Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-1187/12-9/AD
z 7 marca 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością reprezentowanej przez Radcę Prawnego, przedstawione we wniosku z dnia 20 listopada 2012 r. (data wpływu 26 listopada 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 11 lutego 2013 r. (data wpływu 14 lutego 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla czynności montażu i demontażu wodomierzy z przyczyn leżących po stronie odbiorcy usług w instalacjach wewnątrz budynków – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 listopada 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla czynności montażu i demontażu wodomierzy z przyczyn leżących po stronie odbiorcy usług w instalacjach wewnątrz budynków. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 11 lutego 2013 r. (data wpływu 14 lutego 2013 r.) o doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, który będąc jednoosobową spółką z ograniczoną odpowiedzialnością Gminy prowadzi działalność gospodarczą w oparciu o ustawę z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i odprowadzanie ścieków (Dz. U. z 2006 r. Nr 123, poz. 858 z późn. zm.).

W zakresie swojej działalności Wnioskodawca świadczy m.in. następujące usługi:

  1. na wniosek osoby ubiegającej się o przyłączenie do sieci wykonuje przyłącza wodociągowe i kanalizacyjne (PKWiU 42.21.22.0 „Roboty ogólnobudowlane związane z budową sieci rozdzielczych, włączając prace pomocnicze”);
  2. montaż i demontaż wodomierzy z przyczyn leżących po stronie odbiorcy usług w instalacjach wewnątrz budynków (PKWiU 43.22.11.0 „Roboty związane z wykonywaniem instalacji wodno-kanalizacyjnych i odwadniających”);
  3. ponowne podłączenie do sieci wodociągowej (PKWiU 36.00.20.0 „Usługi związane z uzdatnianiem i dostarczaniem wody za pośrednictwem sieci wodociągowych”);
  4. jednorazowe otwarcie hydrantu (PKWiU 36.00.20.0 „Usługi związane z uzdatnianiem i dostarczaniem wody za pośrednictwem sieci wodociągowych”);
  5. zamknięcie przyłącza w celu zabezpieczenia na okres zimowy lub na życzenie odbiorcy usług (PKWiU 37.00.1 „Usługi związane ze ściekami”);
  6. ciśnieniowe czyszczenie kanalizacji przy użyciu urządzenia WUKO małe (PKWiU 37.00.1 „Usługi związane ze ściekami”).

Wyjaśnienia wymaga, iż przyłącza, o których mowa w punkcie 1 obejmują następujące odcinki:

  1. W przypadku kanalizacji sanitarnej:
    1. odcinek łączący studzienkę rewizyjną znajdującą się poza granicami posesji odbiorcy usług z budynkiem;
    2. odcinek łączący studzienkę rewizyjną na posesji odbiorcy usług z budynkiem;
    3. odcinek na terenie posesji odbiorcy usług łączący sieć z budynkiem (wpięcie przyłącza ze studni w drodze);
    4. odcinek łączący studzienkę rewizyjną poza granicą posesji odbiorcy usług z budynkiem (wpięcie z trójnika, brak wpięcia ze studni);
    5. odcinek łączący studzienkę rewizyjną na posesji odbiorcy usług z budynkiem (wpięcie do głównej sieci z trójnika, brak studni);
    6. dcinek na terenie posesji odbiorcy usług łączący sieć z budynkiem (przyłącze wpięte z trójnika z głównej sieci, brak studzienki rewizyjnej).
  2. W przypadku sieci wodociągowej:
    1. odcinek łączący studzienkę wodomierzową z budynkiem (wodomierz zamontowany w studzience wodomierzowej na posesji odbiorcy usług);
    2. odcinek łączący studzienkę wodomierzową z budynkiem (wodomierz zamontowany w studni wodomierzowej na posesji - dwóch niezależnych odbiorców);
    3. odcinek łączący studzienkę wodomierzową z budynkiem (wodomierz zamontowany w studni wodomierzowej dwóch odbiorców w jednym budynku);
    4. odcinek na terenie działki łączący sieć z budynkiem (wodomierz zamontowany w budynku – jeden odbiorca usług);
    5. odcinek na terenie działki łączący sieć z budynkiem (wodomierze zamontowane w dwóch niezależnych budynkach wpiętych na jednym przyłączu);
    6. odcinek na terenie działki łączący sieć z budynkiem (wodomierz zamontowany w jednym budynku – dwa niezależne wodomierze, przyłącze współdzielone dla dwóch odbiorców).

Zarówno usługi polegające na wykonaniu przyłączy wodociągowych i kanalizacyjnych (punkt 1), jak również usługi polegające na montażu i demontażu wodomierzy (punkt 2) są w pewnym zakresie wykonywane w związku z dostawą, budową, remontem, modernizacją lub przebudową budynków mieszkalnych objętych społecznym programem mieszkaniowym. Są to obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części (budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11), z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12. Przy czym powierzchnia użytkowa budynków mieszkalnych jednorodzinnych nie przekracza 300 m 2, natomiast lokali mieszkalnych 150 m 2. Ponadto montaż i demontaż wodomierzy wykonywany jest także w ramach robót konserwacyjnych w budynkach mieszkalnych stałego zamieszkania sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11 oraz lokalach mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12. Roboty te mają na celu utrzymanie sprawności technicznej instalacji znajdujących się wewnątrz budynku.

Ponadto dodatkowego wyjaśnienia wymaga zakres usługi wskazanej w punkcie 6. Usługa ta polega na ciśnieniowym czyszczeniu i udrażnianiu sieci kanalizacyjnych oraz czyszczeniu poszczególnych elementów sieci kanalizacyjnej. Usługi świadczone są na rzecz odbiorców usług wodociągowo-kanalizacyjnych i mają na celu zapewnienie drożności całości systemu kanalizacyjnego i prawidłowej przepustowości.

Wnioskodawca ustalił, iż powyżej wskazane usługi mieszczą się w ww. grupowaniach PKWiU w oparciu o pisemną informację Urzędu Statystycznego z dnia 31 października 2012 r. uzyskaną na podstawie art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. z 2012 r., poz. 591 ze zm.), § 3 ust. 2 pkt 4 Statutu Urzędu Statystycznego oraz na podstawie komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11).

W uzupełnieniu wniosku Zainteresowany wskazał, że:

  1. Montaż i demontaż wodomierzy wykonywany jest w obiektach zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w rozumieniu art. 41 ust. 12a w związku z ust. 12b ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
  2. Usługi polegające na wykonywaniu przyłączy wodociągowych i kanalizacyjnych, jak również usługi polegające na demontażu wodomierzy wykonywane są na pisemne zlecenie zainteresowanych osób. Umowa ta ma charakter umowy rezultatu (umowy o dzieło), który to polega na wykonaniu na rzecz zainteresowanej osoby przyłącza wodociągowego lub kanalizacyjnego, czy też na realizacji montażu albo demontażu wodomierzy.
  3. Usługi polegające na wykonywaniu przyłączy wodociągowych i kanalizacyjnych stanowią budowę obiektów budowlanych lub ich części zaliczanych do budownictwa mieszkaniowego objętego społecznym programem mieszkaniowym. Z kolei usługi polegające na montażu i demontażu wodomierzy stanowią modernizację, względnie remont obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Jaką stawkę podatku od towarów i usług Wnioskodawca powinien zastosować do czynności montażu i demontażu wodomierzy z przyczyn leżących po stronie odbiorcy usług w instalacjach wewnątrz budynków?

Zdaniem Wnioskodawcy, najistotniejszym elementem pozwalającym na wskazanie właściwej stawki podatku od towarów i usług jest dokonanie prawidłowej klasyfikacji towaru lub usługi zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Kwalifikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.). W tym celu Wnioskodawca zwrócił się do Urzędu Statystycznego o ustalenie właściwego grupowania według PKWiU dla usług objętych niniejszym wnioskiem. Na tej podstawie ustalono prezentowane poniżej stawki VAT, uwzględniając jednocześnie okoliczność, iż niektóre usługi – z powodu pewnych cech określonych w ustawie o podatku od towarów i usług – zostały objęte niższą stawką VAT bez względu na symbol PKWiU.

Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż dla usługi wykonania montażu i demontażu wodomierzy z przyczyn leżących po stronie odbiorcy usług w instalacjach wewnątrz budynków, powinien zastosować 8% stawkę podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, w stosunku do usługi polegającej na montażu i demontażu wodomierzy sklasyfikowanej w grupowaniu 43.22.11.0 („Roboty związane z wykonywaniem instalacji wodno-kanalizacyjnych i odwadniających”), na podstawie art. 41 ust. 12 w zw. z art. 41 ust. 2 oraz 146a pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od towarów i usług, zastosowanie znajdzie stawka 8%. Stawkę tę bowiem należy zastosować w stosunku do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części, zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, bez względu na symbol PKWiU. Ponadto stawkę 8% należy stosować także do robót konserwacyjnych, bez względu na symbol PKWiU, pod jakim zostały sklasyfikowane, gdy dotyczą obiektów budownictwa mieszkaniowego, o którym mowa w art. 2 pkt 12 ustawy o podatku od towarów i usług oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12 a z taką sytuacją mamy do czynienia w niniejszym stanie faktycznym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6 ustawy).

Przepis art. 8 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku.

I tak, zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Stosowanie jednak do treści art. 146a ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110 wynosi 23%;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%;
  3. stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o której mowa w art. 115 ust. 2, wynosi 7%;
  4. stawka ryczałtu, o której mowa w art. 114 ust. 1, wynosi 4%.

Na mocy art. 41 ust. 12 ustawy, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym – stosownie do art. 41 ust. 12a ustawy – rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 – wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

W myśl tego zastrzeżenia, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym nie zalicza się:

  1. budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m 2;
  2. lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m 2.

Na podstawie art. 41 ust. 12c ustawy, w przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej.

Mocą art. 2 pkt 12 ustawy, przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Jak wynika z powołanych wyżej przepisów, ustawa o podatku od towarów i usług, poprzez podanie klasyfikacji, odwołuje się do Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, która stanowi usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych. Zatem, dla celów VAT stosuje się przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 ze zm.), stanowiącego usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych.

Zgodnie z przepisami ww. rozporządzenia, budynki to zadaszone obiekty budowlane wraz z wybudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych.

Natomiast budynki mieszkalne to obiekty budowlane, których co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej jest wykorzystywana do celów mieszkalnych. W przypadku, gdy mniej niż połowa całkowitej powierzchni użytkowej wykorzystywana jest na cele mieszkalne, budynek taki klasyfikowany jest jako niemieszkalny, zgodnie z jego przeznaczeniem.

Według podziału obiektów budowlanych na sekcje i działy w PKOB w dziale 11 mieszczą się budynki mieszkalne, natomiast w dziale 12 budynki niemieszkalne. Dział 11 PKOB obejmuje trzy grupy budynków: Budynki mieszkalne jednorodzinne – 111, Budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe – 112, Budynki zbiorowego zamieszkania – 113.

Jednocześnie, w myśl § 7 ust. 1 pkt 2 i pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 8% dla:

  • robót konserwacyjnych dotyczących budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym;
  • robót konserwacyjnych dotyczących:
    1. obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych,
    2. lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12

– w zakresie, w jakim wymienione roboty nie są objęte tą stawką na podstawie pkt 2.

Przez roboty konserwacyjne, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 3, rozumie się roboty mające na celu utrzymanie sprawności technicznej elementów budynku lub jego części inne niż remont (§ 7 ust. 2 ww. rozporządzenia).

Ponadto, zgodnie z § 7 ust. 3 rozporządzenia, przepisu ust. 1 pkt 3 nie stosuje się, jeżeli wartość towarów bez podatku wchodzących w podstawę opodatkowania świadczenia robót konserwacyjnych przekracza 50% tej podstawy.

Mając na uwadze ww. przepisy należy stwierdzić, iż od dnia 1 stycznia 2011 r. zastosowanie stawki preferencyjnej (8%) możliwe jest jedynie dla czynności stanowiących roboty konserwacyjne oraz usługi budowy, remontu, modernizacji i termomodernizacji oraz przebudowy.

A zatem, dla określenia właściwej stawki podatku VAT w przedmiotowej sprawie należy ustalić, czy określona czynność wykonywana przez podatnika mieści się w zakresie czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług (dostawa, budowa, remont, modernizacja, termomodernizacja, przebudowa obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym).

W związku z tym, że przepisy dotyczące podatku od towarów i usług nie definiują pojęć „budowa”, „remont”, „modernizacja”, „przebudowa”, „roboty budowlane”, należy dokonać ich wykładni w oparciu o przepisy z innych dziedzin.

W myśl art. 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623 ze zm.), ilekroć w ustawie jest mowa o:

  • budowie – należy przez to rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego (pkt 6),
  • robotach budowlanych – należy przez to rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego (pkt 7),
  • przebudowie – należy przez to rozumieć wykonywanie robót budowlanych, w wyniku których następuje zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego obiektu, z wyjątkiem charakterystycznych parametrów, jak: kubatura, powierzchnia zabudowy, wysokość, długość, szerokość bądź liczba kondygnacji; (…) (pkt 7a),
  • remoncie – należy przez to rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych, polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym (pkt 8).

Modernizacja to „unowocześnienie i usprawnienie czegoś”- według internetowego słownika języka polskiego (Wydawnictwo Naukowe PWN S.A.).

Z uregulowań zawartych w ustawie Prawo budowlane wynika, że pod pojęciem obiektu budowlanego rozumie się budynek wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi. Budynkiem zaś jest taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach (art. 3 pkt 1 lit. a i pkt 2 cyt. ustawy). W takim brzmieniu przepisów ustawodawca nie przewidział pojęcia „infrastruktura towarzysząca budownictwu mieszkaniowemu”.

Należy zauważyć, iż preferencyjna stawka podatku w wysokości 8% ma zastosowanie dla robót wykonywanych w bryle budynku (o ile będzie on sklasyfikowany w PKOB 11), natomiast dla usług wykonywanych poza bryłą budynku zastosowanie ma podstawowa stawka podatku w wysokości 23%, zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, który będąc jednoosobową spółką z ograniczoną odpowiedzialnością Gminy prowadzi działalność gospodarczą w oparciu o ustawę z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i odprowadzanie ścieków (Dz. U. z 2006 r. Nr 123, poz. 858 z późn. zm.).

W zakresie swojej działalności Wnioskodawca świadczy m.in. usługi montażu i demontażu wodomierzy z przyczyn leżących po stronie odbiorcy usług w instalacjach wewnątrz budynków (PKWiU 43.22.11.0 „Roboty związane z wykonywaniem instalacji wodno-kanalizacyjnych i odwadniających”). Montaż i demontaż wodomierzy wykonywany jest w obiektach zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w rozumieniu art. 41 ust. 12a w związku z ust. 12b ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Usługi polegające na montażu i demontażu wodomierzy stanowią modernizację, względnie remont obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Są to obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części (budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11), z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12. Przy czym powierzchnia użytkowa budynków mieszkalnych jednorodzinnych nie przekracza 300 m 2, natomiast lokali mieszkalnych 150 m 2. Ponadto montaż i demontaż wodomierzy wykonywany jest także w ramach robót konserwacyjnych w budynkach mieszkalnych stałego zamieszkania sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11 oraz lokalach mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12. Roboty te mają na celu utrzymanie sprawności technicznej instalacji znajdujących się wewnątrz budynku.

Usługi polegające na demontażu wodomierzy wykonywane są na pisemne zlecenie zainteresowanych osób. Umowa ta ma charakter umowy rezultatu (umowy o dzieło), który to polega na wykonaniu na rzecz zainteresowanej osoby przyłącza wodociągowego lub kanalizacyjnego, czy też na realizacji montażu albo demontażu wodomierzy. 2

Biorąc powyższe pod uwagę, usługi polegające na montażu i demontażu wodomierzy z przyczyn leżących po stronie odbiorcy usług w instalacjach wewnątrz budynków wykonywane w obiektach zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w rozumieniu art. 41 ust. 12a w związku z ust. 12b ustawy o podatku od towarów i usług oraz stanowiące modernizację, względnie remont tych obiektów budowlanych lub ich części, będą korzystały z preferencyjnej 8% stawki podatku VAT.

Także usługi polegające na montażu i demontażu wodomierzy z przyczyn leżących po stronie odbiorcy usług w instalacjach wewnątrz budynków stanowiące usługi konserwacyjne, będą korzystały z preferencyjnej 8% stawki podatku VAT, pod warunkiem spełnienia wymogów zawartych w § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto, tut. Organ informuje, że w pozostałym zakresie zostały wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj