Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-508/12-4/KC
z 9 sierpnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP3/443-508/12-4/KC
Data
2012.08.09



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podatnicy i płatnicy --> Inne grupy podatników

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów


Słowa kluczowe
obowiązek podatkowy
podatnik
Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU)
złom
złoto


Istota interpretacji
w zakresie prawidłowego rozliczenia podatku VAT z tytułu dostawy złota, srebra i platyny w postaci granulatu



Wniosek ORD-IN 370 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz.U. z 2012 poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 02.05.2012 r. (data wpływu 14.05.2012 r.), uzupełnione pismem w dniu 25.06.2012 (data wpływu 27.06.2012 r.), będące odpowiedzią na wezwanie tut. Organu z dnia 15.06.2012 r. (skutecznie doręczone w dniu 18.06.2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowego rozliczenia podatku VAT z tytułu dostawy złota, srebra i platyny w postaci granulatu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14.05.2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowego rozliczenia podatku VAT z tytułu dostawy złota, srebra i platyny w postaci granulatu. Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 25.06.2012 r., złożonym w dniu 25.06.2012 r. (data wpływu 27.06.2012 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 15.06.2012 r. (data doręczenia 18.06.2012 r.)

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny

Wnioskodawca Sp. z oo. jest zarejestrowanym podatnikiem VAT. Przedmiotowa Spółka prowadzi działalność w zakresie skupu i sprzedaży złomów metali kolorowych, a także przetopu aluminium, brązu i mosiądzu. Wnioskodawca zamierza rozszerzyć zakres swej działalności o sprzedaż złota, srebra i platyny w postaci granulatu.

Podstawą sformułowania niniejszego wniosku jest brak precyzyjnej regulacji w przedmiocie zasad opodatkowania podatkiem VAT transakcji kupna/sprzedaży metali szlachetnych (złoto, srebro, platyna) w postaci surowca/półproduktu i powstający na tym tle szereg wątpliwości dotyczących zwolnienia określonych towarów od podatku od towaru i usług. Towary, o których mowa we wniosku, sklasyfikowane są pod numerem 38.11.59 Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), zgodnie z załącznikiem do Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29.10.2008r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy sprzedaż metali szlachetnych — złota, srebra, platyny w postaci granulatu, tj. półproduktu/surowca jest transakcją, która winna być opodatkowana podatkiem VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zdaniem Wnioskodawcy transakcje sprzedaży złota, srebra i platyny w postaci granulatu/surowca będzie rodzić po jego stronie zobowiązanie podatkowe VAT.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tj. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. I pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające towary wymienione w załączniku nr 11 do ustawy, jeżeli dokonującym ich dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15, niekorzystający ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9, a dostawa nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ( art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy).W oparciu o przepis art. 17 ust 7 ustawy, przepisy ust. 1 pkt 7 i 8 stosuje się, jeżeli nabywcą lub usługobiorcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15.

W załączniku nr 11 do ustawy stanowiącym wykaz towarów o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy, zostały wymienione:

  • w poz. 1 — PKWiU ex 24.10.14.0 „Granulki i proszek z surówki, surówki zwierciadlistej lub stali — wyłącznie wlewki lub gęsi zwykle ze stali wysokostopowej, otrzymane przez przetopienie i odlanie drobniutkich odpadów lub złomu,
  • w poz. 2 — PKWiU ex 24.45.30.0 Pozostałe metale nieżelazne i wyroby z nich; cermetale; popiół i pozostałości zawierające metale i związki metali — wyłącznie odpady i złom metali nieszlachetnych”,
  • w poz. 3 — PKWiU 38.11.51.0 Odpady szklane”, w poz. 4 PKWiU 38.11.54.0 Pozostałe odpady gumowe”,
  • W poz. 5 — PKWiU 38.11.55.0 Odpady z tworzyw sztucznych”,
  • W poz. 6 — PKWiU 38.11.58.0 Odpady inne niż niebezpieczne zawierające metal”,
  • w poz. 7 — PKWiU 38.12.27 Odpady i braki ogniw i akumulatorów elektrycznych; zużyte ogniwa i baterie galwaniczne oraz akumulatory elektryczne”,
  • w poz. 8 — PKWiU ex 38.32.29.0 „Surowce wtórne z pozostałych metali — wyłącznie odpady i złom”.

Z powyższego wywieść należy, że w sytuacji, gdy dostawca towarów wymienionych w załączniku nr 11 do ustawy jest podatnikiem VAT czynnym, który nie korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy, a dostawa złomu nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, tj. jako dostawa towarów używanych (ruchomości), dostawa taka winna być rozliczana przez kupującego (nabywcę złomu), występującego w charakterze podatnika (czynnego lub zwolnionego). W tej sytuacji nabywca złomu, będąc podatnikiem w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy, jest zobowiązany do rozliczenia podatku z tytułu nabycia złomu. W przeciwnym natomiast przypadku, tj. gdy któryś z ww. warunków nie jest spełniony, obowiązek rozliczenia podatku w związku z tą dostawą przeniesiony zostaje na dostawcę złomu.

Ustawa o podatku od towarów i usług w swej treści, tj. przepisie art. 17 ust.1 pkt 7 posługuje się pojęciem złom. Przy czym zarówno w powołanej ustawie, jak i innych przepisach podatkowych termin ten nie został w sposób precyzyjny i jednoznaczny zdefiniowany. Tym samym pojęcie to winno być interpretowane w oparciu o słownikowe znaczenie zgodnie z którym złom rozumiany jest jako:

  • odpady metalowe, zużyte przedmioty metalowe przeznaczone do przetopienia;
  • odłam, odłamany kawał czegoś;
  • zużyte zniszczone przedmioty metalowe, także odpady produkcyjne przeznaczone do ponownego przetopienia w hutach jako surowiec wtórny;

W ocenie Wnioskodawcy granulat złota, srebra i platyny jest jedynie postacią surowca i tym samym nie mieści się w granicach żadnej z powyższych definicji złomu. Granulat będący półproduktem nie jest bowiem zarówno odpadem, odłamem czy zniszczonym przedmiotem metalowym. Brak jest zatem podstaw by sprzedaż złota, srebra i platyny w postaci granulatu traktować jak sprzedaż złomu. Tym samym zobowiązanie podatkowe z tytułu takiej transakcji obciąża na zasadach ogólnych sprzedającego, niezależnie od rodzaju i źródła sprzedawanego towaru (złota, srebra, platyny).

Wątpliwości w niniejszej sprawie dotyczą sytuacji, w której Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie sprzedaży metali szlachetnych srebra i złota w postaci półproduktu- granulatu. Przedmiotem sprzedaży prowadzonej przez wnioskodawcę zgodnie z Nomenklaturą Scaloną CN jest:

  • 7106 - złoto, włącznie ze serem pokrytym złotem lub platyną w stanie surowym lub półproduktu, lub w postaci proszku;
  • 7108 - złoto, włącznie ze złotem platynowanym „ w stanie surowym lub półproduktu „lub w postaci proszku
  • 7110 - platynowce (platyna, pallad, rod, iryd, osm, ruten) w stanie surowym lub półproduktu, lub w postaci proszku.

Wskazać należy, przy tym, że towary o powołanej powyżej klasyfikacji statystycznej, dostawy których zamierza dokonywać wnioskodawca, nie zostały wymienione w załączniku nr 11 do ustawy stanowiącym „Wykaz towarów o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy”. Tym samym niewątpliwym jest, że towary wskazane w klasyfikacji Nomenklatury Scalonej a nie wymienione jako te, które zostały zwolnione od podatku od towarów i usług podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych.

Mając na uwadze przytoczony stan faktyczny i prawny w sprawie stwierdzić należy, że transakcje „z udziałem” złota, srebra i platyny w postaci granulatu/półproduktu podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, na Wnioskodawcy jako na dostawcy tych towarów, spoczywać będzie obowiązek rozliczenia podatku z tytułu ich sprzedaży.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054) zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 5a ustawy, obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011r., towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 cytowanej ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Na podstawie art. 2 pkt 6 cyt. ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011r., przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych, o czym stanowi art. 15 ust. 2 ustawy.

Zgodnie z przepisem art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 lipca 2011r., podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające towary wymienione w załączniku nr 11 do ustawy, jeżeli dokonującym ich dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15, niekorzystający ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9, a dostawa nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2.

Zgodnie natomiast z art. 17 ust. 2 ustawy, w przypadkach wymienionych w ust. 1 pkt 4, 5, 7 i 8, usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego.

Z kolei na podstawie dodanego z dniem 1 kwietnia 2011r. przepisu art. 17 ust. 7, przepisy ust. 1 pkt 7 i 8 stosuje się, jeżeli nabywcą lub usługobiorcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15.

Z powyższych przepisów wynika, że ww. art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy o VAT wprowadza mechanizm polegający na przesunięciu obowiązku rozliczenia VAT na podatnika, na rzecz którego jest dokonywana dostawa towarów wymienionych w załączniku nr 11 do ustawy.

Mechanizm odwrotnego obciążenia ma zastosowanie, jeżeli łącznie spełnione są cztery warunki:

  1. nabywcą towarów wymienionych w załączniku nr 11 do ustawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15 ustawy o VAT ,
  2. dostawcą ww. towarów jest podatnik, o którym mowa w art. 15 ustawy o VAT,
  3. dostawca ww. towarów nie korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o VAT,
  4. dostawa ww. towarów nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w ww. art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT.

A zatem w tej sytuacji nabywca, będąc podatnikiem w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 7 powołanej ustawy, będzie zobowiązany do rozliczenia podatku z tytułu nabycia ww. towarów.

Zgodnie z art. 106 ust. 1a ustawy o VAT w przypadkach, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4, 5, 7 i 8, w fakturze nie wykazuje się danych dotyczących stawki i kwoty podatku.

Z opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca jako zarejestrowany podatnik VAT, prowadzi działalność w zakresie skupu i sprzedaży złomów metali kolorowych, a także przetopu aluminium, brązu i mosiądzu. Zamierza rozszerzyć zakres swej działalności o sprzedaż złota, srebra i platyny w postaci granulatu, które są sklasyfikowane pod numerem 38.11.59 Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), zgodnie z załącznikiem do Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29.10.2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Wątpliwości Wnioskodawcy wiążą się z brakiem precyzyjnej regulacji w przedmiocie zasad opodatkowania podatkiem VAT transakcji kupna/sprzedaży metali szlachetnych (złoto, srebro, platyna) w postaci surowca/półproduktu i w związku z powyższym zadał pytanie, czy sprzedaż metali szlachetnych — złota, srebra, platyny w postaci granulatu, tj. półproduktu/surowca jest transakcją, która będzie zobowiązywać go do rozliczenia na zasadach ogólnych.

W ocenie Wnioskodawcy, granulat złota, srebra i platyny jest jedynie postacią surowca i tym samym nie mieści się w granicach definicji złomu. Granulat będący półproduktem nie jest bowiem zarówno odpadem, odłamem czy zniszczonym przedmiotem metalowym. Brak jest zatem podstaw by sprzedaż złota, srebra i platyny w postaci granulatu traktować jak sprzedaż złomu.

Z dniem 1 lipca 2011 r. ustawa o podatku od towarów i usług wprowadziła modyfikację w postaci wprowadzenia załącznika nr 11 do ustawy zawierającego katalog towarów identyfikowanych przy pomocy klasyfikacji statystycznych wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, których dostawa objęta jest mechanizmem odwróconego obciążenia.

Załącznik nr 11 określający wykaz towarów, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy o VAT, obejmuje:

ex 24.10.14.0 - granulki i proszek z surówki, surówki zwierciadlistej lub stali - wyłącznie wlewki lub gęsi zwykle ze stali wysokostopowej, otrzymywane przez przetopienie i odlanie drobniutkich odpadów lub złomu,

ex 24.45.30.0 - pozostałe metale nieżelazne i wyroby z nich; cermetale; popiół i pozostałości zawierające metale i związki metali - wyłącznie odpady i złom metali nieszlachetnych,

38.11.51.0 - odpady szklane,

38.11.54.0 - pozostałe odpady gumowe,

38.11.55.0 - odpady z tworzyw sztucznych,

38.11.58.0 - odpady inne niż niebezpieczne zawierające metal,

38.12.27 - odpady i braki ogniw i akumulatorów elektrycznych; zużyte ogniwa i baterie galwaniczne oraz akumulatory elektryczne,

ex 38.32.29.0 - surowce wtórne z pozostałych metali - wyłącznie odpady i złom.

Wnioskodawca w stanie faktycznym wskazał, że towary, o których mowa we wniosku sklasyfikowane są pod numerem PKWiU 38.11.59.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy wskazać należy, iż sprzedawane przez Wnioskodawcę produkty sklasyfikowane pod ww. symbolem nie zostały wymienione w załączniku nr 11 do ustawy o VAT, zawierającym katalog towarów, do których stosuje się mechanizm odwrotnego obciążenia.

Zatem skoro ww. odpady sprzedawane przez Wnioskodawcę mieszczą się w grupowaniu PKWiU 38.11.59 i nie zostały wymienione w załączniku nr 11 do ustawy stwierdzić trzeba, iż norma przewidziana w art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy nie znajdzie zastosowania dla dostawy ww. towarów. Tym samym sprzedaż ww. towarów przez Wnioskodawcę odbywa się na zasadach ogólnych i powoduje po stronie Wnioskodawcy obowiązek rozliczenia podatku należnego z tytułu tych transakcji.

Niniejsza interpretacja została zatem wydana w oparciu o klasyfikację statystyczną wskazaną we wniosku przez Wnioskodawcę.

Ponadto zauważyć należy, że przepisy z zakresu podatku od towarów i usług w odniesieniu do handlu złomem nie odnoszą się i nie uzależniają obowiązku rozliczenia podatku należnego od Nomenklatury Scalonej CN.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj