Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-135/13/TS
z 25 kwietnia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 8 lutego 2013 r. (data wpływu 12 lutego 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku konieczności dokonania odczytu pamięci fiskalnej kasy oraz zwrotu odliczonej kwoty wydatkowanej na zakup kasy – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 12 lutego 2013 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie dokonania odczytu pamięci fiskalnej kasy oraz zwrotu odliczonej kwoty wydatkowanej na zakup kasy.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


W dniu 1 stycznia 2011 r. zarejestrowała Pani w Urzędzie Miasta działalność gospodarczą. Ponieważ faktyczną działalność rozpoczęto w dniu 14 stycznia 2012 r., o fakcie związanym ze sprzedażą ewidencjonowaną za pomocą zakupionej kasy fiskalnej powiadomiła Pani Urząd Skarbowy. Skorzystała Pani także z tzw. ulgi kasowej w wysokości 700 zł, rozliczając tę kwotę w deklaracji VAT-7. Z powodów osobistych z dniem 31 stycznia 2012 r. zawiesiła Pani działalność gospodarczą. Wobec braku jednoznacznych przepisów, telefonicznie dowiadywała się Pani w urzędach skarbowych na temat postępowania z kasą fiskalną w związku z zawieszeniem działalności. Z uzyskanych informacji wynikało, iż powinna Pani dokonać odczytu pamięci fiskalnej kasy we właściwym urzędzie skarbowym. Kierując się tą wiedzą oraz z ostrożności przed popełnieniem błędu zaniechania, w dniu 4 lutego 2013 r. udała się Pani z serwisantem do Urzędu Skarbowego, gdzie dokonano odczytu, a urzędniczka sporządziła „Protokół czynności odczytania zawartości pamięci fiskalnej kasy”. Już po przeprowadzeniu odczytu, sporządzeniu protokołu oraz po rozmowie z urzędniczką uświadomiła Pani sobie, iż prawdopodobnie niepotrzebnie dokonała ww. czynności, ponieważ przekazane wcześniej informacje były błędne. Uważa Pani, że w tej sytuacji nie miała obowiązku dokonania rozliczeniowego raportu fiskalnego kasy (odczytu pamięci fiskalnej), ponosząc koszt serwisanta i powodując zablokowanie działania kasy. Wprowadzona w błąd, dokonała Pani tych czynności. Ponadto uważa Pani, że nie ma obowiązku zwrotu tzw. ulgi na zakup kasy fiskalnej. Zgodnie z art. 14a ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej można zawiesić prowadzoną działalność gospodarczą na okres maks. 24 miesięcy. Skorzystała Pani z tego uprawnienia w dniu 31 stycznia 2012 r. Podkreśliła Pani, że nie zlikwidowała, lecz zawiesiła Pani działalność gospodarczą. Ustawodawca dopuszczając taką sytuację umożliwia przedsiębiorcom skorzystanie z czasowego rozwiązania dla uporania się z często przejściowymi problemami i ułatwiając im dzięki temu sprawny i łatwy powrót na rynek. Z założenia instytucja zawieszenia działalności ma zachęcać do powrotu do aktywności osoby, które z różnych względów nie mogą czasowo prowadzić działalności gospodarczej. Osoby, które po zakupie kasy fiskalnej skorzystały ze zwrotu na jej zakup, w pewnych sytuacjach muszą zwrócić tzw. ulgę na kasę i regulują to następujące przepisy :


  • art. 111 ust. 6 ustawy o VAT stanowi o konieczności jej zwrotu, jeśli w ciągu 3 lat od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy podatnik zaprzestanie używania kasy;
  • § 6 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie odliczania i zwrotu kwot wydatkowanych na zakup kas w kwestii obowiązku zwrotu ww. kwoty powołuje się również na okres 3 lat i używa określenia o zaprzestaniu działalności przez podatnika.


Pani zdaniem, oba użyte zwroty, tj. „zaprzestanie używania” i „zaprzestanie działalności” nie są równoznaczne z pojęciem „zawieszenie działalności”. Ustawodawca w żadnym z ww. aktów prawnych nie definiuje tych pojęć, dlatego też należy zastosować wykładnię literalną. Zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego „zaprzestać” oznacza przerwać jakąś czynność, zaniechać robienia czegoś, natomiast „zawiesić” oznacza wstrzymać się na pewien czas, odłożyć na później. Zarówno „zaprzestanie użytkowania kasy”, jak i „zaprzestanie działalności” oznaczają sytuacje definitywnego zakończenia używania kasy lub prowadzenia działalności (gdyby to było Pani zamiarem, zlikwidowałaby Pani działalność, a Pani ją zawiesiła). W związku z powyższym uważa Pani, iż zawieszenie działalności gospodarczej przed upływem 3 lat od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy fiskalnej nie wywołuje skutku w postaci obowiązków: dokonania odczytu z pamięci kasy fiskalnej powodującej jej blokadę oraz zwrotu kwoty tzw. ulgi za zakup kasy fiskalnej (700 zł).


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy zawieszenie działalności gospodarczej przed upływem 3 lat od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy fiskalnej rodzi po stronie podatnika obowiązek dokonania odczytu blokującego pamięć kasy fiskalnej we właściwym urzędzie skarbowym oraz zwrotu otrzymanej kwoty ulgi za zakup kasy fiskalnej?


Uważa Pani, że zawieszenie działalności jest stanem tymczasowym (maks. 24 miesiące) i przedsiębiorca może w każdej chwili powrócić do wykonywania działalności i korzystania z kasy fiskalnej. Dlatego też dokonywanie ostatecznego odczytu z pamięci kasy i praktycznie jej eliminowanie nie powinno następować. Ostatnim raportem z kasy fiskalnej powinien być w tej sytuacji raport dobowy z dnia zawieszenia działalności i raport miesięczny na koniec miesiąca, w którym nastąpiło zawieszenie działalności. Ponadto podatnik zawieszający działalność przed upływem 3 lat od daty rozpoczęcia sprzedaży ewidencjonowanej przez kasę fiskalną nie ma, Pani zdaniem, obowiązku zwrotu kwoty otrzymanej tzw. ulgi na zakup kasy. Przepisy określające sytuacje powstania obowiązku zwrotu stanowią o zaprzestaniu (użytkowania/ działalności), a nie o zawieszeniu. Zgodnie z wykładnią literalną „zaprzestanie” oznacza sytuację ostateczną, nieodwracalną i definitywną (likwidacja działalności/kasy), natomiast zawieszenie to stan tymczasowy, odłożony na jakiś czas, odwleczony, dający możliwość powrotu do stanu pierwotnego. Dlatego też sytuacja zawieszenia nie wypełnia treści zarówno art. 111 ust. 6 ustawy o VAT, jak i § 6 rozporządzenia w sprawie odliczania i zwrotu kwot wydatkowanych na zakup kas.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177 poz. 1054 ze zm.) i dotyczy podatników dokonujących sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

Stosownie do zapisu art. 111 ust. 4 powołanej ustawy, podatnicy, którzy rozpoczną ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego w obowiązujących terminach, mogą odliczyć od tego podatku kwotę wydatkowaną na zakup każdej z kas rejestrujących zgłoszonych na dzień rozpoczęcia (powstania obowiązku) ewidencjonowania w wysokości 90% jej ceny zakupu (bez podatku), nie więcej jednak niż 700 zł.

Natomiast jak wynika z zapisu art. 111 ust. 6 ww. ustawy, podatnicy są obowiązani do zwrotu odliczonych lub zwróconych im kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących, w przypadku gdy w okresie 3 lat od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania zaprzestaną ich używania lub nie dokonują w obowiązującym terminie zgłoszenia kasy do obowiązkowego przeglądu technicznego przez właściwy serwis, a także w przypadku naruszenia warunków związanych z odliczeniem tych kwot, określonych w przepisach wydanych na podstawie ust. 7 pkt 1 i 2.

Użyty w powyższym przepisie termin „zaprzestanie użytkowania” nie został zdefiniowany w ustawie o podatku od towarów i usług, zatem należy odwołać się do definicji słownikowej. W znaczeniu Słownika Języka Polskiego (pod redakcją prof. M. Szymczaka, wyd. PWN, 1998 r.) „zaprzestać” oznacza przerwać jakąś czynność, zaniechać robienia czegoś.

W świetle powyższego, termin „zaprzestanie używania” zawarty w art. 111 ust. 6 ustawy należy interpretować w ten sposób, iż bez znaczenia pozostać muszą przyczyny, z jakich podatnik zaprzestał ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej, tzn. czy zaprzestanie używania było wynikiem nieumyślnego zdarzenia losowego, czy też wynikało bezpośrednio z zaplanowanego działania. Należy również przyjąć, że „zaprzestanie używania” kasy fiskalnej, o którym mowa w art. 111 ust. 6, oznacza sytuację, w której podatnik definitywnie, a nie czasowo zakończył używanie kasy fiskalnej.

Kwestie rozliczenia wydatków poniesionych w związku z nabyciem urządzeń fiskalnych regulują przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 grudnia 2010 r. w sprawie odliczania i zwrotu kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących (t.j. Dz. U. z 2013 r., poz. 163).

Stosownie do § 6 ust. 1 ww. rozporządzenia, podatnicy są obowiązani do zwrotu odliczonych lub zwróconych im kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących w przypadkach, gdy w okresie trzech lat od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania:


  1. zaprzestaną działalności;
  2. nastąpi otwarcie likwidacji;
  3. zostanie ogłoszona upadłość;
  4. nastąpi sprzedaż przedsiębiorstwa lub zakładu (oddziału), a następca prawny nie będzie dokonywał sprzedaży, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy;
  5. dokonają odliczenia z naruszeniem warunków, o których mowa w § 2 i 3.


Zwrot odliczonych lub zwróconych kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących w przypadkach, o których mowa w art. 111 ust. 6 ustawy, oraz w przypadkach wymienionych w ust. 1 pkt 4 i 5, odnosi się tylko do tych kas, których te warunki lub przypadki dotyczyły (§ 6 ust. 2 powołanego rozporządzenia).

Należy zauważyć, iż zaprzestanie działalności, o którym mowa w wyżej powołanym § 6 ust. 1 pkt 1 cyt. rozporządzenia, czy też zaprzestanie używania kasy, o którym mowa w art. 111 ust. 6 ustawy – nie jest tożsame ze wstrzymaniem się na określony czas od prowadzenia działalności (np. zawieszeniem działalności). Wstrzymanie się na określony czas od prowadzenia działalności i wznowienie jej po tym okresie nie powoduje obowiązku zwrotu odliczonej lub zwróconej podatnikowi kwoty wydatkowanej na zakup kasy rejestrującej.

Jeżeli zatem suma okresów używania kasy rejestrującej (np. okres przed zawieszeniem działalności, okres po zawieszeniu działalności) przekracza 3 lata, to wobec podatnika nie powstaje obowiązek zwrotu ulgi przy likwidacji działalności. Jeśli natomiast nie przekracza – to odliczoną wcześniej ulgę podatnik jest zobowiązany zwrócić.

W myśl § 7 ust. 1 pkt 2 obowiązującego do dnia 31 marca 2013 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania (Dz. U. Nr 212, poz. 1338 ze zm.) podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 2, są obowiązani sporządzać raport fiskalny dobowy po zakończeniu sprzedaży za dany dzień, nie później jednak niż przed dokonaniem pierwszej sprzedaży w dniu następnym oraz sporządzać raport fiskalny za okres miesięczny po zakończeniu sprzedaży w ostatnim dniu miesiąca, nie później jednak niż przed rozpoczęciem sprzedaży w następnym miesiącu (…).

Zgodnie z § 7 ust. 8 powołanego rozporządzenia, zakończenie pracy w trybie fiskalnym przez każdą kasę lub wymiana pamięci fiskalnej kasy wymaga dokonania, z udziałem pracownika urzędu skarbowego, czynności odczytania zawartości pamięci fiskalnej kasy, z której sporządza się protokół według wzoru określonego w załączniku nr 4 do rozporządzenia, a następnie wyrejestrowania z ewidencji właściwego urzędu skarbowego.

Należy zaznaczyć, iż od dnia 1 kwietnia 2013 r. w powyższym zakresie obowiązują przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14 marca 2013 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. z 2013 r., poz. 363).

Stosownie do § 6 ust. 1 pkt 3 i 4 ww. rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących podatnicy, prowadząc ewidencję:


  • sporządzają raport fiskalny dobowy po zakończeniu sprzedaży za dany dzień, nie później jednak niż przed dokonaniem pierwszej sprzedaży w dniu następnym;
  • sporządzają raport fiskalny okresowy (miesięczny) po zakończeniu sprzedaży za dany miesiąc, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po danym miesiącu.


Jak wynika z § 15 ust. 1 ww. rozporządzenia w przypadku zakończenia przez kasę pracy w trybie fiskalnym podatnik:


  1. wykonuje raport fiskalny dobowy i raport fiskalny okresowy (miesięczny);
  2. składa w terminie 7 dni od dnia zakończenia pracy kasy w trybie fiskalnym wniosek do naczelnika urzędu skarbowego o dokonanie odczytu pamięci fiskalnej kasy, którego wzór stanowi załącznik nr 3 do rozporządzenia;
  3. składa wniosek o wyrejestrowanie kasy z ewidencji prowadzonej przez naczelnika urzędu skarbowego;
  4. dokonuje przy pomocy serwisanta kasy odczytu zawartości pamięci fiskalnej kasy przez wykonanie raportu rozliczeniowego za cały okres pracy kasy w obecności pracownika urzędu skarbowego.


Zgodnie z ust. 2 powołanego wyżej artykułu odczyt, o którym mowa w ust. 1 pkt 4, powinien być zakończony protokołem z czynności odczytania zawartości pamięci fiskalnej kasy sporządzonym przez pracownika urzędu skarbowego, z zastrzeżeniem § 27. Raport stanowi załącznik do protokołu. Wzór protokołu stanowi załącznik nr 4 do rozporządzenia.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż w dniu 14 stycznia 2012 r. rozpoczęła Pani sprzedaż ewidencjonowaną za pomocą kasy fiskalnej, o czym powiadomiła właściwy urząd skarbowy. Skorzystała Pani z tzw. ulgi na zakup kasy. Z powodów osobistych z dniem 31 stycznia 2012 r. zawiesiła Pani działalność gospodarczą. W dniu 4 lutego 2013 r. udała się wraz z serwisantem do urzędu skarbowego, gdzie dokonano odczytu zawartości pamięci fiskalnej kasy oraz sporządzono protokół z tej czynności.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz powołane przepisy prawa należy zgodzić się z Panią i stwierdzić, iż wstrzymanie się na określony czas od prowadzenia działalności nie zostało wymienione jako przesłanka zobowiązująca do dokonania przy pomocy serwisanta odczytu zawartości pamięci fiskalnej kasy oraz do zwrotu kwoty wydatkowanej na zakup kasy rejestrującej.

Zawieszenie przez Panią działalności gospodarczej oraz fakt, iż doszło do zakończenia pracy kasy w trybie fiskalnym, nie wywoła skutków w postaci obowiązku zwrotu odliczonych lub zwróconych kwot wydatkowanych na zakup kasy, pod warunkiem wznowienia ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy w okresie 3 lat od dnia rozpoczęcia. O ile jednak po okresie zawieszenia działalności handlowej zaprzestanie Pani jej wykonywania – nie będzie Pani wykonywała czynności podlegających ewidencjonowaniu przy pomocy kasy rejestrującej – a okres użytkowania kasy od momentu rozpoczęcia do momentu zawieszenia działalności nie przekroczy 3 lat – powstanie obowiązek zwrotu ulgi z tytułu zakupu kasy.

Reasumując, zawieszenie działalności gospodarczej samo w sobie nie stanowi zaprzestania działalności przez Panią, a tym samym nie skutkuje utratą prawa do ulgi z tytułu zakupu kasy rejestrującej. Jeśli jednak konsekwencją zawieszenia działalności będzie jej zaprzestanie (a więc zawieszona działalność nie zostanie podjęta), prawo do ulgi zostanie utracone.

Końcowo należy wskazać, iż niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do oceny stanowiska Wnioskodawcy w zakresie zadanego pytania, tj. skutków zwieszenia działalności gospodarczej w przypadku podatnika prowadzącego ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Przedmiotem interpretacji nie może być ocena zachowania podatnika i organu podatkowego (odczyt zawartości pamięci fiskalnej kasy i sporządzenie protokołu z tej czynności).


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.).


Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj