IPTPP1/443-457/12-7/IG, Dyrektor - IPTPP1/443-457/12-6/IG">

Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP1/443-457/12-6/IG
z 12 września 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPTPP1/443-457/12-6/IG
Data
2012.09.12


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Procedury szczególne --> Szczególne procedury przy świadczeniu usług turystyki --> Usługi turystyki

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
marża
opodatkowanie
usługi turystyczne
zwolnienie z podatku akcyzowego


Istota interpretacji
Czy w związku z tym, że usługa (obóz naukowy) zostanie sfinansowana pośrednio ze środków EFS Wnioskodawca ma prawo do zastosowania zwolnienia przedmiotowego w VAT na podstawie art. 43 ust.1 pkt 29 uptu oraz § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług?



Wniosek ORD-IN 506 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 4 czerwca 2012 r. (data wpływu 8 czerwca 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 23 sierpnia 2012r. (data wpływu 27 sierpnia 2012r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT usług organizacji obozów naukowych – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 czerwca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT usług organizacji obozów naukowych,
  • wystawiania faktur sprzedaży z tytułu usług organizacji obozów naukowych.

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 23 sierpnia 2012r. (data wpływu 27 sierpnia 2012r.) w zakresie doprecyzowania zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe (ostatecznie w uzupełnieniu wniosku).

Wnioskodawca jest biurem podróży. Organizuje imprezy turystyczne - wycieczki, kolonie, obozy, wczasy. Zainteresowany jest czynnym podatnikiem podatku VAT, usługi te podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług stawką 23% rozliczaną w oparciu o art. 119 ustawy wg schematu marży.

Firma posiada wpis do Rejestru Organizatorów Turystyki i Pośredników Turystycznych Jako przedsiębiorca Zainteresowany prowadzi swoją działalność w imieniu własnym i na własny rachunek na rzecz nabywców usług turystycznych oraz na rzecz nabywców usług organizacji obozów naukowych.

Według Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD 2007) Działalność Organizatorów Turystyki jest sklasyfikowana pod symbolem 79.12.Z. – PKWiU 79.12.11.

Wnioskodawca dostał zlecenie na zorganizowanie kilkudniowych obozów naukowych i językowych dla uczniów szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych. Usługa ta została poprzedzona postępowaniem o udzieleniu zamówienia w trybie przetargu nieograniczonego na podstawie ustawy o zamówieniach publicznych.

Po wygraniu przetargu Zainteresowany podpisał umowy z Uniwersytetem na realizację obozów naukowych i Powiatem - obozów językowych. Obydwa obozy organizowane są w ramach Projektu Operacyjnego Kapitał Ludzki, współfinansowane przez UE w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Kwota finansowania ze środków UE stanowi ponad 70% wartości całego projektu. W ramach usługi obok zakwaterowania, wyżywienia, biletów wstępu do zwiedzanych obiektów, ubezpieczenia i transportu dla uczestników obozów naukowych Wnioskodawca zapewnia również warunki do wymiany doświadczeń i prezentacji własnych dokonań dydaktycznych uczniów i nauczycieli ze szkół różnych regionów i realizację założeń naukowych i dydaktycznych programu. Przy obozach językowych Zainteresowany zapewnia organizację warsztatów językowych, codzienną możliwość aktywnego rozwijania umiejętności komunikacji w jęz. angielskim lub niemieckim, symulacje językowe, konwersacje dostosowane do przyszłej sytuacji zawodowej uczestników, doskonalenia pisania w języku obcym - poprzez sporządzenie przez uczniów sprawozdania w formie dziennika obozu, zwiedzanie szkoły i wymianę doświadczeń z uczniami innych krajów.

W celu zorganizowania obozu naukowego, Wnioskodawca nabywa usługi od innych podatników dla bezpośredniej korzyści uczestnika tego obozu.

Jako organizator wypoczynku, Zainteresowany swoje usługi rozlicza na podstawie art. 119 ustawy o podatku od towarów i usług. Za usługę wystawiana jest faktura VAT-MARŻA i od faktycznie uzyskanej marży (przychód minus koszty bezpośrednie dla turysty) zostaje obliczony i odprowadzony należny podatek od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie

Czy w związku z tym, że usługa (obóz naukowy) zostanie sfinansowana pośrednio ze środków EFS, Wnioskodawca ma prawo do zastosowania zwolnienia przedmiotowego w VAT na podstawie art. 43 ust.1 pkt 29 uptu oraz § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy, usługa zorganizowania obozu naukowego zostanie zapłacona środkami pochodzącymi z funduszy europejskich. Rozporządzenie Ministra Finansów z 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarowi usług w § 13 ust. 1 pkt 20 reguluje zwolnienie z VAT świadczenie usług i dostawę towarów ściśle związanych z kształceniem zawodowym lub przekwalifikowaniem, które finansowane są w co najmniej w 70% ze środków publicznych.

W oparciu o art. 43 ust.1 pkt 29 uptu oraz § 13 ust. l pkt 20 rozporządzenia Wnioskodawca uważa, że ma prawo do zwolnienia w podatku przy realizacji tej usługi, na co wskazywałoby pismo Ministerstwa Rozwoju Regionalnego z dnia 31-01-2012 nr. DZF-IV-82252-54-IK/12, które dołączone jest do wniosku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Podstawowa stawka podatku VAT, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy.

Przy czym w myśl art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo – rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

-oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty – wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych

-oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Ponadto, zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 19 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), zwalnia się od podatku usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane,

W myśl § 13 ust. 1 pkt 20 ww. rozporządzenia, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że Wnioskodawca jest biurem podróży, które organizuje imprezy turystyczne - wycieczki, kolonie, obozy, wczasy. Jako przedsiębiorca Zainteresowany prowadzi swoją działalność w imieniu własnym i na własny rachunek na rzecz nabywców usług turystycznych oraz na rzecz nabywców usług organizacji obozów naukowych.

Według Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD 2007) Działalność Organizatorów Turystyki jest sklasyfikowana pod symbolem 79.12.Z. – PKWiU 79.12.11. Wnioskodawca dostał zlecenie na zorganizowanie kilkudniowych obozów naukowych i językowych dla uczniów szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych. Zainteresowany podpisał umowy z Uniwersytetem na realizację obozów naukowych i Powiatem - obozów językowych. Obydwa obozy organizowane są w ramach Projektu Operacyjnego Kapitał Ludzki, współfinansowane przez UE w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Kwota finansowania ze środków UE stanowi ponad 70% wartości całego projektu. W ramach usługi obok zakwaterowania, wyżywienia, biletów wstępu do zwiedzanych obiektów, ubezpieczenia i transportu dla uczestników obozów naukowych Wnioskodawca zapewnia również warunki do wymiany doświadczeń i prezentacji własnych dokonań dydaktycznych uczniów i nauczycieli ze szkół różnych regionów i realizację założeń naukowych i dydaktycznych programu. Przy obozach językowych Zainteresowany zapewnia organizację warsztatów językowych, codzienną możliwość aktywnego rozwijania umiejętności komunikacji w jęz. angielskim lub niemieckim, symulacje językowe, konwersacje dostosowane do przyszłej sytuacji zawodowej uczestników, doskonalenia pisania w języku obcym - poprzez sporządzenie przez uczniów sprawozdania w formie dziennika obozu, zwiedzanie szkoły i wymianę doświadczeń z uczniami innych krajów. W celu zorganizowania obozu naukowego, Wnioskodawca nabywa usługi od innych podatników dla bezpośredniej korzyści uczestnika tego obozu. Zainteresowany jest czynnym podatnikiem podatku VAT.

Wątpliwości Wnioskodawcy budzi fakt, czy organizacja przedmiotowych obozów naukowych może korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy oraz § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca nie świadczy wskazanych usług jako jednostka objęta systemem oświaty, nie jest też uczelnią, jednostką naukową Polskiej Akademii Nauk lub jednostką badawczo-rozwojową, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym. Nadto świadczone przez wnioskodawcę usługi nie są usługami w zakresie kształcenia i wychowania. Powyższe okoliczności skutkują tym, iż usługi organizacji obozów naukowych nie korzystają ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy.

Dla zastosowania zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy oraz § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, istotne jest uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego inną niż wymienione w pkt 26, a następnie spełnienie dodatkowych warunków odpowiednio wynikających z ww. przepisów, tj. prowadzenie danego szkolenia w formie i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub uzyskanie akredytacji na dany rodzaj szkolenia lub finansowanie danego szkolenia w całości ze środków publicznych albo 70% ze środków publicznych.

Krajowe przepisy z zakresu podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia „kształcenia zawodowego” i „przekwalifikowania zawodowego”, wobec tego należy wskazać, iż zgodnie z art. 44 obowiązującego od dnia 1 lipca 2011 r. rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L z 2011 r. nr 77/1) usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

Kierując się wskazówkami ww. rozporządzenia Rady UE, zawierającymi definicję kształcenia zawodowego, należy stwierdzić, iż kształcenie zawodowe jest procesem mającym na celu nauczenie, przekazanie wiedzy z określonej dziedziny, które ma posłużyć zdobyciu bądź uaktualnieniu wiedzy zawodowej przez uczestnika szkolenia.

Mając na względzie powyższą definicję, organizowanych przez Wnioskodawcę obozów naukowych, nie można uznać za nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem uczestników. O braku zawodowego charakteru tych obozów świadczy krąg osób, do których są adresowane, tj. uczniowie szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych. Należy podkreślić, iż z uwagi na wiek, nie funkcjonują oni na rynku pracy, nie wykonują zawodów, zatem nie możemy mówić w tym przypadku o zdobywaniu wiedzy do celów zawodowych.

Stąd też przedmiotowych usług nie można uznać za usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług oraz § 13 ust. 1 pkt 20 ww. rozporządzenia. W świetle powyższego, bez znaczenia dla zastosowania zwolnienia w przypadku organizacji ww. obozów, pozostaje fakt, iż jak wskazuje Wnioskodawca, środki na ich finansowanie pochodzą w ponad 70% z Unii Europejskiej.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, iż usługa organizacji obozów naukowych organizowanych w ramach Projektu Operacyjnego Kapitał Ludzki, nie może korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy lub § 13 ust. 1 pkt 20 ww. rozporządzenia.

Zatem ww. usługę opodatkować należy, stosownie do art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy – 23% stawką podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ zwraca uwagę na fakt, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy oraz własnego stanowiska, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Odnośnie dokumentów stanowiących załączniki do wniosku, tutejszy organ pragnie w tym miejscu wyjaśnić, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy – Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Natomiast w myśl art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z powyższych przepisów wynika zatem, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego we wniosku stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny przesłanych załączników.

Należy zauważyć, że interpretacje organów podatkowych wydawane są w indywidualnych sprawach podatników w oparciu o aktualnie obowiązujące przepisy prawa i stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) przedstawiony przez wnioskodawcę. W świetle art. 14c § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Wobec tego organ nie może zajmować stanowiska co do treści pisma powołanego przez Wnioskodawcę o sygnaturze …..

Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w części dotyczącej zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT usług organizacji obozów naukowych. Natomiast wniosek w części dotyczącej wystawiania faktur sprzedaży z tytułu usług organizacji obozów naukowych został rozpatrzony interpretacją nr IPTPP1/443-457/12-7/IG.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj