Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-88/13/RS
z 12 kwietnia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. Nr 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 23 stycznia 2013 r. (data wpływu 1 lutego 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem samochodów osobowych przeznaczonych do dalszej odsprzedaży - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 1 lutego 2013 r., złożono wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem samochodów osobowych przeznaczonych do dalszej odsprzedaży.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Spółka jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i prowadzi działalność gospodarczą, koncentrującą się na wytwarzaniu i sprzedaży artykułów mleczarskich. Zawarła i będzie zawierała w przyszłości umowy leasingu m.in. samochodów osobowych [przedmiotowe umowy przewidują możliwość wykupu samochodów osobowych w rozumieniu przepisów art. 3 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o transporcie drogowym (Dz. U. Nr 247 poz. 1652) oraz art. 86a ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tj. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), który wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2014 r.], po upływie podstawowego okresu trwania umowy. Po zakończeniu umowy leasingu, Spółka zamierza wykupić od finansującego samochody osobowe w celu ich dalszej odsprzedaży, zarówno w 2013 r. jak i 2014 r., innym podmiotom, w tym firmom zajmującymi się handlem samochodami. Ze względu na skalę przewidywanych transakcji (kilka samochodów) traktować będzie handel samochodami osobowymi jako swoją poboczną działalność gospodarczą. Pomimo braku wyraźnego wskazania w umowie Spółki możliwości wykonywania działalności polegającej na sprzedaży hurtowej i detalicznej samochodów osobowych i furgonetek, rzeczywiście będzie prowadzić działalność w zakresie sprzedaży samochodów.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy w związku z wykupem, po zakończeniu trwania umów leasingu, samochodów osobowych w celach handlowych, Spółce będzie przysługiwało prawo do pełnego odliczenia (100%) podatku naliczonego na podstawie art. 3 ust. 2 pkt 7 lit. a) ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o transporcie drogowym oraz na podstawie przepisu art. 86a ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług, który wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2014 r.?


Zdaniem Wnioskodawcy, w stanie prawnym obowiązującym do 31 grudnia 2013 r. oraz od 1 stycznia 2014 r. przysługuje prawo do pełnego odliczenia (100%) podatku naliczonego od zakupów (wykupów) leasingowanych samochodów osobowych przeznaczonych do dalszej odprzedaży (nabycia samochodów osobowych w celach handlowych). Spółka stwierdziła, iż w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2013 r. przepisy dotyczące odliczenia podatku naliczonego od zakupionych lub leasingowanych samochodów osobowych są regulowane przez przepisy przejściowe znajdujące się w ustawie o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawie o transporcie drogowym. Po powołaniu treści art. 3 ust. 1 oraz ust. 2 pkt 7 lit. a ww. ustawy stwierdziła, iż ustawa ta wprowadza do ustawy o podatku od towarów i usług przepis art. 86a, który zacznie obowiązywać od dnia 1 stycznia 2014 r. (art. 9 pkt 2). Zdaniem Spółki, cytującej treść art. 86a ust. 1 oraz ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług, powyższe przepisy wskazują, iż przedsiębiorca ma prawo do pełnego odliczania (100%) podatku naliczonego od nabywanych samochodów osobowych, w sytuacji gdy działalność nabywającego polega na ich dalszej odsprzedaży (a zatem w przypadku traktowania nabywanych samochodów jako towarów handlowych). W ocenie Spółki, ustawodawca używając pojęcia „odprzedaż stanowi przedmiot działalności podatnika" odnosi się do rzeczywiście wykonywanej działalności, a nie jedynie działalności formalnej, tj. tej wykazanej we właściwej ewidencji. Oznacza to, iż wpis przedmiotu działalności gospodarczej (wg klasyfikacji PKD) do umowy spółki a co za tym idzie i do rejestru KRS nie ma decydującego, czy nawet przeważającego znaczenia dla określenia zakresu wykonywanej faktycznie działalności, a w konsekwencji do określenia prawa do pełnego odliczenia podatku od nabywanych samochodów osobowych. Podawany przy rejestracji podmiotów gospodarczych zakres działalności według Polskiej Klasyfikacji Działalności ma charakter orientacyjny. Ponadto, ewentualny brak danego kodu czynności wg klasyfikacji PKD w umowie spółki i wykonanie jej nie oznacza, że przedsiębiorca wykonuje czynność niezgodną z prawem. Spółka wskazała, iż ustawodawca nie wymaga, aby działalność polegająca na odprzedaży samochodów osobowych (tj. na handlu nimi) była jedyną działalnością gospodarczą podatnika, ani nawet jego działalnością podstawową. Zatem na podstawie art. 3 ust. 2 pkt 7 lit. a ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawie o transporcie drogowym, przedsiębiorca może zajmować się sprzedażą samochodów osobowych - traktując takie transakcje jako poboczną działalność, tj. dodatkową działalność obok podstawowej. Spółka stwierdziła, iż mając powyższe na uwadze, o działalności w zakresie handlu samochodami osobowymi świadczyć mogą okoliczności towarzyszące nabyciu tych samochodów. Uznała, że nabywca powinien mieć w momencie nabywania przedmiotowych samochodów zamiar prowadzenia działalności polegającej na dalszej odsprzedaży samochodów osobowych (tj. prowadzenia działalności w zakresie handlu samochodami osobowymi). Wskazała, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług jest podstawą systemu podatku od wartości dodanej, odróżniającą ten podatek od innych podatków obrotowych. Z tego też powodu, wszelkie przepisy prawa krajowego, które zawierają ograniczenia, czy też zakazy odliczenia podatku naliczonego, stanowią odstępstwo od zasady neutralności podatku od wartości dodanej. W związku z tym, ograniczenie wskazane w art. 3 ust. 1 ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o transporcie drogowym, powinno być interpretowane ściśle. Oznacza to, iż w analizowanym stanie faktycznym wszelkie sytuacje dające prawo do pełnego (tj. 100%) odliczenia podatku naliczonego (wskazane w art. 3 ust. 2 ww. ustawie) powinny być a contario interpretowane możliwie szeroko (zgodnie zasadą neutralności VAT). Spółka podniosła, że stanowisko to znajduje potwierdzenie w orzecznictwie sądów administracyjnych, przykładowo w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie z dnia 5 lutego 2009 r. (sygn. akt I SA/Rz 739/08) oraz w wydanych interpretacjach przepisów prawa podatkowego, przykładowo w interpretacji z dnia 6 maja 2011 r. (nr ILPP1/443-184/11-4/MK) wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu, których fragmenty powołała. Potwierdza je również interpretacja przepisów prawa podatkowego wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 12 kwietnia 2012 r. znak IPPP/443-313/12-2/BH.

Podsumowując Spółka stwierdziła, że w analizowanym przypadku, o prowadzeniu działalności w zakresie handlu samochodami osobowymi dającej prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego nie będzie decydować wpis określający przedmiot działalności w umowie Spółki, czy też w rejestrze KRS, tylko okoliczności przemawiające za tym, że odsprzedaż samochodów osobowych stanowić będzie rzeczywisty przedmiot Jej działalności.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na podstawie art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o transporcie drogowym (Dz. U. Nr 247, poz. 1652 ze zm.), w okresie od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy do dnia 31 grudnia 2013 r., w przypadku nabycia samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2 ustawy zmienianej w art. 1, stanowi 60% kwoty podatku określonej w fakturze lub kwoty podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub kwoty podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca - nie więcej jednak niż 6.000 zł, z zastrzeżeniem ust. 2.

W świetle ust. 2 pkt 7 lit. a) ww. artykułu, przepis ust. 1 nie dotyczy przypadków, gdy przedmiotem działalności podatnika jest odprzedaż tych samochodów (pojazdów).

Ustawodawca poprzez zapis art. 1 pkt 12 ww. ustawy, dodał w ustawie o podatku od towarów i usług art. 86a, który ma obowiązywać od dnia 1 stycznia 2014 r.

Zgodnie z ust. 1 powyższego artykułu, w przypadku nabycia samochodów osobowych kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, stanowi 60% kwoty podatku określonej w fakturze lub kwoty podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub kwoty podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca - nie więcej jednak niż 6.000 zł.

Stosownie do treści ust. 3 ww. artykułu, przepis ust. 1 nie dotyczy przypadków, gdy odprzedaż lub oddanie w odpłatne używanie tych samochodów (pojazdów) na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innych umów o podobnym charakterze stanowi przedmiot działalności podatnika.

Z treści art. 3 ust. 2 pkt 7 lit. a) ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o transporcie drogowym, jak i art. 86a ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że odliczenie pełnej kwoty podatku naliczonego od nabytych samochodów osobowych dotyczy takich przypadków, gdy przedmiotem działalności podatnika jest odprzedaż tych samochodów.

Z treści złożonego wniosku wynika, że Spółka jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i prowadzi działalność gospodarczą w zakresie wytwarzania i sprzedaży artykułów mleczarskich. Zawarła i będzie zawierała w przyszłości umowy leasingu m.in. samochodów osobowych. W latach 2013 - 2014 po zakończeniu umów leasingu, zamierza wykupić od finansującego samochody osobowe w celu ich dalszej odsprzedaży. Ze względu na skalę przewidywanych transakcji traktować będzie handel samochodami osobowymi jako swoją poboczną działalność gospodarczą. Pomimo braku w umowie Spółki wyraźnego wskazania możliwości wykonywania działalności polegającej na sprzedaży hurtowej i detalicznej samochodów osobowych i furgonetek, rzeczywiście będzie prowadzić działalność w tym zakresie.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że skoro nabyte samochody osobowe będą przeznaczone – jak wynika z treści wniosku – do dalszej odsprzedaży w 2013 r. Spółce będzie przysługiwać prawo do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu pod warunkiem, iż nie zajdą wyłączenia określone w art. 88 ustawy.

Powyższe prawo będzie przysługiwać również w 2014 r., o ile przepis art. 86a ustawy o podatku od towarów i usług wejdzie w życie i nie ulegnie zmianie jego treść.

Jednocześnie należy wskazać, iż na prawo do odliczenia na ww. zasadach nie mają wpływu zapisy zawarte w umowie Spółki i w KRS dotyczące przedmiotu działalności.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.).


Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj