Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP1/443-27/13-4/AW
z 5 kwietnia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 10 stycznia 2013 r. (data wpływu 14 stycznia 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 25 marca 2013 r. (data wpływu 27 marca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie naliczenia i odprowadzenia podatku VAT w związku z otrzymaniem premii inwestycyjnej – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 stycznia 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie naliczenia i odprowadzenia podatku VAT w związku z otrzymaniem premii inwestycyjnej. Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 25 marca 2013 r. o doprecyzowanie opisu stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawczyni (dalej: Podatnik) po podpisaniu umowy leasingu operacyjnego na maszynę, zwróciła się do firmy X o otrzymanie premii inwestycyjnej w ramach projektu Projekt Efektywnego Wykorzystania Energii finansowanego ze środków Unii Europejskiej. Po prawidłowej weryfikacji dnia 13 grudnia 2012 r. Podatnik otrzymał 5.022,00 euro, które wpłynęło na konto walutowe tytułem rozliczenie premii inwestycyjnej (dalej: premia inwestycyjna).

W uzupełnieniu z dnia 25 marca 2013 r. Wnioskodawczyni wskazała, iż:

  1. Leasingodawcą jest S.A. (dalej: Spółka Akcyjna).
  2. Leasingodawca jest podmiotem wypłacającym premię inwestycyjną.
  3. Warunkiem wypłacenia premii inwestycyjnej jest:
    • zawarcie umowy leasingu operacyjnego z firmą S.A.,
    • zakup maszyny energooszczędnej,
    • wypełnienie i przesłanie do firmy x wniosku o uzyskanie finansowania.
  4. Nie jest zobowiązana do zwrotu premii inwestycyjnej.
  5. Po otrzymaniu premii inwestycyjnej Zainteresowana nie świadczyła usług i nie dostarczała towaru na rzecz S.A.
  6. Aby otrzymać premię inwestycyjną Wnioskodawczyni musiała podpisać umowę leasingu lub umowę pożyczki z firmą S.A.
  7. Otrzymaną premię inwestycyjną nie jest Zainteresowana obowiązana przeznaczyć na spłatę rat leasingowych.
  8. Uzyskanie premii inwestycyjnej nie zostało udokumentowane fakturą VAT. Premia została przelana na firmowy rachunek bankowy Wnioskodawczyni tytułem: „rozliczenie premii”.
  9. Warunkiem wypłaty premii inwestycyjnej nie było nabycie konkretnej maszyny, ale musiała być to maszyna energooszczędna.
  10. W celu wypłacenia ww. premii konieczne było przesłanie do firmy x zdjęcia maszyny, protokołu instalacji i uruchomienia maszyny, protokołu odbioru końcowego, umowy leasingu oraz określenie jej wartości i producenta.
  11. Maszyna przejdzie na własność Zainteresowanej z chwilą zapłaty ostatniej raty leasingu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy od otrzymanej premii inwestycyjnej należy obliczyć i odprowadzić podatek VAT?

Zdaniem Wnioskodawczyni, otrzymaną kwotę należy przeliczyć na złotówki stosując średni kurs NBP z dnia 12 grudnia 2012 r., wystawić fakturę wewnętrzną, obliczyć i zapłacić podatek VAT. W myśl artykułu, że każde odpłatne świadczenie na rzecz innego podmiotu podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczynię w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług za wynagrodzeniem na terytorium kraju.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Powołany wyżej przepis wskazuje, iż pojęcie świadczenia usług ma bardzo szeroki zakres, gdyż nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, lecz również zobowiązanie do powstrzymywania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności bądź sytuacji. Przez świadczenie należy zatem rozumieć każde zachowanie się na rzecz innego podmiotu.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi zatem istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Biorąc pod uwagę przytoczoną definicję art. 8 ust. 1 ustawy o odpłatnej usłudze, podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT, można mówić tylko i wyłącznie wtedy, kiedy w ramach łączącego strony stosunku prawnego dochodzi do wykonania świadczenia, które może zostać uznane za przedmiot opodatkowania.

W analizowanej sprawie należy wskazać, iż w praktyce występują sytuacje, kiedy podatnicy w związku z określonym zachowaniem się – działaniem otrzymują tzw. premie pieniężne. Dotyczy to także przypadków, kiedy sprzedawca (leasingodawca) z różnych przyczyn po dokonaniu dostawy lub wyświadczeniu usługi udziela nabywcy tzw. premii pieniężnej, polegającej na wypłacaniu określonej kwoty pieniężnej.

Skutki podatkowe dotyczące wypłacania premii nabywcy uzależnione są od wielu czynników, m. in. od ustalenia, za co faktycznie premia ta została wypłacona, tzn. czy podatnik otrzymał ją w związku z zachowaniem, stanowiącym usługę w rozumieniu wskazanych wyżej przepisów.

Zaznacza się, iż premia jest wynagrodzeniem w zamian za świadczoną usługę w sytuacji, gdy wypłacana jest za świadczenie dodatkowych usług np.: o charakterze promocyjnym, marketingowym, lojalnościowym, których celem jest wsparcie i intensyfikacja. Wówczas premię należy uznać jako wynagrodzenie za świadczoną usługę, podlegającą opodatkowaniu, zgodnie z art. 8 ust.1 ustawy.

Na mocy art. 99 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10 i art. 133.

Podatnicy oraz podmioty wymienione w art. 108 są obowiązani, bez wezwania naczelnika urzędu skarbowego, do obliczania i wpłacania podatku za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, na rachunek urzędu skarbowego, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 33 i 33b (art. 103 ust. 1 ustawy).

Z opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawczyni zawarła ze Spółką Akcyjną (leasingodawcą) umowę leasingu operacyjnego na energooszczędną maszynę. Następnie Zainteresowana zwróciła się z wnioskiem do programu X o otrzymanie premii inwestycyjnej w ramach projektu Projekt Efektywnego Wykorzystania Energii finansowanego ze środków Unii Europejskiej. W celu wypłacenia ww. premii konieczne było przesłanie do programu zdjęcia maszyny, protokołu instalacji i uruchomienia maszyny, protokołu odbioru końcowego, umowy leasingu oraz określenie jej wartości i producenta. Po prawidłowej weryfikacji dnia 13 grudnia 2012 r. Zainteresowana otrzymała od leasingodawcy 5.022,00 euro, które wpłynęło na konto walutowe tytułem rozliczenia premii inwestycyjnej. Uzyskanie premii inwestycyjnej nie zostało udokumentowane fakturą VAT.

Ponadto, Wnioskodawczyni wskazała, iż warunkiem wypłacenia premii inwestycyjnej było zawarcie umowy leasingu operacyjnego ze Spółką Akcyjną oraz zakup energooszczędnej maszyny. Zainteresowana nie jest zobowiązana do zwrotu ww. premii oraz przeznaczenia jej na spłatę rat leasingowych. Po otrzymaniu premii inwestycyjnej Zainteresowana nie świadczyła usług i nie dostarczała towaru na rzecz Spółki Akcyjnej. Maszyna przejdzie na własność Wnioskodawczyni z chwilą zapłaty ostatniej raty leasingu.

W analizowanej sprawie wątpliwości Wnioskodawczyni dotyczą naliczenia i odprowadzenia podatku VAT w związku z otrzymaniem premii inwestycyjnej.

Z powyższego wynika, iż warunkiem naliczenia premii inwestycyjnej i jej wypłaty było zawarcie przez Wnioskodawczynię umowy leasingu operacyjnego ze Spółką Akcyjną na zakup energooszczędnej maszyny. Następnie Zainteresowana, celem otrzymania ww. premii, przesłała do programu zdjęcie maszyny, protokół instalacji i uruchomienia maszyny, protokół odbioru końcowego, umowę leasingu oraz określiła jej wartości i wskazała producenta.

Ponadto – jak wynika z wniosku – w przedmiotowej sprawie brak jest jednak jakichkolwiek świadczeń, w zamian za które premia inwestycyjna była udzielona, bowiem Wnioskodawczyni nie była i nie jest w żaden sposób zobowiązana do wykonywania na rzecz leasingodawcy jakichkolwiek ekwiwalentnych czynności.

W związku z powyższym należy wskazać, iż Wnioskodawczyni nie wykonuje żadnych dodatkowych czynności, tj. nie dokonuje dostawy towarów bądź nie świadczy usług, poza zawarciem umowy leasingu na maszynę energooszczędną. Tym samym oznacza to, że Zainteresowana nie wykonuje jakichkolwiek świadczeń wobec leasingodawcy, o których mowa w art. 7 ust. 1 i art. 8 ust. 1 ustawy, które byłyby czynnościami dodatkowymi do jakich byłaby zobligowana postanowieniami wynikającymi z umowy dotyczącej leasingu przedmiotowej maszyny.

Na marginesie zaznacza się, iż otrzymana przez Zainteresowaną premia inwestycyjna może stanowić należność, która obniża wartość konkretnej usługi leasingu, udokumentowanej poszczególnymi fakturami VAT wystawianymi na Wnioskodawczynię przez Spółkę Akcyjną.

Jak wynika z art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Na podstawie art. 29 ust. 4 ustawy, podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Zatem, rabat – o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy – należy rozumieć, jako zniżkę od ustalonej ceny określonego towaru lub usługi, wyrażoną procentowo lub kwotowo.

Rozróżnia się rabaty przyznane przed ustaleniem ceny oraz udzielane po jej ustaleniu. Rabat udzielony w momencie wystawienia faktury (rabat transakcyjny), nie ma znaczenia dla ustalenia podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług, ponieważ kwota należna od nabywcy już go uwzględnia – dane dotyczące rabatu znajdą swoje odzwierciedlenie w wystawianej fakturze stwierdzającej dokonanie sprzedaży. Rabat udzielony po sprzedaży i wystawieniu faktury, w której dokonano pierwotnego określenia obrotu (rabat potransakcyjny), wymaga wystawienia faktury korygującej, zgodnie z uregulowaniami zawartymi w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360 ze zm.).

W konsekwencji należy stwierdzić, iż udzielenie Zainteresowanej premii inwestycyjnej przez Spółkę Akcyjną (leasingodawcę) jest następstwem zawarcia umowy leasingu energooszczędnej maszyny. Wobec tego w analizowanej sprawie nie można uznać, iż realizacja tego działania stanowi jakiekolwiek świadczenie na rzecz leasingodawcy podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy. Tym samym, Wnioskodawczyni nie jest zobowiązana do naliczenia i odprowadzenia podatku VAT w związku z otrzymaniem ww. premii inwestycyjnej.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanej. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy oraz własnym stanowisku w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego, które nie zostały objęte pytaniem – nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone. Dotyczy to w szczególności sposobu przeliczenia na złotówki należności oraz udokumentowania premii inwestycyjnej.

Ponadto, niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii rabatu w przedmiotowej sprawie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj