Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB3/423-5d/13/PST
z 29 marca 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPB3/423-5d/13/PST
Data
2013.03.29



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Przedmiot opodatkowania


Słowa kluczowe
aport
gmina
likwidacja
następstwo prawne
przedsiębiorstwa komunalne
przekształcanie podmiotów
spółka kapitałowa
strata
sukcesja
zakład budżetowy


Istota interpretacji
Czy w związku z pełną sukcesją praw i obowiązków możliwe będzie w Spółce odliczanie strat w podatku dochodowym od osób prawnych z lat ubiegłych?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 3 stycznia 2013 r. (data wpływu 7 stycznia 2013 r.), uzupełniony w dniu 14 marca 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego między innymi w zakresie możliwości uwzględnienia straty zakładu budżetowego przy ustalaniu dochodu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością powstałej w wyniku przekształcenia tego zakładu – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 7 stycznia 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych między innymi w zakresie możliwości uwzględnienia straty zakładu budżetowego przy ustalaniu dochodu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością powstałej w wyniku przekształcenia tego zakładu. Wniosek został uzupełniony w dniu 14 marca 2013 r.


W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następując stan faktyczny.


Gmina P. przekształciła samorządowy zakład budżetowy A. w P. w Spółkę z o.o., wnosząc do niej aportem 100% kapitału, w celu realizacji zadań własnych gminy z zakresu gospodarki komunalnej, tj. dostarczania wody, odbioru i oczyszczania ścieków, odbioru nieczystości stałych i płynnych (opróżnianiu szamb). Do podstawowych zadań spółki należy: dostarczanie wody, odbiór i oczyszczanie ścieków, odbiór nieczystości stałych i płynnych (opróżnianie szamb). Nastąpiła sukcesja praw i obowiązków związanych z działalnością, co oznacza, że Spółka utworzona w wyniku przekształcenia, po likwidacji zakładu budżetowego, wstąpiła we wszystkie prawa i obowiązki związane z działalnością zakładu, przejmując jego należności i zobowiązania, a pracownicy przekształconego zakładu z mocy prawa stali się pracownikami Spółki.

W samorządowym zakładzie budżetowym A. w P. dokonywano sprzedaży usług zarówno opodatkowanych podatkiem od towarów i usług jak i zwolnionych z podatku - na rzecz jednostek organizacyjnych gminy. Podatek VAT od zakupów odliczano więc częściowo strukturą, a w części przypadków w całości, w zależności od przeznaczenia zakupu towarów lub usług.

Realizowano także inwestycje zarówno z dotacji jak i ze środków własnych zakładu. W przypadku inwestycji finansowanych z dotacji i służących działalności opodatkowanej odliczano VAT w całości. Natomiast w przypadku inwestycji finansowanych z dotacji, które służyły działalności zwolnionej - VAT zwiększał wartość inwestycji.

Przy inwestycjach prowadzonych ze środków własnych zakładu służących działalności opodatkowanej odliczano VAT w całości, natomiast w przypadku gdy służyły działalności zwolnionej z VAT i opodatkowanej - podatek VAT odliczano strukturą.

Po zakończeniu każdego roku dokonywano korekt zgodnie z obowiązującymi przepisami.

Usługi świadczone na bazie przejętych aportem składników przez nowoutworzoną Spółkę podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie występuje tutaj sprzedaż zwolniona na rzecz jednostek organizacyjnych gminy i nie planuje się dokonywania sprzedaży usług zwolnionych. Spółka jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.

Część majątku trwałego w postaci budynków siedziby spółki, gruntów, zaplecza sprzętowego oraz wartość praw do używania poszczególnych nieruchomości i ruchomości odpowiadających uprawnieniom wynikającym z umowy dzierżawy, po likwidowanym samorządowym zakładzie budżetowym, zgodnie z Uchwałą Rady Gminy P. w sprawie likwidacji samorządowego zakładu budżetowego pod nazwą A. w P. w celu przekształcenia w jednoosobową spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością oraz powierzenia spółce wykonywania zadań własnych Gminy P., Gmina, aktem notarialnym wnosi aport w postaci zorganizowanej część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 551.

Rzeczowe składniki majątku wnoszone aportem do spółki nie były zwracane do gminy na dzień likwidacji zakładu budżetowego, tj. na dzień 7 grudnia 2012 roku, natomiast pozostałe rzeczowe składniki majątku pozostające do dnia likwidacji zakładu w jego księgach, a nie wnoszone aportem zwrócono do gminy z dniem likwidacji zakładu. Składniki wnoszone aportem do Spółki zostały wcześniej poddane wycenie celem ustalenia wartości wkładu niepieniężnego Gminy do Spółki. W księgach środków trwałych zlikwidowanego samorządowego zakładu budżetowego składniki majątku wnoszone aportem posiadają natomiast wartości sprzed wyceny.


W związku z powyższym zadano m. in. następujące pytania (oznaczone numerami 1, 2 i 4) odnośnie podatku dochodowego od osób prawnych.


  1. W jaki sposób w przypadku przekształcenia samorządowego zakładu budżetowego w spółkę z o.o. należy określić wartość początkową środków trwałych samorządowego zakładu budżetowego, wnoszonych aportem do spółki z o.o., czy przyjąć w spółce wartości z wyceny, czy też wartości wynikające z ksiąg zakładu budżetowego, a może prowadzić oddzielne ewidencje na potrzeby podatkowe (ewidencja wynikająca z ksiąg zakładu budżetowego) - w celu kontynuacji odpisów amortyzacyjnych i odrębnie na potrzeby bilansowe (w wartościach z wyceny - wniesione aktem notarialnym jako wkład niepieniężny do spółki)... Jeżeli przyjąć wartości wynikające z ksiąg rachunkowych zakładu budżetowego, to jak ująć różnicę z wyceny tego majątku w księgach Spółki... (pytanie nr 1)
  2. Czy zasadne jest amortyzowanie podatkowe w Spółce przyjętych aportem środków trwałych po zlikwidowanym zakładzie budżetowym, sfinansowanych z przychodów własnych przekształconego zakładu budżetowego, w wartości wynikającej z ksiąg rachunkowych tego zakładu... (pytanie nr 2)
  3. Czy w związku z pełną sukcesją praw i obowiązków możliwe będzie w Spółce odliczanie strat w podatku dochodowym od osób prawnych z lat ubiegłych... (pytanie nr 4)


Przedmiot niniejszej interpretacji indywidualnej stanowi odpowiedź w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 4. Zagadnienia w pozostałym zakresie będą przedmiotem odrębnych rozstrzygnięć.


Stanowisko Wnioskodawcy (odnośnie pytania oznaczonego we wniosku nr 4).

Zdaniem Wnioskodawcy, z uwagi na pełną sukcesję praw i obowiązków wynikającą z Uchwały Rady Gminy P. z dnia 27 września 2012 roku (kserokopia uchwały w załączeniu) oraz Art. 93, art. 93a, i art. 93b Ustawy Ordynacja Podatkowa, Spółka wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształconej osoby lub spółki możliwe więc będzie w Spółce odliczanie strat w podatku dochodowym od osób prawnych z lat ubiegłych


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


Zagadnienia dotyczące tworzenia, łączenia, przekształcenia w inną formę organizacyjno-prawną samorządowych zakładów budżetowych należy powiązać z przepisami ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240, ze zm.) oraz ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (t. j. Dz. U. z 2011 r., Nr 45, poz. 236).

Jak stanowi art. 16 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego tworzy, łączy, przekształca w inną formę organizacyjno-prawną i likwiduje samorządowy zakład budżetowy. Przekształcenie samorządowego zakładu budżetowego w inną formę organizacyjno-prawną wymaga uprzednio jego likwidacji (art. 16 ust. 5).

Podobnie art. 6 ust. 1 ustawy o gospodarce komunalnej stanowi, iż organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego mogą tworzyć, łączyć, przekształcać w inną formę organizacyjno-prawną i likwidować samorządowe zakłady budżetowe zgodnie z przepisami ustawy oraz przepisami ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. Kwestie związane z likwidacją i przekształceniem samorządowego zakładu budżetowego regulują przepisy art. 22 i 23 ustawy o gospodarce komunalnej.

Z treści art. 22 ust. 1 tej ustawy wynika, że organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego może, w drodze uchwały, zdecydować o likwidacji samorządowego zakładu budżetowego w celu zawiązania spółki akcyjnej albo spółki z ograniczoną odpowiedzialnością przez wniesienie na pokrycie kapitału spółki wkładu w postaci mienia samorządowego zakładu budżetowego pozostałego po jego likwidacji. Mienie pozostałe po likwidacji samorządowego zakładu budżetowego może być także wniesione do zawiązanej przez jednostkę samorządu terytorialnego spółki komandytowej lub komandytowo-akcyjnej, o którym mowa w art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 19 grudnia 2008 r. o partnerstwie publiczno-prywatnym (art. 22 ust. 2).

Składniki mienia samorządowego zakładu budżetowego przekształconego w spółkę stają się majątkiem spółki, o czym stanowi art. 23 ust. 1 tej ustawy. Spółka powstała w wyniku przekształcenia wstępuje we wszystkie prawa i obowiązki związane z działalnością samorządowego zakładu budżetowego (art. 23 ust. 3).

Analiza językowa art. 22 ust. 1 ustawy o gospodarce komunalnej prowadzi do wniosku, że mamy tu do czynienia z całkowitą likwidacją zakładu budżetowego, a następnie (już po jej zakończeniu) z pokryciem kapitału spółki przez wkład w postaci mienia pozostałego po zlikwidowanym zakładzie budżetowym. Natomiast w art. 23 ust. 1 cyt. ustawy ustawodawca przyjął, że składniki mienia zakładu budżetowego przekształconego w spółkę stają się majątkiem spółki. Zakładając racjonalność ustawodawcy (a w szczególności, że treść i zakres regulacji zawartej w art. 22 ust. 1 ustawy o gospodarce komunalnej nie jest sprzeczna z postanowieniami art. 23 ust. 1 tej ustawy) należy uznać, że art. 22 ust. 1 ustawy nie oznacza wcale (wbrew jego dosłownemu brzmieniu) definitywnej likwidacji zakładu budżetowego, lecz jedynie likwidację w znaczeniu zaprzestania wykonywania działalności statutowej, połączoną z wniesieniem mienia tego zakładu na pokrycie wkładu w spółce prawa handlowego jednostki samorządu terytorialnego.

Tak więc przekształcenie zakładu budżetowego w spółkę prawa handlowego musi się odbyć poprzez likwidację zakładu budżetowego, dokonaną w celu zawiązania jednej z wymienionych rodzajów spółek, a nie w celu definitywnego zakończenia działalności komunalnej prowadzonej dotychczas przez daną jednostkę. W konsekwencji należy przyjąć, że pojęcie „przekształcenia” o którym mowa w art. 23 ust. 1 ww. ustawy oznacza odniesienie się ustawodawcy do treści art. 22 ust. 1, który tym samym jest de facto procedurą zmiany formy prowadzenia gospodarki komunalnej, zgodnie z art. 2 ustawy o gospodarce komunalnej oraz stanowi swoistą definicję przekształcenia zakładu budżetowego w spółkę, wskazującą krok po kroku sposób takiego przekształcenia. Likwidacja, o której mowa w art. 22 ustawy o gospodarce komunalnej jest więc de facto jedynie „kasowaniem” jednej z dopuszczalnych form gospodarki komunalnej (zakładu budżetowego) i zastąpienie jej inną dopuszczalną formą, w założeniu efektywniejszą ekonomicznie.


Przy transformacji zakładu budżetowego w spółkę prawa handlowego występują zatem takie okoliczności jak:


  • likwidacja zakładu budżetowego,
  • wniesienie jako wkładu na pokrycie kapitału spółki mienia pozostałego po likwidacji zakładu, składniki którego stają się majątkiem spółki,
  • sukcesja pod tytułem ogólnym,
  • powstanie nowej spółki w formie kapitałowej,


Wszystkie te okoliczności składają się na formułę przekształcenia. W doktrynie opisującej różne formy przekształceń można natomiast wyróżnić:


  • przekształcenia dokonywane przez formalną likwidację dotychczasowego podmiotu gospodarczego i przeniesienie w drodze sukcesji pod tytułem szczególnym majątku na inny podmiot prawny,
  • przekształcenia bez formalnej likwidacji dotychczasowego podmiotu, dokonywane w drodze sukcesji uniwersalnej, w ramach tych przekształceń przeniesienie majątku może mieć miejsce na już istniejący podmiot prawny, albo na nowo tworzony podmiot prawny.


Reasumując, przekształcanie zakładu budżetowego w spółkę prawa handlowego jest specyficzną formą transformacji, bowiem w tym przypadku ma miejsce likwidacja podmiotu przekształcanego (zakładu budżetowego) przy sukcesji pod tytułem ogólnym (sukcesja generalna).

Wskazać należy w tym miejscu, iż zagadnienie sukcesji podatkowej w polskim prawie regulują przepisy zawarte w art. 93 - 93e ustawy Ordynacja podatkowa. W przepisach tych ustawodawca zawarł katalog sytuacji, w których zachodzi sukcesja podatkowa, tj. sukcesja praw i obowiązków następców prawnych oraz podmiotów przekształcanych. Art. 93a § 1 stanowi, że osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku przekształcenia innej osoby prawnej, przekształcenia spółki niemającej osobowości prawnej - wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształcanej osoby lub spółki. Zgodnie natomiast z brzmieniem art. 93b tej ustawy, zasady sukcesji praw i obowiązków przewidzianych w przepisach praw podatkowego mają również zastosowanie do przekształceń zakładów budżetowych.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny, należy stwierdzić, iż na Spółkę przeszły wszelkie skutki podatkowe zdarzeń zaistniałych w zakładzie budżetowym, które wystąpiłyby w tym zakładzie, gdyby nie było przekształcenia. Należy do nich zaliczyć nie tylko przejęcie obowiązków podatnika ale również praw, w tym w szczególności praw do naliczania odpisów amortyzacyjnych.

W kwestii rozliczania straty podatkowej, wskazać w tym miejscu należy na art. 7 ust. 3 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm. – dalej: ustawa), zgodnie z którym przy ustalaniu dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania nie uwzględnia się strat przedsiębiorców przekształcanych, łączonych, przejmowanych lub dzielonych – w razie przekształcenia formy prawnej, łączenia lub podziału przedsiębiorców, z wyjątkiem przekształcenia spółki kapitałowej w inną spółkę kapitałową.

Przepis art. 4 § 1 pkt 2 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037 ze zm.), jednoznacznie określa, iż pod pojęciem spółki kapitałowej należy rozumieć spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością lub spółkę akcyjną.

Mając zatem na uwadze fakt, że spółka z ograniczoną odpowiedzialnością powstała w wyniku przekształcenia samorządowego zakładu budżetowego, powołany w art. 7 ust. 3 pkt 4 ustawy wyjątek uwzględniania strat, nie będzie miał zastosowania w odniesieniu do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego. Przekształcenie samorządowego zakładu budżetowego w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością nie stanowi bowiem przekształcenia spółki kapitałowej w inną spółkę kapitałową.

Podsumowując, spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (Wnioskodawca) powstała z przekształcenia zakładu budżetowego nie będzie mogła przy ustalaniu dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania uwzględniać strat tego zakładu, co wynika z treści art. 7 ust. 3 pkt 4 ustawy.

Reasumując stanowisko Spółki wyrażone we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego należy uznać za nieprawidłowe.

Jednocześnie należy wskazać, że w myśl z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Z powyższego wynika, że wydając interpretację tutejszy organ nie jest uprawniony do analizowania i oceny załączonych do wniosku dokumentów.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z dnia 13 marca 2012 r. poz. 270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj