Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-212/12/MS
z 23 maja 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP1/443-212/12/MS
Data
2012.05.23



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury --> Wystawianie faktury

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
działalność rolnicza
maszyny rolnicze
odliczenia
rolnicy
współwłasność


Istota interpretacji
1. Czy będąc czynnym i zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług przysługuje Panu prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego, wynikającego z faktury VAT dokumentującej nabycie środka trwałego (maszyny rolniczej), zgodnie z przepisami art. 86 ust. 1 i 2 ustawy o podatku od towarów i usług (w związku z rozporządzeniem wykonawczym do tejże ustawy, dotyczącym sposobu wystawiania faktur), w sytuacji gdy faktura VAT dokumentująca to nabycie zostanie wystawiona na rzecz dwóch osób fizycznych (rolników) i każda z tych osób, jako odrębny podatnik w składanej przez siebie deklaracji VAT-7 wpisze i rozliczy część ułamkową (np. 50%) wartości netto i podatku naliczonego z tytułu tego nabycia, a zakupiona maszyna będzie służyła dwóm podatnikom (rolnikom), którzy dokonali jej nabycia?
2. Czy podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z tytułu nabycia środka trwałego (maszyny rolniczej), jeśli będzie ona ich wspólną własnością i środki finansowe na jej nabycie będą pochodziły z programu pomocowego dla rolnictwa przyznanego dla dwóch osób, z których każda jest odrębnym podatnikiem podatku od towarów i usług?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 20 lutego 2012 r. (data wpływu 21 lutego 2012 r.), uzupełnionym w dniu 15 maja 2012 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku z tytułu nabycia maszyny rolniczej– jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 21 lutego 2012 r. złożono wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku z tytułu nabycia maszyny rolniczej.


W złożonym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Prowadzi Pan działalność w zakresie produkcji rolniczej (indywidualne gospodarstwo rolne). W związku z prowadzoną działalnością jest Pan czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług i w związku z tym składa Pan do urzędu skarbowego deklaracje VAT-7. W najbliższym okresie zamierza Pan wspólnie z sąsiadem, który jest również czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług i również prowadzi działalność w zakresie produkcji rolniczej (indywidualne gospodarstwo rolne) nabyć środek trwały o znacznej wartości (maszynę rolniczą). Maszyna ta będzie wykorzystywana w całości do wykonywania czynności związanych ze sprzedażą opodatkowaną w prowadzonych gospodarstwach. Maszyna będzie własnością wspólną, a środki finansowe na nabycie tej maszyny będą pochodziły z programu pomocowego dla rolnictwa i są przyznawane dla dwóch osób.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.


  1. Czy będąc czynnym i zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług przysługuje Panu prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego, wynikającego z faktury VAT dokumentującej nabycie środka trwałego (maszyny rolniczej), zgodnie z przepisami art. 86 ust. 1 i 2 ustawy o podatku od towarów i usług (w związku z rozporządzeniem wykonawczym do tejże ustawy, dotyczącym sposobu wystawiania faktur), w sytuacji gdy faktura VAT dokumentująca to nabycie zostanie wystawiona na rzecz dwóch osób fizycznych (rolników) i każda z tych osób, jako odrębny podatnik w składanej przez siebie deklaracji VAT-7 wpisze i rozliczy część ułamkową (np. 50%) wartości netto i podatku naliczonego z tytułu tego nabycia, a zakupiona maszyna będzie służyła dwóm podatnikom (rolnikom), którzy dokonali jej nabycia...
  2. Czy podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z tytułu nabycia środka trwałego (maszyny rolniczej), jeśli będzie ona ich wspólną własnością i środki finansowe na jej nabycie będą pochodziły z programu pomocowego dla rolnictwa przyznanego dla dwóch osób, z których każda jest odrębnym podatnikiem podatku od towarów i usług...


Pana zdaniem, jako podatnikowi podatku od towarów i usług przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwoty podatku naliczonego wynikającego faktury VAT dokumentującej nabycie środka trwałego – maszyny rolniczej w częściach ułamkowych (np. po 50%), w sytuacji, gdy maszyna ta będzie wykorzystywana przez każdego z współwłaścicieli tylko i wyłącznie w celu wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Faktura dotycząca zakupu przedmiotowej maszyny zostanie wystawiona z podaniem imienia i nazwiska zarówno Pana, jak i sąsiada, a środki finansowe na jej zakup będą w części pochodziły z programu pomocowego dla rolnictwa.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177 poz. 1054), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy).

Przywołane regulacje wskazują, iż odliczenie podatku naliczonego, to przysługujące zarejestrowanemu czynnemu podatnikowi podatku od towarów i usług, całkowite bądź częściowe prawo do obniżenia kwoty podatku należnego dotyczącego opodatkowanych dostaw towarów i świadczenia usług o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim nabywane towary i usługi są lub będą w przyszłości wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, tj. do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług lub czynności niepodlegających opodatkowaniu tym podatkiem (z wyjątkiem czynności niepodlegających opodatkowaniu na terytorium kraju, o których mowa w art. 86 ust. 8 i 9 ustawy o podatku od towarów o i usług).

A zatem, jak wynika z art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnik może obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w sytuacji, gdy występuje związek pomiędzy poniesionym wydatkiem, a wykonywanymi z tytułu prowadzonej działalności czynnościami opodatkowanymi.

Stosownie do treści art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Ogólne regulacje dotyczące danych, jakie powinny zawierać faktury zostały określone, na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 106 ust. 8 ustawy, treścią rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360), zwanego dalej rozporządzeniem.

Stosownie do regulacji § 4 ust. 1 rozporządzenia, zarejestrowani podatnicy jako podatnicy VAT czynni, posiadający numer identyfikacji podatkowej, wystawiają faktury oznaczone wyrazami „FAKTURA VAT”.


Elementy, jakie co najmniej powinna zawierać faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży, zostały określone w § 5 ust. 1 rozporządzenia i są to:


  1. imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;
  2. numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11;
  3. numer kolejny faktury oznaczonej jako „FAKTURA VAT”;
  4. dzień, miesiąc i rok wystawienia faktury, a w przypadku, gdy data ta różni się od daty sprzedaży, również datę sprzedaży; w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży, pod warunkiem podania daty wystawienia faktury;
  5. nazwa (rodzaj) towaru lub usługi;
  6. miara i ilość sprzedanych towarów lub zakres wykonanych usług;
  7. cena jednostkowa towaru lub usługi bez kwoty podatku (cena jednostkowa netto);
  8. wartość towarów lub wykonanych usług, których dotyczy sprzedaż, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);
  9. stawki podatku;
  10. suma wartości sprzedaży netto towarów lub wykonanych usług z podziałem na poszczególne stawki podatku i zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu;
  11. kwota podatku od sumy wartości sprzedaży netto towarów (usług), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;
  12. kwota należności ogółem wraz z należnym podatkiem.


W myśl § 19 ust. 1 rozporządzenia faktury i faktury korygujące są wystawiane co najmniej w dwóch egzemplarzach, przy czym oryginał otrzymuje nabywca, a kopię zatrzymuje sprzedawca.

Wskazać należy, iż w powyższych przepisach ustawodawca użył sformułowania „nabywcy”, tj. w liczbie pojedynczej, jednakże nie może to oznaczać niestosowanie tych przepisów w przypadku nabycia tej samej rzeczy przez kilku nabywców. Zatem z uwagi na fakt, iż prawodawca wymaga wpisania do faktury imienia, nazwiska lub nazwy nabywcy, to w wypadku nabycia towaru przez dwóch nabywców wpisaniu podlegają te dwa podmioty występujące jako nabywcy danej transakcji.

Z opisu sprawy wynika, iż prowadzi Pan działalność gospodarczą w zakresie produkcji rolniczej. W związku z prowadzoną działalnością jest Pan zarejestrowany jako czynny podatnik podatku od towarów i usług. Zamierza Pan dokonać zakupu środka trwałego – maszyny rolniczej, która będzie wykorzystywana w prowadzonej działalności rolniczej. Środki finansowe na jej nabycie będą pochodziły z programu pomocowego dla rolnictwa przyznanego dla dwóch osób, z których każda jest odrębnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Faktura VAT, dokumentująca nabycie przedmiotowej maszyny rolniczej zostanie wystawiona z podaniem imienia i nazwiska każdego ze współwłaścicieli.

Z uwagi zatem na fakt, iż w przedmiotowej sprawie nabywane towary będą służyły wykonywaniu czynności opodatkowanych – w przedmiotowej sprawie znajdzie zastosowanie cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy.

Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, iż w związku z nabyciem przedmiotowej maszyny rolniczej, będzie przysługiwało Panu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w fakturze dokumentującej zakup środków trwałych w części odpowiadającej prawu do korzystania z ww. środka trwałego, gdyż towary te będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, o ile nie wystąpią ograniczenia, o których mowa w art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług.

Końcowo zauważyć należy, że niniejsza interpretacja przepisów prawa podatkowego dotycząca podatku od towarów i usług została wydana w Pana indywidualnej sprawie, jako że to Pan jest stroną wniosku. Z tych też względów współwłaściciel środka trwałego, chcąc uzyskać interpretację indywidualną powinien wystąpić z odrębnym wnioskiem o jej udzielenie.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj