Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP3/443-50/13/JK
z 12 kwietnia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 25 stycznia 2013 r. (wpływ dnia 1 lutego 2013 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie sposobu rozliczenia ubytków wyrobów akcyzowych - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 1 lutego 2013 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczący podatku akcyzowego w zakresie rozliczenia ubytków wyrobów akcyzowych.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie wytwarzania, obrotu i magazynowania m. in. gazów płynnych LPG: propan, butan i ich mieszanin (skład podatkowy, zarejestrowany wysyłający).

Wykonuje także obrót węglowodorami alifatycznymi nasyconymi o kodzie CN 2901 10 00 w zakresie ich przemieszczania, przyjmowania do składu podatkowego, magazynowania i WDT. Posiada decyzję dotyczącą wysokości dopuszczalnych norm ubytków w związku z przemieszczaniem wskazanych węglowodorów z własnego składu podatkowego do innych składów podatkowych przy zastosowaniu autocystern i stosuje te normy w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W grudniu 2012 r. rozpoczęto dodatkową działalność polegającą na przemieszczeniu ww. wyrobu akcyzowego pomiędzy składami podatkowymi przy zastosowaniu cystern kolejowych. Wnioskodawca zamierza wystąpić do właściwego naczelnika urzędu celnego o wydanie decyzji w przedmiocie ustalenia wysokości dopuszczalnych norm ubytków powstających podczas tej działalności, tj. przy przemieszczaniu wyrobów akcyzowych o kodzie CN 2901 10 00 z składu podatkowego Wnioskodawcy do innych składów podatkowych przy zastosowaniu cystern kolejowych.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy w sytuacji, gdy Wnioskodawca rozpoczął dodatkową działalność polegającą na przemieszczaniu wyrobów akcyzowych o kodzie CN 2901 10 00 z własnego składu podatkowego do innych składów podatkowych przy zastosowaniu cystern kolejowych, a w zakresie ubytków powstających podczas tej działalności nie otrzymał jeszcze decyzji naczelnika urzędu celnego ustalającej dopuszczalną wysokość ubytków, może do momentu otrzymania decyzji, nie dłużej jednak niż przez okres sześciu miesięcy, licząc od miesiąca następującego po miesiącu, w którym rozpoczęto czynności ww. przemieszczania, dokonywać rozliczenia ubytków powstających podczas tych czynności w wysokości równej rzeczywistym stratom wyrobów akcyzowych?


Stanowisko Wnioskodawcy.

W ocenie Spółki, w stosunku do nowego rodzaju działalności, dla której odrębnie ustala się wysokość dopuszczalnych norm ubytków, polegającej na przemieszczaniu wyrobów akcyzowych o kodzie CN 2901 10 00 z własnego składu podatkowego do innych składów podatkowych przy zastosowaniu cystern kolejowych, tj. do działalności, której jeszcze nie prowadził i nie otrzymał decyzji naczelnika urzędu celnego, może do momentu otrzymania decyzji, nie dłużej jednak niż przez okres sześciu miesięcy, licząc od miesiąca następującego po miesiącu, w którym rozpoczęto czynności ww. przemieszczania, dokonywać rozliczenia ubytków powstających podczas wykonywanych tych czynności w wysokości równej rzeczywistym stratom wyrobów akcyzowych.

Spółka uzasadniając stanowisko wskazuje treść art. 2 ust. 1 pkt 20, art. 8 ust. 3, art. 30 ust. 4, art. 85 ust. 1 pkt 1, art. 85 ust. 2 pkt 1 lit a, art. 85 ust. 4, art. 85 ust. 5, art. 85 ust. 6 ustawy o podatku akcyzowym oraz § 9 i § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie maksymalnych norm dopuszczalnych ubytków i dopuszczalnych norm zużycia wyrobów akcyzowych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 20 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 ze zm.), zwanej dalej ustawą, ubytki wyrobów akcyzowych - wszelkie straty:


  1. wyrobów akcyzowych, określonych w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, powstałe podczas stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, z wyłączeniem strat powstałych podczas produkcji wyrobów energetycznych lub wyrobów tytoniowych,
  2. objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na przeznaczenie:



    1. napojów alkoholowych,
    2. wyrobów energetycznych przemieszczanych, a w przypadku podmiotu pośredniczącego, również magazynowanych,



  3. wyrobów węglowych przemieszczanych lub magazynowanych przez pośredniczący podmiot węglowy.


W myśl art. 8 ust. 3 ustawy, przedmiotem opodatkowania akcyzą są również ubytki wyrobów akcyzowych lub całkowite zniszczenie wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 20. Wyrób uważa się za całkowicie zniszczony, gdy nie może już zostać wykorzystany jako wyrób akcyzowy.

Zgodnie z treścią art. 30 ust. 4 ustawy, zwalnia się od akcyzy ubytki wyrobów akcyzowych do wysokości ustalonej dla danego podmiotu przez właściwego naczelnika urzędu celnego na podstawie art. 85 ust. 1 pkt 1 albo ust. 2 pkt 1 lit. a.

Z kolei, w myśl art. 85 ust. 1 pkt 1 ustawy, właściwy naczelnik urzędu celnego ustala, w drodze decyzji, dla poszczególnych podmiotów, na ich wniosek normy dopuszczalnych ubytków wyrobów akcyzowych.

Zgodnie z § 7 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie maksymalnych norm dopuszczalnych ubytków i dopuszczalnych norm zużycia wyrobów akcyzowych (t.j. Dz. U. 2013 r. poz. 166), zwanego dalej rozporządzeniem, podstawą ustalania przez właściwego naczelnika urzędu celnego wysokości norm dopuszczalnych ubytków oraz dopuszczalnych norm zużycia wyrobów akcyzowych jest:


  1. wysokość rzeczywistych ubytków lub rzeczywistego zużycia w ostatnim okresie obrachunkowym lub
  2. badanie rzeczywistych ubytków lub rzeczywistego zużycia, lub
  3. ocena zaawansowania technologicznego stosowanych urządzeń i technologii.


Badania wysokości ubytków należy dokonać w przypadkach przekazania do eksploatacji nowego (lub po remoncie) działu produkcyjnego, wprowadzenia zmian technicznych lub technologicznych, które mogą mieć wpływ na wysokość ubytków, lub rozpoczęcia produkcji nowego wyrobu (§ 7 ust. 2 rozporządzenia).

Z kolei, w myśl § 9 rozporządzenia, w przypadku rozpoczęcia przez podatnika działalności gospodarczej w zakresie wyrobów akcyzowych, do czasu ustalenia przez właściwego naczelnika urzędu celnego norm dopuszczalnych ubytków, powstałe ubytki rozlicza się w wysokości równej rzeczywistym stratom wyrobów akcyzowych, nie dłużej jednak niż przez okres sześciu miesięcy, licząc od miesiąca następującego po miesiącu, w którym rozpoczęto produkcję, magazynowanie, przerób, zużycie lub przewóz.

Z treści złożonego wniosku wynika, że Spółka prowadzi skład podatkowy. Podatnik rozpoczął działalność w zakresie przemieszczania węglowodorów alifatycznych nasyconych klasyfikowanych do kodu CN 2901 10 00 do innych składów podatkowych przy zastosowaniu cystern kolejowych. Dotychczas przemieszczanie wskazanych węglowodorów odbywało się przy pomocy autocystern.

Mając na uwadze opis przedstawiony we wniosku, powołane regulacje z zakresu podatku akcyzowego stwierdzić należy, że Wnioskodawca będzie mógł - w przypadku przewozu opisanych węglowodorów alifatycznych do innych składów podatkowych przy zastosowaniu cystern kolejowych - do czasu ustalenia przez właściwego naczelnika urzędu celnego norm dopuszczalnych ubytków, powstałe ubytki rozliczyć w wysokości równej rzeczywistym stratom wyrobów akcyzowych, nie dłużej jednak niż przez okres sześciu miesięcy, licząc od miesiąca następującego po miesiącu, w którym rozpoczęto czynności przewozu wymienionego wyrobu.


Interpretacja dotyczy opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa - art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi.


Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj