Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-1080/12-2/AKr
z 23 stycznia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 22 października 2012 r. (data wpływu 23 października 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zwolnienia podmiotowego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 października 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zwolnienia podmiotowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest Stowarzyszeniem, które powstało dnia 1 grudnia 2008 r., a prowadzi działalność od kwietnia 2009 r., na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 ze zm.), ustawy z dnia 25 czerwca 1999 r. o Polskiej Organizacji Turystycznej (Dz. U. z 1999 r. Nr 62, poz. 689 ze zm.) oraz Statutu, zarejestrowanym w Krajowym Rejestrze Sądowym. Stowarzyszenie uzyskuje przychody tylko i wyłącznie z czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT (składki członkowskie oraz refundacja wynagrodzenia pracownika uzyskana z Powiatowego Urzędu Pracy w …).

Osiągnięty obrót za 2011 r. wyniósł 179.355,10 zł, z czego:

  • dotacje na realizację zadań publicznych z Miasta …, Starostwa Powiatowego oraz Urzędu Marszałkowskiego: 113.140, 62 zł,
  • ze składek członkowskich: 53.610,80 zł,
  • refundacja wynagrodzenia pracownika uzyskana z Powiatowego Urzędu Pracy: 12.603,68 zł.

Podstawowa działalność statutowa to:

  • kreowanie i promowanie regionu …,
  • zapewnienie funkcjonowania i rozwoju systemu informacji turystycznej regionu ...: miasta …, powiatów: …,
  • inicjowanie i opiniowanie planów rozwoju turystyki oraz wspomaganie ich realizacji,
  • integracja środowisk samorządu terytorialnego, gospodarczego oraz osób i instytucji zainteresowanych turystycznym rozwojem regionu ...,
  • wspieranie rozwoju turystyki oraz przedsiębiorczości,
  • wspieranie rozwoju i modernizacji infrastruktury turystycznej w regionie …,
  • propagowanie i podejmowanie działań na rzecz popularyzacji i ochrony środowiska przyrodniczego i kulturowego oraz rozwoju obszarów wiejskich,
  • podejmowanie działań mających na celu aktywne przeciwdziałanie bezrobociu,
  • doskonalenie kadr turystycznych,
  • współpraca z …. Organizacją Turystyczną,
  • monitorowanie procesów i zjawisk dotyczących turystyki regionu ...,
  • podejmowanie innych zadań sprzyjających rozwojowi turystyki.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy na podstawie art. 113 ust. 1 i 2 Wnioskodawca podlega zwolnieniu od podatku od towarów i usług?

Zdaniem Wnioskodawcy, w myśl art. 113 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku, podatnik wykonujący czynności wyłącznie zwolnione od podatku VAT nie podlega podatkowi od towarów i usług, ponieważ zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 zał. nr 4 poz. 10 ustawy o podatku od towarów i usług (usługi organizacji szkoleń, forum i konferencji branżowych) dla członków stowarzyszenia podlegają zwolnieniu z VAT, ponieważ są to działania statutowe, które mają na celu realizację zadań do jakich stowarzyszenie zostało powołane, zgodnie z wyżej wskazanym załącznikiem PKWiU 91 usługi świadczone przez organizacje członkowskie, gdzie indziej niesklasyfikowane (wyłącznie statutowe).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Art. 8 ust. 1 pkt 1 ustawy stanowi, iż przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

Stosownie do art. 113 ust. 1 ustawy, zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji – art. 113 ust. 2 ustawy.

Ponadto, na mocy art. 113 ust. 13 ustawy, zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do importu towarów i usług, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, świadczenia usług, dla których zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 8 podatnikiem jest ich usługobiorca, oraz podatników:

  1. dokonujących dostaw:
    1. wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali,
    2. towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, z wyjątkiem energii elektrycznej (PKWiU 35.11.10.0) i wyrobów tytoniowych w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym,
    3. nowych środków transportu,
    4. terenów budowlanych oraz przeznaczonych pod zabudowę;
  2. świadczących usługi prawnicze oraz usługi w zakresie doradztwa, a także usługi jubilerskie;
  3. nieposiadających siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju.

Na podstawie art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

W przypadku gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i na inne dopłaty o podobnym charakterze – art. 29 ust. 2 ustawy.

Z powyższych przepisów wynika, że - co do zasady - opodatkowaniu podlegają czynności wykonywane na terytorium Polski, w związku z wykonaniem których nabywca uzyskuje korzyść i jest zobowiązany do zapłaty wynagrodzenia. Zatem w każdej sytuacji, gdy w związku z wykonaniem czynności dochodzi do uzyskania wymiernej korzyści zarówno po stronie nabywcy, jak i sprzedawcy, mamy do czynienia z wykonaniem czynności podlegającej opodatkowaniu. Kwota odpłatności będąca wartością wynagrodzenia (pomniejszonego o kwotę podatku) stanowi podstawę do wyliczenia kwoty podatku należnego, do którego rozliczenia zobowiązany jest sprzedawca, także w przypadku, gdy otrzymuje dotacje, czy inne dopłaty wpływające na wysokość ceny.

Z wniosku wynika, iż Wnioskodawca jest Stowarzyszeniem, które powstało dnia 1 grudnia 2008 r. Prowadzi działalność od kwietnia 2009 r. na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach, ustawy z dnia 25 czerwca 1999 r. o Polskiej Organizacji Turystycznej oraz Statutu. Stowarzyszenie uzyskuje przychody tylko i wyłącznie z czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT (składki członkowskie oraz refundacja wynagrodzenia pracownika uzyskana z Powiatowego Urzędu Pracy w …).

Osiągnięty obrót za 2011 r. wyniósł 179.355,10 zł, z czego:

  • dotacje na realizację zadań publicznych z Miasta …., Starostwa Powiatowego oraz Urzędu Marszałkowskiego: 113.140, 62 zł,
  • ze składek członkowskich: 53.610,80 zł,
  • refundacja wynagrodzenia pracownika uzyskana z Powiatowego Urzędu Pracy: 12 603, 68 zł.

Podstawowa działalność statutowa to: kreowanie i promowanie regionu ..., zapewnienie funkcjonowania i rozwoju systemu informacji turystycznej regionu ...: miasta …, powiatów: …., inicjowanie i opiniowanie planów rozwoju turystyki oraz wspomaganie ich realizacji, integracja środowisk samorządu terytorialnego, gospodarczego oraz osób i instytucji zainteresowanych turystycznym rozwojem regionu ..., wspieranie rozwoju turystyki oraz przedsiębiorczości, wspieranie rozwoju i modernizacji infrastruktury turystycznej w regionie …, propagowanie i podejmowanie działań na rzecz popularyzacji i ochrony środowiska przyrodniczego i kulturowego oraz rozwoju obszarów wiejskich, podejmowanie działań mających na celu aktywne przeciwdziałanie bezrobociu, doskonalenie kadr turystycznych, współpraca z … Organizacją Turystyczną, monitorowanie procesów i zjawisk dotyczących turystyki regionu ..., podejmowanie innych zadań sprzyjających rozwojowi turystyki.

W myśl art. 2 ust. 1 oraz ust. 3 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. o stowarzyszeniach (t. j. Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 ze zm.), stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych. Stowarzyszenie opiera swoją działalność na pracy społecznej członków; do prowadzenia swych spraw może zatrudniać pracowników. Stowarzyszenie samodzielnie określa swoje cele, programy działania i struktury organizacyjne oraz uchwala akty wewnętrzne dotyczące jego działalności. Stowarzyszenie działa na podstawie statutu, o czym stanowi art. 9 ww. ustawy, zgodnie z którym osoby w liczbie co najmniej piętnastu, pragnące założyć stowarzyszenie, uchwalają statut stowarzyszenia i wybierają komitet założycielski.

Zajmując się w pierwszej kolejności kwalifikacją prawno-podatkową składek członkowskich pobieranych od członków stowarzyszenia, zgodnie z postanowieniami statutu, należy podnieść, iż wykładnia przepisów ustawy o podatku od towarów i usług wskazuje, iż opodatkowaniu, co do zasady, podlegają usługi świadczone odpłatnie, przy czym związek pomiędzy otrzymaną odpłatnością, a świadczeniami na rzecz dokonującego płatności, musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje za to świadczenie.

Z orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości UE, m.in. w sprawie C-16/93 Tolsma wynika, że aby określone świadczenie mogło być uznane za opodatkowaną usługę musi zachodzić bezpośredni związek pomiędzy świadczeniem, a należnym wynagrodzeniem. A zatem korzyści wynikające z wykonywanych przez usługodawcę zadań muszą mieć bezpośredni związek z usługobiorcą, w sytuacji zaś, gdy taki związek nie istnieje, nie można uznać takich czynności za usługi opodatkowane podatkiem VAT.

Uwzględniając powyższe, jak również stanowisko Trybunału zaprezentowane w sprawie C-102/86 Apple and Pear Development, zgodnie z którym korzyści wynikające z wykonywanych przez usługodawcę zadań muszą mieć bezpośredni związek z usługobiorcą, zaś w sytuacji, gdy taki związek nie istnieje (np. związek ma wyłącznie charakter pośredni, bo usługobiorcą jest cała branża a nie konkretny plantator), nie można uznać takich czynności za usługi opodatkowane podatkiem VAT – stwierdzić należy, że co do zasady nie jest wynagrodzeniem w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług, płatność (składka członkowska), która dokonywana jest jedynie w związku z przynależnością do określonej organizacji. Szczególnie gdy, jak w ostatnim z powołanych wyroków, organizacja ma dowolność co do przeznaczenia otrzymanych środków, zaś jej członkowie nie mają bezpośredniego wpływu na ich spożytkowanie. W tym bowiem przypadku nie można uznać, że składka członkowska ma charakter zapłaty za usługę, bowiem brak było bezpośredniego związku pomiędzy płatnością, a korzyściami jakie osiągają poszczególni jej członkowie.

Mając na względzie powołane przepisy prawa podatkowego wskazać należy, że co do zasady, uiszczane przez członków składki nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, pod warunkiem jednak, że nie można im przypisać konkretnego świadczenia wynikającego z opłacenia składki.

Z kolei, dla określenia, czy dane dotacje są, czy też nie są opodatkowane istotne są szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.


Z treści cytowanego wyżej przepisu art. 29 ust. 1 ustawy wynika, iż w sytuacji gdy podatnik, w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług, otrzymuje dofinansowanie (dotacje, subwencje), stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi (bądź całkowitą zapłatę), tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług. Kryterium uznania dotacji za zwiększającą obrót stanowi zatem stwierdzenie, iż dotacja dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast dotacje nie dające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie stanowią obrotu w rozumieniu przepisu art. 29 ust. 1 ustawy, czyli nie zwiększają podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

W świetle powyższego, podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne – na pokrycie kosztów działalności nie podlega opodatkowaniu.

Z treści złożonego wniosku nie wynika, aby otrzymywana dotacja na realizację zadań publicznych z Miasta (...), Starostwa Powiatowego oraz Urzędu Marszałkowskiego stanowiła dotację realizowaną w celu sfinansowania konkretnych czynności podlegających opodatkowaniu VAT.

Mając powyższe na uwadze stwierdzić należy, iż otrzymana dotacja na realizację zadań publicznych, jak również refundacja wynagrodzenia pracownika nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług – jeśli, jak wynika z treści wniosku – otrzymana dotacja nie wypełnia dyspozycji przepisu art. 29 ust. 1 ustawy, pozwalającej uznać ją za zwiększającą obrót (podstawę opodatkowania).

W świetle wyżej dokonanej analizy przepisów, w 2011 r. Wnioskodawca realizował czynności, do których nie ma zastosowania limit obrotów określony w art. 113 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Zainteresowany na podstawie danych dotyczących 2011 r. mógł w 2012 r. korzystać ze zwolnienia podmiotowego, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj