Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-1396/12/AŚ
z 19 marca 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 10 grudnia 2012r. (data wpływu 17 grudnia 2012r.), uzupełnionym pismem z dnia 5 marca 2013r. (data wpływu 11 marca 2013r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwrotu ulgi odliczonej z tytułu zakupu kasy rejestrującej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 grudnia 2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku zwrotu ulgi odliczonej z tytułu zakupu kasy rejestrującej. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 5 marca 2013r. (data wpływu 11 marca 2013r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 25 lutego 2013r. znak: IBPP3/443-1396/12/AŚ.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W dniu 14 sierpnia 2008r. Wnioskodawca rozpoczął działalność gospodarczą (sklep sportowy). 29 sierpnia 2008r. została uruchomiona kasa fiskalna zgłoszona do Urzędu Skarbowego. W dniu 3 września 2008r. Za kasę fiskalną Wnioskodawca otrzymał zwrot z tytułu zakupu w wysokości 1.728 zł (4 raty po 432 zł).

Okazało się jednak, że sklep nie przynosi zysków, dlatego też Wnioskodawca postanowił czasowo tj. na okres od 1 marca 2010r. do 30 lipca 2011r. zawiesić działalność.

W dniu 1 sierpnia 2011r. działalność została odwieszona. Jednakże przez kolejne dwa miesiące Wnioskodawca nie odnotował żadnej sprzedaży, z tego względu Wnioskodawca postanowił zamknąć sklep co nastąpiło dnia 30 września 2011r.

Zgodnie z art. 111 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2011r. o podatku od towarów i usług, oraz rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2008r. w sprawie odliczenia i zwrotu kwot wydatkowanych na zakup kas fiskalnych do zwrotu zobowiązani są podatnicy, którzy zaprzestaną używania kas fiskalnych, bądź działalności w ogóle, w okresie trzech lat.

W przypadku Wnioskodawcy działalność została jedynie zawieszona na wyżej wspomniany okres, co nie jest jednoznaczne z zaprzestaniem działalności i odwieszona przed upływem wymaganych ustawą trzech lat.

W piśmie z dnia 5 marca 2013r. uzupełniono wniosek o następujące informacje:

Kasa fiskalna została uruchomiona 29 sierpnia 2008r. Pierwszej sprzedaży dokonano 30 sierpnia 2008r. Ostatni zapis ma datę 27 lutego 2010r.

Działalność zawieszono na okres od 1 marca 2010r. do 31 lipca 2011r. Po odwieszeniu działalności 1 sierpnia 2011r. nie dokonano żadnej sprzedaży.

Ostatnia sprzedaż za pomocą kasy rejestrującej została zaewidencjonowana 27 lutego 2010r.

Dnia 30 września 2011r. nastąpiła likwidacja prowadzonej działalności gospodarczej i Wnioskodawca został z tym dniem wykreślony z rejestru.

Protokół odczytania zawartości kasy fiskalnej został sporządzony dnia 9 maja 2012r.

Pierwszej sprzedaży na rzecz osób fizycznych dokonano 30 sierpnia 2008r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca jest zobowiązany do zwrotu kwoty 1.728 zł?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie powinien zwracać kwoty 1.728 zł gdyż czasowa przerwa

w prowadzeniu działalności (zawieszenia działalności) nie jest zdarzeniem powodującym obowiązek zwrotu wyżej wymienionej kwoty. W przypadku Wnioskodawcy nie nastąpiło trwałe zaprzestanie używania kasy fiskalnej. Po okresie zawieszenia, działalność została ponownie podjęta.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stan faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.).

W myśl przepisu art. 111 ust. 1 tej ustawy, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Zgodnie z art. 111 ust. 4 ww. ustawy podatnicy, o których mowa w ust. 1-3, nie mają obowiązku wystawiania faktur, o których mowa w ust. 1 i 2, osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej. Jednakże na żądanie tych osób podatnicy są obowiązani do wystawienia faktury.

Natomiast z treści art. 111 ust. 6 tej ustawy wynika, że podatnicy są obowiązani do zwrotu odliczonych lub zwróconych im kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących, w przypadku gdy w okresie 3 lat od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania zaprzestaną ich używania lub nie dokonują w obowiązującym terminie zgłoszenia kasy do obowiązkowego przeglądu technicznego przez właściwy serwis, a także w przypadkach naruszenia warunków związanych z odliczeniem tych kwot, określonych w przepisach wydanych na podstawie ust. 7 pkt 1 i 2.

Użyty w powyższym przepisie termin „zaprzestanie użytkowania” nie został zdefiniowany w ustawie o podatku od towarów i usług, zatem należy odwołać się do definicji określonej w Słowniku Języka Polskiego. W znaczeniu Słownika Języka Polskiego (pod redakcją prof. M. Szymczaka, wyd. PWN, 1998r.) „zaprzestać” oznacza przerwać jakąś czynność, zaniechać robienia czegoś.

W świetle powyższego, termin „zaprzestanie używania” zawarty w przepisie art. 111 ust. 6 ustawy należy interpretować w ten sposób, iż bez znaczenia pozostać muszą przyczyny, z jakich podatnik zaprzestał ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej, tzn. czy zaprzestanie używania było wynikiem nieumyślnego zdarzenia losowego, czy też wynikało bezpośrednio z zaplanowanego działania.

Należy również przyjąć, że zaprzestanie używania kasy fiskalnej, o którym mowa w art. 111 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług oznacza sytuację, w której podatnik definitywnie, a nie czasowo zakończył używanie kasy fiskalnej.

Stosownie do zapisu § 6 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 grudnia 2010r. w sprawie odliczania i zwrotu kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących (t. j. Dz. U. z 2013r., poz. 163), podatnicy są obowiązani do zwrotu odliczonych lub zwróconych im kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących w przypadkach, gdy w okresie trzech lat od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania:

  1. zaprzestaną działalności;
  2. nastąpi otwarcie likwidacji;
  3. zostanie ogłoszona upadłość;
  4. nastąpi sprzedaż przedsiębiorstwa lub zakładu (oddziału), a następca prawny nie będzie dokonywał sprzedaży, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy;
  5. dokonają odliczenia z naruszeniem warunków, o których mowa w § 2 i 3.

Obowiązek zwrotu odliczonych lub zwróconych kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących dotyczy tylko tych kas, z którymi związane są zdarzenia, o których mowa w art. 111 ust. 6 ustawy oraz w przypadkach wymienionych powyżej w pkt 4 i 5 (§ 6 ust. 2 rozporządzenia).

Stosownie do przepisu § 6 ust. 3 ww. rozporządzenia zwrotu odliczonych lub zwróconych kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących należy dokonać na rachunek właściwego urzędu skarbowego w terminie:

  1. do 25. dnia miesiąca następującego po:
    1. miesiącu, w którym powstały okoliczności uzasadniające dokonanie takiego zwrotu, jeżeli podatnik rozlicza podatek za okresy miesięczne,
    2. kwartale, w którym powstały okoliczności uzasadniające dokonanie takiego zwrotu, jeżeli podatnik rozlicza podatek za okresy kwartalne;
  2. do końca miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstały okoliczności uzasadniające dokonanie zwrotu w przypadku podatników, o których mowa w art. 111 ust. 5 ustawy.

Należy w tym miejscu zauważyć, iż zaprzestanie działalności, o którym mowa w wyżej powołanym § 6 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia, czy też zaprzestanie używania kasy, o którym mowa w art. 111 ust. 6 ustawy nie jest tożsame z wstrzymaniem się na określony czas od prowadzenia działalności (np. zawieszenie działalności). Wstrzymanie się na określony czas od prowadzenia działalności i wznowienie jej po tym okresie nie powoduje obowiązku zwrotu odliczonej lub zwróconej podatnikowi kwoty wydatkowanej na zakup kasy rejestrującej.

Jeżeli zatem suma okresów używania kasy rejestrującej (np. okres przed zawieszeniem działalności, okres po zawieszeniu działalności) przekracza 3 lata, to wobec podatnika nie powstaje obowiązek zwrotu ulgi przy likwidacji działalności.

Jeśli natomiast nie przekracza – to odliczoną wcześniej ulgę podatnik jest zobowiązany zwrócić. Z taką właśnie sytuacją mamy do czynienia w przedmiotowej sprawie. Trzeba bowiem zauważyć, iż okres faktycznego użytkowania przez Wnioskodawcę kasy rejestrującej (od 30 sierpnia 2008r. do 27 lutego 2010r.) nie przekroczył trzech lat. Wnioskodawca dokonał ewidencji pierwszej sprzedaży 30 sierpnia 2008r., a ostatni zapis ma datę 27 lutego 2010r. Działalność zawieszono na okres od 1 marca 2010r. do 31 lipca 2011r. Jednakże po odwieszeniu działalności 1 sierpnia 2011r. nie dokonano żadnej sprzedaży. Dnia 30 września 2011r. nastąpiła likwidacja prowadzonej działalności gospodarczej i Wnioskodawca został z tym dniem wykreślony z rejestru. Protokół odczytania zawartości kasy fiskalnej został sporządzony dnia 9 maja 2012r.

Z opisu stanu faktycznego wynika zatem, że zaprzestanie używania kasy rejestrującej przez Wnioskodawcę faktycznie nastąpiło po dokonaniu ostatniej sprzedaży tj. 27 lutego 2010r.

Podkreślić w tym miejscu należy, iż zaprzestanie używania kasy nastąpiło w sposób trwały, bez powrotu do jej ponownego używania przed likwidacją działalności.

Oceniając zatem przedstawiony opis sprawy w odniesieniu do obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa stwierdzić należy, iż skoro, jak wynika ze złożonego wniosku, Wnioskodawca zaprzestał używania kasy rejestrującej przed upływem trzyletniego okresu jej używania, to na podstawie art. 111 ust. 6 ustawy jest On zobowiązany do zwrotu otrzymanej kwoty ulgi z tytułu poniesionych wydatków na zakup przedmiotowej kasy rejestrującej.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Józefa Ignacego Kraszewskiego 4A, 35-016 Rzeszów po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj