Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-1543/11/TS
z 22 lutego 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP1/443-1543/11/TS
Data
2012.02.22



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
grób
stawki podatku
usługi pogrzebowe


Istota interpretacji
stawka podatku przy usługach pogrzebowych



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 13 listopada 2011 r. (data wpływu 15 listopada 2011 r.), uzupełnionym w dniu 15 lutego 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku przy czynnościach związanych z wykonaniem, sprzedażą, montażem i renowacją nagrobków oraz pieczar – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 15 listopada 2011 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 15 lutego 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku przy czynnościach związanych z wykonaniem, sprzedażą, montażem i renowacją nagrobków oraz pieczar.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


W zakresie prowadzonej działalności gospodarczej wykonuje Pan następujące czynności:


  • wyrabianie nagrobków z różnych rodzajów zakupionych kamieni naturalnych i sztucznych,
  • wykonanie pieczar betonowych (żelbetonowe elementy stanowiące podziemną część grobowca, w którym bezpośrednio zostaje umieszczona trumna ze zwłokami),
  • montaż na cmentarzach zakupionych przez Pana nagrobków i pieczar – na zlecenie rodzin osób zmarłych (wskazał Pan, iż „bardzo rzadko wykonuje i ustawia nagrobek dla osoby żyjącej na jej zlecenie”),
  • zakup w częściach gotowych nagrobków u innych wytwórców i odsprzedaż wraz z montażem na grobie z wykonaniem pozostałych dodatków – jak tablicy, napisów,
  • renowacja istniejących nagrobków, odkrycia i zakrycia istniejących grobów.


W uzupełnieniu wniosku z dnia 15 lutego 2012 r. wskazał Pan, iż wykonywane usługi, polegające na:


  • sprzedaży nagrobków wraz z ich montażem na miejscu pochówku – związanej bezpośrednio z pochówkiem wykonywanym przez zakład pogrzebowy,
  • sprzedaży nagrobków wraz z ich montażem na cmentarzu – dla osoby żyjącej na jej zlecenie, jako część przyszłej kompleksowej usługi pochówku,
  • wykonaniu pieczary na miejscu pochówku – związanej bezpośrednio z pochówkiem wykonywanym przez zakład pogrzebowy,
  • dokonaniu odkrycia i zakrycia istniejących grobów – jako części prac związanych z pochówkiem wykonywanym przez zakład pogrzebowy,
  • renowacji istniejących nagrobków na zlecenie rodzin osób zmarłych – usługa jest związana z nowym pochówkiem,
  • renowacji istniejących nagrobków – na zlecenie rodzin osób zmarłych w sytuacji, gdy usługa nie jest związana z nowym pochówkiem.

wchodzą – Pana zdaniem – w skład usług pogrzebowych i pokrewnych sklasyfikowanych w poz. 180 załącznika nr 3 do ustawy, zakwalifikowanych do PKWiU 96.03 i winny być opodatkowane stawką obniżoną w wysokości 8%. Dodał Pan, iż nie występował do Urzędu Statystycznego o osobną klasyfikację wymienionych usług.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy poprawne jest stanowisko, że wszystkie ww. usługi wchodzą w skład usług pogrzebowych i pokrewnych mieszczących się w załączniku nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług, poz. 180, zakwalifikowanych do PKWiU 96.03 i winny być opodatkowane obniżoną stawką 8%...

We własnym stanowisku wskazał Pan, iż wykonywane przez Pana usługi w zakresie usług pogrzebowych i pokrewnych polegają na:


  1. wykonaniu nagrobka zamawianego w związku z nowym pochówkiem – jako pierwszego nagrobka w danym miejscu,
  2. wykonaniu grobu ziemnego wraz z wykonaniem pieczary zamawianych przez osobę żyjącą bez względu na wiek lub w związku z pochówkiem,
  3. wykonaniu nagrobka zamawianego przez osobę żyjącą, bez względu na wiek,
  4. montażu kwatery,
  5. wykonaniu odkrycia i zakrycia istniejącego grobu,
  6. renowacji istniejącego nagrobka,
  7. demontażu istniejącego nagrobka i postawieniu w tym miejscu nowego.


Zgodnie z art. 5a ustawy o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają towary lub usługi będące przedmiotem odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług na terytorium kraju, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej. Są one identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne. Klasyfikacją, do której odwołują się przepisy ustawy o podatku VAT, jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.), którą dla celów podatku od towarów i usług stosuje się od dnia 1 stycznia 2011 r. W poz. 180 załącznika nr 3 do ustawy o VAT wymieniono pod symbolem PKWiU 96.03 – usługi pogrzebowe i pokrewne, wraz z dostawą trumien, urn i utensyliów pogrzebowych dostarczanych wraz z trumną lub urną. Zgodnie z Klasyfikacją Produktów wg Działalności CPA 2008 (Kod/Pozycja/ CPC wersja 2):


  • 96.03.11 – Usługi związane z przeprowadzeniem pogrzebu lub kremacji oraz pielęgnacją grobów – 97310;
  • 96.03.12 – Usługi związane z przygotowaniem zwłok do pochówku lub kremacji – 97320.


Zgodnie z klasyfikacją zawartą na stronie http://www.stat.gov.pl/Klasyfikacje/, grupowanie 96.03.12.0 obejmuje:


  • usługi związane z przygotowaniem ceremonii pogrzebowych lub kremacyjnych,
  • usługi związane z przeprowadzeniem pochówku lub ekshumacji,
  • usługi balsamowania zwłok,
  • usługi instytucji pogrzebowych,
  • przewóz zwłok związany z ceremonią pogrzebową,
  • usługi pogrzebowe dla zwierząt domowych.


Grupowanie to nie obejmuje:


  • usług religijnych związanych z uroczystościami pogrzebowymi, sklasyfikowanych w 94.91.10.0.


W związku z powyższym, w Pana przekonaniu, wszystkie wykonywane usługi, wymienione wyżej w pozycjach 1-7, wchodzą w skład usług pogrzebowych i pokrewnych mieszczących się w załączniku nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług, zakwalifikowanych do PKWiU 96.03, i winny być opodatkowane obniżoną stawką 8%.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Świadczeniem usług, w myśl art. 8 ust. 1 wskazanej ustawy, jest każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Jak stanowi przepis art. 5a ww. ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Klasyfikacją, do której odwołują się przepisy ustawy o podatku od towarów i usług w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.).

Stawka podatku, na postawie art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Natomiast dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku – stosownie do art. 41 ust. 2 ustawy – wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 i 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:


  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.


W załączniku nr 3 do ustawy, zawierającym wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%, pod pozycją 180 mieszczą się – sklasyfikowane w PKWiU w grupowaniu 96.03 – „Usługi pogrzebowe i pokrewne, wraz z dostawą trumien, urn i utensyliów pogrzebowych dostarczanych wraz z trumną lub urną”.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca świadczy usługi, polegające na sprzedaży nagrobków wraz z ich montażem na cmentarzu (czynności związane są z wykonywanym lub przyszłym pochówkiem), na wykonaniu pieczary na miejscu pochówku, na dokonaniu odkrycia i zakrycia istniejących grobów (jako części prac związanych z pochówkiem wykonywanym przez zakład pogrzebowy) oraz na renowacji istniejących nagrobków (związanej lub nie z nowym pochówkiem).

Mając na uwadze powyższe należy wyraźnie podkreślić, iż pojęcia używane do oznaczenia towaru lub usługi (grupy towarów lub usług) opodatkowanych stawką obniżoną, a określonych w załączniku nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług, należy interpretować ściśle, zważywszy, że możliwość zastosowania stawki preferencyjnej stanowi odstępstwo od ogólnej zasady, zgodnie z którą towary i usługi opodatkowane są stawką podstawową (art. 41 ust. 1 wskazanej ustawy). Stosowanie stawki podstawowej ma zatem charakter reguły ogólnej. Wszelkie wyjątki od tej reguły nie powinny być interpretowane w sposób rozszerzający.

Zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług, wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r., w analizowanym grupowaniu 96.03 mieści się wiele rodzajów usług – związanych zarówno z zarządzaniem i utrzymywaniem cmentarzy (96.03.11.0), przeprowadzaniem kremacji (96.03.11.0), jak i związanych z przygotowaniem ceremonii pogrzebowych, pochówku czy z przewozem zwłok (96.03.12.0). Aby określona czynność podlegała opodatkowaniu obniżoną stawką podatku 8%, w związku z poz. 180 załącznika nr 3 do ustawy, winna być ona dokonana w ramach kompleksowej usługi pogrzebowej.

Mając zatem na uwadze opis stanu faktycznego oraz powołane przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, iż o ile faktycznie świadczone przez Pana usługi, polegające na sprzedaży nagrobków wraz z ich montażem na cmentarzu, wykonaniu pieczary na miejscu pochówku, odkrywaniu i zakrywaniu istniejących grobów oraz renowacji nagrobków – mieszczą się w PKWiU w grupowaniu 96.03 i są związane z konkretną usługą pogrzebową, a podana klasyfikacja jest prawidłowa – to podlegają opodatkowaniu obniżoną stawką podatku 8% na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy w związku z poz. 180 załącznika nr 3 do ustawy.

Niniejsza interpretacja nie rozstrzyga prawidłowości dokonanego przez Wnioskodawcę zaklasyfikowania ww. usług według PKWiU. Należy bowiem zauważyć, iż tut. organ nie jest uprawniony do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości, dokonanego przez Wnioskodawcę, przyporządkowania formalnego towaru lub usługi do grupowania statystycznego. Podkreślić należy, iż kwestie dotyczące zaklasyfikowania towaru lub usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ww. ustawy Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Dlatego też niniejszej interpretacji udzielono wyłącznie w oparciu o grupowanie wskazane przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

Zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 roku w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania towarów i usług.

Jednocześnie nadmienia się, iż interpretacja nie wywrze skutków prawnych w przypadku ustalenia w ewentualnym postępowaniu podatkowym odmiennego od przedstawionego we wniosku stanu faktycznego.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj