Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP4/443-520/12-4/BA
z 4 marca 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 19 listopada 2012 r. (data wpływu 21 listopada 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 28 lutego 2013 r. (data wpływu 4 marca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla dokonanego eksportu towarów – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 listopada 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla dokonanego eksportu towarów. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 28 lutego 2013 r. (data wpływu 4 marca 2013 r.) o informacje doprecyzowujące opis sprawy.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest producentem tłumików. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej sprzedał wyroby nabywcy z poza terenu Unii Europejskiej, który zobowiązał się do wywozu zakupionych wyrobów poza terytorium UE. Nabywca następnie sprzedał jeszcze przed wywozem z kraju, zakupione od producenta wyroby innej firmie mającej również siedzibę poza UE, która to firma dokonała dalszej odprawy i wywozu zakupionych wyrobów.

Wnioskodawca otrzymał komunikat celny IE-599 potwierdzający wywóz wyrobów poza UE. Odbiorcą wyrobów jest podmiot z Ukrainy. Nadawcą wyrobów do wysłania wskazanym w komunikacie IE-599 był podmiot krajowy na rzecz podmiotu z poza UE. Transport oraz zgłoszenie do odprawy dokonywane było przez krajową firmę spedycyjną działającą na rzecz nabywców z innych państw.

Producent posiada komunikat celny IE-599 potwierdzający wywóz sprzedanych wyrobów poza UE. Aby uznać niniejszą czynność za pośredni eksport towaru, z dokumentów musi wynikać tożsamość towaru. Niewątpliwie z otrzymanego komunikatu IE-599 jednoznacznie wynika ilość towaru, jego waga, faktura producenta, na podstawie której dokonano sprzedaży i dane producenta. Natomiast różna jest wartość dostawy.

W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca wskazał, że transport towarów z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej zorganizowany został przez jego Nabywcę. Zrealizowany on został przez zewnętrzną firmę spedycyjną działającą na rzecz i zlecenie Nabywcy. Zainteresowany wyjaśnił, iż na dokumencie IE-599 nie funkcjonuje pozycja „eksporter towarów”. Na dokumencie IE-599 znajduje się oznaczenie „nadawcy”, „odbiorcy” oraz „zgłaszającego”. Jako nadawca na niniejszym dokumencie widnieje firma Y. z oznaczeniem „na rzecz” Nabywcy czyli firmy Z., miejsce dostawy Ukraina. Odbiorca to T.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy dla zastosowania stawki 0% VAT dla wykonanego eksportu pośredniego, o którym mowa w art. 2 pkt 8 lit. b ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (dalej: ustawa o VAT), potwierdzenie tożsamości wywiezionych poza teren UE produktów oprócz zgodności opisu: wagi, ilości, dokumentów charakteryzujących eksportowany produkt, wymaga także zgodności wartości sprzedawanych wyrobów przez Zainteresowanego, z wartością odprawianych wyrobów przez nabywcę z poza UE dokonującego odprawy celnej wywozowej?

Zdaniem Wnioskodawcy, wartość dostawy nie jest elementem wymaganym dla ustalenia tożsamości towaru, gdyż nabywca może przed wywozem dokonać sprzedaży produktu innemu nabywcy z poza UE. Cena sprzedaży może się różnić od ceny producenta i może być od niej wyższa lub niższa. Pozostałe elementy oznaczające odprawiany produkt, takie jak: ilość, waga, opis towaru, wskazanie faktury producenta, podanie danych producenta z adresem NIP, są według niego wystarczające do uznania tożsamości towaru i zakwalifikowania dostawy jako eksportu pośredniego i zastosowania stawki 0% VAT.

Zdaniem Zainteresowanego, dokonywana przez niego dostawa towarów na gruncie ustawy o VAT stanowi eksport towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 lit. b tej ustawy. Wnioskodawca uważa, że ma prawo w związku z tym do zastosowania stawki 0%.

Na gruncie ustawy o VAT, przedstawiona transakcja stanowi przykład tzw. dostawy łańcuchowej, realizowanej przez kilka podmiotów dokonujących dostawy tego samego towaru, który jest dostarczany bezpośrednio od pierwszego do ostatniego w kolejności nabywcy. W opisanym przypadku, Wnioskodawca, jako producent - pierwszy w łańcuchu dostawy podmiot, dokonuje dostawy towarów na rzecz nabywcy z poza terytorium UE, który dalej sprzedaje ten towar innemu podmiotowi również z poza UE. Na fakturach wystawionych przez Wnioskodawcę w pozycji „Nabywca” wskazywany jest pierwszy podmiot.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy, miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią - miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy.

Treść ust. 2 tego artykułu wskazuje, iż w przypadku gdy kilka podmiotów dokonuje dostawy tego samego towaru w ten sposób, że pierwszy z nich wydaje ten towar bezpośrednio ostatniemu w kolejności nabywcy przy czym towar ten jest wysyłany lub transportowany, to wysyłka lub transport tego towaru jest przyporządkowana tylko jednej dostawie; jeżeli towar jest wysyłany lub transportowany przez nabywcę, który dokonuje również jego dostawy, przyjmuje się, że wysyłka lub transport jest przyporządkowana dostawie dokonanej dla tego nabywcy, chyba że nabywca ten udowodni, że wysyłkę lub transport towaru należy zgodnie z zawartymi przez niego warunkami dostawy przyporządkować jego dostawie.

Stosownie do ust. 3 ww. artykułu, w przypadku, o którym mowa w ust. 2, dostawę towarów, która:

  1. poprzedza wysyłkę tub transport towarów, uznaje się za dokonaną w miejscu rozpoczęcia wysyłki lub transportu towarów;
  2. następuje po wysyłce lub transporcie towarów, uznaje się za dokonaną w miejscu zakończenia wysyłki lub transportu towarów.

Stosownie do art. 2 pkt 8 ustawy, przez eksport towarów rozumie się potwierdzony przez urząd celny określony w przepisach celnych wywóz towarów z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej w wykonaniu czynności określonych w art. 7, jeżeli wywóz jest dokonany przez:

  1. dostawcę lub na jego rzecz, lub
  2. nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju, lub na jego rzecz, z wyłączeniem towarów wywożonych przez samego nabywcę dla celów wyposażenia lub zaopatrzenia łodzi rekreacyjnych oraz prywatnych statków powietrznych lub innych prywatnych środków transportu, w tym środków transportu, o których mowa w art. 16 rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 288 z 29.10.2005, str. 1), zwanego dalej „rozporządzeniem nr 1777/2005”.

Z ww. artykułu wynika, że aby uznać daną czynność za eksport towarów, muszą wystąpić łącznie następujące przestanki:

  • wykonana czynność, jest zgodna z określoną w przepisach art. 7 ustawy,
  • wywóz towaru z terytorium Polski poza terytorium Unii Europejskiej przez dostawcę lub na jego rzecz (eksport bezpośredni), lub przez nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju lub na jego rzecz (eksport pośredni),
  • potwierdzenie wywozu towaru przez urząd celny określony w przepisach celnych.

Art. 41 ust. 4 ustawy stanowi, iż w eksporcie towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 lit. a, stawka podatku wynosi 0%.

Zgodnie z ust. 6 powyższego artykułu, stawkę podatku 0% stosuje się w eksporcie towarów, o którym mowa w ust. 4 i 5, pod warunkiem że podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy otrzymał dokument potwierdzający wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej.

Odnosząc powyższe regulacje do przedmiotowej sytuacji, należy uznać, iż transport towarów z Polski do państwa trzeciego, realizowany przez firmę spedycyjną działającą na rzecz nabywcy z poza UE, spełnia warunki do uznania tego za eksport pośredni. Pomimo tego, iż wartość towaru ujęta na IE-599 uległa zmianie, nie ma to jednak wpływu w opinii Wnioskodawcy, na oznaczenie tożsamości towaru. Jest rzeczą niemalże naturalną, iż przy udziale dodatkowych pośrednich podmiotów cena towaru może ulec zmianie.

Mając na względzie okoliczności dokonanej dostawy, a w szczególności fakt, iż miejscem ostatecznego przeznaczenia sprzedawanego przez Wnioskodawcę towaru jest terytorium państwa trzeciego, należy uznać, iż dostawa ta spełnia definicję eksportu wymienioną w art. 2 pkt 8 lit. b ustawy o VAT. Zgodnie bowiem z treścią tego przepisu, eksportem jest potwierdzony przez urząd celny określony w przepisach celnych wywóz towarów z terytorium kraju poza terytorium Wspólnoty w wykonaniu czynności określonych w art. 7, jeżeli wywóz jest dokonany przez nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju, lub na jego rzecz, z wyłączeniem towarów wywożonych przez samego nabywcę dla celów wyposażenia lub zaopatrzenia łodzi rekreacyjnych oraz prywatnych statków powietrznych lub innych prywatnych środków transportu.

Jako że w opisanej przez Zainteresowanego sytuacji, wywóz towarów poza terytorium Wspólnoty dokonywany jest przez firmę spedycyjną działającą na rzecz nabywcy, należy uznać, iż każdy z powyższych warunków został spełniony.

Jak wyżej wskazano, w myśl art. 41 ust. 11 ustawy o VAT, eksport opodatkowany jest 0% stawką VAT. Z dokumentu potwierdzającego wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej musi wynikać tożsamość towaru będącego przedmiotem wywozu. Zdaniem Wnioskodawcy, zastosowanie stawki 0% z tytułu dokonywanej dostawy towarów w analizowanym przypadku uzależnione jest od wykazania, iż z posiadanych przez niego dokumentów celnych wynika tożsamość dostarczonych przez niego towarów. Warunek ten, w opinii Wnioskodawcy, jest spełniony.

Zwrócił on uwagę, iż w przedmiotowym przypadku, w treści otrzymanego komunikatu IE-599, jako nadawca/eksporter została wykazana firma spedycyjna. W treści tego komunikatu wskazano również nazwę i ilość towaru, tożsame z tymi, które zostały wykazane na dokumentach sprzedażowych wystawionych przez Zainteresowanego. Widnieją tam dane producenta jednak wartość dostawy jest inna. Nie ulega wątpliwości, że towary wymienione w treści komunikatu IE-599 to te same, które widnieją na fakturze sprzedaży wystawionej przez Wnioskodawcę.

W opinii Zainteresowanego, spełnia on warunki uprawniające do zastosowania stawki 0% w eksporcie towarów. Z posiadanych przez Wnioskodawcę dokumentów celnych wynika tożsamość dostarczanego przez niego i wywożonego poza terytorium Wspólnoty towaru, o których mowa w art. 41 ust. 11 ustawy o VAT. Wszystkie elementy danego produktu takie jak: ilość, waga, nazwa, faktura producenta oraz dane producenta są wystarczające do określenia jego tożsamości. Jedyną różnicą jest wartość produktów, która uległa zmianie.

Istotą wymogów przewidzianych dla podatników w art. 41 ust. 11 ustawy o VAT jest udowodnienie, iż dostarczane przez nich towary faktycznie opuściły terytorium Wspólnoty. Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, iż w przypadku, gdy Zainteresowany dokonał eksportu towaru w rozumieniu art. 2 pkt 8 lit. b ustawy, a posiadany komunikat IE-599 jest dokumentem potwierdzającym wywóz towaru poza terytorium Wspólnoty i o ile z ww. komunikatu wynika tożsamość towaru będącego przedmiotem dostawy i wywozu, to wówczas Wnioskodawcy przysługuje prawo do zastosowania 0% stawki podatku VAT z tytułu eksportu towaru.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj