Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/2/423-22/13/CzP
z 4 kwietnia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z dnia 03 lipca 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 28 grudnia 2012 r. (data wpływu do tut. BKIP 04 stycznia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych odsetek od środków finansowych uzyskiwanych z prowadzonej działalności gospodarczej (czasowo wolnych) zgromadzonych na lokatach bankowych w przypadku, gdy:

  • Wnioskodawca na bieżąco, tj. po upływie okresu lokaty odprowadza je na swój rachunek bieżący i wykorzystuje je na finansowanie działalności bieżącej /pytanie oznaczone we wniosku nr 1/:
    • w zakresie działalności oświatowej, t.j. działalności szkoleniowej, informacyjnej, podnoszenia kwalifikacji, upowszechniania metod produkcji rolniczej wśród rolników i innych mieszkańców obszarów wiejskich oraz w zakresie kursów przygotowujących do uzyskania tytułów kwalifikacyjnych w zawodach przydatnych do prowadzenia działalności rolniczej – jest prawidłowe,
    • w pozostałym zakresie, t.j. prowadzenia ksiąg rachunkowych, działalności promocyjnej gospodarstw, organizacji targów, wystaw, konferencji, sporządzania ocen, planów odnośnie wypełniania wniosków o przyznanie pomocy finansowej ze środków UE – jest nieprawidłowe,
  • odsetki są po zakończeniu okresu lokaty doliczane do kwoty tej lokaty i ponownie lokowane w banku, a z czasem przekazywane na rachunek bieżący jednostki i wykorzystywane na finansowanie działalności bieżącej /pytanie oznaczone we wniosku nr 2/ – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 04 stycznia 2013 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych odsetek od środków finansowych uzyskiwanych z prowadzonej działalności gospodarczej (czasowo wolnych) zgromadzonych na lokatach bankowych w przypadku, gdy:

  • Wnioskodawca na bieżąco, tj. po upływie okresu lokaty odprowadza je na swój rachunek bieżący i wykorzystuje je na finansowanie działalności bieżącej:
    • w zakresie działalności oświatowej, t.j. działalności szkoleniowej, informacyjnej, podnoszenia kwalifikacji, upowszechniania metod produkcji rolniczej wśród rolników i innych mieszkańców obszarów wiejskich oraz w zakresie kursów przygotowujących do uzyskania tytułów kwalifikacyjnych w zawodach przydatnych do prowadzenia działalności rolniczej,
    • w pozostałym zakresie, t.j. prowadzenia ksiąg rachunkowych, działalności promocyjnej gospodarstw, organizacji targów, wystaw, konferencji, sporządzania ocen, planów odnośnie wypełniania wniosków o przyznanie pomocy finansowej ze środków UE,
  • odsetki są po zakończeniu okresu lokaty doliczane do kwoty tej lokaty i ponownie lokowane w banku, a z czasem przekazywane na rachunek bieżący jednostki i wykorzystywane na finansowanie działalności bieżącej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny :

Wnioskodawca prowadzi działalność w oparciu o przepisy ustawy z dnia 22 października 2004 r. o jednostkach doradztwa rolniczego. Przedmiot i zakres tej działalności obejmuje prowadzenie:

  • działalności nieodpłatnej m.in. w zakresie działalności szkoleniowej, informacyjnej, podnoszenia kwalifikacji, upowszechniania metod produkcji rolniczej wśród rolników i innych mieszkańców obszarów wiejskich - art. 4 ust. 2 ustawy o jednostkach doradztwa rolniczego i § 6 Statutu Wnioskodawcy,
  • działalności odpłatnej m.in. w zakresie prowadzenia ksiąg rachunkowych, działalności promocyjnej gospodarstw, kursów przygotowujących do uzyskania tytułów kwalifikacyjnych w zawodach przydatnych do prowadzenia działalności rolniczej, organizacji targów, wystaw, konferencji, sporządzania ocen planów, czy wypełniania wniosków o przyznanie pomocy finansowej ze środków UE - art. 4 ust. 4 ustawy o jednostkach doradztwa rolniczego i § 7 Statutu.

Wnioskodawca prowadzi samodzielną gospodarkę finansową w ramach środków finansowych pochodzących z:

  • dotacji celowej z budżetu państwa na realizację zadań z art. 4 ust. 2 ustawy, w tym na wynagrodzenia pracowników i utrzymanie jednostki,
  • przychodów z uzyskiwanych z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej oraz przychodów z innych źródeł, w tym odsetek bankowych od środków zgromadzonych na rachunkach bankowych.

Wszystkie przychody z działalności gospodarczej, zgodnie z § 12 ust. 2 Statutu przeznacza się na finansowanie działalności Wnioskodawcy. W latach 2011 i 2012 Wnioskodawca lokował część wolnych środków finansowych uzyskiwanych z prowadzonej działalności gospodarczej na oprocentowanych kontach bankowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy odsetki od środków finansowych uzyskiwanych z prowadzonej działalności gospodarczej (czasowo wolnych) zgromadzonych na lokatach bankowych są zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, jeżeli na bieżąco, tj. po upływie okresu lokaty są odprowadzane na rachunek bieżący jednostki i wykorzystywane na finansowanie działalności bieżącej? /pytanie oznaczone we wniosku nr 1/

Czy odsetki od środków finansowych uzyskiwanych z prowadzonej działalności gospodarczej (czasowo wolnych) zgromadzonych na lokatach bankowych są zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, jeżeli odsetki są po zakończeniu okresu lokaty doliczane do kwoty tej lokaty i ponownie lokowane w banku, a z czasem przekazywane na rachunek bieżący jednostki i wykorzystywane na finansowanie działalności bieżącej? /pytanie oznaczone we wniosku nr 2/

Zdaniem Wnioskodawcy, w obu przypadkach odsetki od lokowanych czasowo wolnych środków finansowych pochodzących z prowadzonej działalności gospodarczej, są zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych. Art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wskazuje, że wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1 c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego – w części przeznaczonej na te cele. Opisane zwolnienie jest zwolnieniem warunkowym, tj. unkcjonuje przy spełnieniu dwóch warunków, a mianowicie jeżeli statut jednostki przewiduje cele wskazane w ustawie oraz jeżeli wydatki były na realizację tych celów przeznaczone.

Oba warunki są w sytuacji Wnioskodawcy spełnione, gdyż Statut w § 6 i 7 określa zadania jednostki, a środki uzyskane z działalności są w całości przeznaczane na realizację tych zadań.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

Na wstępie należy zaznaczyć, iż tut. Organ dokonując oceny stanowiska Wnioskodawcy odniósł się do celów statutowych wymienionych w opisie stanu faktycznego, gdyż wydając interpretację indywidualną związany jest zakresem wniosku.

Z opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca jest samorządową wojewódzką osobą prawną, której tworzenie i działanie reguluje ustawa z dnia 22 października 2004 r. o jednostkach doradztwa rolniczego (Dz. U. z 2004 r. Nr 251, poz. 2507 ze zm.).

W myśl art. 3 ust. 4 ww. ustawy, właściwy miejscowo zarząd województwa nadaje statut ośrodkowi wojewódzkiemu.

Jak dalej wskazano w opisie stanu faktycznego przedmiot i zakres działalności Wnioskodawcy obejmuje prowadzenie:

  • działalności nieodpłatnej m.in. w zakresie działalności szkoleniowej, informacyjnej, podnoszenia kwalifikacji, upowszechniania metod produkcji rolniczej wśród rolników i innych mieszkańców obszarów wiejskich - art. 4 ust. 2 ustawy o jednostkach doradztwa rolniczego i § 6 Statutu Wnioskodawcy,
  • działalności odpłatnej m.in. w zakresie prowadzenia ksiąg rachunkowych, działalności promocyjnej gospodarstw, kursów przygotowujących do uzyskania tytułów kwalifikacyjnych w zawodach przydatnych do prowadzenia działalności rolniczej, organizacji targów, wystaw, konferencji, sporządzania ocen planów, czy wypełniania wniosków o przyznanie pomocy finansowej ze środków UE - art. 4 ust. 4 ustawy o jednostkach doradztwa rolniczego i § 7 Statutu.

Wszystkie przychody z działalności gospodarczej zgodnie z § 12 ust. 2 Statutu przeznacza się na finansowanie działalności Wnioskodawcy. W latach 2011 i 2012 Wnioskodawca lokował część wolnych środków finansowych uzyskiwanych z prowadzonej działalności gospodarczej na oprocentowanych kontach bankowych. Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych odsetek od środków finansowych uzyskiwanych z prowadzonej działalności gospodarczej ulokowanych na lokatach terminowych.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm. – określana dalej „updop”), wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

W myśl art. 17 ust. 1a updop, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy:

  1. dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5% oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody jednostek naukowych i badawczo-rozwojowych, w rozumieniu odrębnych przepisów, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego,
  2. 1a) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k,
  3. dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Z kolei na podstawie art. 17 ust. 1b updop, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.

Ze zwolnienia nie mogą jednak korzystać, bez względu na cele ich działalności, podatnicy wymienieni art. 17 ust. 1c updop:

  1. przedsiębiorstwa państwowe, spółdzielnie i spółki,
  2. przedsiębiorstwa komunalne mające osobowość prawną, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze,
  3. zakłady budżetowe i inne jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej, będące podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych - jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.

Podkreślenia wymaga, że zwolnienie to, co do zasady, nie jest uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu (oprócz dochodów wymienionych w art. 17 ust. 1a). Ważny jest bowiem cel na jaki jest ten dochód przeznaczony, a nie źródło jego pochodzenia, przy czym źródłem dochodów mogą być przykładowo dochody z działalności statutowej, z działalności gospodarczej.

Użycie przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 updop sformułowania „w części przeznaczonej na te cele” oznacza, że jeżeli statut będzie przewidywał również realizację innych celów niż wymienione w tym przepisie - to przeznaczenie dochodów podatnika na realizację tych „innych celów” nie będzie stanowiło podstawy do zwolnienia od opodatkowania.

Zatem warunkiem skorzystania ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 updop jest objęcie celów przewidzianych w statucie zakresem wskazanym w katalogu celów wymienionych w tym przepisie.

Z regulacji art. 17 ust. 1 pkt 4 updop wynika zatem wprost, iż podstawowym kryterium zastosowania przewidzianego w nim zwolnienia podatkowego jest przeznaczenie przez podatnika osiągniętego przez niego dochodu na ściśle określone w nim cele preferowane, przy czym cele te muszą w sposób nie budzący wątpliwości wynikać z postanowień statutu danego podmiotu. Jednocześnie określenie „cel statutowy” oznacza cel, który został wyraźnie sprecyzowany w statucie danej osoby prawnej.

Przepis ten nie zawiera natomiast wymogu, by wskazane w nim cele statutowe były głównymi, czy też jedynymi celami działalności osoby prawnej. Jednak, aby podatnik, mógł skorzystać ze zwolnienia wynikającego z art. 17 ust. 1 pkt 4 updop, musi zadeklarować, iż osiągnięty przez niego dochód w całości lub w części przeznaczy na cele statutowe preferowane przez ustawodawcę i na te cele go faktycznie przeznaczy.

Wskazać również należy, że krąg podmiotów mogących skorzystać z przedmiotowego zwolnienia podatkowego w praktyce obejmuje przede wszystkim organizacje typu non-profit. Zwolnienie określone w tym przepisie ma zastosowanie w szczególności do: stowarzyszeń, organizacji społecznych, fundacji, instytucji kultury, jednostek badawczo-rozwojowych, szkół wyższych i innych osób prawnych oraz niektórych zakładów budżetowych oraz jednostek organizacyjnych nie posiadających osobowości prawnej, realizujących cele określone w ww. art. 17 ust. 1 pkt 4 updop.

Reasumując, zwolnienie podatkowe, o którym mowa, jest obwarowane licznymi zastrzeżeniami. Obejmuje tylko tą część dochodów, która przeznaczona zostanie na cele statutowe. Ponadto, przepisy ograniczają zakres podmiotowy zwolnienia, poprzez wyłączenie spod możliwości jego zastosowania dochodów różnych grup podatników - czy to z uwagi na rodzaj ich działalności, czy też na określoną formę organizacyjną. Należy w tym miejscu stwierdzić, iż Wnioskodawca nie jest wymieniony w art. 17 ust. 1c updop.

Z punktu widzenia przedmiotu wniosku zauważyć należy, że istotą podniesionego problemu interpretacyjnego jest zagadnienie, które dotyczy rozstrzygnięcia, czy cele statutowe wskazane w przedmiotowym wniosku są tożsame z celami statutowymi preferowanymi przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 updop. W związku z powyższym wskazać należy, iż organy podatkowe sprawdzając, czy spełniony został warunek wyłączenia dochodów z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 updop, uprawnione są jedynie do badania treści celów statutowych oraz treści przepisu warunkującego zwolnienie podatkowe. Zwrócić należy również uwagę na różnicę pojęciową, jaka występuje między „celami działania”, a „sposobem jego realizacji”. Określenie „cel statutowy” oznacza cel, który został wyraźnie sprecyzowany w statucie danej osoby prawnej. Działania faktyczne osoby prawnej polegające na realizacji tych celów to sposoby jego osiągnięcia.

W związku z tym, że wszelkie zwolnienia i ulgi podatkowe w systemie polskiego prawa podatkowego są wyjątkiem, istotnym odstępstwem od zasady sprawiedliwości podatkowej (powszechności i równości podatkowej) nie można w tym zakresie stosować wykładni rozszerzającej ustawowy zakres zwolnienia podatkowego na pokrywanie wydatków związanych z całokształtem działalności podmiotów. Zatem, wydatkowanie dochodu na inne cele niż wskazane w art. 17 ust. 1 pkt 4 updop lub na nabycie środków trwałych niesłużących bezpośrednio realizacji celów, o których w nim mowa, nie może być objęte przedmiotowo zwolnieniem.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych odsetek od środków finansowych uzyskiwanych z prowadzonej działalności gospodarczej (czasowo wolnych) zgromadzonych na lokatach bankowych w dwóch przypadkach, t.j. gdy:

  1. na bieżąco, tj. po upływie okresu lokaty Wnioskodawca odprowadza je na swój rachunek bieżący i wykorzystuje na finansowanie działalności bieżącej oraz
  2. odsetki są po zakończeniu okresu lokaty doliczane do kwoty tej lokaty i ponownie lokowane w banku, a z czasem przekazywane na rachunek bieżący jednostki i wykorzystywane na finansowanie działalności bieżącej.

Ad. 1

Dokonując oceny stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1, należy na wstępie zaznaczyć, iż przepisy updop nie definiują pojęć zawartych w art. 17 ust. 1 pkt 4, wobec czego - dla określenia znaczenia tych pojęć - zasadnym jest odwołanie się do innych ustaw i definicji słownikowych.

Według językowego znaczenia, przez oświatę należy rozumieć „proces kształcenia, upowszechniania wiedzy i kultury w społeczeństwie”, natomiast oświatowy, oznacza „związany z kulturą, rozrywką, oświatą” (Słownik Języka Polskiego P,).

Jednocześnie w art. 2 pkt 3a ustawy z dnia 07 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.) wskazano, że system oświaty obejmuje placówki kształcenia ustawicznego, placówki kształcenia praktycznego oraz ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych. Zgodnie z art. 2a ust. 1 tej ustawy, system oświaty wspierają organizacje pozarządowe, w tym organizacje harcerskie, a także osoby prawne prowadzące statutową działalność w zakresie oświaty i wychowania.

Ponadto wykładnia językowa pojęcia „działalność” oznacza, iż jest to „zespół czynności, działań, podejmowanych w jakimś celu, zakresie, czynny udział w czymś, działanie, praca; działalność artystyczna, literacka, polityczna, działalność w dziedzinie albo w zakresie (…)” - Słownik języka polskiego pod red. M. Szymczaka, PWN, Warszawa 1978.

Zdaniem tut. Organu, w oparciu o powyższe, uznać należy, iż częściowo wskazana w Statucie działalność Wnioskodawcy w zakresie działalności szkoleniowej, informacyjnej, podnoszenia kwalifikacji, upowszechniania metod produkcji rolniczej wśród rolników i innych mieszkańców obszarów wiejskich (§ 6 Statutu) oraz w zakresie kursów przygotowujących do uzyskania tytułów kwalifikacyjnych w zawodach przydatnych do prowadzenia działalności rolniczej, (§ 7 Statutu) zawiera się w szeroko rozumianej działalności oświatowej. Mając na względzie powyższe uzyskane dochody mogą korzystać ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 4 pkt 1 updop, pod warunkiem ich przeznaczenia i wydatkowania (bez względu na termin) na te cele statutowe (są one bowiem tożsame z wymienionymi w tym przepisie).

Jednocześnie należy stwierdzić, iż we wskazanych przez Wnioskodawcę celach statutowych znajdują się działania takie jak ( § 7 Statutu): prowadzenie ksiąg rachunkowych, działalność promocyjna gospodarstw, organizacja targów, wystaw, konferencji, sporządzanie ocen planów czy wypełnianie wniosków o przyznanie pomocy finansowej ze środków UE. Ww. cele statutowe nie mieszczą się w katalogu działalności wymienionych w art. 17 ust. 1 pkt 4 updop Przeznaczenie oraz wydatkowanie dochodów na te cele nie może zatem korzystać ze zwolnienia przedmiotowego określonego w tym przepisie.

Ad. 2

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 updop, przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

W myśl art. 12 ust. 4 pkt 1 updop, do przychodów nie zalicza się pobranych wpłat lub zarachowanych należności na poczet dostaw towarów i usług, które zostaną wykonane w następnych okresach sprawozdawczych, a także otrzymanych lub zwróconych pożyczek (kredytów), z wyjątkiem skapitalizowanych odsetek od tych pożyczek (kredytów).

Kapitalizacja odsetek nie jest zdefiniowana w updop, jednakże należy ją traktować na równi z datą faktycznego uzyskania odsetek, gdyż na gruncie updop powoduje ten sam efekt. Zakresu znaczeniowego tego terminu nie definiują również inne ustawy, niemniej jednak kapitalizacja odsetek polega na ich doliczeniu do kwoty głównej długu. Skoro więc w przypadku kapitalizacji dochodzi do „dopisania” naliczonych odsetek do pierwotnej kwoty zobowiązania za zgodą wierzyciela, to należy uznać to za sposób zadysponowania naliczonych odsetek, które czynią zadość roszczeniu wierzyciela o ich zwrot. Wynika z tego, że już od dnia kapitalizacji wierzyciel uzyskuje korzyść ekonomiczną w postaci zwiększenia kwoty, od której naliczane są dalsze odsetki. Należy również podkreślić, iż z datą kapitalizacji odsetki tracą odrębny od kwoty głównej byt prawny (tj. stają się częścią kwoty głównej ze wszelkimi tego konsekwencjami). W rezultacie, w momencie ostatecznego rozliczenia nie mamy już do czynienia ze spłacanymi odsetkami, a jedynie ze spłatą powiększonej kwoty głównej zobowiązania. Wynika z tego, że kapitalizacja wywiera ten sam skutek prawny, co zapłata – zmniejsza kwotę odsetek do zapłaty.

Biorąc pod uwagę powyższe, w momencie doliczenia odsetek do kwoty lokaty Wnioskodawca uzyskuje przychód podatkowy, który będzie miał wpływ na wysokość dochodu.

Zauważyć jednak należy, iż skoro uzyskany przychód w postaci skapitalizowanych odsetek przekazany został ponownie na lokatę, to należy przyjąć, iż nie został przeznaczony na realizację celów statutowych Wnioskodawcy, tożsamych z przewidzianymi w art. 17 ust. 1 pkt 4 updop, a zatem brak jest podstawy do zastosowania w tym przypadku przedmiotowego zwolnienia. Należy bowiem zwrócić uwagę na fakt, że norma wynikająca z art. 17 ust. 1 pkt 4 updop, stanowi formę ulg podatkowych, które naruszają zasadę równości oraz powszechności opodatkowania i tym samym powinna być interpretowana w sposób niezwykle precyzyjny i ścisły. Niedopuszczalne jest stosowanie wykładni rozszerzającej.

Mając powyższe na uwadze, należy stwierdzić, iż stanowisko Wnioskodawcy w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych odsetek od środków finansowych uzyskiwanych z prowadzonej działalności gospodarczej (czasowo wolnych) zgromadzonych na lokatach bankowych w przypadku, gdy:

  • Wnioskodawca na bieżąco, tj. po upływie okresu lokaty odprowadza je na swój rachunek bieżący i wykorzystuje je na finansowanie działalności bieżącej /pytanie oznaczone we wniosku nr 1/:
    • w zakresie działalności oświatowej, t.j. działalności szkoleniowej, informacyjnej, podnoszenia kwalifikacji, upowszechniania metod produkcji rolniczej wśród rolników i innych mieszkańców obszarów wiejskich oraz w zakresie kursów przygotowujących do uzyskania tytułów kwalifikacyjnych w zawodach przydatnych do prowadzenia działalności rolniczej – jest prawidłowe,
    • w pozostałym zakresie, t.j. prowadzenia ksiąg rachunkowych, działalności promocyjnej gospodarstw, organizacji targów, wystaw, konferencji, sporządzania ocen, planów odnośnie wypełniania wniosków o przyznanie pomocy finansowej ze środków UE – jest nieprawidłowe,
  • odsetki są po zakończeniu okresu lokaty doliczane do kwoty tej lokaty i ponownie lokowane w banku, a z czasem przekazywane na rachunek bieżący jednostki i wykorzystywane na finansowanie działalności bieżącej /pytanie oznaczone we wniosku nr 2/ – jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 14 marca 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj