Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/2/423-18/13/JD
z 2 kwietnia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 3 lipca 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Fundacji, przedstawione we wniosku z dnia 28 grudnia 2012 r. (wpływ do tut. Biura 02 stycznia 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy w związku ze zmianą numeru identyfikacyjnego Regon i zakwalifikowaniem szkoły jako jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej (zgodnie z ustawą o statystyce publicznej) szkoła jest odrębnym podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 02 stycznia 2013 r. do tut. Organu wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia , czy w związku ze zmianą numeru identyfikacyjnego Regon i zakwalifikowaniem szkoły jako jednostki organizacyjnej mniemającej osobowości prawnej (zgodnie z ustawą o statystyce publicznej) szkoła jest odrębnym podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.

W uzupełnieniu wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Fundacja jest osobą prawną prowadzącą działalność statutową z zakresie:

  1. prowadzenia zakładów wychowawczych zgodnie z ideałami patrona,
  2. prowadzenia szkoły ponadpodstawowej, gimnazjum i szkoły podstawowej,
  3. pomocy w kontynuowaniu kształcenia absolwentom szkół, studentom,
  4. pomocy w rozpoczęciu karier,
  5. działalności na rzecz rozwoju kultury, sztuki, ochrony dóbr i tradycji,
  6. przygotowania polskiej młodzieży do życia w Unii Europejskiej,
  7. rekrutacji i przygotowania wolontariatu, w tym międzynarodowego, dla realizacji celów fundacji,
  8. sprawowania opieki nad dziećmi, matkami samotnie wychowującymi dzieci, nad osobami starszymi i osobami niepełnosprawnymi,
  9. fundowania stypendiów dla dzieci ubogich i ich rodzin, przyznawanie nagród,
  10. wychowywanie i działalnie na rzecz ochrony środowiska, nauczanie języka polskiego obcokrajowców oraz osób pochodzenia polskiego,
  11. wspierania i upowszechniania kultury fizycznej i sportu,
  12. prowadzenia działalności kultu religijnego,
  13. organizowania zajęć pozaszkolnych dla dzieci i młodzieży.

Fundacja prowadzi również działalność gospodarczą.

W ramach działalności statutowej, na podstawie zezwolenia starosty, Fundacja prowadzi szkołę publiczną - liceum ogólnokształcące wraz z internatem. Budżet liceum tworzy się głównie z dotacji budżetowych otrzymywanych ze starostwa powiatowego.

Liceum nie posiada osobowości prawnej. Zarząd Fundacji powołuje i odwołuje dyrektora liceum, który w zakresie gospodarki finansowej podlega nadzorowi i kontroli Fundacji. Liceum oraz internaty funkcjonują w budynkach stanowiących własność Fundacji. W bilansie liceum figuruje jedynie majątek trwały o niewielkiej wartości obejmujący głównie wyposażenie szkoły.

Liceum prowadzi odrębne księgi rachunkowe oraz sporządza i przedkłada Fundacji roczne sprawozdania finansowe. Za rok 2011 Fundacja sporządziła, zgodnie z przepisami art. 51 ust. 1 ustawy o rachunkowości, łączne sprawozdanie finansowe będące sumą sprawozdań finansowych fundacji i liceum. Do dnia 08 listopada 2012 r. liceum posługiwało się numerem identyfikacyjnym Regon Fundacji poszerzonym o liczbę porządkową jednostki lokalnej (w systemie Regon liceum posiadało numer, gdzie człon jest numerem identyfikacyjnym Fundacji, a dalsza jego część liczbą porządkową jednostki lokalnej utworzonej przez Fundację).

Z dniem 09 listopada 2012 r. liceum otrzymało z urzędu statystycznego zaświadczenie o nadaniu nowego numeru indentyfikacyjnego regon jako dla jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej. Liceum jest płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych i składek ZUS w związku z czym posiada odrębny od Fundacji nr NIP. Liceum jako jednostka wewnętrzna funkcjonująca w ramach Fundacji posiadającej osobowość prawną nie dokonuje odrębnych rozliczeń z tytułu podatku dochodowego od osób prawych. Rozliczenie podatku dochodowego dokonywane jest łącznie na szczeblu Fundacji.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku ze zmianą numeru identyfikacyjnego Regon i zakwalifikowania liceum jako jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej (zgodnie z ustawą o statystyce publicznej) liceum jest odrębnym podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych?

Zdaniem Fundacji, zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych ustawa ta reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób prawnych i spółek kapitałowych w organizacji. Natomiast stosownie do art. 1 ust. 2, przepisy tej ustawy mają również zastosowanie do jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, z wyjątkiem spółek niemających osobowości prawnej.

W wydawanych interpretacjach organy podatkowe nie wykluczają możliwości odrębnego rozliczania podatku dochodowego przez jednostki organizacyjne osoby prawnej, przy czym uzależniają sposób rozliczeń tego podatku (odrębnie lub na szczeblu osoby prawnej) od stopnia samodzielności tej jednostki organizacyjnej. Na przykład Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 30 grudnia 2009 r. Znak IBPBI/2/423-1623/09/CzP stwierdził, że: „Placówki oświatowe, jeżeli posiadają określone przymioty charakteryzujące je jako jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej (takie jak m.in. majątek, wykształcona struktura organizacyjna oraz wykazujące dostateczny stopień niezależności i samodzielności), winny być uznane za podatników podatku dochodowego od osób prawnych. jeśli natomiast placówka oświatowa nie będzie wyposażona w odrębny majątek, wykształcona struktura organizacyjna będzie służyła wyłącznie realizacji procesu dydaktycznego, a więc nie będą spełnione kryteria dotyczące autonomii majątkowej oraz samodzielności jednostki, wówczas będzie to stanowić podstawę do uznania za podmiot podatku dochodowego od osób prawnych wyłącznie organu prowadzącego placówkę oświatową". Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego liceum ogólnokształcące jako jednostka organizacyjna Fundacji nie posiada samodzielności majątkowej. Liceum oraz internaty funkcjonują w budynkach stanowiących własność Fundacji. W bilansie liceum figuruje jedynie majątek trwały o niewielkiej wartości obejmujący głównie wyposażenie szkoły. Struktura organizacyjna liceum służy głównie realizacji procesu dydaktycznego. Zarząd Fundacji powołuje i odwołuje dyrektora liceum, który w zakresie gospodarki finansowej podlega nadzorowi i kontroli fundacji. Liceum prowadzi wprawdzie odrębne księgi rachunkowe oraz sporządza i przedkłada Fundacji roczne sprawozdania finansowe, natomiast Fundacja sporządza, zgodnie z przepisami art. 51 ust. 1 ustawy o rachunkowości, łączne sprawozdanie finansowe będące sumą sprawozdań finansowych fundacji i LO.

Zdaniem Wnioskodawcy, liceum nie jest odrębnym podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych. Rozliczenie podatku dochodowego powinno być dokonywane na szczeblu Fundacji jako osoby prawnej. Zmiana numeru Regon kwalifikująca liceum w statystyce publicznej do grupy jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej nie powoduje zmiany zasad rozliczeń podatku dochodowego od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przestawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.) określa zasady na jakich prowadzone są szkoły, przedszkola, placówki oświatowo-wychowawcze, placówki pracy przedszkolnej, placówki kształcenia ustawicznego, poradnie psychologiczne, placówki opiekuńczo – wychowawcze i resocjalizacyjne, ośrodki adopcyjno - opiekuńcze oraz biblioteki pedagogiczne. W świetle tych przepisów szkoły i placówki oświatowe są odrębnymi jednostkami od organów, które je prowadzą, co oznacza, że jedna osoba prawna może prowadzić wiele szkół i placówek. Zgodnie z art. 5 cyt. ustawy, organem prowadzącym szkołę może być minister, jednostka samorządu terytorialnego oraz inne osoby prawne i fizyczne.

Stosownie do treści art. 82 ust. 1 ww. ustawy, osoby prawne i fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego. Wpis do ewidencji określa m.in. statut szkoły, tworzący zakres działania i organizację oraz ustalający prawa i obowiązki pracowników oraz uczniów – z czego wynika, iż ww. jednostki mogą być zakładami pracy w rozumieniu ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (t.j. Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 ze zm.), czyli mogą występować w obrocie samodzielnie.

Mając na względzie treść ww. przepisów, szkoły oraz placówki niepubliczne, jakkolwiek prowadzone przez osoby prawne, posiadają wyodrębniony zespół środków organizacyjnych i majątkowych, co pozwala im na samodzielne działanie oraz uznanie ich za jednostki organizacyjne.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.), przepisy tej ustawy mają zastosowanie do osób prawnych i spółek kapitałowych w organizacji. Podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych, są również zgodnie z treścią art. 1 ust. 2 ww. ustawy, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, z wyjątkiem spółek niemających osobowości prawnej.

Przepisy prawa podatkowego nie zawierają określenia pojęcia „jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej”. Definicja tego podmiotu nie występuje również w Kodeksie cywilnym, który w przepisie art. 33 ogranicza się jedynie do wskazania jednostek organizacyjnych, wyposażonych na mocy przepisów szczególnych w osobowość prawną. Zatem wszystkie inne jednostki, zorganizowane według pewnego schematu pozwalającego na działanie, dysponujące majątkiem oraz zasobami ludzkimi (co pozwala na uczestniczenie w obrocie gospodarczym) mimo braku osobowości prawnej, posiadają podmiotowość prawnopodatkową. Artykuł 331 Kodeksu Cywilnego stanowi, że do jednostek organizacyjnych niebędących osobami prawnymi, którym ustawa przyznaje zdolność prawną, stosuje się odpowiednio przepisy o osobach prawnych. W świetle powołanych przepisów placówki oświatowe, jeżeli posiadają określone przymioty charakteryzujące je jako jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej (takie jak m.in. majątek, wykształcona struktura organizacyjna oraz wykazujące dostateczny stopień niezależności i samodzielności), winny być uznane za podatników podatku dochodowego od osób prawnych.

Jeśli natomiast placówka oświatowa nie będzie wyposażona w odrębny majątek, wykształcona struktura organizacyjna będzie służyła wyłącznie realizacji procesu dydaktycznego, a więc nie będą spełnione kryteria dotyczące autonomii majątkowej oraz samodzielności jednostki, wówczas będzie to stanowić podstawę do uznania za podmiot podatku dochodowego od osób prawnych wyłącznie organu prowadzącego placówkę oświatową. Oceny spełnienia kryteriów dokonuje się zawsze na podstawie dokumentów źródłowych jednostki.

Jednostki oświatowe, które ww. kryteriów nie spełniają, są wewnętrznymi komórkami organizacyjnymi podmiotu, który je założył i nie są odrębnymi podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych. Jednocześnie należy zauważyć, iż nadanie nr Regon oraz nr NIP placówce oświatowej jaką jest liceum nie przesądza o formie organizacyjnej jednostki - o tym decydują przepisy ustaw oraz statut. Fakt posiadania nr Regon oraz NIP nie ma znaczenia w tym kontekście, a zatem nie przesądza, że założone placówki oświatowe są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych.

Ze stanu faktycznego opisanego we wniosku wynika, iż Fundacja prowadzi szkołę publiczną z internatem. Budżet liceum tworzy się głównie z dotacji budżetowych otrzymywanych ze starostwa powiatowego. Zarząd Fundacji powołuje i odwołuje Dyrektora liceum, który w zakresie gospodarki finansowej podlega nadzorowi i kontroli Fundacji. Liceum oraz internaty funkcjonują w budynkach stanowiących własność Fundacji. W bilansie liceum figuruje jedynie majątek trwały o niewielkiej wartości obejmujący głównie wyposażenie szkoły.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że w świetle przedstawionego stanu faktycznego prawidłowe jest stanowisko Fundacji, iż liceum nie jest odrębnym podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 14 marca 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj