Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-1175/12/ICz
z 1 marca 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 15 listopada 2012r. (data wpływu 19 listopada 2012r.), uzupełnionym pismem z dnia 12 lutego 2013r. (data wpływu 19 lutego 2013r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia stawki podatku dla usług wywozu i zagospodarowania szlamu oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu zakupu ww. usług – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 listopada 2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia stawki podatku dla usług wywozu i zagospodarowania szlamu oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu zakupu ww. usług.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 12 lutego 2013r. (data wpływu 19 lutego 2012r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 7 lutego 2013r. znak: IBPP2/443-1175/12/ICz.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny/zdarzenie przyszłe:

Centralna Pompownia B. Sp. z o.o. (dalej jako: Wnioskodawca) na podstawie umowy zleciła usługę wywozu zagospodarowania odpadu o kodzie 19 13 06 (zgodnie z rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 27 września 2001r. w sprawie katalogu odpadów, Dz. U. z 2001r. Nr 112, poz. 1206, czyli szlamu z oczyszczania wód podziemnych innego niż wymieniony w kodzie 19 13 05). Zgodnie z powołanym wyżej rozporządzeniem szlamy z oczyszczania wód podziemnych, których dotyczyła usługa zlecona przez wnioskodawcę zakwalifikowane do kodu 19 13 06 nie należą do odpadów niebezpiecznych.

Usługa obejmowała:

  • częściowe rozebranie odstojników, w których magazynowany był szlam z oczyszczania wód podziemnych,
  • wydobycie szlamu,
  • załadunek szlamu na samochody,
  • zważenie szlamu,
  • przetransportowanie szlamu do miejsca jego zagospodarowania,
  • zamknięcie odstojnika polegające na odbudowaniu skarpy w której szlam był składowany,
  • przywrócenie do stanu poprzedniego terenu, z którego korzystał usługodawca w celu wykonania usługi,
  • zagospodarowanie szlamu zgodnie z obowiązującymi przepisami.

Szlam z oczyszczania wód podziemnych powstaje jako odpad w ramach prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności polegającej na odwadnianiu zlikwidowanych kopalń rud cynku i ołowiu w celu ochrony przed zagrożeniem wodnym niżej usytuowanych czynnych kopalń węgla kamiennego oraz ochrony przed katastrofą wodną. Odpompowywane wody są oczyszczane przed ich zrzutem do rzeki B.. Powstały w procesie oczyszczania wód szlam jest odpompowywany do odstojnika, w którym jest do czasu uzyskania właściwości umożliwiających jego transport i zagospodarowanie.

Usługodawca wystawił Wnioskodawcy za wykonanie wyżej opisanej usługi fakturę VAT ze stawką 23%.

Wnioskodawca rozważa w przyszłości wykonywanie takich usług jak wyżej opisana na rzecz innych podmiotów, które będą zainteresowane zamówieniem takiej usługi.

W piśmie uzupełniającym z dnia 12 lutego 2013r. wyjaśnił, iż w opisanym stanie faktycznym celem usługi wywozu i zagospodarowania odpadu jest kompleksowa usługa obejmująca wszystkie czynności opisane we wniosku. Usługodawca na wystawionej na Wnioskodawcę fakturze VAT, na której zastosował stawkę 23%, nie podał kodu PKWiU a jedynie opisał usługę jako „usługę wywozu i zagospodarowania odpadu o kodzie 13 06”. Jest to kod odpadu w myśl przepisów rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 27 września 2001r. w sprawie katalogu odpadów, Dz. U. z 2001r. Nr 112, poz. 1206.

Usługą główną, w przekonaniu Wnioskodawcy, jest wywóz szlamu a pozostałe usługi są usługami pomocniczymi w stosunku do usługi głównej. Usługę opisaną we wniosku Wnioskodawca zaklasyfikował do PKWiU 37.00.1 Usługi związane ze ściekami wg rozporządzenia Rady Ministrów z 29 października 2008r.

Zakup usług opisanych we wniosku nie jest związany z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, bowiem Wnioskodawca nie wystawia faktur VAT z podatkiem należnym, które pozostawałyby w związku z nabytymi usługami opisanymi we wniosku. Przy wykonywaniu całej swojej działalności (w tym tej z którą związany był wywóz szlamu) Wnioskodawca korzysta z dotacji z budżetu państwa, zapisanej w ustawie budżetowej. Dotacja ta finansuje całość działalności Wnioskodawcy.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy prawidłowe jest odliczenie na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy VAT podatku naliczonego obliczonego według stawki 23%?

Czy w sytuacji gdy Wnioskodawca w przyszłości będzie wykonywać na rzecz innych podmiotów usługę taką jaka została opisana w stanie faktycznym, to czy prawidłowe będzie zastosowanie przez Wnioskodawcę stawki 23% podatku od towarów i usług?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Ad. 1 (ostatecznie przedstawione we wniosku z dnia 12 lutego 2013r.)

Wnioskodawca modyfikuje swoje stanowisko zawarte we wniosku w zakresie pytania nr 1 w części dotyczącej prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktury wystawionej przez kontrahenta opisanego w stanie faktycznym. Wnioskodawca uważa, że z uwagi na brak związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług podatek naliczony wynikający z faktury wystawionej przez tego kontrahenta nie podlega odliczeniu przez Wnioskodawcę.

Ad. 2

Zdaniem Wnioskodawcy w sytuacji gdy Wnioskodawca będzie wykonywał usługę taką jak opisana w stanie faktycznym na rzecz innych podmiotów, to prawidłowe będzie zastosowanie stawki 23% podatku od towarów i usług na podstawie art. 41 ust. 1 i ust. 2 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Kompleksowy charakter takiej usługi wyklucza bowiem zastosowanie stawki 8% na podstawie pozycji od nr 142 do nr 153 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług.

Usługa opisana w stanie faktycznym ma szerszy charakter niż poszczególne usługi wymienione w pozycjach od nr 142 do nr 153.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Kwestie dotyczące prawa do odliczenia podatku naliczonego regulują przepisy art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT lub ustawą.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ww. ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Natomiast w myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Zatem odliczenie podatku naliczonego w całości jest możliwe jedynie w sytuacji, gdy istnieje bezsporny związek dokonanych zakupów z czynnościami opodatkowanymi.

Jeśli podatnik zamierza przeznaczyć dane towary lub usługi na cele działalności opodatkowanej, to jest uprawniony do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów i usług (choćby przed zrealizowaniem prawa do odliczenia, towary bądź usługi nie zostały jeszcze spożytkowane na cele działalności opodatkowanej). Nie przysługuje ono jednak w zakresie wykonywania czynności niepodlegających w ogóle podatkowi bądź zwolnionych z opodatkowania.

Istotna jest zatem intencja zakupów – jeśli dany towar ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas – po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych – odliczenie jest prawnie dozwolone, jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.

Istnienie bezpośredniego związku między nabywanymi towarami i usługami a transakcjami opodatkowanymi podatnika jest traktowane jako niezbędny wymóg powstania prawa do odliczenia podatku również w Dyrektywie 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L Nr 347, s. 1 ze zm.). Stanowisko powyższe znajduje również potwierdzenie w orzecznictwie TSUE.

Z uwagi na konstrukcję podatku od towarów i usług (opartą na zasadzie potrącalności w danej fazie obrotu), podatek ten jest z punktu widzenia jego podatników neutralny, gdyż pełnią oni jedynie rolę płatników, przerzucając jego ekonomiczny ciężar na kolejnych nabywców, czyli finalnie na konsumentów. Możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związana jest jednak z wykonaniem przez podatnika takich czynności, które podlegają ustawie o podatku od towarów i usług, zaś jeśli dana czynność ustawie tej nie podlega, to nie powstaje ani obowiązek w zakresie podatku należnego, ani uprawnienie w zakresie podatku naliczonego.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca na podstawie umowy zlecił wykonanie usługi wywozu i zagospodarowania odpadu o kodzie 19 13 06, czyli szlamu z oczyszczania wód podziemnych. Zakup usług opisanych we wniosku nie jest związany z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, bowiem Wnioskodawca nie wystawia faktur VAT z podatkiem należnym, które pozostawałyby w związku z nabytymi usługami opisanymi we wniosku. Przy wykonywaniu całej swojej działalności (w tym tej z którą związany był wywóz szlamu) Wnioskodawca korzysta z dotacji z budżetu państwa, zapisanej w ustawie budżetowej. Dotacja ta finansuje całość działalności Wnioskodawcy.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Wobec powyższego należy dokonać oceny czy nabycie przez Wnioskodawcę usługi wywozu i zagospodarowania szlamu służy wykonywanej działalności opodatkowanej przez Wnioskodawcę. Według wyjaśnień Wnioskodawcy zakup usług opisanych we wniosku nie jest związany z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, bowiem Wnioskodawca nie wystawia faktur VAT z podatkiem należnym, które pozostawałyby w związku z nabytymi usługami opisanymi we wniosku.

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz obowiązujący stan prawny należy stwierdzić, iż w zakresie przedmiotowej sprawy nie zostaną spełnione przesłanki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, warunkujące prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie przez Wnioskodawcę usług wywozu i zagospodarowania szlamu, bowiem nabyte usługi, o których mowa we wniosku, nie będą służyły wykonywanym przez Wnioskodawcę czynnościom opodatkowanym. Jak wskazał Wnioskodawca przy wykonywaniu całej swojej działalności (w tym tej z którą związany był wywóz szlamu) Wnioskodawca korzysta z dotacji z budżetu państwa, zapisanej w ustawie budżetowej. Dotacja ta finansuje całość działalności Wnioskodawcy, Wnioskodawca nie wystawia faktur VAT z podatkiem należnym, które pozostawałyby w związku z nabytymi usługami opisanymi we wniosku.

Reasumując, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie usług dotyczących wywozu i zagospodarowania szlamu.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy, wskazujące iż z uwagi na brak związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących nabycie usługi dotyczącej wywozu i zagospodarowania szlamu nie podlega odliczeniu przez Wnioskodawcę, należało uznać za prawidłowe.

Ponadto z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca rozważa możliwość wykonywania w przyszłości usług, które zostały wskazane we wniosku, na rzecz innych podmiotów, które będą zainteresowane zamówieniem takiej usługi.

Wątpliwość Wnioskodawcy w przedmiotowej kwestii budzi prawidłowość zastosowania stawki VAT dla opisanych we wniosku usług.

Przechodząc do oceny stanowiska Wnioskodawcy w powyższym zakresie należy mieć na uwadze przepis art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, zgodnie z którym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Art. 8 ust. 1 ww. ustawy określa, iż przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Należy zaznaczyć, że w myśl art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne. Od dnia 1 stycznia 2011 r. na potrzeby podatku od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.).

Stosownie do przepisu art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże, zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki podatku.

I tak, w myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Na mocy art. 146a pkt 1 i pkt 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Zastosowanie obniżonych stawek podatku lub zwolnienie od podatku możliwe jest jednak tylko wówczas, gdy wynika to wprost z ustawy lub przepisów wykonawczych do ustawy.

W załączniku nr 3 do ustawy, zawierającym „Wykaz towarów i usług podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki 7%” (w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r. – 8%), pod pozycją 142 znajdują się usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU ex 37 „Usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków”.

Zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy, przez PKWiU ex rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia lub obniżonej stawki podatku VAT tylko do usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniającego określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce „nazwa usługi”. Tak więc, wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT lub zwolnienie dotyczy wyłącznie danej usługi z danego grupowania.

Zatem zapis ex 37 oznacza, że z grupy PKWiU 37 pod nazwą „Usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków, osady ze ścieków kanalizacyjnych” opodatkowaniu wg stawki 8% podlegają wyłącznie usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków.

Z treści wniosku wynika, że wykonywana przez Wnioskodawcę w przyszłości usługa będzie obejmowała:

  • częściowe rozebranie odstojników, w których magazynowany był szlam z oczyszczania wód podziemnych,
  • wydobycie szlamu,
  • załadunek szlamu na samochody,
  • zważenie szlamu,
  • przetransportowanie szlamu do miejsca jego zagospodarowania,
  • zamknięcie odstojnika polegające na odbudowaniu skarpy w której szlam był składowany,
  • przywrócenie do stanu poprzedniego terenu, z którego korzystał usługodawca w celu wykonania usługi,
  • zagospodarowanie szlamu zgodnie z obowiązującymi przepisami.

W opisanym stanie faktycznym wskazano, iż celem usługi wywozu i zagospodarowania odpadu jest kompleksowa usługa obejmująca wszystkie czynności opisane we wniosku. Usługą główną, w przekonaniu Wnioskodawcy, jest wywóz szlamu a pozostałe usługi są usługami pomocniczymi w stosunku do usługi głównej. Usługę opisaną we wniosku Wnioskodawca zaklasyfikował do PKWiU 37.00.1 Usługi związane ze ściekami.

W celu wskazania właściwej stawki podatku na ww. usługi, istotne będzie przeanalizowanie przepisów dotyczących opodatkowania usług należących do grupowania PKWiU 37.00.1.

Podkreślić jednakże należy, że fakt zaklasyfikowania przedmiotowych usług według PKWiU do grupowania 37.00.1 nie jest wystarczającą przesłanką do uznania, iż korzystają one z opodatkowania stawką podatku w wysokości 8%. Jak już bowiem wcześniej wyjaśniono w poz. 142 załącznika nr 3 do ustawy o VAT, jako opodatkowane 8% stawką podatku, wymieniono usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków, klasyfikowane według PKWiU do grupowania 37. Obok numeru grupowania PKWiU umieszczono znacznik – ex. W świetle przywołanego wcześniej przepisu art. 2 pkt 30 ustawy o VAT, powyższe oznacza, iż nie wszystkie usługi mieszczące się w grupowaniu PKWiU 37 o tytule „Usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków, osady ze ścieków kanalizacyjnych” podlegają opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 8% lecz jedynie te które zostały wymienione w poz. 142 załącznika nr 3 do ustawy o VAT czyli usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków. Takimi usługami, w ocenie tut. organu, nie są wskazane w opisie stanu faktycznego usługi które zamierza w przyszłości świadczyć Wnioskodawca, czyli w zakresie częściowego rozebrania odstojników, w których magazynowany był szlam z oczyszczania wód podziemnych, wydobycia szlamu, załadunku szlamu na samochody, zważenia szlamu, przetransportowaniu szlamu do miejsca jego zagospodarowania, zamknięciu odstojnika polegające na odbudowaniu skarpy w której szlam był składowany, przywróceniu do stanu poprzedniego terenu, z którego korzystał usługodawca w celu wykonania usługi, zagospodarowaniu szlamu zgodnie z obowiązującymi przepisami.

Przedstawiony opis usług wskazuje, iż przedmiotem ich świadczenia są czynności polegające na wywozie i zagospodarowaniu odpadów (szlamu) powstałych z tytułu oczyszczania wód podziemnych wydobytych ze zlikwidowanych kopalń rud cynku i ołowiu. Zatem czynność wywozu i zagospodarowania odpadów wykracza poza zakres usług wskazanych w poz. 142 zał. nr 3 ustawy które obejmują tylko i wyłącznie usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków, osady ze ścieków kanalizacyjnych.

Mając na uwadze wskazane wyżej przepisy prawa jak również przedstawione wyżej okoliczności sprawy, należy stwierdzić, iż będące przedmiotem zapytania Wnioskodawcy, usługi, nie mogą korzystać z opodatkowania 8% stawką podatku, na podstawie art. 41 ust. 2 w powiązaniu z art. 146a pkt 2 ustawy o VAT i w związku z poz. 142 załącznika nr 3 do tej ustawy, ponieważ obowiązujące przepisy w zakresie podatku od towarów i usług nie przewidują dla ww. usług opodatkowania stawką obniżoną, jak również zwolnienia, stąd też podlegają one opodatkowaniu 23% stawką podatku na podstawie art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, iż w sytuacji gdy będzie on wykonywał usługę taką jak opisana w stanie faktycznym na rzecz innych podmiotów, to prawidłowe będzie zastosowanie stawki 23% podatku od towarów i usług na podstawie art. 41 ust 1 i ust. 2 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, należało uznać za prawidłowe.

Należy zauważyć, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii poprawności dokonanego przez Wnioskodawcę zaklasyfikowania przedmiotowych usług według PKWiU. Tut. organ nie jest bowiem właściwy do weryfikacji poprawności powyższego zaklasyfikowania według PKWiU, gdyż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje swoje towary i usługi według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zainteresowany podmiot może zwrócić się o udzielenie informacji w tym zakresie do Urzędu Statystycznego w Łodzi. Stąd też tut. organ, nie będąc uprawniony do weryfikacji poprawności przedstawionego przez Wnioskodawcę zaklasyfikowania przedmiotowych usług według PKWiU, przyjął przedstawione we wniosku zaklasyfikowanie jako element przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego, bez dokonywania weryfikacji jego prawdziwości.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w części dotyczącej zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto zależy zauważyć, iż ocena stanowiska Wnioskodawcy dotycząca zagadnienia objętego pytaniem nr 1 w części związanej z prawidłowością określenia stawki podatku dla usługi wywozu i zagospodarowania odpadu świadczonej przez kontrahenta na rzecz Wnioskodawcy została rozstrzygnięta postanowieniem z dnia 7 lutego 2013r. znak; IBPP2/443-92/13/ICz.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj