Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-24/13-2/SM
z 27 marca 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 03.01.2013 r. (data wpływu 07.01.2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie stosowania oświadczenia o przeznaczeniu wyrobów do innych celów niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych itd. - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 07.01.2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie stosowania oświadczenia o przeznaczeniu wyrobów do innych celów niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych itd.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:


Sp. z o.o. (w dalszej treści wniosku zwana Wnioskodawcą) prowadzi działalność polegającą na sprzedaży na terytorium kraju przedsiębiorcom drogowym oraz przedsiębiorstwom produkującym materiały izolacyjne wyrobów akcyzowych oznaczonych kodem CN 2713 20 00. Wyroby akcyzowe oznaczone kodem CN 2713 20 00 dostarczane są Odbiorcy na podstawie stosownych dokumentów handlowych. Stosownie do treści art. 89 ust. 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym stawka akcyzy na wyroby energetyczne inne niż określone w ust. 1 pkt 1-13 ustawy, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosi 0 zł. Wnioskodawca, spełniając dyspozycję powyżej cytowanego przepisu prawa, stosuje przy sprzedaży wyrobów stawkę akcyzy 0 złotych.

Art. 89 ust. 2 nie dookreśla jednak, w jaki sposób Wnioskodawca jest obowiązany udokumentować przeznaczenie sprzedawanego wyrobu na cele inne niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych, albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych. Regulacja art. 89 ust. 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym nie daje Wnioskodawcy - sprzedawcy wyrobu o kodzie CN 2713 20 00 odpowiednich narzędzi do sprawnego uzyskania od swoich kontrahentów oświadczeń o przeznaczeniu nabytego wyrobu.

W związku z powyższym Wnioskodawca zamierza uzyskiwać oświadczenia o przeznaczeniu nabytego wyrobu akcyzowego, na każdym złożonym przez Odbiorcę zamówieniu wyrobów w następującym brzmieniu: „Oświadczam, że zamówione wyroby, oznaczone symbolem CN 2713 20 00 zostaną przeznaczone w całości do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych, albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych.”

Powyższa deklaracja umiejscowiona będzie bezpośrednio pod treścią zamówienia, a zamówienie będzie podpisane przez osobę upoważnioną do jego złożenia.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy oświadczenie o przeznaczeniu nabywanych wyrobów o symbolu CN 2713 20 00 do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, złożone na zamówieniu opatrzonym podpisem osoby upoważnionej do jego złożenia bez względu na formę tego podpisu - jest wystarczające do zastosowania przez sprzedawcę - Wnioskodawcę - stawki akcyzy 0 złotych, zgodnie z art. 89 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym?


Zdaniem Wnioskodawcy:


W świetle powyżej wskazanego stanu faktycznego Wnioskodawca twierdzi, iż oświadczenie o przeznaczeniu nabywanych wyrobów o symbolu CN 2713 20 00 do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych złożone na zamówieniu opatrzonym podpisem osoby upoważnionej do jego złożenia bez względu na formę tego podpisu - jest wystarczające do zastosowania przez sprzedawcę - Wnioskodawcę - stawki akcyzy 0 złotych, zgodnie z art. 89 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 629 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”, wyrobami akcyzowymi są wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do ustawy. W poz. 30 ww. załącznika nr 1 do ustawy wymienione zostały wyroby o kodzie CN 2713, tj. koks naftowy, bitum naftowy oraz inne pozostałości olejów ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych. Ponadto w myśl uregulowań art. 86 ust. 1 pkt 2 ustawy, do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz 2704 do 2715.

Zatem sprzedawane przez Spółkę produkty o kodzie CN 2713 20 00 są wyrobami akcyzowymi, zaliczonymi do grupy wyrobów energetycznych.


Stawki akcyzy dla konkretnych wyrobów energetycznych zostały określone w art. 89 ust. 1 pkt 1-13 ustawy.


Jednocześnie wyroby nie wymienione w art. 89 ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów napędowych lub opałowych, zostały zaliczone do odpowiednio: „pozostałych paliw silnikowych” lub „pozostałych paliw opałowych”, dla których stawki akcyzy zostały określone w art. 89 ust. 1 pkt 14 i 15 ustawy.

Ponadto w myśl art. 86 ust. 2 ustawy - paliwami silnikowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do napędu silników spalinowych. Zgodnie z art. 86 ust. 3 - paliwami opałowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do celów opałowych, z wyłączeniem wyrobów, o których mowa w ust. 2.

Natomiast w art. 89 ust. 2 ustawy przyjęto zasadę, iż stawka akcyzy na wyroby energetyczne inne niż określone w ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosi 0 zł.

Dla wyrobu o kodzie CN 2713 20 00 nie została wskazana stawka akcyzy w przepisach określonych w art. 89 ust. 1 pkt 1-13 ustawy. Tym samym, w myśl uregulowań ww. art. 89 ust. 2 ustawy, z uwagi na przeznaczenie przez Wnioskodawcę produkowanego i sprzedawanego przez niego przedmiotowego materiału izolacyjnego do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, będzie mieć zastosowanie stawka 0 zł.

W sytuacji, o której tu mowa, dla zastosowania stawki podatku akcyzowego określonej w art. 89 ust. 2 obowiązujące przepisy prawa nie przewidują obowiązku składania oświadczeń o przeznaczeniu nabywanych wyrobów do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo, jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych. Niemniej jednak w interesie Wnioskodawcy jest wykazanie, np. w toku kontroli lub prowadzonego postępowania, iż wyroby akcyzowe, od których akcyza nie została zapłacona, zostały przeznaczone do celów innych niż szeroko rozumiane cele napędowe lub opałowe.

Tym samym, zdaniem tutejszego Organu, wystarczające będzie w zaistniałej sytuacji rozwiązanie zaproponowane przez Spółkę, tj. uzyskiwanie od swoich kontrahentów oświadczenia o przeznaczeniu nabytego wyrobu, składanym na złożonym zamówieniu w brzemieniu: „Oświadczam, że zamówione wyroby, oznaczone symbolem CN 2713 20 00 zostaną przeznaczone w całości do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych”, podpisanego przez osobę upoważnioną do jego złożenia (bez względu na formę tego podpisu).


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj