Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/2/423-143/13/PC
z 29 kwietnia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z dnia 03 lipca 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 28 stycznia 2013 r. (data wpływu do tut. BKIP 30 stycznia 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości obniżenia stosowanych stawek amortyzacyjnych dla środków trwałych do dowolnej wysokości w tym nawet do 0% – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 stycznia 2013 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości obniżenia stosowanych stawek amortyzacyjnych dla środków trwałych do dowolnej wysokości w tym nawet do 0%.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Przedmiotem działalności Spółki jest m.in. produkcja układów kierowniczych.

W ramach prowadzonej działalności, Spółka wykorzystuje określone środki trwałe zlokalizowane na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej oraz poza jej terytorium, podlegające amortyzacji. Po wprowadzeniu ich do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych (dalej „Ewidencja”) Spółka dokonuje odpisów amortyzacyjnych metodą liniową, przy zastosowaniu stawek amortyzacyjnych określonych w załączniku 1 do ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych Wykaz Rocznych Stawek Amortyzacyjnych (dalej: „Wykaz”).

W odniesieniu do posiadanych środków trwałych, Spółka obniżyła stawki amortyzacyjne począwszy od pierwszego miesiąca roku podatkowego. Stawki amortyzacyjne są obniżane w różnym stopniu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy na podstawie art. 16i ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, możliwe jest obniżenie stosowanych obecnie stawek amortyzacyjnych w odniesieniu do wszystkich lub dowolnie wybranych środków trwałych do dowolnej wysokości, w tym także do poziomu 0%?

Zdaniem Wnioskodawcy, istnieje możliwość obniżenia stawek amortyzacyjnych stosowanych przez Spółkę w przypadku środków trwałych amortyzowanych liniowo do dowolnego poziomu, w tym także do poziomu 0%.

Zgodnie z art. 16i ust. 5 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm., dalej: „ustawa o pdop”), podatnicy mogą obniżać podane w Wykazie stawki amortyzacyjne dla poszczególnych środków trwałych. Zmiany stawki dokonuje się począwszy od miesiąca, w którym środki te zostały wprowadzone do ewidencji albo od pierwszego miesiąca każdego następnego roku podatkowego.

Z powyższego przepisu wynika, iż zmiana stawek amortyzacyjnych może nastąpić zarówno w odniesieniu do środków trwałych wprowadzonych po raz pierwszy do ewidencji, jak i środków trwałych będących już przedmiotem amortyzacji.

Obniżenie stawki amortyzacyjnej, która odnosi się do środków trwałych będących już przedmiotem amortyzacji, powinno nastąpić nie później niż w momencie dokonania pierwszego w danym roku odpisu amortyzacyjnego.

Co istotne, możliwość obniżenia stawek amortyzacyjnych nie jest uzależniona od wystąpienia jakichkolwiek okoliczności czy też zaistnienia określonych warunków. Decyzja o dokonaniu obniżenia stawek amortyzacyjnych oraz wysokość takiego obniżenia leży w gestii podatnika, który może zastosować obniżone stawki amortyzacyjne do wszystkich lub jedynie do wybranych środków trwałych. Może także obniżyć w różnym stopniu stawki amortyzacyjne w odniesieniu do różnych środków trwałych.

Wykładnia historyczna przepisów dotyczących obniżania stawek amortyzacyjnych potwierdza stanowisko Spółki. Zgodnie z art. 16i ust. 5 ustawy o pdop w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2002 roku podatnicy mogli obniżać stawki amortyzacyjne nie więcej niż o połowę wartości wynikającej z Wykazu. W obecnym brzmieniu tego przepisu brak jest jakichkolwiek ograniczeń dotyczących poziomu dokonywanych obniżek stawek amortyzacyjnych. Należy, zatem przyjąć, iż skoro ustawodawca zrezygnował z ograniczenia wysokości obniżanych stawek amortyzacyjnych to podatnicy uzyskali prawo do obniżania stawek amortyzacyjnych w dowolnym zakresie.

Prezentowane przez Spółkę stanowisko zostało potwierdzone w uzasadnieniu do ustawy z dnia 27 lipca 2002 r. zmieniającej ustawę o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2002 r. nr 141 poz. 1179), która wprowadziła do ustawy o pdop m.in. art. 16i ust. 5 w jego obecnym brzmieniu. Celem wprowadzenia powyższego przepisu było bowiem umożliwienie podatnikom, zmniejszenia stawek amortyzacyjnych z Wykazu w dowolnej wysokości oraz w wybranym przez podatnika momencie. Taka zmiana podyktowana była koniecznością stworzenia mocniejszego instrumentu polityki podatkowej prowadzonej przez podatników. Podatnicy będą mogli w okresie ponoszenia strat podatkowych zaplanować maksymalnie obniżone stawki amortyzacyjne i powrócić do stawek, tj. wyższych kosztów podatkowych w okresie osiągania dochodów, a tym samym odpowiednio wpływać na wysokość straty i dochodu do opodatkowania.

Powyższe stanowisko znajduje również oparcie w interpretacjach indywidualnych prawa podatkowego wydanych przez Ministra Finansów (por. np. interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 11 października 2012 r., sygn. IPPB5/423-623/12-2/RSz, interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 28 września 2012 r., o sygn. ITPB/423-358/12/MT, interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 13 września 2012 r. o sygn. IPPB3/423-457/12-2/KK, interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 7 września 2012 r. o sygn. IPTPB3/423-238/12-6/PM, interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 29 marca 2012 r. sygn. IPPB3/423-1098/11-4/KK, interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 21 marca 2012 r. sygn. IBPBI/2/423-1508/11/MS, interpretację
indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 16 września 2011 r., sygn. IBPBI/2/423-720/11/MS).

Podsumowując, w ocenie Spółki, istnieje możliwość obniżenia stawek amortyzacyjnych stosowanych w przypadku środków trwałych amortyzowanych liniowo do dowolnego poziomu, w tym także do poziomu 0%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z dnia 14 marca 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj