Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB3/423-81/13/PS
z 22 kwietnia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Jednostki przedstawione we wniosku z dnia 11 lutego 2013 r. (data wpływu 19 lutego 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 19 lutego 2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Podstawowymi zadaniami Uczelni zgodnie ze statutem jest przede wszystkim: kształcenie studentów w celu zdobywania i uzupełniania wiedzy, umiejętności oraz kompetencji niezbędnych w pracy zawodowej; wychowywanie studentów w poczuciu odpowiedzialności za Państwo Polskie, za umacnianie zasad demokracji oraz poszanowanie praw i godności człowieka; prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych oraz świadczenie usług badawczych; kształcenie i promowanie kadr naukowych; upowszechnianie i pomnażanie osiągnięć nauki, kultury narodowej i techniki, w tym poprzez gromadzenie i udostępnianie zbiorów bibliotecznych i informacyjnych; stwarzanie warunków do rozwoju kultury fizycznej studentów i pracowników; działanie na rzecz społeczności lokalnych i regionalnych; prowadzenie studiów podyplomowych, kursów i szkoleń w celu kształcenia nowych oraz doskonalenia umiejętności niezbędnych na rynku pracy w systemie uczenia się przez całe życie; stwarzanie osobom niepełnosprawnym warunków do pełnego udziału w procesie kształcenia i w badaniach naukowych. Uzyskane dochody Uczelnia przeznacza na cele działalności statutowej - o czym mówią też zapisy w statucie: „Nadwyżki finansowe z wyodrębnionej działalności gospodarczej przeznacza się w całości na realizację zadań statutowych Uczelni. Nadwyżka przychodów nad kosztami pomniejszona o podatek dochodowy stanowi zysk netto, który przeznaczany jest na fundusz zasadniczy w celu realizacji zadań statutowych.”

Uczelnia zaliczyła do przychodów przedawnione zobowiązania (na podstawie art. 118 Kodeksu Cywilnego, który mówi, że jeżeli przepis szczególny nie stanowi inaczej, termin przedawnienia wynosi lat dziesięć, a dla roszczeń o świadczenia okresowe oraz roszczeń związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej - trzy lata) wynikające z nadpłaconego przez studentów czesnego, nadpłaconych innych opłat związanych z procesem kształcenia. Od powstania zobowiązania upłynęło trzy lata od końca roku w którym studenci dokonali nadpłaty. Zaliczono również do przychodów nieodebrane kaucje z tyt. zamieszkania studentów zagranicznych. Z tym, że kaucje od studentów zagranicznych zostały zaliczone do przychodów w części przed upływem okresu przedawnienia z uwagi na to, iż studenci, w stosunku do których zobowiązanie występowało opuścili uczelnię i Polskę i jest raczej nieprawdopodobne żeby wystąpili z roszczeniami o zwrot kwot nadpłaconych.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy przychód (dochód) Uczelni powstały w wartości odpisanych zobowiązań wykazanych w części G wniosku podlega zwolnieniu przedmiotowemu określonemu w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy, przy spełnieniu warunków określonych w art. 17 ust. 1b ustawy?


Zdaniem Uczelni przychód (dochód) powstały w wartości odpisanych zobowiązań wykazanych w części G wniosku podlega zwolnieniu przedmiotowemu określonemu w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy, przy spełnieniu warunków określonych w art. 17 ust. 1b ustawy.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przychodem, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, jest w szczególności wartość umorzonych lub przedawnionych zobowiązań, w tym z tytułu zaciągniętych pożyczek (kredytów), z wyjątkiem umorzonych pożyczek z Funduszu Pracy. Zatem zobowiązanie niewyegzekwowane od dłużnika w określonym czasie stanowi jego przychód, niezależnie od faktu, czy wcześniej zaliczono je do kosztów uzyskania przychodów, czy też nie. Stosownie do przepisu art. 117 § 2 ustawy Kodeks cywilny, po upływie terminu przedawnienia ten, przeciwko komu przysługuje roszczenie, może uchylić się od jego zaspokojenia, chyba że zrzeka się korzystania z zarzutu przedawnienia. Jednakże zrzeczenie się zarzutu przedawnienia przed upływem terminu jest nieważne. W kontekście powyższego stwierdzić należy, iż przychód podatkowy z tytułu przedawnienia zobowiązania powstanie w dacie jego przedawnienia, gdyż przesłanką uznania tego przysporzenia za przychód jest upływ terminu przedawnienia. Ujęcie przedmiotowych zobowiązań w rachunku podatkowym powinno - co do zasady - nastąpić w kwotach netto. Wyjątkiem jest jednakże sytuacja, kiedy podatnik jest zwolniony od podatku od towarów i usług. Wskazana okoliczność powoduje zatem konieczność wykazania w przychodzie podatkowym przedawnionych zaległości w kwotach brutto. Ponieważ Uczelnia jest podmiotem prowadzącym działalność głównie w sferze działalności naukowej i kształceniu studentów, zastosowanie w niniejszej sprawie znajdzie również regulacja art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy, w myśl której wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu (...) - w części przeznaczonej na te cele. Uczelnia ma prawo zastosowania zwolnienia zawartego w tym przepisie ponieważ jej celem jest działalność wymieniona w tym przepisie, przy czym statut przewiduje również inne cele działalności. Podstawowymi zadaniami Uczelni zgodnie ze statutem jest przede wszystkim: kształcenie studentów w celu zdobywania i uzupełniania wiedzy, umiejętności oraz kompetencji niezbędnych w pracy zawodowej; wychowywanie studentów w poczuciu odpowiedzialności za Państwo Polskie, za umacnianie zasad demokracji oraz poszanowanie praw i godności człowieka; prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych oraz świadczenie usług badawczych; kształcenie i promowanie kadr naukowych; upowszechnianie i pomnażanie osiągnięć nauki, kultury narodowej i techniki, w tym poprzez gromadzenie i udostępnianie zbiorów bibliotecznych i informacyjnych; stwarzanie warunków do rozwoju kultury fizycznej studentów i pracowników; działanie na rzecz społeczności lokalnych i regionalnych; prowadzenie studiów podyplomowych, kursów i szkoleń w celu kształcenia nowych oraz doskonalenia umiejętności niezbędnych na rynku pracy w systemie uczenia się przez całe życie; stwarzanie osobom niepełnosprawnym warunków do pełnego udziału w procesie kształcenia i w badaniach naukowych. Uzyskane dochody Uczelnia przeznacza na cele działalności statutowej - o czym mówią też zapisy w statucie: „Nadwyżki finansowe z wyodrębnionej działalności gospodarczej przeznacza się w całości na realizację zadań statutowych Uczelni. Nadwyżka przychodów nad kosztami pomniejszona o podatek dochodowy stanowi zysk netto, który przeznaczany jest na fundusz zasadniczy w celu realizacji zadań statutowych.” Dochody Uczelni są zwolnione od podatku ponieważ cele statutowe są tożsame lub zbieżne z celami wymienionymi w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy, a dochody są przeznaczone i wydatkowane na tę działalność statutową. Stosownie natomiast do treści art. 17 ust. 1b ustawy, zwolnienie dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe wymienione w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów. Uczelnia wyższa realizująca działalność z zakresu nauki i kształcenia studentów ma prawo do skorzystania z przedmiotowego zwolnienia pod warunkiem przeznaczenia pozostających w jego dyspozycji środków finansowych w wysokości zwolnionego dochodu na realizację działalności statutowej, tj. na realizację zadań z zakresu nauki i kształcenia studentów. Reasumując, wartość przedawnionych zobowiązań będzie stanowić przychód podatkowy z chwilą ich przedawnienia. Ich ujęcie w rachunku podatkowym powinno nastąpić w kwotach brutto (w odniesieniu do zobowiązań związanych z działalnością zwolnioną od podatku od towarów i usług), bądź w kwotach netto (w odniesieniu do zobowiązań związanych z działalnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług) - jeśli takie zobowiązania wystąpiły. Jednakże, jeśli powstały z tego źródła dochód zostanie następnie przeznaczony na cele statutowe zgodne z działalnością preferowaną przez ustawodawcę, będzie podlegał zwolnieniu przedmiotowemu określonemu w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy, przy spełnieniu warunków określonych w art. 17 ust. 1b ustawy.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.), przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności wartość, z zastrzeżeniem ust. 4 pkt 8, umorzonych lub przedawnionych zobowiązań, w tym z tytułu zaciągniętych pożyczek (kredytów), z wyjątkiem umorzonych pożyczek z Funduszu Pracy.

Zobowiązanie polega na tym, że wierzyciel może żądać od dłużnika świadczenia (polegającego na działaniu albo na zaniechaniu), a dłużnik powinien świadczenie spełnić.

Instytucję przedawnienia roszczeń majątkowych wprowadza natomiast art. 117 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.). Przepis ten stanowi, iż z wyjątkiem przypadków przewidzianych w ustawie roszczenia majątkowe ulegają przedawnieniu. Wierzyciel nie może skutecznie dochodzić przed sądem wykonania przedawnionego roszczenia. Jednak należy zaznaczyć, że mimo przedawnienia zobowiązanie nadal istnieje i jest wymagalne. Zobowiązany (dłużnik) może uchylić się od spełnienia świadczenia, gdy po upływie terminu podniesie zarzut przedawnienia, ale jeżeli zrezygnuje z tego zarzutu albo dobrowolnie zapłaci należność, nie może żądać jej zwrotu.

Należy zwrócić uwagę, że o przedawnieniu wierzytelności nie stanowi fakt dokonania odpowiedniego zapisu w księgach rachunkowych, ale spełnienie przesłanek, o których mowa w przepisach kodeksu cywilnego (ogólne terminy przedawnienia zostały określone w art. 118 tej ustawy).

Co do zasady termin przedawnienia, zgodnie z art. 118 ustawy Kodeks cywilny, w odniesieniu do roszczeń o świadczenia okresowe oraz roszczeń związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej wynosi 3 lata. Zasadniczo bieg terminu przedawnienia, zgodnie z art. 120 tejże ustawy, rozpoczyna się od dnia wymagalności roszczenia.

Uwzględniając powyższe stwierdzić należy, iż przedawnienie zobowiązań oznacza zmniejszenie lub zlikwidowanie zobowiązania pieniężnego. Skutkiem takiej sytuacji jest wystąpienie po stronie dłużnika określonej korzyści. Osiągnięcie tej korzyści nie jest obojętne podatkowo, albowiem stanowi ono przysporzenie majątkowe, które zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jest przychodem. Przychód ten powstaje w dacie przedawnienia.

Ujęcie przedmiotowych zobowiązań w rachunku podatkowym powinno – co do zasady – nastąpić w kwotach netto, gdyż podatku od towarów i usług, w myśl art. 12 ust. 4 pkt 9 i art. 16 ust. 1 pkt 46 ustawy, nie zalicza się do przychodów i kosztów podatkowych. Wyjątkiem jest jednakże sytuacja, kiedy podatnik jest zwolniony od podatku od towarów i usług. Wskazana okoliczność implikuje wtedy konieczność wykazania w przychodzie podatkowym przedawnionych zaległości w kwotach brutto.

Zatem przedawnione zobowiązania Uczelni wynikające z nadpłaconego przez studentów czesnego, nadpłaconych innych opłat związanych z procesem kształcenia stanowią dla Wnioskodawcy przychód podatkowy na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Jak słusznie wskazuje Uczelnia, wartość przedawnionych zobowiązań będzie stanowić przychód podatkowy z chwilą ich przedawnienia. Ich ujęcie w rachunku podatkowym powinno również nastąpić w kwotach brutto (w odniesieniu do zobowiązań związanych z działalnością zwolnioną od podatku od towarów i usług), bądź w kwotach netto (w odniesieniu do zobowiązań związanych z działalnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług) - jeśli takie zobowiązania wystąpiły.

Zgodnie natomiast z art. 7 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód. Dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą (art. 7 ust. 2).

Ustalony w powyższy sposób dochód może być przedmiotem zwolnienia z opodatkowania, o którym mowa w art. 17 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Przepis ten zawiera bowiem katalog dochodów wolnych od podatku. Innymi słowy, wyłącza z podstawy opodatkowania dochody uzyskane z tytułów w nim wymienionych.

Ponieważ Wnioskodawca jest podmiotem prowadzącym działalność w sferze oświatowej, zastosowanie w niniejszej sprawie znajdzie również regulacja art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy, w myśl której wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

Z kolei na podstawie art. 17 ust. 1b ustawy zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.

Ze zwolnienia nie mogą jednak korzystać, bez względu na cele ich działalności, podatnicy wymienieni w art. 17 ust. 1c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych:


  • spółdzielnie i spółki,

  • przedsiębiorstwa komunalne mające osobowość prawną, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze,


  • zakłady budżetowe i inne jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej, będące podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych - jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.



Podkreślenia wymaga, że zwolnienie to nie jest uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu, oprócz dochodów wymienionych w art. 17 ust. 1a. Ważny jest bowiem cel na jaki jest ten dochód przeznaczony, a nie źródło jego pochodzenia, przy czym źródłem dochodów mogą być przykładowo dochody z działalności statutowej, z działalności gospodarczej.

Użycie przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy sformułowania „w części przeznaczonej na te cele” oznacza, że jeżeli statut będzie przewidywał również realizację innych celów niż wymienione w tym przepisie - to przeznaczenie dochodów podatnika na realizację tych „innych celów” nie będzie stanowiło podstawy do zwolnienia od opodatkowania. Nie można bowiem w tym zakresie zastosować wykładni rozszerzającej ustawowy zakres zwolnienia podatkowego.

Zatem warunkiem skorzystania ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy podatkowej jest aby cele przewidziane w statucie mieściły się w katalogu celów wymienionych w tym przepisie.

Z regulacji art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wynika zatem wprost, iż podstawowym kryterium zastosowania przewidzianego w nim zwolnienia podatkowego jest przeznaczenie przez podatnika osiągniętego przez niego dochodu na ściśle określone w nim cele preferowane, przy czym cele te muszą w sposób nie budzący wątpliwości wynikać z postanowień statutu danego podmiotu. Jednocześnie określenie „cel statutowy” oznacza cel, który został wyraźnie sprecyzowany w statucie danej osoby prawnej.

Przepis ten nie zawiera natomiast wymogu, by wskazane w nim cele statutowe były głównymi czy też jedynymi celami działalności osoby prawnej. Jednak, aby podatnik, mógł skorzystać ze zwolnienia wynikającego z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, musi zadeklarować, iż osiągnięty przez niego dochód w całości lub w części przeznaczy na cele statutowe preferowane przez ustawodawcę i na te cele go faktycznie przeznaczy.

Wskazać należy również, że w praktyce krąg podmiotów mogących skorzystać z przedmiotowego zwolnienia podatkowego, obejmuje przede wszystkim organizacje typu non-profit. Zwolnienie określone w tym przepisie ma zastosowanie w szczególności do: stowarzyszeń, organizacji społecznych, fundacji, instytucji kultury, jednostek badawczo-rozwojowych, szkół wyższych i innych osób prawnych oraz niektórych zakładów budżetowych oraz jednostek organizacyjnych nie posiadających osobowości prawnej, realizujących cele określone w ww. art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy.

Reasumując, zwolnienie podatkowe, o którym mowa, jest obwarowane licznymi zastrzeżeniami. Obejmuje tylko tą część dochodów, która przeznaczona zostanie na cele statutowe wskazane w tym przepisie. Ponadto, przepisy ograniczają zakres podmiotowy zwolnienia, poprzez wyłączenie spod możliwości jego zastosowania dochodów różnych grup podatników - czy to z uwagi na rodzaj ich działalności, czy też na określoną formę organizacyjną.

Wskazać należy, iż organy podatkowe sprawdzając, czy spełniony został warunek wyłączenia dochodów z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, uprawnione są jedynie do badania treści celów statutowych oraz treści przepisu warunkującego zwolnienie podatkowe.

A zatem sposób realizacji celów określonych w statucie jednostki powinien być wskazany w sposób ścisły i nie budzący wątpliwości by organy podatkowe mogły rozstrzygnąć, czy jest on zgodny z celami preferowanymi przez ustawodawcę. Organy podatkowe nie są bowiem uprawnione do dokonywania wykładni zapisów statutu.

Innymi słowy precyzyjne określenie celów, dla realizacji których dana osoba prawna została powołana jest istotne dlatego, że cele te nie mogą być ustalane przez organy podatkowe w drodze wykładni postanowień statutu, ponieważ nie są do tego upoważnione. Organ podatkowy, wydając interpretację w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej, nie przeprowadza bowiem postępowania dowodowego; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez wnioskodawcę i stanowiskiem wnioskodawcy.

W związku z tym, że wszelkie zwolnienia i ulgi podatkowe w systemie polskiego prawa podatkowego są wyjątkiem, istotnym odstępstwem od zasady sprawiedliwości podatkowej (powszechności i równości podatkowej) nie można w tym zakresie stosować wykładni rozszerzającej ustawowy zakres zwolnienia podatkowego na pokrywanie wydatków związanych z całokształtem działalności podmiotów. Zatem, wydatkowanie dochodu na inne cele niż wskazane w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych lub na nabycie środków trwałych niesłużących bezpośrednio realizacji celów, o których w nim mowa, nie może być objęte przedmiotowo zwolnieniem.

Skoro z przedstawionych we wniosku okoliczności wynika, iż celami statutowymi Wnioskodawcy są przede wszystkim:


  • kształcenie studentów w celu zdobywania i uzupełniania wiedzy, umiejętności oraz kompetencji niezbędnych w pracy zawodowej;


  • wychowywanie studentów w poczuciu odpowiedzialności za Państwo Polskie, za umacnianie zasad demokracji oraz poszanowanie praw i godności człowieka;


  • prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych oraz świadczenie usług badawczych;


  • kształcenie i promowanie kadr naukowych;


  • upowszechnianie i pomnażanie osiągnięć nauki, kultury narodowej i techniki, w tym poprzez gromadzenie i udostępnianie zbiorów bibliotecznych i informacyjnych;


  • stwarzanie warunków do rozwoju kultury fizycznej studentów i pracowników;


  • prowadzenie studiów podyplomowych, kursów i szkoleń w celu kształcenia nowych oraz doskonalenia umiejętności niezbędnych na rynku pracy w systemie uczenia się przez całe życie;


  • stwarzanie osobom niepełnosprawnym warunków do pełnego udziału w procesie kształcenia i w badaniach naukowych,


-a cele te są tożsame z preferowanym przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4, to dochody przeznaczone na te cele i na nie wydatkowane korzystać będą ze zwolnienia przedmiotowego określonego w tym przepisie.


Reasumując, wartość przedawnionych zobowiązań będzie stanowić przychód podatkowy z chwilą ich przedawnienia. Ich ujęcie w rachunku podatkowym powinno nastąpić w kwotach brutto (w odniesieniu do zobowiązań związanych z działalnością zwolnioną od podatku od towarów i usług), bądź w kwotach netto (w odniesieniu do zobowiązań związanych z działalnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług) – jeśli takie zobowiązania wystąpiły. Jednakże, jeśli powstały z tego źródła dochód zostanie następnie przeznaczony na cele statutowe zgodne z działalnością preferowaną przez ustawodawcę, będzie podlegał zwolnieniu przedmiotowemu określonemu w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy, przy spełnieniu oczywiście warunków określonych w art. 17 ust. 1b ustawy.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy, w świetle którego:


  • jeśli powstały w związku z przedawnieniem zobowiązań dochód zostanie następnie przeznaczony na cele statutowe zgodne z działalnością preferowaną przez ustawodawcę, będzie podlegał zwolnieniu przedmiotowemu określonemu w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy, przy spełnieniu warunków określonych w art. 17 ust. 1b ustawy oraz
  • Uczelnia wyższa realizująca działalność z zakresu nauki i kształcenia studentów ma prawo do skorzystania z przedmiotowego zwolnienia pod warunkiem przeznaczenia pozostających w jego dyspozycji środków finansowych w wysokości zwolnionego dochodu na realizację działalności statutowej, tj. na realizację zadań z zakresu nauki i kształcenia studentów,


    -uznać należy za prawidłowe.


Podkreślić także należy, że norma wynikająca z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy stanowi formę ulg podatkowych, które naruszają zasadę równości i powszechności opodatkowania. Tym samym powinna być interpretowana ściśle. Niedopuszczalne jest stosowanie wykładni rozszerzającej.

Zastrzec należy również, że w związku z przedstawionym stanem faktycznym oraz sformułowanym pytaniem jak i stanowiskiem Wnioskodawcy, przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej z zachowaniem postanowień art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej jest wyłącznie możliwość zastosowania zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych odnośnie przedawnionych zobowiązań. Tutejszy organ nie dokonał natomiast analizy kwestii cywilnoprawnych związanych z przedawnieniem roszczeń w kontekście zasadności ujęcia ich w przychodach podatkowych Uczelni.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z dnia 13 marca 2012 r. poz. 270 ze zm.).


Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj