Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/1/415-118/13/ŚS
z 26 kwietnia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 26 stycznia 2013 r. (data wpływu do tut. Biura 01 lutego 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych, w zakresie skutków podatkowych otrzymania z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej dotacji na dofinansowanie dopłat do demontażu pojazdów wycofanych z eksploatacji – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 01 lutego 2013 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych, w zakresie skutków podatkowych otrzymania z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej dotacji na dofinansowanie dopłat do demontażu pojazdów wycofanych z eksploatacji.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca, jako wspólnik spółki cywilnej prowadzi działalność gospodarczą. Spółka m.in. zajmuje się złomowaniem pojazdów wycofanych z eksploatacji. We wrześniu 2012 r. Wnioskodawca otrzymał z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska kwotę 255.112,00 zł. dopłaty za zagospodarowanie odpadów złomowych (demontaż), jako pomoc „de minimis". Środki z dotacji w części już zostały przekazane na zakup i modernizację środków trwałych. Zakupiony został m.in. wózek widłowy, urządzenie ciśnieniowe do mycia karcher oraz elementy do wytworzenia stojaków na samochody. Reszta środków pochodzących z dotacji także zostanie przeznaczona na zakup i modernizację środków trwałych do stacji demontażu.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy pomoc „de minimis" udzielona przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska w formie dotacji na dofinansowanie dopłat do demontażu samochodów wycofanych z eksploatacji na podstawie umowy z września 2012 r., podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych?

Czy z uwagi na przeznaczenie środków pochodzących z dotacji na zakup i modernizację środków trwałych, kwota w ten sposób zadysponowana nie stanowi przychodu z działalności gospodarczej i w związku z tym nie podlega podatkowi dochodowemu od osób fizycznych?

W ocenie Wnioskodawcy, w świetle przedstawionego stanu faktycznego kwota dotacji, która w całości będzie wydatkowana na zakup i modernizację środków trwałych, nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie bowiem z postanowieniami art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

O ile zatem nie ulega wątpliwości, że pozyskane środki co do zasady stanowią dotację podlegającą opodatkowaniu podatkiem dochodowym, w myśl ogólnej zasady wyrażonej w powołanym przepisie, to jednak z uwagi na okoliczność że środki te przeznaczone zostały na zakup środków trwałych, nie podlegają podatkowi dochodowemu od osób fizycznych, ponieważ nie stanowią przychodu z działalności gospodarczej w rozumieniu tej ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 361 ze zm.), za przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

W myśl art. 14 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy, przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów, albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Mając na uwadze brzmienie powyższego przepisu należy stwierdzić, iż ustawodawca różnicuje skutki podatkowe otrzymanych dotacji, dopłat i innych nieodpłatnych świadczeń w zależności od celu, na jaki zostały one przeznaczone, tj.:

  • dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na cele inne niż nabycie lub wytworzenie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych – zaliczane są do przychodów z działalności gospodarczej,
  • ww. świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków poniesionych przez podatnika na zakup lub wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych – nie stanowią przychodu z działalności gospodarczej.

Z analizy treści powyższych przepisów wynika generalna zasada konieczności opodatkowania dotacji podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca otrzymał dotację ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na dofinansowanie dopłat do demontażu pojazdów wycofanych z eksploatacji. Dotacja została (zostanie) przeznaczona na zakup, wytworzenie oraz modernizację środków trwałych. Zakupiony został m.in. wózek widłowy, urządzenie ciśnieniowe do mycia karcher oraz elementy do wytworzenia stojaków na samochody. W przedmiotowej sprawie znajdzie zatem wyłączenie, o którym mowa w ww. art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w konsekwencji czego dotacja, o ile w istocie została (zostanie) przeznaczona na zakup lub wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych oraz ich modernizację, nie będzie stanowiła przychodu podlegającego opodatkowaniu.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj