Interpretacja
Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP4/443-801/11-4/EWW
z 9 marca 2012 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP4/443-801/11-4/EWW
Data
2012.03.09
Referencje
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu
Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług
Podatek od towarów i usług --> Przepisy ogólne --> Definicje legalne
Słowa kluczowe
przeniesienie prawa
sprzedaż
świadczenie usług
wartości niematerialne i prawne
Istota interpretacji
1. Czy na gruncie przepisów o VAT, sprzedaż Bazy klientów traktować należy jako świadczenie usług zgodnie z art. 8 ustawy o VAT?
2. Czy miejscem opodatkowania transakcji sprzedaży Bazy klientów, stosownie do postanowień art. 28b ust. 1 ustawy o VAT, jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę, tzn. terytorium Polski? 3. Czy w myśl przepisu art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT, obowiązek rozliczenia transakcji zakupu Bazy klientów będzie ciążył na kupującym, tzn. na Spółce? Wniosek ORD-IN 2 MB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością przedstawione we wniosku z dnia 5 grudnia 2011 r. (data wpływu 9 grudnia 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 2 marca 2012 r. (data wpływu 7 marca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania zbycia bazy danych za świadczenie usług – jest prawidłowe. UZASADNIENIE W dniu 9 grudnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania zbycia bazy danych za świadczenie usług. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 2 marca 2012 r. (data wpływu 7 marca 2012 r.) o informacje wyjaśniające dane Wnioskodawcy. W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny. Wnioskodawca (dalej Spółka) z siedzibą w Polsce jest polskim rezydentem dla celów podatku dochodowego od osób prawnych (dalej PDOP), tj. podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce. Wobec powyższego, Spółka jest zobowiązana do rozliczania się w Polsce z całości dochodów uzyskanych w danym roku podatkowym, włączając w to dochody uzyskane poza granicami Polski. Ponadto, jest ona zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej VAT) w Polsce i nie posiada stałego miejsce prowadzenia działalności w kraju innym niż jej siedziba w rozumieniu przepisów o VAT. Spółka nabyła za wynagrodzeniem (co zostało udokumentowane fakturą) od kontrahenta z siedzibą na Słowacji, który nie posiada stałego miejsca prowadzenia działalności w Polsce w rozumieniu przepisów o VAT (dalej A. SK), bazę klientów (dalej Baza klientów) z Węgier, Czech, Rumuni i Słowacji, ze wszystkimi danymi kontaktowymi i informacjami o klientach i dostawcach oraz rodzaju surowca, który był do tej pory dostarczany bądź nabywany. Nabycie Bazy klientów przez Spółkę nie nastąpiło dla jakiegokolwiek stałego miejsca prowadzenia działalności Spółki w kraju innym niż Polska. Sprzedaż Bazy klientów związana jest z planowanym przez A. SK zakończeniem działalności gospodarczej. Zgodnie z zapisami umowy nabycia Bazy klientów:
Spółka planuje wykorzystywać nabytą Bazę klientów przez okres dłuższy niż rok do prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej. A. SK nie prowadzi działalności na terytorium Polski przez położony w Polsce zakład w rozumieniu UPO oraz PDOP. W związku z powyższym zadano następujące pytanie. Czy na gruncie przepisów o VAT, sprzedaż Bazy klientów traktować należy jako świadczenie usług zgodnie z art. 8 ustawy o VAT... Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z przepisem art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 tej ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy o VAT, w tym również:
W powyższym przepisie art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, ustawodawca zatem postanowił, iż usługami są wszelkie odpłatne świadczenia, niebędące dostawą towarów. Wobec czego za usługi w rozumieniu przepisów ustawy o VAT należy uznać szeroki zakres czynności. Natomiast w świetle art. 2 ustawy o VAT, ilekroć w dalszych przepisach tej ustawy jest mowa o towarach rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii. Uznać zatem należy, iż niewątpliwie świadczenie na rzecz Spółki polegające na przeniesieniu na nią prawa do wartości niematerialnej i prawnej, jaką jest Bazą klientów, nie miało charakteru dostawy towaru, a w rezultacie stanowiło świadczenie usługi. Zdaniem Spółki, przeniesienie na nią prawa do wartości niematerialnej i prawnej jaką stanowi Baza klientów spełnia definicję odpłatnego świadczenia usług (wyrażoną w art. 8 ust. 1 ustawy o VAT), ponieważ:
Spółka podkreśliła, iż kwestią „odpłatności” wielokrotnie zajmował się w swoim orzecznictwie Europejski Trybunał Sprawiedliwości (dalej: ETS). Spółka wskazała m.in. wyrok ETS z dnia 3 marca 1994 r. w sprawie C-16/93 R.J. Tolsma przeciwko Inspecteur der Omzetbelasting Leeuwarden, wyrok ETS z dnia 5 lutego 1981 r. w sprawie C-154/80 w sprawie Staatssecretaris van Financien przeciwko Cooperative Aadappelenbewaarplaats GA, czy wyrok ETS z dnia 8 marca 1988 r. w sprawie C-102/86 (Apple and Pear Development Council przeciwko Commissioners of Customs and Excise). Podsumowując wnioski płynące z orzecznictwa ETS należy stwierdzić, iż o dokonaniu danej czynności za wynagrodzeniem można mówić w sytuacji, gdy:
Mając na uwadze powyższe, zdaniem Spółki, nabycie Bazy klientów spełnia powyższe warunki, w szczególności:
Uznać zatem należy, iż kwota wypłacona przez Spółkę na rzecz A. SK tytułem zapłaty za nabycie Bazy klientów stanowi wynagrodzenie za świadczoną usługę w rozumieniu przepisu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT. Powyższe stanowisko Spółki podzielają organy podatkowe w wydanych interpretacjach indywidualnych, i tak tytułem przykładu:
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe. Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy. Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym. Informuje się także, iż w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej stanu faktycznego w zakresie uznania zbycia bazy danych za świadczenie usług. Natomiast w zakresie miejsca świadczenia oraz importu usługi zbycia bazy danych wydane zostały odrębne interpretacje indywidualne z dnia 9 marca 2012 r. nr ILPP4/443-801/11 5/EWW i nr ILPP4/443 -801/11 6/EWW. Ponadto w pozostałych zakresach wydane zostaną odrębne rozstrzygnięcia. Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno. Referencje
|
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.