Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-8/13/BP
z 3 kwietnia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 27 grudnia 2012r. (data wpływu 7 stycznia 2013r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia z akcyzy wyrobów węglowych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 stycznia 2013 r. wpłynął ww. wniosek udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia z akcyzy wyrobów węglowych.

W przedmiotowym wniosku zostały przedstawione następujące zdarzenia przyszłe:

X SA (dalej: Wnioskodawca) prowadzi działalność gospodarczą, której podstawowym przedmiotem jest produkcja energii cieplnej oraz produkcja energii elektrycznej w procesie skojarzenia z energią cieplną. Dla celów produkcji ww. energii Wnioskodawca nabywa węgiel oraz inne wyroby węglowe w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 1a ustawy akcyzowej (ilekroć mowa jest we wniosku o węglu, rozumie się przez to również wyroby węglowe) od różnych dostawców posiadających status pośredniczących podmiotów węglowych w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 23a ustawy akcyzowej (dalej: dostawcy).

Dostawy (sprzedaż) węgla pomiędzy dostawcami a Wnioskodawcą odbywają się na podstawie wieloletnich albo rocznych umów (z możliwością przedłużenia) na dostawę węgla. Opisywane transakcje (sprzedaż) odbywają się na terytorium Polski.

Wnioskodawca zużywa nabywany węgiel na cele określone w art. 31a ust 2 pkt 1, 5, 8 i 9 ustawy akcyzowej. Wskazane transakcje są realizowane dla zapewnienia ciągłości dostaw podstawowego surowca służącego do produkcji energii cieplnej i elektrycznej. Brak węgla jako surowca do produkcji ww. energii uniemożliwiałby Wnioskodawcy prowadzenie działalności gospodarczej, a wszelkie przerwy w dostawach węgla mogłyby prowadzić do zagrożenia prawidłowości i ciągłości procesu produkcyjnego. Podkreślić należy, że zawarcie ww. umów długoterminowych daje pewność (gospodarcze bezpieczeństwo) dla Wnioskodawcy, że przez określony umową czas będzie on miał zabezpieczony dostęp do podstawowego i niezbędnego w jego działalności surowca energetycznego.

Dostawy węgla na podstawie ww. umów odbywają się co do zasady w każdy dzień roboczy (tj. z pominięciem sobót i niedziel oraz dni świątecznych, jednakże mogą zdarzać się sytuacje, np. w związku ze zwiększonym zapotrzebowaniem w okresach zimowych, w których dostawy realizowane będą w pozostałych, niż dni robocze, dniach tygodnia) w okresie, który objęty został zakresem zawartej pomiędzy stronami danej umowy. W umowach tych wskazuje się ilości węgla, jakie dostawca zobowiązany jest dostarczać Wnioskodawcy w poszczególnych okresach trwania umowy, w tym w okresach miesięcznych, jak również wskazuje się minimalny poziom dostaw dobowych.

Przy umowach wieloletnich corocznie Wnioskodawca oraz dostawca zawierają tzw. załącznik roczny stanowiący aneks do umowy wieloletniej, w którym określają wielkość dostaw węgla w danym roku kalendarzowym, ze wskazaniem ilości węgla, jakie będą dostarczane Wnioskodawcy w poszczególnych miesiącach roku kalendarzowego. Przed rozpoczęciem każdego miesiąca kalendarzowego Wnioskodawca składa zamówienie na określoną ilość węgla, wskazując również dni, w których dostawy węgla mają być realizowane. Węgiel jest transportowany transportem samochodowym.

Węgiel jest przemieszczany (transportowany) bezpośrednio od dostawców do Wnioskodawcy. Przez „bezpośredniość" Wnioskodawca tutaj rozumie sytuację, w której pomiędzy dostawcami a Wnioskodawcą nie występują osoby trzecie (pośrednicy, przechowawcy itp.) - inne niż związane ściśle z transportem węgla pomiędzy dostawcą a Wnioskodawcą - które uczestniczyłyby w przemieszczeniu. Innymi słowy, odbiór węgla przez Wnioskodawcę następuje bezpośrednio (w powyższym ujęciu) od dostawców. Odbiór ten jest technicznie realizowany - w zależności od warunków handlowych dostawy - przez:

  1. przewoźnika działającego na zlecenie, w imieniu i na rzecz Wnioskodawcy, od dostawców - w tym przypadku dostawy są realizowane na warunkach dostawy loco magazyn sprzedającego (dostawcy), według których dostawca wydaje węgiel przewoźnikowi, którego organizuje Wnioskodawca, z magazynu (placu) dostawcy, a przewoźnik przewozi węgiel do magazynu Wnioskodawcy,
  2. Wnioskodawcę od dostawcy - w tym przypadku dostawy są realizowane na warunkach dostawy, według których dostawca na swój koszt dostarcza węgiel do magazynu kupującego (Wnioskodawcy).

Równocześnie Wnioskodawca pragnie wskazać, że w związku z realizacją przeciętnego miesięcznego zamówienia, w przypadku transportu realizowanego przy użyciu samochodów ciężarowych, dziennie może odbywać się nawet kilkadziesiąt kursów takich pojazdów, co pozwala na zrealizowanie dostawy od kilkuset ton dziennie. W związku z czym uzasadnione jest twierdzenie, że wyroby węglowe objęte przedmiotowymi dostawami są przemieszczane w sposób ciągły.

Dostawca wystawia faktury VAT dokumentujące dostawy określonych partii węgla, w terminie 7 dni od dnia dostawy, i następnie przekazuje je Wnioskodawcy lub osobom przez niego upoważnionym do odbioru faktury. Wnioskodawca podjął lub rozważa podjęcie rozmów z dostawcami, aby nie wcześniej niż w 2013 r. dostawcy wprowadzili uproszczenia w stosowaniu dokumentu dostawy, przewidziane w przepisach Rozporządzenia, a opisane poniżej.

W chwili wprowadzenia uproszczeń w stosowaniu dokumentu dostawy nie przewiduje się zmiany w sposobie realizacji dostaw, opisanych powyżej, w tym w zakresie charakteru umów długoterminowych (rocznych, wieloletnich), ciągłego charakteru przemieszczania węgla (kilkadziesiąt kursów transportem samochodowym dziennie), jak również co do sposobu fakturowania, z zastrzeżeniem poniższych uwag.

Rozważane jest wprowadzenie przez dostawców w zakresie dostaw realizowanych na rzecz Wnioskodawcy trzech rodzajów uproszczeń przy stosowaniu dokumentów dostawy - poprzez:

  1. dokument dostawy wystawiany w trzech egzemplarzach, co najmniej raz w miesiącu, a w przypadku gdy faktura jest wystawiana co najmniej raz w miesiącu, jednocześnie z fakturą pod warunkiem, że dokument dostawy obejmuje wyroby wymienione w tej fakturze, zgodnie z § 2 ust 6e w zw. z ust 6f Rozporządzenia (zdarzenie przyszłe nr 1);
  2. dokument dostawy w formie uproszczonej wystawiany w dwóch egzemplarzach, zgodnie z § 2 ust 6g w zw. z ust. 6j Rozporządzenia (zdarzenie przyszłe nr 2);
  3. faktura VAT, zgodnie z § 2 ust 6h Rozporządzenia (zdarzenie przyszłe nr 3).

W zdarzeniu przyszłym, o którym mowa w pkt 1 powyżej, dokument dostawy będzie wystawiany przez dostawcę wg wzoru określonego w załączniku nr 1a do Rozporządzenia w 3 egzemplarzach i obejmować będzie łącznie dostawy objęte wystawioną fakturą. Wskazana w dokumencie dostawy ilość wyrobów węglowych będzie odpowiadać ilości wydanego węgla ujętego w fakturze dokumentującej jego sprzedaż na rzecz Wnioskodawcy. Jeden z trzech wystawionych egzemplarzy dokumentu dostawy dostawca będzie zachowywać dla siebie. Dwa pozostałe egzemplarze dokumentu dostawy dołączane będą natomiast do ww. faktury i wszystkie dokumenty (tzn. 2 egzemplarze dokumentu dostawy oraz faktura) będą przekazywane Wnioskodawcy, który po potwierdzeniu podpisem na egzemplarzu dokumentu dostawy (w odpowiednim polu tego dokumentu) będzie zwracał go do dostawcy, a drugi egzemplarz dokumentu dostawy Wnioskodawca będzie zatrzymywał u siebie.

W zdarzeniu przyszłym, o którym mowa w pkt 2 powyżej, dokument dostawy w formie uproszczonej będzie wystawiany przez dostawcę wg wzoru określonego w załączniku nr 1b do Rozporządzenia w 2 egzemplarzach. Wystawiona faktura VAT potwierdzająca sprzedaż wyrobów węglowych na rzecz Wnioskodawcy będzie dołączona do tego dokumentu dostawy. Egzemplarz ww. dokumentu dostawy, na którym Wnioskodawca potwierdzi podpisem odbiór węgla (w odpowiednim polu tego dokumentu), będzie zwracany dostawcy, a drugi egzemplarz dokumentu dostawy Wnioskodawca będzie zatrzymywał u siebie.

W zdarzeniu przyszłym, o którym mowa w pkt 3 powyżej, dokument dostawy będzie zastąpiony fakturą VAT wystawianą przez dostawcę i potwierdzającą sprzedaż wyrobów węglowych na rzecz Wnioskodawcy. Faktura ta będzie zawierać w szczególności: nazwę, kod CN i ilość wyrobów węglowych, ich przeznaczenie uprawniające do korzystania ze zwolnienia od akcyzy, podpis podmiotu sprzedającego wyroby węglowe lub osoby reprezentującej ten podmiot oraz podpis podmiotu (Wnioskodawcy) odbierającego te wyroby lub osoby reprezentującej ten podmiot, potwierdzający ich odbiór i przeznaczenie.

W związku z możliwym wprowadzeniem ze strony dostawcy (dostawców) opisanych powyżej uproszczeń w stosowaniu dokumentu dostawy Wnioskodawca powziął następującą wątpliwość:

  • -czy po wprowadzeniu tego rodzaju uproszczeń, w przedstawionych okolicznościach zdarzenia przyszłego, ewidencjowanie otrzymywanych dokumentów dostawy lub dokumentów z nimi zrównanych mocą przepisów, wystawianych w uproszczonej formie (treści) lub w uproszczony sposób, będzie umożliwiało w każdym przypadku spełnienie przez Wnioskodawcę warunku zwolnienia podatkowego, o którym mowa w art. 31a ust. 2 ustawy akcyzowej, polegającego na prowadzeniu (zgodnie z przepisami) ewidencji, o której mowa w art. 31a ust. 4 ustawy akcyzowej, i związanego z tym obowiązku ujmowania w tej ewidencji informacji o dokumentach dostawy (art. 31a ust. 6 ustawy akcyzowej), niezależnie od tego, czy uproszczenia w tych dokumentach zostały zastosowane przez dostawców (wystawców tych dokumentów) w określonych uwarunkowaniach faktycznych, w których przepisy zezwalają na określone tymi przepisami uproszczenia w stosowaniu dokumentu dostawy,
  • -czy może jednak uznanie prowadzenia (prawidłowej) ewidencji, o której mowa art. 31a ust. 4 ustawy akcyzowej, a tym samym uznanie spełnienia przez Wnioskodawcę warunku zwolnienia podatkowego, o którym mowa w art. 31a ust. 2 ustawy akcyzowej, jest uzależnione od tego, czy ewidencjonowany dokument dostawy lub dokument z nim zrównany został wystawiony przez dostawcę zgodnie z przepisami, to jest w uwarunkowaniach faktycznych, w których przepisy zezwalają na określone tymi przepisami uproszczenia w stosowaniu dokumentu dostawy.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy w opisanych trzech zdarzeniach przyszłych za prawidłowe należy uznać stosowanie przez dostawców węgla dostarczanego Wnioskodawcy uproszczeń w zakresie dokumentów dostawy, to jest - dla zdarzenia przyszłego nr 1 - dokumentu dostawy wystawianego w trzech egzemplarzach, co najmniej raz w miesiącu, a w przypadku gdy faktura jest wystawiana co najmniej raz w miesiącu, jednocześnie z fakturą pod warunkiem, że dokument dostawy obejmuje wyroby wymienione w tej fakturze, zgodnie z § 2 ust 6e w zw. z ust 6f Rozporządzenia, dla zdarzenia przyszłego nr 2 - dokumentu dostawy w formie uproszczonej wystawianego w dwóch egzemplarzach, zgodnie z § 2 ust 6g w zw. ust. 6j Rozporządzenia, dla zdarzenia przyszłego nr 3 - faktury VAT, zgodnie z § 2 ust 6h Rozporządzenia, oraz czy w konsekwencji Wnioskodawca - w przypadku otrzymywania ww. rodzajów dokumentów - spełniać będzie określony w art. 31a ust. 4 ustawy akcyzowej warunek zwolnienia podatkowego, o którym mowa w art. 31a ust. 2 ustawy akcyzowej, polegający na prowadzeniu ewidencji wyrobów węglowych zużywanych do celów zwolnionych, w tym na obowiązku ujmowaniu w tej ewidencji informacji o dokumentach dostawy (art. 31a ust. 6 ustawy akcyzowej)?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 31a ust. 2 ustawy akcyzowej zwalnia się od akcyzy

wyroby węglowe zużywane:

(…)
1) w procesie produkcji energii elektrycznej;
5) do łącznego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej;
(…)
8) przez zakłady energochłonne do celów opałowych;
9) przez podmioty gospodarcze, w których wprowadzone zostały w życie systemy prowadzące do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej.

Zgodnie z art. 31a ust 4 ustawy akcyzowej warunkiem zwolnienia, o którym mowa w ust. 2 tego artykułu, jest prowadzenie ewidencji wyrobów węglowych zużywanych do celów zwolnionych, z wyłączeniem podmiotów, o których mowa w ust. 2 pkt 3 (wyłączeniem niemającym zastosowania do Wnioskodawcy).

Ewidencja, o której mowa powyżej, może być prowadzona w formie papierowej lub elektronicznej, po uprzednim pisemnym poinformowaniu właściwego naczelnika urzędu celnego o formie jej prowadzenia (art. 31a ust. 5 ustawy akcyzowej).

Zgodnie z art. 31a ust 6 ustawy akcyzowej ewidencja, o której mowa powyżej, powinna zawierać informacje umożliwiające ustalenie ilości wysłanych lub otrzymanych wyrobów węglowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie, terminu wysłania lub odbioru tych wyrobów, a także miejsca odbioru w przypadku ich przemieszczania, oraz informacje o dokumentach dostawy i kodzie CN wyrobów węglowych.

Ponadto przedmiotowa ewidencja oraz dokument dostawy powinny być przechowywane do celów kontroli przez okres 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym ewidencja została sporządzona, a dokument dostawy potwierdzony przez odbiorcę (art. 31 ust 7 ustawy akcyzowej).

Jak zatem wynika z treści art. 31a ust. 6 ustawy akcyzowej, ewidencja prowadzona przez Wnioskodawcę - będącego podmiotem korzystającym ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 2 ustawy akcyzowej - powinna zawierać m.in. informacje o dokumentach dostawy. Informacja ta, obok innych elementów wymienionych w powyższych przepisie, stanowi obligatoryjny składnik ewidencji, której prowadzenie jest warunkiem ww. zwolnienia podatkowego, stosownie do art. 31a ust. 4 ustawy akcyzowej.

W § 3 ust 1 pkt 3 Rozporządzenia stanowi się, że przedmiotowa ewidencja zawiera m.in. informację o dacie wystawienia i numerach identyfikujących dokument dostawy.

Nie ulega wątpliwości, że jeżeli podmiot korzystający ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 2 ustawy akcyzowej, z wyjątkiem wymienionego w ust. 2 pkt 3 tego artykułu, nie prowadziłby ww. ewidencji, to wówczas zużywane przez niego wyroby węglowe nie podlegałyby przedmiotowemu zwolnieniu podatkowemu, co aktualizowałoby wówczas obowiązek tego podmiotu do zapłaty podatku akcyzowego wg stawki przewidzianej w art. 89 ust. 1 pkt 1 ustawy akcyzowej.

W przypadku natomiast prowadzenia ewidencji jako takiej, zwrócić należy uwagę, że art. 31a ust. 6 ustawy akcyzowej wymaga ujęcia informacji nie o jakimkolwiek dokumencie dostawy (dokumencie handlowym, magazynowym, transportowym), lecz o dokumencie dostawy w rozumieniu przepisów wymienionego powyżej Rozporządzenia. Prowadzi to Wnioskodawcę do wątpliwości, czy w przypadku zewidencjonowania dokumentu wystawionego przez dostawcę, przy zastosowaniu przez niego pewnych uproszczeń przy jego wystawieniu, lecz wystawionego w warunkach, które nie uprawniają do wystawienia dokumentu przy zastosowaniu pewnych uproszczeń przy jego wystawieniu, będzie spełniony obligatoryjny element prowadzonej ewidencji co do informacji o dokumencie dostawy, określony w art. 31a ust 6 ustawy akcyzowej, a tym samym czy będzie spełniony warunek zwolnienia podatkowego związany z prowadzeniem ewidencji, określony w art. 31a ust. 4 ustawy akcyzowej, co w konsekwencji przekłada się na wątpliwość, czy w przypadku zewidencjonowania dokumentu, który został wystawiony niezgodnie z przepisami lub który nie może być uznany za dokument dostawy, będzie aktualizować się po stronie Wnioskodawcy obowiązek zapłaty podatku akcyzowego wg stawki przewidzianej w art. 89 ust. 1 pkt 1 ustawy akcyzowej.

Jakkolwiek wystawienie dokumentu dostawy, zgodnie z przepisami Rozporządzenia, jest obowiązkiem pośredniczącego podmiotu węglowego, jednak możliwa jest interpretacja, według której prawidłowość wystawionego dokumentu dostawy bezpośrednio wpływa na możliwość zastosowania zwolnienia podatkowego w stosunku do nabytych wyrobów węglowych, zużytych na cele określone w art. 31a ust. 2 ustawy akcyzowej, a zatem wpływa na sytuację prawnopodatkową Wnioskodawcy jako nabywcy tego rodzaju wyrobów akcyzowych zużywającego je na cele określone w ww. przepisie, w związku z nałożonym na niego warunkiem prowadzenia ewidencji i ujmowania w niej informacji o dokumentach dostawy (art. 31a ust. 4 i 6 ustawy akcyzowej).

Przy założeniu prawidłowości twierdzenia, że warunkiem zwolnienia podatkowego, o którym mowa w art. 31a ust. 2 ustawy akcyzowej, jest prowadzenie ewidencji, o której mowa w art. 31a ust. 4 ustawy akcyzowe, i ujmowanie w niej dokumentów dostawy wystawionych zgodnie z przepisami lub dokumentów uznawanych za dokumenty dostawy zgodnie z przepisami, przeanalizować należy przepisy § 2 ust 6e, 6f, 6g, 6h i 6j Rozporządzenia, które przewidują uproszczenia opisane w części G niniejszego wniosku, to jest następujące uproszczenia przy stosowaniu dokumentów dostawy:

  1. dokument dostawy wystawiany w trzech egzemplarzach, co najmniej raz w miesiącu, a w przypadku gdy faktura jest wystawiana co najmniej raz w miesiącu, jednocześnie z fakturą pod warunkiem, że dokument dostawy obejmuje wyroby wymienione w tej fakturze, zgodnie z § 2 ust 6e w zw. z ust 6f Rozporządzenia,
  2. dokument dostawy w formie uproszczonej wystawiany w dwóch egzemplarzach, zgodnie z § 2 ust 6g w zw. z ust. 6j Rozporządzenia,
  3. faktura VAT, zgodnie z § 2 ust 6h Rozporządzenia.

Ad. I) powyżej (ad. zdarzenia przyszłego nr 1)

Zgodnie z § 2 ust 6e pkt 2 Rozporządzenia, w przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 5 lit. a, gdy wyroby węglowe przemieszczane są na podstawie zawartych umów długoterminowych w sposób ciągły bezpośrednio od pośredniczącego podmiotu węglowego dokonującego sprzedaży tych wyrobów do podmiotu korzystającego ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 2 ustawy akcyzowej, dokument dostawy może być wystawiony i przekazany temu podmiotowi co najmniej raz w miesiącu, a w przypadku gdy faktura jest wystawiana co najmniej raz w miesiącu, jednocześnie z fakturą pod warunkiem, że dokument dostawy obejmuje wyroby wymienione w tej fakturze

Z kolei stosownie do § 2 ust 6f Rozporządzenia, jeżeli, w przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 5 lit a, przemieszczenie wyrobów węglowych jest dokonywane bezpośrednio od pośredniczącego podmiotu węglowego, który dokonuje sprzedaży wyrobów węglowych, do nabywającego te wyroby:

  1. pośredniczącego podmiotu węglowego,
  2. podmiotu korzystającego ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust 2 ustawy

-dokument dostawy może być wystawiony w trzech egzemplarzach. Przepisy ust 6a pkt 1,2 i 4 stosuje się.

Z przepisów § 2 ust 6e i 6f Rozporządzenia zatem wynika, że uproszczenie polegające na wystawieniu i przekazaniu nabywcy w 3 egzemplarzach dokumentu dostawy co najmniej raz w miesiącu, a w przypadku gdy faktura jest wystawiana co najmniej raz w miesiącu, jednocześnie z fakturą pod warunkiem, że dokument dostawy obejmuje wyroby wymienione w tej fakturze, dotyczy sytuacji, w które] łącznie są spełnione następujące warunki:

  1. w transakcji uczestniczą: pośredniczący podmiot węglowy dokonujący sprzedaży wyrobów węglowych oraz podmiot korzystający ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 2 ustawy akcyzowej, nabywający te wyroby,
  2. wyroby węglowe przemieszczane są na podstawie zawartych umów długoterminowych,
  3. wyroby węglowe przemieszczane są w sposób ciągły,
  4. wyroby węglowe przemieszczane są bezpośrednio od pośredniczącego podmiotu węglowego dokonującego sprzedaży tych wyrobów do podmiotu korzystającego ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 2 ustawy akcyzowej.

W opisanym zdarzeniu przyszłym mamy do czynienia z transakcją pomiędzy pośredniczącym podmiotem węglowym dokonującym sprzedaży wyrobów węglowych oraz podmiotem korzystającym ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 2 ustawy akcyzowej, nabywającym te wyroby. Spełniony jest więc warunek określony w pkt A) powyżej.

W opisanym zdarzeniu przyszłym węgiel jest przemieszczany na podstawie umów długoterminowych - za takie umowy bowiem należy uznać umowy wieloletnie oraz umowy roczne. Spełniony jest więc warunek określony w pkt B) powyżej.

W opisanym zdarzeniu przyszłym węgiel jest przemieszczany w sposób ciągły - za takie przemieszczenie bowiem należy uznać transport węgla obejmujący dziennie nawet kilkadziesiąt kursów samochodów ciężarowych pomiędzy dostawcą a Wnioskodawcą. Spełniony jest więc warunek określony w pkt C) powyżej. Dodać należy, że warunek przemieszczania w sposób ciągły na gruncie § 2 ust 6e pkt 2 Rozporządzenia nie może być rozumiany dosłownie jako dostawy np. przenośnikiem taśmowym, albowiem ten przypadek został uregulowany w § 2 ust 6e pkt 1 Rozporządzenia.

W opisanym zdarzeniu przyszłym węgiel jest przemieszczany bezpośrednio od pośredniczącego podmiotu węglowego dokonującego sprzedaży tych wyrobów do Wnioskodawcy jako podmiotu korzystającego ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust 2 ustawy akcyzowej - bezpośredniego charakteru przemieszczania nie wyłącza w szczególności występowanie przewoźników działających na zlecenie Wnioskodawcy. Spełniony jest więc warunek określony w pkt. D) powyżej.

Ad. II) powyżej (ad. zdarzenia przyszłego nr 2)

Zgodnie z § 2 ust 6g Rozporządzenia, w przypadku sprzedaży wyrobów węglowych na terytorium kraju przez pośredniczący podmiot węglowy podmiotowi korzystającemu ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 2 ustawy, jeżeli odbiór tych wyrobów przez ich nabywcę następuje bezpośrednio od pośredniczącego podmiotu węglowego sprzedającego te wyroby, może być wystawiony dokument dostawy w formie uproszczonej, jeżeli nabywane wyroby węglowe:

  1. nie są przeznaczone do działalności gospodarczej prowadzonej przez podmiot korzystający ze zwolnienia;
  2. są przeznaczone do działalności gospodarczej prowadzonej przez podmiot korzystający ze zwolnienia, a wystawiona faktura VAT potwierdzająca sprzedaż wyrobów węglowych została dołączona do tego dokumentu.

Jak z kolei stanowi § 2 ust 6j Rozporządzenia, dokument dostawy w formie uproszczonej wystawia się w dwóch egzemplarzach, z których:

  1. jeden jest przeznaczony dla podmiotu korzystającego ze zwolnienia nabywającego wyroby węglowe;
  2. drugi, na którym podmiot korzystający ze zwolnienia nabywający wyroby węglowe potwierdza ich odbiór, jest przeznaczony dla pośredniczącego podmiotu węglowego, który wystawił ten dokument

Z przepisów § 2 ust 6g i ust 6j Rozporządzenia wynika zatem, że wystawienie w 2 egzemplarzach dokumentu dostawy w formie uproszczonej jest możliwe, gdy łącznie są spełnione następujące warunki:

  1. w transakcji uczestniczą: pośredniczący podmiot węglowy dokonujący sprzedaży wyrobów węglowych oraz podmiot korzystający ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust 2 ustawy akcyzowej, nabywający te wyroby,
  2. sprzedaż wyrobów węglowych ma miejsce na terytorium kraju i odbywa się pomiędzy pośredniczącym podmiotem węglowym a podmiotem korzystającym ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust 2 ustawy akcyzowej,
  3. odbiór tych wyrobów przez ich nabywcę następuje bezpośrednio od pośredniczącego podmiotu węglowego sprzedającego te wyroby,
  4. gdy nabywane wyroby są przeznaczone do działalności gospodarczej prowadzonej przez podmiot korzystający ze zwolnienia, wysławiona faktura VAT potwierdzająca sprzedaż wyrobów węglowych ma zostać dołączona do ww. dokumentu dostawy.

W opisanym zdarzeniu przyszłym mamy do czynienia z transakcją pomiędzy pośredniczącym podmiotem węglowym dokonującym sprzedaży wyrobów węglowych oraz podmiotem korzystającym ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust 2 ustawy akcyzowej, nabywającym te wyroby. Sprzedaż ma miejsce na terytorium Polski. Spełniony jest więc warunek określony w pkt A) i B) powyżej. W opisanym zdarzeniu przyszłym węgiel jest odbierany przez Wnioskodawcę jako podmiot korzystający ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 2 ustawy akcyzowej, bezpośrednio od pośredniczącego podmiotu węglowego dokonującego sprzedaży tych wyrobów - bezpośredniego charakteru odbioru nie wyłącza w szczególności występowanie przewoźników działających na zlecenie Wnioskodawcy. Spełniony jest więc warunek określony w pkt C) powyżej. Wystawiona faktura VAT potwierdzająca sprzedaż wyrobów węglowych na rzecz Wnioskodawcy będzie dołączona do tego dokumentu dostawy (jak wskazano w części G niniejszego wniosku, nabywane wyroby węglowe są przeznaczone do działalności gospodarczej prowadzonej przez Wnioskodawcę). Spełniony jest więc warunek określony w pkt D) powyżej.

Ad. III) powyżej (ad. zdarzenia przyszłego nr 3)

Zgodnie z § 2 ust 6h Rozporządzenia, w przypadku gdy została wystawiona faktura VAT potwierdzająca sprzedaż wyrobów węglowych na terytorium kraju przez pośredniczący podmiot węglowy podmiotowi korzystającemu ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 2 ustawy, jeżeli odbiór tych wyrobów przez ich nabywcę następuje bezpośrednio od pośredniczącego podmiotu węglowego sprzedającego te wyroby, dokumentem dostawy może być ta faktura VAT, jeżeli zawiera w szczególności nazwę, kod CN i ilość wyrobów węglowych, ich przeznaczenie uprawniające do korzystania ze zwolnienia od akcyzy, podpis podmiotu sprzedającego wyroby węglowe lub osoby reprezentującej ten podmiot oraz podpis podmiotu odbierającego te wyroby lub osoby reprezentującej ten podmiot, potwierdzający ich odbiór i przeznaczenie.

Z powyższego przepisu wynika zatem, że dokumentem dostawy może być faktura VAT, jeżeli są łącznie spełnione następujące warunki:

  1. w transakcji uczestniczą: pośredniczący podmiot węglowy dokonujący sprzedaży wyrobów węglowych oraz podmiot korzystający ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 2 ustawy akcyzowej, nabywający te wyroby,
  2. wystawiona została faktura VAT potwierdzająca sprzedaż wyrobów węglowych na terytorium kraju przez pośredniczący podmiot węglowy podmiotowi korzystającemu ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31 a ust 2 ustawy akcyzowej,
  3. odbiór tych wyrobów przez ich nabywcę następuje bezpośrednio od pośredniczącego podmiotu węglowego sprzedającego te wyroby,
  4. ww. faktura zawiera w szczególności: nazwę, kod CN i ilość wyrobów węglowych, ich przeznaczenie uprawniające do korzystania ze zwolnienia od akcyzy, podpis podmiotu sprzedającego wyroby węglowe lub osoby reprezentującej ten podmiot oraz podpis podmiotu odbierającego te wyroby lub osoby reprezentującej ten podmiot, potwierdzający ich odbiór i przeznaczenie.

W opisanym zdarzeniu przyszłym mamy do czynienia z transakcją pomiędzy pośredniczącym podmiotem węglowym dokonującym sprzedaży wyrobów węglowych oraz podmiotem korzystającym ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 2 ustawy akcyzowej, nabywającym te wyroby. Spełniony jest więc warunek określony w pkt A) powyżej.

W opisanym zdarzeniu przyszłym będzie wystawiona faktura potwierdzająca sprzedaż wyrobów węglowych na terytorium kraju przez pośredniczący podmiot węglowy Wnioskodawcy jako podmiotowi korzystającemu ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 2 ustawy akcyzowej, a ww. faktura będzie zawierała w szczególności: nazwę, kod CN I ilość wyrobów węglowych, ich przeznaczenie uprawniające do korzystania ze zwolnienia od akcyzy, podpis podmiotu sprzedającego wyroby węglowe lub osoby reprezentującej ten podmiot oraz podpis podmiotu odbierającego te wyroby lub osoby reprezentującej ten podmiot potwierdzający ich odbiór i przeznaczenie. Spełniony jest więc warunek określony w pkt A) i D) powyżej.

W opisanym zdarzeniu przyszłym węgiel jest odbierany przez Wnioskodawcę jako podmiot korzystający ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 2 ustawy akcyzowej, bezpośrednio od pośredniczącego podmiotu węglowego dokonującego sprzedaży tych wyrobów - bezpośredniego charakteru odbioru nie wyłącza w szczególności występowanie przewoźników działających na zlecenie Wnioskodawcy. Spełniony jest więc warunek określony w pkt C) powyżej.

Reasumując, zdaniem Wnioskodawcy, za prawidłowe należy uznać stanowisko, że w przedstawionych powyżej zdarzeniach przyszłych istnieje przewidziana i zgodna z przepisami prawa podatkowego możliwość stosowania przez dostawców węgla dostarczanego Wnioskodawcy uproszczeń w zakresie dokumentów dostawy, w formach opisanych powyżej, a w konsekwencji, że Wnioskodawca - w przypadku otrzymywania tego rodzaju dokumentów - spełniać będzie określony w art. 31a ust. 4 ustawy akcyzowej warunek zwolnienia podatkowego, o którym mowa w art. 31a ust 2 ustawy akcyzowej, polegający na prowadzeniu ewidencji wyrobów węglowych zużywanych do celów zwolnionych, w tym na obowiązku ujmowaniu w tej ewidencji informacji o dokumentach dostawy (art. 31a ust 6 ustawy akcyzowej).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych zdarzeń przyszłych uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji. Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj