe, drogi utwardzone kamieniami, które zostały zakwalifikowane w operacie i wycenione jako budowle), linie kablowe, linie oświetleniowe, przyłącza wodociągowe (zakwalifikowane w operacie i wycenione jako budowle).
    Właścicielem działek nr 242, 239/1, 188/2 i 254 była osoba prawna. Były właściciel ww. działek oświadczył, że jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Założono, że od zakupów związanych z nieruchomościami nie odliczał podatku naliczonego.
  14. Nr 266/26 o pow. 394 m² obr. (…) gm. Miasto, która powstała z działki 266/8 - Kw nr (…). Zgodnie ze sporządzonym przez rzeczoznawcę majątkowego w dniu 12 marca 2012 r. operatem szacunkowym ustalającym wartość nieruchomości w celu określenia wysokości odszkodowania pod budowę Kolei Metropolitalnej na podstawie art. 24e ust. 3 ustawy o Euro 2012, działka została wyceniona na kwotę 103.224 zł, w tym wartość składników budowlanych w kwocie 2.999 zł. Sposób użytkowania działki określony przez rzeczoznawcę majątkowego - droga gruntowa (droga polna) 70%, skarpa 30%. Zgodnie z ww. operatem właścicielem działki była osoba prawna. Uprawniony do odszkodowania (były właściciel działki nr 266/8) oświadczył, iż nieruchomość została nabyta na cele gospodarcze, nieruchomość jest składnikiem mienia przedsiębiorstwa, Uprawniony jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Od zakupów związanych z nieruchomością był odliczany podatek naliczony.
  15. Nr 3/7 o pow. 1.626 m2 i, nr 3/8 o pow. 648 m2 i nr 3/9 o pow. 5.562 m², obręb (…), gmina (…), które powstaną z działki nr 3/5. Zgodnie ze sporządzonym przez rzeczoznawcę majątkowego w dniu 24 sierpnia 2012 r. operatem szacunkowym, ustalającym wartość nieruchomości w celu określenia wartości rynkowej nieruchomości do sprzedaży, na ww. działkach znajduje się droga o powierzchni asfaltowej. Sposób użytkowania działek określony przez rzeczoznawcę majątkowego - droga. Działka nr 3/7 wyceniona została na kwotę 363.411 zł, w tym wartość składników budowlanych na 135.771 zł. Działka nr 3/8 wyceniona została na kwotę 162.864 zł, w tym wartość składników budowlanych na 72.144 zł. Działka nr 3/9 wyceniona została na kwotę 1.243.107 zł, w tym wartość składników budowlanych na 464.427 zł.


Zdarzenie przyszłe 1:

Województwo zamierza ww. zabudowane działki sprzedać na rzecz spółki „P”, w trybie bezprzetargowym, na podstawie art. 37 ustawy o gospodarce nieruchomościami. „P” jest jednoosobową spółką Samorządu Województwa realizującą zadania w zakresie K. - Etap I. Do dnia sprzedaży, Województwo nie będzie dokonywało żadnych nakładów na ulepszenie budowli znajdujących się na nieruchomościach. W tym czasie również nie będzie wydzierżawiało, wynajmowało i dokonywało innych czynności o podobnym charakterze w stosunku do budowli znajdujących się na tych działkach. Sprzedaż nastąpi do dnia rozpoczęcia realizacji inwestycji. Sprzedaż budowli położonych na ww. działkach będzie dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia, tj. budowle nie będą przedmiotem najmu, dzierżawy lub innej czynności o podobnym charakterze, stanowiącej czynności podlegające opodatkowaniu.


Zdarzenie przyszłe 2:

Województwo zamierza ww. zabudowane działki określone w pkt 1-14 oraz dz. 3/7 i 3/8 z pkt 15 sprzedać na rzecz spółki „P.” w trybie bezprzetargowym, na podstawie art. 37 ustawy o gospodarce nieruchomościami. Do dnia sprzedaży, spółka w ramach realizacji ww. projektu wybierze generalnego wykonawcę, którego zadaniem będzie rozbiórka budynków i budowli istniejących na gruntach przeznaczonych pod realizację, a następnie rozpoczęcie robót bezpośrednio związanych z budową infrastruktury kolejowej. Zakończenie inwestycji zaplanowane jest na 2015 r. W ramach projektowanej inwestycji, na działkach powstaną:


  1. nr 268/27 - nasyp kolejowy, skarpa, rów odwadniający,
  2. nr 268/28 - droga, rów odwadniający, przebudowa mediów,
  3. nr 268/19 - rów odwadniający, skarpa, droga, przebudowa mediów,
  4. nr 268/18 - nasyp kolejowy, przebudowa mediów,
  5. nr 40/34 - droga, ogrodzenie, skarpa, przebudowa mediów
  6. nr 270/2 - droga, mur oporowy, przebudowa mediów, ogrodzenie,
  7. nr 270/1 - nasyp kolejowy,
  8. nr 40/37 - droga, zjazd drogowy, przebudowa mediów,
  9. nr 40/36 - skarpa, rów odwadniający, nasyp kolejowy,
  10. nr 242/2 - wykop kolejowy, skarpy, 2 rowy odwadniające, przebudowa mediów,
  11. nr 239/8 - droga, przebudowa mediów,
  12. nr 188/4 - droga, chodniki, przebudowa mediów,
  13. nr 254/2 wykop i nasyp kolejowy, rowy odwadniające, wieża ostrzegawcza, mury oporowe, skarpy, przebudowa mediów,
  14. nr 266/26 - skarpa, droga, przebudowa mediów,
  15. nr 3/7 - droga, przebudowa mediów,

  16. - nr 3/8 - nasyp kolejowy, 2 rowy odwadniające, droga, przebudowa mediów,
    - nr 3/9 - pozostanie istniejąca droga.


Sprzedaż ww. nieruchomości na rzecz spółki „P” nastąpi po faktycznym wybudowaniu ww. obiektów budowlanych, a przed dniem zakończenia inwestycji objętej projektem. Nakłady na wybudowanie ww. obiektów poniesie spółka „P”.

Województwo nabyło własność nieruchomości opisanych w pkt 1-13 i 15 z mocy prawa, w drodze decyzji Wojewody z dnia 5 stycznia 2012 r. o lokalizacji przedsięwzięcia EURO 2012 pn. „P.”, a nie w drodze sprzedaży. Zgodnie z art. 24a ust. 3 ustawy o Euro 2012, nieruchomości objęte decyzją o lokalizacji przedsięwzięcia Euro 2012, stają się z mocy prawa własnością Skarbu Państwa albo jednostki samorządu terytorialnego z dniem, w którym decyzja o ustaleniu lokalizacji przedsięwzięcia Euro 2012 stała się ostateczna. Z regulacji art. 24e ust. 1 ustawy o Euro 2012 wynika, że za nieruchomości objęte decyzją Wojewody z dnia 5 stycznia 2012 r. przysługuje odszkodowanie, którego wysokość może zostać ustalona w umowie cywilnoprawnej zawartej pomiędzy Województwem a byłym właścicielem nieruchomości. Z kolei w myśl art. 24e ust. 2 ustawy o Euro 2012, jeżeli w terminie dwóch miesięcy od dnia, w którym decyzja o ustaleniu lokalizacji przedsięwzięcia Euro 2012 stała się ostateczna, nie dojdzie do uzgodnienia odszkodowania, wysokość odszkodowania ustala wojewoda w drodze decyzji. Decyzja Wojewody z dnia 5 stycznia 2012 r. stała się ostateczna w dniu 17 października 2012 r., co oznacza, że w dniu 17 grudnia 2012 r. upłynął termin do zawarcia umów o odszkodowanie. Po tym terminie wysokość odszkodowania zostanie ustalona w drodze decyzji Wojewody. Ponieważ nie zawarto umów z wszystkimi byłymi właścicielami nieruchomości objętych przedmiotowym wnioskiem, a zgodnie z zawiadomieniami Wojewody o wszczętych postępowaniach w sprawie ustalenia wysokości odszkodowań, przewidywany termin zakończenia postępowania to 31 maja 2013 r., przyjęto, że „zbycie” działek wskazanych w pkt 1-13 i 15 na rzecz Województwa będzie zwolnione od podatku od towarów i usług, tj. po wydaniu przez Wojewodę decyzji o odszkodowaniu, uprawniony (były właściciel nieruchomości) wystawi fakturę, w której stawka podatku będzie określona jako „zw”. Tym samym przyjęto, że pierwsze zasiedlenie nastąpi z chwilą wydania decyzji o wysokości odszkodowania.

Zgodnie z ww. decyzją ww. działki przeznaczone są pod budowę "P.", z przeznaczeniem pod infrastrukturę kolejową lub usunięcie kolizji z istniejącą infrastrukturą. Województwo zamierza sprzedać na rzecz „P.” S.A. nieruchomości, wskazane w pkt 1-13 i 15, przed upływem dwóch lat od dnia ich nabycia z mocy prawa.


W związku z powyższym zadano następujące pytania:


  • Czy sprzedaż spółce „P” działek, zabudowanych aktualnie istniejącymi budowlami opisanych w pkt 1 -13 i 15, jest zwolniona od podatku od towarów i usług na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy w związku z art. 29 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, a sprzedaż działki opisanej w pkt 14 jest opodatkowana 23% stawką podatku na mocy art. 5 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 7 ust. 1 i art. 146a pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług?
  • Czy sprzedaż spółce „P” działek, opisanych w pkt 1-14 oraz dz. 3/7 i 3/8 z pkt 15 zabudowanych budowlami wskazanymi w zdarzeniu przyszłym nr 2, jest zwolniona od podatku od towarów i usług na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10a w związku z art. 29 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług?


Zdaniem Wnioskodawcy, dostawa (sprzedaż w trybie bezprzetargowym) nieruchomości zabudowanych opisanych w pkt 1-13 i 15, będzie zwolniona od podatku od towarów i usług na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy w związku z art. 29 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzenia towarami jak właściciel. Przez towary, w świetle art. 2 pkt 6 ustawy, rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty. Natomiast przez sprzedaż, zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy, rozumieć należy m.in. odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Działki zabudowane są budowlami w postaci ogrodzeń, słupków, schodów, dróg, chodników asfaltowych, altan na podmurówce. Drogi oraz chodnik (o nawierzchni gruntowej, drogi umocnione tłuczniem, podsypką żwirową oraz droga asfaltowa) wykorzystywane jako szlak komunikacyjny, o czym przesądza określony sposób użytkowania działki, stanowią w ocenie Województwa, budowle w rozumieniu art. 3 pkt 3 Prawa budowlanego. Tezę tę potwierdza wyrok z dnia 13 stycznia 2005 r. WSA w Opolu (sygn. akt SA/Wr 99/03), w którym sąd orzekł, że utwardzenie drogi gruntowej w taki sposób, że wykonana nawierzchnia umożliwia wykorzystanie jej jako szlaku komunikacyjnego, stanowi wykonanie obiektu spełniającego funkcję drogi, a więc stanowi budowę drogi, w rozumieniu art. 3 pkt 3 Prawa budowlanego, niezależnie od tego, czy droga ta spełni wymogi rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne. Kryterium zakwalifikowania obiektu do określonej kategorii obiektów budowlanych powinna być również funkcja obiektu. Z uwagi na fakt, że sprzedaż przez Województwo budowli położonych na ww. działkach będzie dokonywana w ramach tzw. pierwszego zasiedlenia, tj. budowle nie będą przedmiotem najmu, dzierżawy lub innej czynności o podobnym charakterze, stanowiących czynności podlegające opodatkowaniu, sprzedaż ta nie będzie podlegała zwolnieniu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. Jednakże będzie mogła podlegać zwolnieniu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętych zwolnieniem z art. 43 ust. 1 pkt 10 pod warunkiem, że w stosunku do obiektu nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tego obiektu.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie w jakim towary wykorzystywane są do dokonywania czynności opodatkowanych. Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Województwo „nabywając” ww. działki wraz z budowlami w drodze nakazu (decyzji administracyjnej), z uwagi na cywilnoprawny charakter umów o odszkodowanie zawieranych pomiędzy Województwem a właścicielami nieruchomości, występuje jako podatnik podatku od towarów i usług, co oznacza, że „nabywanie” nieruchomości od podmiotów prowadzących działalność gospodarczą, będących czynnymi podatnikami podatku od towarów i usług, które nie korzystały z możliwości odliczenia podatku naliczonego i nabyły nieruchomość na cele gospodarcze, nie podlega opodatkowaniu tym podatkiem. Zdaniem Województwa, w tym przypadku przy sprzedaży budowli nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Ponadto w trakcie użytkowania tych budowli Województwo nie będzie ponosiło żadnych nakładów na ich ulepszenie. Tym samym zostaną spełnione przesłanki zwolnienia sprzedaży budowli z art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy.

Z kolei zgodnie z art. 29 ust. 5 ww. ustawy, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale związanych z gruntem z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. W świetle tego przepisu przy sprzedaży budynków i budowli, grunt na którym są one posadowione dzieli byt prawny budynków i budowli w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku, jak przy dostawie budynków i budowli trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków i budowli korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym są one posadowione. Biorąc pod uwagę fakt, że dostawa budowli jest zwolniona od podatku, dostawa gruntu ww. działek jest również zwolniona od podatku od towarów i usług.

Według Województwa, dostawa (sprzedaż w trybie bezprzetargowym) działki zabudowanej opisanej w pkt 14, będzie opodatkowana 23% stawką, na mocy art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 7 ust. 1 i art. 146a pkt 1 ustawy.

Województwo ponownie powołało treść art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 2 pkt 6, art. 2 pkt 22 ustawy.

Wskazało, że działka zabudowana jest budowlą w postaci drogi.


Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług przewidują dla niektórych towarów i usług zwolnienie od podatku. Według art. art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:


  1. dostawa dokonywana jest w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.


Zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy, przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich wybudowaniu lub ulepszeniu jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Z ww. przepisu wynika, iż aby nastąpiło pierwsze zasiedlenie musi dojść do oddania budynku, budowli lub ich części do użytkowania w wyniku czynności podlegającej opodatkowaniu. Pierwsze zasiedlenie będzie miało miejsce, gdy nowo wybudowany lub zmodernizowany obiekt zostanie np. oddany w dzierżawę, najem. Zakładając, że pomiędzy pierwszym zasiedleniem a datą sprzedaży upłynie mniej niż dwa lata, sprzedaż budowli (drogi) na ww. działkach nie będzie podlegała zwolnieniu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

W przypadku braku podstaw do zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, przepisy ustawy o podatku od towarów i usług przewidują dalsze zwolnienie na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, którego treść ponownie powołało.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie w jakim towary wykorzystywane są do dokonywania czynności opodatkowanych. W myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Województwo „nabywając” ww. działkę wraz z budowlą w drodze nakazu (decyzji administracyjnej), z uwagi na cywilnoprawny charakter umów o odszkodowanie zawieranych pomiędzy Województwem a właścicielami nieruchomości, występuje jako podatnik podatku od towarów i usług, co oznacza, że „nabywanie” nieruchomości od podmiotów prowadzących działalność gospodarczą, będących czynnymi podatnikami podatku od towarów i usług, które korzystały z możliwości odliczenia podatku naliczonego i nabyły nieruchomość na cele gospodarcze, podlega opodatkowaniu tym podatkiem.

Zdaniem Województwa, w tym przypadku przy sprzedaży budowli będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a tym samym nie zostanie spełniona jedna z przesłanek zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, co oznacza, że sprzedaż budowli położonej na działce nr 266/26 będzie opodatkowana.

Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Stosownie do treści art. 146a pkt 1, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 i art. 110, wynosi 23%.

Z kolei zgodnie z art. 29 ust. 5 ww. ustawy, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale związanych z gruntem z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. W świetle tego przepisu przy sprzedaży budynków i budowli, grunt na którym są one posadowione dzieli byt prawny budynków i budowli w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku, jak przy dostawie budynków i budowli trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków i budowli jest opodatkowana, również dostawa gruntu, na którym one są posadowione jest opodatkowana.

Biorąc pod uwagę fakt, że dostawa budowli położonej na działce opisanej w pkt 14 jest opodatkowana 23% stawką podatku, dostawa gruntu tej działki jest również tą stawką opodatkowana.

Zdaniem Województwa, odnoszącego się do zdarzenia przyszłego nr 2, dostawa (sprzedaż w trybie bezprzetargowym) działek opisanych w pkt 1 -14 oraz dz. 3/7 i 3/8 z pkt 15 zabudowanych budowlami, będzie zwolniona od podatku na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10a w zw. z art. 29 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług.

Województwo ponownie powołało treść art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 7 ust. 1, art. 2 pkt 6 i art. 2 pkt 22 ustawy.


Wskazało, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług przewidują dla niektórych towarów i usług zwolnienie od podatku.

Według art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:


  1. dostawa dokonywana jest w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.


Zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy, przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich wybudowaniu lub ulepszeniu jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Z ww. przepisu wynika, iż aby nastąpiło pierwsze zasiedlenie musi dojść do oddania budynku, budowli lub ich części do użytkowania w wyniku czynności podlegającej opodatkowaniu. Pierwsze zasiedlenie będzie miało miejsce, gdy nowo wybudowany lub zmodernizowany obiekt zostanie, np. oddany w dzierżawę, najem.

Z uwagi na fakt, że sprzedaż nowo powstałych budowli, tj. drogi (obiekt liniowy w rozumieniu art. 3 pkt 3a Prawa budowlanego), nasypu kolejowego (budowla ziemna w rozumieniu art. 3 pkt 3 Prawa budowlanego), skarpy stanowiącej element konstrukcyjny infrastruktury technicznej (budowle ziemne w rozumieniu art. 3 pkt 3 Prawa budowlanego), chodników, zjazdów drogowych (również budowla w rozumieniu art. 3 Prawa budowlanego) wybudowanych w ramach ww. przedsięwzięcia, położonych na działkach opisanych w pkt 1-15 będzie dokonywana w ramach tzw. pierwszego zasiedlenia (po wcześniejszym nabyciu z mocy prawa własności nieruchomości na skutek wydania decyzji lokalizacyjnej), tj. ww. obiekty budowlane nie będą przedmiotem najmu, dzierżawy lub innej czynności o podobnym charakterze, stanowiącej czynności podlegające opodatkowaniu, sprzedaż ta nie będzie podlegała zwolnieniu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

W przypadku braku podstaw do zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10, przepisy ustawy o podatku od towarów i usług przewidują dalsze zwolnienie na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, którego treść Województwo po raz kolejny powołało.

Zdaniem Województwa, z uwagi na fakt, że w stosunku do nowo wybudowanych budowli, mających być przedmiotem sprzedaży, nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, jak również w trakcie użytkowania tych budowli nie będzie ponosiło żadnych nakładów na ich ulepszenie, sprzedaż budowli położonych na działkach opisanych w pkt 1 -14 oraz dz. 3/7 i 3/8 z pkt 15 jest zwolniona od podatku.

Z kolei zgodnie z art. 29 ust. 5 ww. ustawy, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale związanych z gruntem z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

W świetle tego przepisu przy sprzedaży budynków i budowli, grunt na którym są one posadowione dzieli byt prawny budynków i budowli w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku, jak przy dostawie budynków i budowli trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków i budowli jest opodatkowana, również dostawa gruntu, na którym one są posadowione jest opodatkowana.

Biorąc pod uwagę fakt, że dostawa nowo powstałych budowli położonych na działkach opisanych w pkt 1-14 oraz dz. 3/7 i 3/8 z pkt 15 jest zwolniona od podatku, dostawa gruntu tych działek jest również zwolniona od tego podatku.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za:


  • nieprawidłowe - w zakresie opodatkowania sprzedaży nieruchomości zbudowanych istniejącymi budowlami,
  • prawidłowe - w zakresie opodatkowania nieruchomości zabudowanych nowo wybudowanymi budowlami.


Stosownie do dyspozycji art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary, stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy, rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do treści art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.


Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:


  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.


Definicję pierwszego zasiedlenia zawiera art. 2 pkt 14 ustawy, zgodnie z którym, przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:


  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.


Żeby można było mówić o pierwszym zasiedleniu, musi dojść do oddania budynków (budowli) do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu. Jeżeli zatem podatnik wybuduje obiekt, lub go zmodernizuje, przy czym nakłady na ulepszenie przekroczą 30% jego wartości początkowej, a następnie obiekt ten (lub ulepszenie) zostanie oddany do użytkowania (wprowadzony przez podatnika do ewidencji środków trwałych), nie oznacza to, że został on zasiedlony. Oddanie do użytkowania nie nastąpiło bowiem w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu. Pierwsze zasiedlenie będzie miało natomiast miejsce wówczas, gdy wybudowany lub zmodernizowany obiekt zostanie sprzedany lub np. oddany w dzierżawę, najem. Zarówno sprzedaż, jak i dzierżawa, czy najem są bowiem czynnościami podlegającymi opodatkowaniu.


Na mocy art. 43 ust. 10 ustawy, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:


  1. są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;
  2. złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.


Z treści ust. 11 ww. artykułu wynika, że oświadczenie, o którym mowa w ust. 10 pkt 2, musi również zawierać:


  1. imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;
  2. planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części;
  3. adres budynku, budowli lub ich części.


Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a tej ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:


  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.


Warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat (art. 43 ust. 7a ustawy).

Zgodnie z art. 29 ust. 5 ustawy, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Powyższe oznacza, iż co do zasady grunt będący przedmiotem sprzedaży podlega opodatkowaniu według takiej stawki podatku od towarów i usług, jaką opodatkowane są budynki lub budowle na nim posadowione. W sytuacji zatem, gdy dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, również sprzedaż gruntu korzysta ze zwolnienia od podatku.

Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa należy stwierdzić, że transakcja zbycia budowli znajdujących się na działkach wskazanych w poz. 1-13 i 15, będzie zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, o ile - jak wskazało Województwo - nie przysługiwało/nie będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego przy ich nabyciu.

Wobec powyższego – przy uwzględnieniu treści art. 29 ust. 5 ustawy – również zbycie gruntu, na którym są posadowione budowle będzie podlegać zwolnieniu od podatku.

Z kolei dostawa budowli znajdującej się na działce opisanej w poz. 14, będzie opodatkowana 23% stawką podatku, bowiem, pomimo że będzie dokonywana po pierwszym zasiedleniu w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy, pomiędzy tym zasiedleniem, a planowaną dostawą – jak wskazano we wniosku – upłynie okres krótszy niż 2 lata, a Województwu w związku z nabyciem tej budowli przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Tym samym zbycie gruntu gruntu, na którym posadowiona jest budowla podlegać będzie opodatkowaniu 23% stawką podatku (art. 29 ust. 5 ustawy).

Z uwagi na stwierdzenie Województwa zawarte w stanowisku, że sprzedaż budowli będzie dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia oraz, iż „nabywanie nieruchomości od podmiotów prowadzących działalność gospodarczą (…) nie podlega opodatkowaniu tym podatkiem”, oceniając całościowo stanowisko, dotyczące zdarzenia przyszłego nr 1, należało uznać je za nieprawidłowe.

Z kolei odnosząc się do transakcji opisanej w zdarzeniu nr 2 należy stwierdzić, że dostawa budowli znajdujących się na działkach wskazanych w poz. 1-14 oraz nr 3/7 i 3/8 z pkt 15 nie będzie korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, bowiem będzie dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy, gdyż nowopowstałe budowle – jak wskazano we wniosku – nie będą przedmiotem najmu, dzierżawy lub innej czynności o podobnym charakterze. Podstawą do zwolnienia tej dostawy będzie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, ponieważ Województwu w związku z ich budową nie będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego, bowiem nakłady na ich wybudowanie poniesie nabywca. Przy uwzględnieniu treści art. 29 ust. 5 ustawy, zwolnienie od podatku będzie mieć zastosowanie także do dostawy gruntu związanego z nowo wybudowanymi budowlami.

Jednocześnie należy podkreślić, że tut. organ podatkowy nie oceniał zasadności zwolnienia od podatku dostawy gruntu na rzecz Województwa przez osoby prawne, a fakt ten przyjęto jako element zdarzenia przyszłego.

Końcowo wskazać należy, że analiza przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t.j. Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623 ze zm.), nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym niniejszej interpretacji udzielono przy założeniu, że obiekty budowlane, o których mowa we wniosku, stanowią/będą stanowić budowle w rozumieniu ww. ustawy Prawo budowlane.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – j. t. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj