Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-1122/12-4/JK
z 11 lutego 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 02.11.2012 r. (data wpływu 05.11.2012 r.), uzupełnionym w dniu 01.02.2013 r. (data wpływu 04.02.2013 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 28.01.2013 r. (skutecznie doręczone w dniu 01.02.2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania tytoniu - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 05.11.2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania tytoniu.


Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 01.02.2013 r. złożonym w dniu 01.02.2013 r. (data wpływu 04.02.2013 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 28.01.2013 r.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:


Wnioskodawca prowadzi jednoosobową firmę i zamierza sprowadzać tytoń ze Szwecji i sprzedawać go hurtowo i detalicznie w Polsce. Kupowany tytoń sprzedawany jest w Szwecji, Belgii i wielu innych krajach UE pod kodem celnym 24012095 bez akcyzy. Wnioskodawca ma oświadczenie od importera (belgijskiej firmy) oraz dokument z belgijskiego urzędu, że podatek za tytoń został opłacony i dalej może być sprzedawany bez akcyzy na terenie UE.


Tytoń w formie w której byłby sprowadzany:

  • jest produktem który bez specjalistycznej, przemysłowej obróbki nie nadaje się do palenia w fajkach, fifkach czy papierosach,
  • nie jest pocięty, zmielony, sprasowany ani też zrolowany, jest nieprzetworzonym produktem naturalnym.


Wygląd: tytoń pakowany jest po 1 kg w torebki, są to różnej wielkości (nie pocięte, nie zmielone) wysuszone liście tytoniu.


Wiedzę o zaletach i zastosowaniu liści tytoniu można zgłębić czytając artykuły, biuletyny i pisma o tematyce przyrodniczej, edukacyjnej i zielarskiej.


Liście tytoniu sprzedawane będą ze względu na swoje walory inne niż jego palenie.


Liście tytoniu naturalnego (tytoniu nieprzetworzonego, o którym mowa powyżej) mają wiele zastosowań i można ich używać do rozmaitych celów:

  • jako nawóz bakteriobójczy i grzybobójczy w rolnictwie,
  • w postaci specyfiku zwalczającego insekty i owady w gospodarstwach domowych,
  • jako środek badający stadium skażenia i zanieczyszczenia powietrza,
  • w formie środka o działaniu leczniczym,
  • jako odświeżacz powietrza, zwalczający brzydkie zapachy.


Liście tytoniu naturalnego (w formie kompresu, okładów, naparu itp.) są stosowane również jako ziołowy specyfik leczniczy zapobiegawczy w medycynie naturalnej w przypadku:

  • przeziębień, gorączki, bólu zęba,
  • zapalenia oskrzeli, astmy, kaszlu,
  • choroby zatok,
  • zapalenia stawów i reumatyzmu,
  • dolegliwości skórnych.


Ponadto w uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca wskazał, iż nie prowadzi składu podatkowego ani nie posiada statusu pośredniczącego podmiotu tytoniowego. Wnioskodawca będzie sprzedawać tytoń do każdego podmiotu, który się zgłosi.


Jednocześnie Wnioskodawca wyjaśnił, iż przedmiotowy tytoń będzie kupował w Szwecji. Ze względu, że jest to tytoń nienadający się do bezpośredniego palenia, jest on sprzedawany bez akcyzy. Zatem Wnioskodawca będzie go kupował bez akcyzy.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu do wniosku):


Czy nieprzetworzony tytoń naturalny, który nie nadaje się do palenia, podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym wynikającym z ustawy o podatku akcyzowym?


Stanowisko Wnioskodawcy ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu do wniosku):

Odnosząc się do definicji wyrobów tytoniowych zawartych w art. 98 ust. 1-8, sprowadzany przez Wnioskodawcę tytoń nie spełnia warunków opisanych w art. 98 ustawy o podatku akcyzowym. Zatem sprzedaż opisanych naturalnych i nieprzetworzonych liści tytoniu, nienadających się do palenia - nie podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.


Ustawa z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 ze zm.), zwanej dalej ustawą, reguluje opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy (art. 1 ust. 1).

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 01.01.2013 r. (nadanym ustawą z dnia 7 grudnia 2012 r. o zmianie niektórych ustaw w związku z realizacją ustawy budżetowej - Dz. U. z 2012 r., poz. 1456), wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W poz. 42 tego załącznika wskazano bez względu na kod CN: papierosy, tytoń do palenia, cygara i cygaretki. Ponadto z dniem 01.01.2013 r. do niniejszego załącznika dodano poz. 45, w której wskazano bez względu na kod CN: susz tytoniowy.


W przedmiotowym zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca zamierza sprowadzać tytoń ze Szwecji i sprzedawać go hurtowo i detalicznie w Polsce. Wnioskodawca nie prowadzi składu podatkowego ani nie posiada statusu pośredniczącego podmiotu tytoniowego. Liście tytoniu sprzedawane będą ze względu na swoje walory inne niż jego palenie. Tytoń pakowany jest po 1 kg w torebki, są to różnej wielkości (nie pocięte, nie zmielone) wysuszone liście tytoniu. Tytoń w formie w której byłby sprowadzany:

  • jest produktem który bez specjalistycznej, przemysłowej obróbki nie nadaje się do palenia w fajkach, fifkach czy papierosach,
  • nie jest pocięty, zmielony, sprasowany ani też zrolowany, jest nieprzetworzonym produktem naturalnym.


Wątpliwości Wnioskodawcy budzi kwestia obowiązku opodatkowania podatkiem akcyzowym przedmiotowego nieprzetworzonego tytoniu naturalnego, który nie nadaje się do palenia.


Odnosząc się do niniejszej kwestii należy wskazać, iż zgodnie z art. 98 ust. 1 ustawy, do wyrobów tytoniowych w rozumieniu ustawy zalicza się bez względu na kod CN:

  1. papierosy;
  2. tytoń do palenia;
  3. cygara i cygaretki.

W ust. 2-8 art. 98 ustawy ustawodawca dla potrzeb cyt. ustawy zdefiniował powyższe pojęcia, w myśl których odpowiednio:


Za papierosy uznaje się:

  1. tytoń zrolowany nadający się do palenia w tej postaci, który nie jest cygarami ani cygaretkami w rozumieniu ust. 4;
  2. tytoń zrolowany, który w drodze prostej, nieprzemysłowej obróbki jest umieszczany w tutkach z bibuły papierosowej;
  3. tytoń zrolowany, który w drodze prostej, nieprzemysłowej obróbki jest owijany w bibułę papierosową.

Do celów akcyzy, tytoń zrolowany, o którym mowa w ust. 2, uznaje się za:

  1. dwa papierosy - w przypadku gdy, wyłączając filtr lub ustnik, jest on dłuższy niż 8 centymetrów, ale nie dłuższy niż 11 centymetrów;
  2. trzy papierosy - w przypadku gdy, wyłączając filtr lub ustnik, jest on dłuższy niż 11 centymetrów, ale nie dłuższy niż 14 centymetrów;
  3. cztery papierosy - w przypadku gdy, wyłączając filtr lub ustnik, jest on dłuższy niż 14 centymetrów, ale nie dłuższy niż 17 centymetrów;
  4. pięć papierosów - w przypadku gdy, wyłączając filtr lub ustnik, jest on dłuższy niż 17 centymetrów, ale nie dłuższy niż 20 centymetrów.

Za cygara lub cygaretki , biorąc pod uwagę ich właściwości i zwykłe oczekiwania konsumentów, uznaje się:

  1. tytoń zrolowany o zewnętrznym owinięciu z naturalnego tytoniu,
  2. tytoń zrolowany z poszarpanym, wymieszanym wkładem, owinięty liściem tytoniu w naturalnym kolorze cygara z odtworzonego tytoniu pokrywającym produkt w całości, łącznie z filtrem, tam gdzie zachodzi taka konieczność, ale nie ustnik, w przypadku cygar z ustnikiem, gdzie waga sztuki, wyłączając filtr lub ustnik, wynosi nie mniej niż 2,3 grama i nie więcej niż 10 gramów, a obwód równy przynajmniej jednej trzeciej długości wynosi nie mniej niż 34 milimetry
    - jeżeli są oraz mogą być przeznaczone wyłącznie do palenia w stanie niezmienionym.


Za tytoń do palenia uznaje się:

  1. tytoń, który został pocięty lub inaczej podzielony, skręcony lub sprasowany w postaci bloków oraz nadający się do palenia bez dalszego przetwarzania przemysłowego;
  2. odpady tytoniowe będące pozostałościami liści tytoniu i produktami ubocznymi uzyskanymi podczas przetwarzania tytoniu lub produkcji wyrobów tytoniowych, oddane do sprzedaży detalicznej, niebędące papierosami, cygarami lub cygaretkami , a nadające się do palenia.


Produkty składające się w części z substancji innych niż tytoń, lecz poza tym spełniające kryteria ustalone w ust. 4, są traktowane jako cygara i cygaretki.

Produkty składające się w całości albo w części z substancji innych niż tytoń, lecz poza tym spełniające kryteria ustalone w ust. 2, 3 lub 5, są traktowane jako papierosy i tytoń do palenia. Jednakże nie traktuje się jako wyrobów tytoniowych produktów, które nie zawierają tytoniu i są wykorzystywane wyłącznie w celach medycznych.

Zatem mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe oraz powyższe definicje wyrobów tytoniowych zawartych w ustawie stwierdzić należy, że produkt, który Wnioskodawca będzie nabywał w Szwecji a następnie sprzedawał na terytorium Polski nie spełnia warunków do zaklasyfikowania go do wyrobów tytoniowych.

Niemniej jednak należy wskazać, iż z dniem 01.01.2013 r. art. 7 pkt 15 ustawy z dnia 7 grudnia 2012 r. o zmianie niektórych ustaw w związku z realizacją ustawy budżetowej do ustawy został dodany art. 99a. Zgodnie z art. 99a ust. 1 ustawy za susz tytoniowy uznaje się suchy tytoń niebędący jeszcze wyrobem tytoniowym.

Jednocześnie z dniem 01.01.2013 r. art. 7 pkt 3 ustawy z dnia 7 grudnia 2012 r. o zmianie niektórych ustaw w związku z realizacją ustawy budżetowej do ustawy został dodany art. 9b.


Zgodnie z art. 9b ust. 1 ustawy w przypadku suszu tytoniowego przedmiotem opodatkowania akcyzą jest

  1. nabycie wewnątrzwspólnotowe suszu tytoniowego przez inny podmiot niż podmiot prowadzący skład podatkowy lub pośredniczący podmiot tytoniowy;
  2. sprzedaż suszu tytoniowego innemu podmiotowi niż podmiot prowadzący skład podatkowy lub pośredniczący podmiot tytoniowy;
  3. import suszu tytoniowego przez inny podmiot niż podmiot prowadzący skład podatkowy lub pośredniczący podmiot tytoniowy;
  4. zużycie suszu tytoniowego przez pośredniczący podmiot tytoniowy;
  5. zużycie suszu tytoniowego przez podmiot prowadzący skład podatkowy do innych celów niż produkcja wyrobów tytoniowych;
  6. nabycie lub posiadanie suszu tytoniowego przez inny podmiot niż podmiot prowadzący skład podatkowy, pośredniczący podmiot tytoniowy lub rolnika, który wyprodukował susz tytoniowy, jeżeli nie została od niego zapłacona akcyza w należnej wysokości i nie można ustalić podmiotu, który dokonał jego sprzedaży.


Przy tym w myśl ust. 3 cytowanego artykułu jeżeli w stosunku do suszu tytoniowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została określona lub zadeklarowana w należnej wysokości.

Równocześnie stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 9 ustawy przez nabycie wewnątrzwspólnotowe rozumie się przemieszczenie wyrobów akcyzowych lub samochodów osobowych z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju. Zaś w myśl art. 2 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy przez terytorium kraju rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej natomiast przez terytorium państwa członkowskiego rozumie się terytorium państwa, do którego zgodnie z art. 52 Traktatu o Unii Europejskiej oraz art. 349 i 355 (…).

Ponadto stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 23b ustawy, dodanym z dniem 01.01.2013 r. do ustawy art. 7 pkt 3 ustawy z dnia 7 grudnia 2012 r. o zmianie niektórych ustaw w związku z realizacją ustawy budżetowej, pośredniczący podmiot tytoniowy to podmiot prowadzący działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży suszu tytoniowego, który pisemnie powiadomił właściwego naczelnika urzędu celnego o tej działalności.

Zatem mając na uwadze brzmienie przepisów ustawy obowiązujących od 01.01.2013 r. należy stwierdzić, iż produkt, który Wnioskodawca będzie nabywał w Szwecji a następnie sprzedawał na terytorium Polski będzie stanowić susz tytoniowy w rozumieniu art. 99a ust. 1 ustawy, który od 01.01.2013 r. podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym. Jednocześnie w analizowanym przypadku z uwagi, iż przedmiotowy produkt będzie przemieszczany ze Szwecji do Polski będzie miało miejsce nabycie wewnątrzwspólnotowe w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 9 ustawy. Tym samym mając na uwadze, iż Wnioskodawca nie prowadzi składu podatkowego ani nie posiada statusu pośredniczącego podmiotu tytoniowego w przedmiotowym zdarzeniu przyszłym będzie miało miejsce nabycie wewnątrzwspólnotowe suszu tytoniowego przez podmiot inny niż podmiot prowadzący skład podatkowy lub pośredniczący podmiot tytoniowy, które to zgodnie z art. 9b ust. 1 pkt 1 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

Reasumując, Wnioskodawca przedmiotowy produkt nabywany w Szwecji a następnie sprzedawany w Polsce winien opodatkować rozpoznając nabycie wewnątrzwspólnotowe suszu tytoniowego.

Wobec powyższego, mimo, iż produkt, który Wnioskodawca będzie nabywał w Szwecji a następnie sprzedawał na terytorium Polski nie spełnia warunków do zaklasyfikowania go do wyrobów tytoniowych tut. Organ stanowiska Wnioskodawcy nie mógł uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj