Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1/443-166/13-2/MP
z 26 marca 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 19.02.2013 r.(data wpływu 25.02.2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla usług prowadzenia pensjonatu konnego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 25.02.2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla usług prowadzenia pensjonatu konnego.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:


Przedsiębiorca, działający pod firmą P. (dalej: Wnioskodawca), prowadzi działalność gospodarczą w Polsce i w związku z tym jest zarejestrowany jako czynny podatnik VAT. W ramach prowadzonej działalności, Wnioskodawca oferuje kompleksowe czynności związane z chowem i hodowlą koni zróżnicowane pod względem charakteru i metodyki prowadzenia. Wnioskodawca posiada wpis w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, zgodnie z którym, w rubryce „przeważająca działalność gospodarcza” jego działalność została sklasyfikowana kodem Polskiej Klasyfikacji Działalności 01.62.Z „Działalność usługowa wspomagająca chów i hodowlę zwierząt gospodarskich”.

Świadczone przez Wnioskodawcę usługi objęte zakresem niniejszego wniosku obejmują czynności, które składają się na usługę prowadzenia pensjonatu dla koni, która polega na opiece, żywieniu i pielęgnacji koni, z wyłączeniem usług weterynaryjnych, kowalskich i schroniskowych (dalej: Usługa pensjonatu konnego).

W celu odpłatnego świadczenia Usługi pensjonatu konnego, Wnioskodawca zawiera z właścicielem danego konia umowę o przyjęciu konia do utrzymania. Obowiązkiem Wnioskodawcy wynikającym z umowy jest m.in. zachowanie należytej staranności przy świadczeniu Usługi pensjonatu konnego, przeprowadzanie bieżących konsultacji z właścicielem i okresowych akcji odrobaczania (w ramach standardowego bezpieczeństwa pensjonatu dla koni, w szczególności, po pobycie danego konia w innym ośrodku (uczestnictwie w zawodach). Natomiast właściciel konia zobowiązany jest m.in. do przedstawienia do wglądu paszportu konia, okresowego zaszczepiania konia, dodatkowych akcji odrobaczeń.


Świadczenie przez Wnioskodawcę Usługi pensjonatu konnego obejmuje w szczególności przyjęcie pod opiekę sportowego konia od jego właściciela i zapewnienie przyjętemu zwierzęciu kompleksowej obsługi z zakresu chowu i hodowli (wyłączając czynności weterynaryjne, kowalskie i schroniskowe), na co składają się m.in.:

  1. boksy dla koni — zróżnicowane boksy ze względu na przeznaczenie (np. dla klaczy ze źrebakami), każdy z odpowiednimi zabezpieczeniami, automatycznym poidłem i żłobem obrotowym — umożliwiającymi zachowanie prawidłowego rozmnażania i rozwoju koni;
  2. obiekty higieniczno-sanitarne — myjki wewnętrzne i zewnętrzne, paszarnia, solarium dla koni — pozwalające na utrzymaniu koni w dobrej kondycji i higienie;
  3. obiekty rekreacyjne dla koni — karuzela dla koni, ogrzewana siodlarnia z węzłem sanitarnym, szafkami i pralką automatyczną, czworobok, parceur, wygrodzone zielone padoki, inne obiekty pomocnicze — pozwalające osiągnąć i utrzymać najlepszą dla danego konia motorykę i fizyczny rozwój ogólny;
  4. wyżywienie—dostarczenie odpowiedniego pokarmu (owies, siano itp.) — w celu realizacji właściwej diety przeznaczonej dla koni, w tym woda;
  5. konsultacje w sprawie właściwej diety konia i opieki nad nim z wyznaczonym trenerem;
  6. całodobowa opieka nad koniem.

Usługa pensjonatu konnego prowadzona jest w zróżnicowanych trybach, tj. w zależności od okoliczności, warunków fizycznych koni i oczekiwań ich właścicieli. Właściciele podpisują z Wnioskodawcą umowy o przyjęciu konia do utrzymania w zakresie i na warunkach wskazanych powyżej. Ze względu na czasochłonność i koszty indywidualnej opieki i utrzymania pojedynczego konia, właściciele decydują się na przeniesienie ciężaru czynności z zakresu chowu i hodowli koni na wyspecjalizowane podmioty, takie jak Wnioskodawca. W tym celu, korzystają z usługi pensjonatu dla koni prowadzonego przez osoby posiadające odpowiednie wykształcenie i kwalifikacje. Z powyższych powodów właściciele koni powierzają Wnioskodawcy zadania z zakresu chowu i hodowli koni, które są wykonywane przez fachowców pracujących w pensjonacie dla koni prowadzonym przez Wnioskodawcę.


W celu prawidłowej klasyfikacji świadczonych przez siebie Usług pensjonatu konnego, Wnioskodawca wystąpił do Dyrektora Urzędu Statystycznego w Łodzi z wnioskiem o dokonanie klasyfikacji statystycznej. Zgodnie z klasyfikacją Dyrektora Urzędu Statystycznego w Łodzi z dnia 2 stycznia 2013 r.; dalej: Klasyfikacja statystyczna), której kopia została załączona do niniejszego wniosku (Załącznik nr 1), powyżej opisana Usługa pensjonatu konnego mieści się w następujących grupowaniach Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (dalej: PKWiU):

  • na podstawie PKWiU wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (Dz. U. Nr 207, poz. 1293, ze zm.): PKWiU 01.62.10.0 „Usługi wspomagające chów i hodowlę zwierząt gospodarskich”;
  • na podstawie PKWiU wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004 r. (Dz. U. Nr 89, poz. 844, ze zm.): PKWIU 01.42.10-00.00 „Usługi związane z chowem i hodowlą zwierząt, produkcją zwierzęcą z wyłączeniem usług weterynaryjnych”;
  • na podstawie PKWiU, wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. (Dz. U. Nr 42, poz. 264, ze zm.), stosowanej do celów podatkowych do 31 grudnia 2010 r.: PKWiU 01.42.10-00.90 „Usługi związane z chowem i hodowlą zwierząt pozostałe, gdzie indziej nie wymienione”.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Mając na uwadze wydaną przez Dyrektora Urzędu Statystycznego w Łodzi Klasyfikację statystyczną Wnioskodawca zwraca się z następującymi pytaniami:

  1. Czy w świetle art. 41 ust. 2 w związku z art. 146a pkt 2 ustawy o VAT właściwą stawką VAT dotyczącą świadczenia opisanej w stanie faktycznym Usługi pensjonatu konnego jest stawka VAT wynosząca 8% ?
  2. W przypadku uznania stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania 1 za nieprawidłowe, Wnioskodawca prosi o wskazanie, jaka stawka VAT jest właściwa dla świadczenia Usługi pensjonatu konnego?

Zdaniem Wnioskodawcy, w świetle klasyfikacji Usług pensjonatu konnego dokonanej w Klasyfikacji statystycznej jako PKWiU 01.62.10.0 „Usługi wspomagające chów i hodowlę zwierząt gospodarskich”, stawką VAT właściwą dla tych usług — zgodnie z art. 41 ust. 2 w związku z art. 146a pkt 2 ustawy o VAT — jest stawka VAT wynosząca 8%.


Uzasadnienie:


Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem VAT podlega m.in. odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez świadczenie usług, na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, należy rozumieć każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy o VAT (tj. przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel).

Wnioskodawca pragnie jednocześnie zaznaczyć, że zgodnie z obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011r. przepisem art. 5a ustawy o VAT, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5 ustawy o VAT, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Prawidłowa pod względem klasyfikacji statystycznych identyfikacja usług stanowi warunek niezbędny do określenia zasad opodatkowania tych usług na gruncie ustawy o VAT. Jak wskazano powyżej, klasyfikacją, do której odwołują się przepisy ustawy o VAT jest PKWiU.

Należy również wskazać, że stosownie do ust. 1 Komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11; dalej: Komunikat), zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji, zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów. Natomiast zgodnie z ust. 2 Komunikatu, w przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania rodzaju prowadzonej działalności, wyrobu lub usługi, towaru, środka trwałego lub obiektu budowlanego zainteresowany podmiot może zwrócić się z wnioskiem do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi, który udziela informacji w zakresie stosowania wyżej powołanych standardów klasyfikacyjnych.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, podstawowa stawka podatku VAT wynosi 22%. Natomiast, na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy o VAT, wobec dostawy towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy o VAT zastosowanie ma preferencyjna stawka VAT równa 7%.

W myśl obowiązującego od 1 stycznia 2011 r. art. 146a ustawy o VAT w okresie od 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2013 r. podstawowa stawka VAT zostaje zwiększona do 23%, a preferencyjna stawka VAT do 8%.

W poz. 135 załącznika nr 3 do ustawy o VAT, który to załącznik określa usługi opodatkowane stawką VAT w wysokości 7% (od 1 stycznia 2011 r. - 8%) wymieniono usługi klasyfikowane w grupowaniu PKWiU ex 01.6 „usługi związane z rolnictwem oraz chowem i hodowlą zwierząt, z wyłączeniem usług weterynaryjnych, z wyłączeniem: usług podkuwania koni i prowadzenia schronisk dla zwierząt gospodarskich (PKWiU ex 01.62.10.0)”. Przy czym oznaczenie „ex” oznacza zawężenie zastosowania preferencyjnej stawki VAT wyłącznie do wskazanej usługi z danego grupowania.

Jak wskazano w stanie faktycznym, Wnioskodawca uzyskał Klasyfikację statystyczną, zgodnie z którą Usługi pensjonatu konnego zostały sklasyfikowanego na podstawie PKWiU wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (Dz. U. Nr 207, poz. 1293, ze zm.) jako PKWiU 01.62.10.0 „Usługi wspomagające chów i hodowlę zwierząt gospodarskich”.

Dla porządku należy rozróżnić świadczenie Usługi pensjonatu konnego od schroniska dla zwierząt gospodarskich. W ramach Usługi pensjonatu konnego, Wnioskodawca odpłatnie przyjmuje wyłącznie konie sportowe od ich właścicieli do swojej stajni, zapewniając im wyżywienie, miejsce w boksie, wyprowadzanie na pastwiska, korzystanie z karuzeli i innych obiektów, niezbędnych dla prawidłowego utrzymania konia w dobrej kondycji.

Natomiast przez schronisko dla zwierząt gospodarskich należy rozumieć obiekt utrzymywany przez miasto/gminę/ skarb państwa, do którego przyjmowane i trzymane razem są nie tylko konie, ale i inne zwierzęta gospodarskie. Schronisko takie przeznaczone jest dla bezdomnych zwierząt nie posiadających swoich właścicieli.

Według Słownika Języka Polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Wydawnictwo podatkowe GOFIN 2008, schronisko to „przytulisko dla bezdomnych zwierząt”, zaś stajnia wg ww. słownika to pomieszczenie dla koni, grupa koni trenowanych do wyścigów reprezentująca barwy jednej stadniny”.

Powyższe implikuje, że świadczona przez Wnioskodawcę Usługa pensjonatu konnego nie jest tożsama z prowadzeniem schroniska dla zwierząt gospodarskich i nie może być utożsamiana z działalnością schronisk dla bezdomnych zwierząt. W konsekwencji, należy uznać, że Usługa pensjonatu konnego stanowi usługę wchodzącą w zakres poz. 135 załącznika nr 3 do ustawy o VAT.

Na potwierdzenie prawidłowości powyższego, Wnioskodawca zauważa, że w dniu 1 czerwca 2011 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach wydał interpretację indywidualną w analogicznym stanie faktycznym (znak: IBPP1/443-373/11/MS), w której stwierdził, iż: „(. .. ) świadczone przez Wnioskodawcę usługi polegające na przyjmowaniu koni do stajni z zapewnieniem opieki i wyżywienia (bez usług weterynaryjnych) - tzw. pensjonat konny, zaklasyfikowane przez Wnioskodawcę pod symbolem PKWiU 01.62.10 - usługi wspomagające chów i hodowlę zwierząt gospodarskich, będą podlegały opodatkowaniu stawką 8% na podstawie art. 41 ust. 2 w związku z art. 146a pkt 2 ustawy o VAT”. Powyższe potwierdza prawidłowość stanowiska Wnioskodawcy.

W konsekwencji, w świetle wskazanych powyżej przepisów i praktyki, uzyskanej przez Wnioskodawcę Klasyfikacji statystycznej, a przede wszystkim charakteru opisanej w stanie faktycznym Usługi pensjonatu konnego, zasadnym jest, aby odpłatne świadczenie przez Wnioskodawcę Usługi pensjonatu konnego — zgodnie z art. 41 ust. 2 w związku z art. 146a pkt 2 ustawy o VAT — podlegało opodatkowaniu preferencyjną stawką VAT równą 8%.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Organ podatkowy informuje ponadto, iż zgodnie z przepisem art. 14f § 1 Ordynacji podatkowej, wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej podlega opłacie w wysokości 40 zł. Natomiast w przypadku wystąpienia w jednym wniosku odrębnych stanów faktycznych lub zdarzeń przyszłych pobiera się opłatę od każdego przedstawionego we wniosku odrębnego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego (art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej).


Z analizy wniosku wynika, iż Wnioskodawca oczekuje interpretacji w zakresie jednego stanu faktycznego w zakresie podatku od towarów i usług (stawki podatku dla świadczonych usług), natomiast uiszczona w dniu 25.01.2013 r. opłata została dokonana w wysokości 80 zł. Z uwagi na powyższe, nadpłata w wysokości 40 zł zostanie zwrócona zgodnie z 14f § 2a ustawy Ordynacja podatkowa na rachunek bankowy wskazany w poz. 67 wniosku ORD-IN.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedmiotowym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj