Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1/443-128/13-2/PR
z 11 kwietnia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 04.02.2013 r. (data wpływu 11.02.2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia z podatku VAT usług monitoringu aktywności osób chorych i starszych z wykorzystaniem telefonu wraz lokalizatorem oraz bezprzewodowych czujników – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 11.02.2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia z podatku VAT usług monitoringu aktywności osób chorych i starszych z wykorzystaniem telefonu wraz lokalizatorem oraz bezprzewodowych czujników.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenia przyszłe.


Spółka S.A. jest podmiotem oferującym usługi z zakresu opieki nad osobami starszymi oraz przewlekle chorymi. Opieka ta jest realizowana w formie: 1. Lokalizatora GPS 2. Telefonu wraz z lokalizatorem oraz monitoringiem upadków 3. Opieki domowej.


Ad. 1


Usługa opieki w formie lokalizatora GPS polega na wyposażeniu danej osoby w niewielki lokalizator GPS. Opiekun otrzymuje dostęp do strony WWW, na której może obserwować aktualne miejsce przebywania podopiecznego na mapie. Dzięki lokalizatorowi najbliżsi podopiecznego mogą w każdej chwili sprawdzić, gdzie podopieczny się znajduje. Jeżeli podopieczny się zgubi, ulegnie wypadkowi, czy znajdzie się w sytuacji zagrożenia, jego najbliżsi i służby ratunkowe będą od razu znały jego lokalizację. Usługa ta jest przeznaczona dla osób (rodzin tych osób) z zanikami pamięci, demencją, otępieniem lub chorobą Alzheimera. Usługa lokalizacji jest świadczona poza miejscem zamieszkania osoby, której miejsce pobytu jest lokalizowane.


Ad. 2


Telefon wraz z lokalizatorem oraz monitoringiem upadków potrafi wykryć potencjalny upadek podopiecznego i poinformować o tym upadku funkcjonujące 24h na dobę centrum monitoringu, które w razie potrzeby powiadamia pogotowie ratunkowe lub rodzinę podopiecznego. Telefon jest również wyposażony w przycisk alarmowy, którego naciśnięcie skutkuje automatycznym powiadomieniem centrum monitoringu o sytuacji zagrażającej zdrowiu lub życiu podopiecznego. Wbudowany w telefon lokalizator pozwala na ustalenie miejsca upadku lub naciśnięcia przycisku alarmowego i tym samym przekazanie tego miejsca pogotowiu lub rodzinie. Ta forma usługi przeznaczona jest dla osób starszych, z zaburzeniami rytmu serca oraz chorym na cukrzycę i inne choroby przewlekłe, którym grozi nagłe zasłabnięcie podczas codziennych czynności. Telefon swoje funkcje lokalizacyjne oraz alarmowe spełnia zarówno w miejscu zamieszkania, jak i poza nim.


Ad. 3


Usługa w zakresie opieki domowej polega na monitorowaniu aktywności podopiecznego (osoby starszej, chorej) w miejscu jej zamieszkania. Do monitoringu wykorzystuje się szereg bezprzewodowych czujników montowanych w domu podopiecznego. Czujniki monitorują takie zdarzenia jak upadek, długotrwały bezruch, naciśnięcie przycisku alarmowego czy inne zdarzenia mogące świadczyć o bezpośrednim zagrożeniu dla życia czy zdrowia podopiecznego. Sygnały z czujników przesyłane są do centrum monitoringu, które podejmuje decyzję o powiadomieniu służb ratunkowych lub też rodziny podopiecznego.


W związku z powyższym zadano następujące pytania:


  1. Czy opisana w pkt 3 stanu faktycznego usługa opieki domowej podlega zwolnieniu z podatku od towarów i usług ?
  2. Czy opisana w pkt 2 stanu faktycznego usługa telefonu wraz z lokalizatorem i monitoringiem upadków podlega zwolnieniu od podatku od towarów i usług ?

Zdaniem Wnioskodawcy, świadczenie usług opisanych w pkt 2 i 3 stanu faktycznego podlega zwolnieniu z podatku VAT. Co do zasady świadczenie usług i sprzedaż towarów podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Jednakże w określonych sytuacjach ustawodawca przewidział zwolnienie określonych usług z podatku VAT. Taki katalog zwolnień znajduje się między z innymi w art. 43 ustawy o VAT. Wśród wielu usług, których świadczenie jest zwolnione z podatku VAT, ustawodawca wymienił między innymi usługi opieki nad osobami niepełnosprawnymi, przewlekle chorymi lub osobami w podeszłym wieku, świadczone w miejscu ich zamieszkania przez podmioty inne niż wymienione w pkt 22, oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną (art. 43 ust. 1 pkt 23 ustawy o VAT). Ustawodawca jednocześnie nie wyjaśnił, co należy rozumieć pod pojęciem „opieki”. Tym samym należy zastosować potoczną, językową definicję opieki. Zgodnie ze słownikiem języka polskiego PWN, pod pojęciem opieki należy rozumieć dbanie o kogoś, o coś. Oznacza to, iż na mocy wspomnianego art. 43 ust. 1 pkt 23 ze zwolnienia korzysta usługa, która spełnia łącznie następujące warunki:

  • polega na dbaniu (opiece),
  • podmiotem tej opieki jest osoba w podeszłym wieku, przewlekle chora lub niepełnosprawna,
  • dbanie (opieka) odbywa się w miejscu zamieszkania podopiecznego.


Wszystkie te warunki są spełnione przez usługi świadczone przez Wnioskodawcę, a o których mowa w pkt 2 i 3 stanu faktycznego. W szczególności usługa opieki domowej (już sama nazwa tej usługi zawiera słowo „opieka”) polega na dbaniu, troszczeniu się o osobę niepełnosprawną, w podeszłym wieku, tudzież przewlekle chorą. Opieka ta jest jednocześnie świadczona w miejscu zamieszkania podopiecznego. Tam to bowiem są zainstalowane wszelkie czujniki monitorujące aktywność podopiecznego. Podobnie jest z usługą telefonu. Usługa ta pozwala bowiem na stwierdzenie upadku podopiecznego, a także wezwanie przez niego pomocy specjalnym przyciskiem (a tym samym podjęcie przez Wnioskodawcę określonych działań) w jego miejscu zamieszkania oraz poza nim. Z tych też powodów Wnioskodawca twierdzi, iż obie, wymienione w pkt 2 i 3 stanu faktycznego usługi - podlegają zwolnieniu z podatku VAT.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych zdarzeń przyszłych uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tj. Dz. U. Nr. 177 poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, świadczeniem usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, jest każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ( …).

Co do zasady podstawowa stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Przy czym stosownie do art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%. Jednakże zarówno w treści ustawy jak i w przepisach wykonawczych do ustawy, przewidziano opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, a także możliwości zastosowania zwolnienia.

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 23 ustawy zwalnia się od podatku usługi opieki nad osobami niepełnosprawnymi, przewlekle chorymi lub osobami w podeszłym wieku, świadczone w miejscu ich zamieszkania przez podmioty inne niż wymienione w pkt 22, oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną.


Stosownie do art. 43 ust. 17 powołanej ustawy zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

  1. nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
  2. ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Ponadto, w myśl art. 43 ust. 17a ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.


Jednocześnie, należy podkreślić, że pojęcia używane do oznaczenia zwolnień, o których mowa w art. 43 ustawy, należy interpretować ściśle, zważywszy, że zwolnienia te stanowią odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatek VAT pobierany jest od każdej usługi świadczonej odpłatnie przez podatnika.


Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, iż Wnioskodawca jest spółką akcyjną oferującą usługi z zakresu opieki nad osobami starszymi oraz przewlekle chorymi. Opieka ta jest realizowana w kilku formach - lokalizatora GPS, telefonu wraz z lokalizatorem oraz monitoringiem upadków polegającego na wykrywaniu potencjalnego upadku podopiecznego i poinformowaniu o tym upadku funkcjonujące całą dobę centrum monitoringu, które w razie potrzeby powiadamia pogotowie ratunkowe lub rodzinę podopiecznego. Telefon jest również wyposażony w przycisk alarmowy, którego naciśnięcie skutkuje automatycznym powiadomieniem centrum monitoringu o sytuacji zagrażającej zdrowiu lub życiu podopiecznego. Wbudowany w telefon lokalizator pozwala na ustalenie miejsca upadku lub naciśnięcia przycisku alarmowego i tym samym przekazanie tego miejsca pogotowiu lub rodzinie. Ta forma usługi przeznaczona jest dla osób starszych, z zaburzeniami rytmu serca oraz chorym na cukrzycę i inne choroby przewlekłe, którym grozi nagłe zasłabnięcie podczas codziennych czynności. Telefon swoje funkcje lokalizacyjne oraz alarmowe spełnia zarówno w miejscu zamieszkania, jak i poza nim.


Ponadto Spółka świadczy również usługi w zakresie opieki domowej polegające na monitorowaniu aktywności podopiecznego (osoby starszej, chorej) w miejscu jej zamieszkania. Do monitoringu wykorzystuje się szereg bezprzewodowych czujników montowanych w domu podopiecznego. Czujniki monitorują takie zdarzenia jak upadek, długotrwały bezruch, naciśnięcie przycisku alarmowego czy inne zdarzenia mogące świadczyć o bezpośrednim zagrożeniu dla życia czy zdrowia podopiecznego. Sygnały z czujników przesyłane są do centrum monitoringu, które podejmuje decyzję o powiadomieniu służb ratunkowych lub też rodziny podopiecznego.


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą, czy opisane usługi monitorowania aktywności osób przewlekle chorych oraz starszych świadczone z wykorzystaniem narzędzi teleinformatycznych w postaci telefonu wraz lokalizatorem oraz bezprzewodowych czujników zainstalowanych w domu podopiecznych (opisane w pkt . 2 i 3 zdarzenia przyszłego), są zwolnione od opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 23 ustawy o VAT.

Na samym wstępie należy podnieść, iż ze względów podmiotowych, usługi świadczone przez Wnioskodawcę nie będą korzystały ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 22 ustawy, na który zresztą argumentując własne stanowisko w sprawie nie powołuje się również sam Zainteresowany. Zasadnym jest zatem dokonać analizy, czy zwolnienie będzie przysługiwało w myśl art . 43 ust. 1 pkt 23 ustawy, jako innemu podmiotowi niż wymieniony w pkt 22.


Przypominając treść art. 43 ust. 1 pkt 23 należy zwrócić uwagę, że ze zwolnienia mogą korzystać usługi opieki nad osobami niepełnosprawnymi, przewlekle chorymi lub osobami w podeszłym wieku, świadczone w miejscu ich zamieszkania.


Ustawa o podatku od towarów i usług oraz przepisy wykonawcze do niej nie definiują pojęcia „opieka”. Zatem przy dokonywaniu interpretacji ww. przepisu art. 43 ust. 1 pkt 23, należy posłużyć się wykładnią literalną odwołując się do językowego znaczenia tego wyrazu. Zgodnie z definicją zawartą we „Współczesnym słowniku języka polskiego” (Wydawnictwo Langenscheidt, Warszawa 2007 r. tom II str. 1119), „opieka” oznacza „troskliwe zajmowanie się kimś, dbanie o kogoś, zaspokajanie czyichś potrzeb; strzeżenie, pilnowanie kogoś lub czegoś; dozór, piecza, kuratela (…)”.

Odnosząc powyższe do stanu sprawy, w której Wnioskodawca świadczy usługi opieki nad osobami starszymi oraz przewlekle chorymi z wykorzystaniem telefonu wraz z lokalizatorem oraz monitoringiem upadków polegającego na wykrywaniu potencjalnego upadku podopiecznego i poinformowaniu o tym upadku funkcjonujące całą dobę centrum monitoringu oraz usługi w zakresie opieki domowej polegające na monitorowaniu aktywności podopiecznego z wykorzystaniem szeregu bezprzewodowych czujników montowanych w domu podopiecznego, ale cały czas bez bezpośredniego kontaktu z osobą chorą lub w podeszłym wieku, należy stwierdzić, że nie zachodzą przesłanki do zastosowania zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 23 ustawy o VAT.

W analizowanej sprawie nie została spełniona pierwsza przesłanka, tj. Wnioskodawca nie świadczy stricte usług opieki, polegającej na zajmowaniu, troszczeniu się, pilnowaniu, tylko jak sam wskazuje są to usługi monitoringu aktywności podopiecznych przy wykorzystaniu technologii teleinformatycznych (telefonu wraz z lokalizatorem lub bezprzewodowych czujników). Po drugie zaś warunkiem koniecznym do zwolnienia jest świadczenie usługi w miejscu zamieszkania osoby przewlekle chorej czy w podeszłym wieku, a takiego elementu w opisanej sprawie nie ma. Jeszcze raz należy podkreślić, iż Wnioskodawca nie ma żadnego bezpośredniego kontaktu z podopiecznymi.


W przedmiotowej sprawie, jak wskazano wyżej Wnioskodawca świadcząc usługi monitorowania aktywności osób starszych oraz przewlekle chorych, szczegółowo opisane we wniosku w pkt . 2 i 3, nie korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 23 ustawy o VAT.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – tekst jednolity Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj