IBPBI/2/423-51/12/AK, Dyrektor - IBPBI/2/423-50/12/AK">

Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/2/423-50/12/AK
z 16 kwietnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBI/2/423-50/12/AK
Data
2012.04.16


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Zasięg terytorialny

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Pobór podatku --> Osoby prawne jako płatnicy

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Podstawa opodatkowania i wysokość podatku --> Zryczałtowany podatek dochodowy od przychodów


Słowa kluczowe
certyfikat rezydencji
hotele
licencja
należności licencyjne
obowiązek płatnika
opłata licencyjna
rezydent podatkowy
umowa
umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania
usługi
wynagrodzenia
zarządzenie
zryczałtowany podatek dochodowy


Istota interpretacji
- ustalenie, czy od należności wypłaconych na podstawie Umowy o Zarządzanie oraz Umowy o Systemie Licencyjnym, Spółka będzie zobowiązana do pobierania podatku jako płatnik (pytanie oznaczone we wniosku Nr 1),- zastosowania stawki 5%, w sytuacji posiadania certyfikatu rezydencji (pytanie oznaczone we wniosku Nr 2),



Wniosek ORD-IN 4 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 16 stycznia 2012 r. (data wpływu do tut. BKIP 19 stycznia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

  • ustalenia, czy od należności wypłaconych na podstawie Umowy o Zarządzanie oraz Umowy o Systemie Licencyjnym, Spółka będzie zobowiązana do pobierania jako płatnik podatku u źródła (pytanie oznaczone we wniosku Nr 1),
  • zastosowania stawki 5%, w sytuacji posiadania certyfikatu rezydencji (pytanie oznaczone we wniosku Nr 2),
  • jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 stycznia 2012 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

  • ustalenia, czy od należności wypłaconych na podstawie Umowy o Zarządzanie oraz Umowy o Systemie Licencyjnym, Spółka będzie zobowiązana do pobierania jako płatnik podatku u źródła (pytanie oznaczone we wniosku Nr 1),
  • zastosowania stawki 5%, w sytuacji posiadania certyfikatu rezydencji (pytanie oznaczone we wniosku Nr 2).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest właścicielem Hotelu. 26 kwietnia 2002 r., Wnioskodawca zawarł Międzynarodową Umowę o Zarządzanie (dalej: Umowa o Zarządzanie) z X (dalej: X), z siedzibą w USA. Zgodnie z Umową o Zarządzanie, X zobowiązała się do prowadzenia Hotelu w imieniu Wnioskodawcy.

1 kwietnia 2008 r. X przeniósł wszystkie prawa i obowiązki wynikające z Umowy o Zarządzanie na Y (dalej: Y), spółkę z siedzibą w Belgii i będącą belgijskim rezydentem dla celów podatkowych.

Zakres usług świadczonych na podstawie Umowy o Zarządzanie

Aktualnie, Umowa o Zarządzanie nakłada na Y obowiązek nadzorowania, kierowania i kontroli, z należytą starannością, zarządzania, eksploatacji oraz promowania wszelkich aspektów działalności Hotelu, w sposób zwyczajowo i powszechnie uznawany za właściwy dla etapu działalności Hotelu następującego po jego otwarciu. Przez czas trwania Umowy o Zarządzanie, Y jest zobowiązany zapewnić, że Hotel będzie prowadzony jako hotel najwyższej klasy, zgodnie ze standardem operacyjnym, co obejmuje m.in. następujące zadania kluczowe (dalej: Usługi):

  • ustalenie i wdrożenie polityki personalnej i praktyk postępowania dotyczących Hotelu, wraz z: polityką i praktykami postępowania dotyczącymi zasad i warunków zatrudnienia, wyboru, szkolenia, nadzoru i wynagrodzenia personelu, jak również premii, odpraw, planów emerytalnych i innych przywilejów pracowniczych, dyscyplinowania, zwalniania i zastępowania pracowników oraz polityką i praktykami postępowania związanymi z korzystaniem przez personel Hotelu w związku z Hotelem z praw wynikających z obowiązującego polskiego prawa pracy,
  • nadzorowanie i kierowanie rekrutacją, zatrudnianiem, przenoszeniem na inne stanowiska, wynagradzaniem, nadzorowaniem i zwalnianiem osób świadczących usługi w imieniu Hotelu, bez względu na to, czy osoby te zostały zatrudnione przez Y, Wnioskodawcę, przedsiębiorstwo afiliowane Y lub Wnioskodawcy, bądź jakikolwiek inny podmiot,
  • nadzorowanie i prowadzenie kompletnych ksiąg i rejestrów dla Hotelu (wraz z księgami rachunkowymi i zasadami prowadzenia rachunkowości) zgodnie z najnowszym wydaniem Ujednoliconego Systemu Rachunkowego Dla Branży hotelowej, przyjętym przez Amerykańskie Stowarzyszenie Hoteli i Moteli („Ujednolicony System"), oraz zgodnie z przepisami rachunkowymi obowiązującymi w Stanach Zjednoczonych Ameryki i Rzeczypospolitej Polskiej,
  • negocjowanie i kierowanie, w imieniu i na rzecz Wnioskodawcy, sprawami dotyczącymi dzierżawy, wydawania licencji i umów koncesyjnych dotyczących przestrzeni publicznej w Hotelu, wraz ze sklepami, powierzchniami biurowymi, oraz lobby hotelowym,
  • utrzymywanie Hotelu (wraz z umeblowaniem i wyposażeniem) w dobrym stanie; w razie potrzeby dokonywanie niezbędnych zamian, udoskonalenia, uzupełnień i wymian, oraz zapewnienie okresowych inspekcji przeprowadzanych w Hotelu przez niezależne firmy specjalistyczne, które potwierdzą zgodność ze Standardami Operacyjnymi. Koszt tego typu usług stanowić będzie Wydatek Operacyjny,
  • koordynowanie prac projektowych, budowlanych i instalacyjnych w przypadku podjęcia jakichkolwiek renowacji, udoskonaleń, napraw lub wymiany dotyczących budynku i wyposażenia, umeblowania i wyposażenia, systemów budynku lub innych fizycznych części Hotelu,
  • negocjowanie, zawieranie i zarządzanie w imieniu i na rzecz Wnioskodawcy umowami na usługi i licencjami związanymi z działalnością Hotelu, wraz z umowami i licencjami dotyczącymi systemów zapewnienia bezpieczeństwa, elektryczności, gazu, telefonów, sprzątania, konserwacji wind i węzła cieplnego, konserwacji klimatyzacji, pralni i pralni chemicznej, usług telewizyjnych, użycia materiałów chronionych prawem autorskim (np. muzyka, kasety wideo), rozrywki, oraz umowami na inne usługi, które, w opinii Y, powinny być zapewnione,
  • negocjowanie, zawieranie i zarządzanie w imieniu i na rzecz Właściciela umowami na wynajęcie sal bankietowych i konferencyjnych, oraz pokojów gościnnych grupom lub osobom indywidualnym,
  • nadzorowanie i dokonywanie zakupu, lub też zlecenie dokonania zakupu wszelkich zapasów, materiałów zużywalnych i zaopatrzenia operacyjnego, niezbędnych do prawidłowego utrzymania i eksploatacji Hotelu, oraz wykorzystanie wyżej wymienionych materiałów do zarządzania i eksploatacji Hotelu,
  • przygotowanie i przedłożenie Wnioskodawcy Planu Operacyjnego,
  • współpraca z Wnioskodawcą i każdym potencjalnym nabywcą, dzierżawcą, wierzycielem lub innym kredytodawcą w przypadku proponowanej sprzedaży, dzierżawy, lub finansowania dotyczących Hotelu lub związanych z Hotelem; z zastrzeżeniem jednak, że od Y nie będzie się żądać udostępnienia żadnych informacji będących własnością jego lub jego przedsiębiorstw afiliowanych, jak również projekcji finansowych przygotowanych przez Y w związku z Hotelem (włączając w to Zatwierdzony Plan Operacyjny); oraz dodatkowo pod warunkiem, że Wnioskodawca zwróci Y wszelkie wydatki osobiste poniesione w wyniku takiej współpracy, jeżeli nie będą one pokryte lub zwrócone na skutek innych postanowień tej umowy,
  • podejmowanie w imieniu własnym, w imieniu Wnioskodawcy, lub w imieniu Hotelu wszelkich kroków prawnych umożliwiających ściąganie należności, czynszu i innych przychodów wynikających z działalności Hotelu, jak również umożliwiających ściąganie należności, czynszu i innych przychodów wynikających z działalności Hotelu, jak również umożliwiających eksmisję gości, dzierżawców lub innych osób lub anulowanie lub rozwiązanie wszelkich umów dzierżawy, licencji i koncesji za ich naruszenie lub nieprzestrzeganie przez dzierżawcę, licencjata lub koncesjonariusza; pod kierownictwem Wnioskodawcy, Y podejmie odpowiednie kroki mające na celu zakwestionowanie, zaprotestowanie, odwołanie się lub wystąpienie o ostateczną decyzję sądową do odpowiedniego sądu lub forum w sprawach wszelkich wymogów prawnych dotyczących Hotelu, lub też w przypadku domniemanego pogwałcenia prawa, pod warunkiem jednak, iż niezastosowanie się do kwestionowanych wymogów prawnych, bądź pogwałcenie prawa będącego kwestią sporną w trakcie trwania owego zakwestionowania, protestu, odwołania bądź procesu nie spowoduje zamknięcia żadnej części Hotelu lub związanych z nim obiektów, oraz nie zagrozi poniesieniem przez Y odpowiedzialności cywilnej lub karnej. Koszty związane z powyżej opisanymi działaniami stanowić będą Wydatki Operacyjne,
  • spowodowanie, iż Dyrektor Generalny, Osoba Nadzorująca Finanse i Dyrektor ds. Marketingu Hotelu (określani wspólnym mianem „Kadra Zarządcza") na zasadną prośbę Wnioskodawcy będą do dyspozycji Wnioskodawcy lub desygnowanych przez niego osób celem poinformowania lub skonsultowania kwestii związanych z polityką i trybem postępowania mającymi wpływ na prowadzenie spraw Hotelu,
  • wykonanie, lub zlecenie wykonania wszelkich czynności dotyczących Hotelu, które leżą w mocy Y i które Y, działając w dobrej wierze i wykazując się ostrożnym osądem, uzna za niezbędne do zachowania zgodności z wymogami prawnymi i warunkami wszystkich polis ubezpieczeniowych, oraz zgodnie z instrukcjami Wnioskodawcy, zwalnianie z zobowiązań związanych z zastawem, obciążeniami lub należnościami Hotelu i operacji z nim związanych,
  • pobieranie w imieniu Wnioskodawcy, rozliczenie i przekazanie stosownym instytucjom wszelkich wymaganych podatków akcyzowych, podatków wynikających ze sprzedaży, wykorzystywania i eksploatacji, oraz podobnych prawomocnie ustanowionych należności pobieranych przez Hotel od klientów i gości bezpośrednio lub w formie części ceny sprzedaży towarów, usług lub ekspozycji takich jak podatek od dochodów brutto, opłat wstępnych i innych podobnych podatków, obciążeń i opłata,
  • informowanie Wnioskodawcy we wszelkich istotnych sprawach finansowych i innych mających związek z Hotelem i jego eksploatacją,
  • pobieranie opłat czynszu i innych należnych kwot od gości, dzierżawców, i koncesjonariuszy Hotelu, oraz przeznaczenie tych środków, jak również środków pochodzących z innych dostępnych Hotelowi źródeł, w pierwszej kolejności na pokrycie wszelkich Wydatków Operacyjnych, a następnie wszelkich innych zobowiązań finansowych Hotelu, zgodnie z wytycznymi Wnioskodawcy, Zatwierdzonym Planem Operacyjnym lub postanowieniami tej umowy,
  • wykonywanie zadań zwyczajowo przyjętych w eksploatacji hotelu o klasie i pozycji odpowiadającym klasie i pozycji Hotelu,
  • wpisanie Hotelu w programy Y mające na celu promowanie wizerunku, oraz zwiększenie wykorzystania i sprawności Hotelu, takie jak program Z oraz inne podobne programy, które co pewien czas mogą być przyjęte przez Y; koszt uczestnictwa w owych programach stanowić będzie Wydatek Operacyjny,
  • ustalenie wytycznych związanych z reklamą, public relations i promocją, jak również ustalenie systemu rabatowego odpowiadającego podobnemu systemowi rabatowemu obowiązującego w innych zarządzanych hotelach.

Ponadto, Umowa o Zarządzenie przewiduje (w punkcie XXX), że w ramach usług zarządzania, Y będzie stosować znaki handlowe X w sposób, jaki uzna za stosowny i zalecany do prowadzenia Hotelu. Hotel ma być eksploatowany pod nazwą X HOTEL lub inną nazwą, którą Wnioskodawca i Y mogą wspólnie wybrać.

Wynagrodzenie za Usługi wynikające z Umowy o Zarządzanie

Zgodnie z Umową o Zarządzanie, Wnioskodawca jest zobowiązany wobec Y do zapłaty Wynagrodzenia Podstawowego i Wynagrodzenia Motywacyjnego.

Wynagrodzenie Podstawowe należne za Usługi, określone jest jako pewien procent Całkowitego Przychodu (który jest równy wszystkim przychodom i wpływom pochodzącym z wszelkich transakcji sprzedaży związanych z eksploatacją Hotelu i znajdujących się w nim urządzeń, ale nie obejmuje podatku VAT).

Wynagrodzenie Motywacyjne jest określone jako pewien procent Uzgodnionego Zysku Operacyjnego Brutto. Uzgodniony Zysk Brutto to Zysk Operacyjny Brutto pomniejszony o Wynagrodzenie Podstawowe. Zysk Operacyjny Brutto, to nadwyżka Całkowitego Przychodu nad wszystkimi Wydatkami Operacyjnymi (z pewnymi wyjątkami wymienionymi w Umowie o Zarządzanie).

Planowane zmiany w postanowieniach umownych pomiędzy Wnioskodawcą a Y

Wnioskodawca planuje zawrzeć z Y nową umowę, tj. Umowę o Systemie Licencyjnym (dalej: USL). Dodatkowo, ma zostać podpisana umowa zmieniająca Umowę o Zarządzenie (dalej: Umowa Zmieniająca).

Zamiar zawarcia USL oraz Umowy Zmieniającej jest efektem zmiany, która zaszła w stosunkach pomiędzy stronami w czasie obowiązywania Umowy o Zarządzanie. Mianowicie, strony przeszły w etap zwykłej eksploatacji Hotelu, po tym jak zakończony został etap budowy, projektowania, wyposażania i meblowania Hotelu.

Po wejściu w życie USL i Umowy Zmieniającej, USL będzie regulować w całości warunki (w tym dotyczące wynagrodzenia):

  1. wykorzystywania metod, projektów, procesów i schematów służących rozwojowi oraz eksploatacji Hotelu, w tym:
    • wszystkich aktualnie istniejących oraz przyszłych znaków handlowych, znaków odnoszących się do usług, oznaczeń handlowych, wzorów przemysłowych, identyfikacji wizualnej oraz innych wskazówek co do pochodzenia kojarzonych ze znakiem handlowym X (w tym wzory, logo, symbole, itp.)
    • instrukcji lub polityk, w tym pisemnych, dostępnych w formie cyfrowych, komputerowych lub elektronicznie formatowanych instrukcji oraz innych dokumentów oraz materiałów, przygotowanych i wykorzystywanych przez spółki Y,
    • technologii Y, takich jak oprogramowanie, sprzęt komputerowy czy telekomunikacyjny (w tym routery, serwery, obwody, itp.), systemy łączności telekomunikacyjnej (w tym telefony), a także innych technologii przygotowanych i wykorzystywanych przez spółki Y
    • standardów marki X (tzn. wszystkie standardy, polityki i programy Y mające zastosowanie do hoteli takiej kategorii co Hotel), oraz
    • innych programów i procedur
    • łącznie określonych przez strony jako System, oraz
  2. wykorzystywania jakiejkolwiek własności intelektualnej Y;
  3. wykorzystywania jakichkolwiek programów czy procedur stworzonych lub wykorzystywanych przez Y lub Podmioty Powiązane z Y;
  4. wykorzystywania know-how dostarczonego przez Y w celu świadczenia usług wynikających z jakiejkolwiek innej niż USL umowy kiedykolwiek zawartej między stronami.

Zgodnie z USL, Wnioskodawca będzie miał prawo do tego, żeby Hotel był eksploatowany pod marką „X" z wykorzystaniem Systemu.

USL będzie też zawierać klauzulę poufności, której brzmienie odpowiada możliwości wyodrębnienia oraz wartości praw własności intelektualnej Y, Systemu oraz pozostałych elementów własności intelektualnej lub praw niematerialnych, do których odnosi się ta umowa.

Zgodnie z USL, Wnioskodawca będzie zobowiązany uiszczać co miesiąc wynagrodzenie w formie Opłaty Licencyjnej, ustalanej jako określony procent Dochodu Brutto z Pokoi za miesiąc poprzedni.

Jednocześnie, Umowa Zmieniająca usunie Artykuł XXX Umowy o Zarządzanie, o treści przedstawionej powyżej, zastępując go Artykułem XXX o nowej treści, zgodnie z którą niektóre definicje zawarte w USL, stosuje się do niezdefiniowanych pojęć występujących w Umowie o Zarządzanie.

Zgodnie ze zmienioną Umową o Zarządzanie, Wnioskodawca będzie zobowiązany do zapłaty Wynagrodzenia Podstawowego i Wynagrodzenia Motywacyjnego, w zamian za Usługi.

Wynagrodzenie Podstawowe zostanie zmodyfikowane i będzie wynosić:

i. określony procent Całkowitego Przychodu, pomniejszony o
ii. Opłatę Licencyjną za dany miesiąc, z zastrzeżeniem, że

  1. jeśli Opłata Licencyjna przekracza Maksymalne Wynagrodzenie Podstawowe, Wnioskodawca będzie zwolniony przez Y z obowiązku zapłaty takiej części Opłaty Licencyjnej, w jakiej przekracza ona Maksymalne Wynagrodzenie Podstawowe, oraz
  2. w żadnym przypadku, Wynagrodzenie Podstawowe oraz Opłata Licencyjna nie mogą łącznie, w danym roku podatkowym, przekroczyć Maksymalnego Wynagrodzenia Podstawowego za ten rok podatkowy.

Wnioskodawca jest w posiadaniu certyfikatu rezydencji Y, potwierdzającego, że Y jest rezydentem podatkowym Belgii. Wnioskodawca będzie posiadał certyfikat rezydencji Y w momencie wypłaty należności na podstawie USL.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy dokonując płatności na rzecz Y, na podstawie zmienionej Umowy o Zarządzanie oraz Umowy o Systemie Licencyjnym, Wnioskodawca będzie zobowiązany do pobierania podatku jako płatnik, wyłącznie od płatności dokonywanych na podstawie Umowy o Systemie Licencyjnym (USL), zgodnie z art. 7 i 12 Konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Królestwem Belgii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania oraz zapobiegania oszustwom podatkowym i uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku z 20 sierpnia 2001 r. oraz art. 21 ust. 1 pkt 1 i 2a ustawy o CIT...
  2. Czy zgodnie z art. 7 i 12 Konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Królestwem Belgii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania oraz zapobiegania oszustwom podatkowym i uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku z 20 sierpnia 2001 r. oraz art. 21 ust. 2 i art. 26 ustawy o CIT, Wnioskodawca dokonując płatności, będzie uprawniony przy pobieraniu podatku jako płatnik, do stosowania stawki 5%, jeżeli Y będzie faktycznym właścicielem tych płatności, a Wnioskodawca będzie w posiadaniu belgijskiego certyfikatu rezydencji potwierdzającego przysługujący Y status rezydenta belgijskiego...

Zdaniem Wnioskodawcy, będzie On zobowiązany pobierać podatek jako płatnik, stosując stawkę 5%, od wszystkich płatności objętych Umową o Systemie Licencyjnym. Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do pobierania podatku od płatności objętych Umową o Zarządzanie, ponieważ płatności te nie mieszczą się w zakresie płatności, których mowa w art. 12 Konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Królestwem Belgii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania oraz zapobiegania oszustwom podatkowym i uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku z 20 sierpnia 2001 r.

Postanowienia ustawy o CIT

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych z 15 lutego 1992 r. („ustawa o CIT), podatek dochodowy z tytułu uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2, przychodów z odsetek, z praw autorskich lub praw pokrewnych, z praw do projektów wynalazczych, znaków towarowych i wzorów zdobniczych, w tym również ze sprzedaży tych praw, z należności za udostępnienie tajemnicy receptury lub procesu produkcyjnego, za użytkowanie lub prawo do użytkowania urządzenia przemysłowego, w tym także środka transportu, urządzenia handlowego lub naukowego, za informacje związane ze zdobytym doświadczeniem w dziedzinie przemysłowej, handlowej lub naukowej (know-how), ustala się w wysokości 20% przychodów.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 2a ustawy o CIT, podatek dochodowy z tytułu uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2, przychodów z tytułu świadczeń: doradczych, księgowych, badania rynku, usług prawnych, usług reklamowych, zarządzania i kontroli, przetwarzania danych, usług rekrutacji pracowników i pozyskiwania personelu, gwarancji i poręczeń oraz świadczeń o podobnym charakterze.

Z kolei z art. 26 ust. 1 ustawy o CIT wynika, że osoby prawne (...), które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 (...), są obowiązane, jako płatnicy, pobierać, (...), w dniu dokonania wypłaty, zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat. Przepis ten wprowadza jednocześnie zasadę, że zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania albo niepobranie podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania miejsca siedziby podatnika dla celów podatkowych uzyskanym od podatnika certyfikatem rezydencji.

Postanowienia polsko-belgijskiej UPO

Zgodnie z art. 12 ust. 3 Konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Królestwem Belgii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania oraz zapobiegania oszustwom podatkowym i uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku z 20 sierpnia 2001 r. („polsko-belgijska UPO"), należności licencyjne to „wszelkiego rodzaju należności płacone za użytkowanie lub prawo do użytkowania wszelkich praw autorskich do dzieła literackiego, artystycznego lub naukowego, włącznie z filmami dla kin oraz z filmami lub taśmami dla radia lub telewizji, do patentu, znaku towarowego lub handlowego, rysunku lub modelu, planu, tajemnicy lub technologii produkcyjnej, jak również za użytkowanie lub prawo do użytkowania urządzenia przemysłowego, handlowego lub naukowego lub za korzystanie z doświadczenia w dziedzinie przemysłowej, handlowej lub naukowej".

Płatności wynikające z SLA

Wszystkie świadczenia, które wykonywane będą przez Y na podstawie USL, będą mieścić się w zakresie przedmiotowym art. 12 ust. 3 polsko-belgijskiej UPO. Wynagrodzenie za udzielenie prawa do eksploatacji Hotelu pod marką X niewątpliwie stanowi wynagrodzenie za „prawo do (...) znaku towarowego lub handlowego" w rozumieniu art. 12 ust. 3 polsko-belgijskiej UPO.

Wynagrodzenie za prawo do używania Systemu, czyli „metod, projektów, procesów i schematów służących rozwojowi oraz eksploatacji Hoteli Marki, w tym Znaków Towarowych, Instrukcji, Technologii Y, Standardów Marki oraz jakichkolwiek innych programów i procedur" (oraz innych jego elementów, dokładnie przedstawionych w opisie zdarzenia przyszłego) stanowi wynagrodzenie za „korzystanie z doświadczenia w dziedzinie przemysłowej, handlowej lub naukowej" w rozumieniu art. 12 ust. 3 polsko-belgijskiej UPO.

Prawo do korzystania z Systemu to w rzeczywistości prawo do korzystania z unikalnego doświadczenia i wiedzy związanych z eksploatacją hoteli określonej klasy. Potwierdza to zawarta w USL specyficzna klauzula poufności, kładąca naciska na wyjątkowy charakter Systemu i własności intelektualnej będących przedmiotem USL oraz zobowiązująca strony do zachowania wszystkich informacji objętych umową w ścisłej tajemnicy.

Podsumowując, Wnioskodawca jest zobowiązany pobierać jako płatnik podatek dochodowy od osób prawnych w wysokości 5% płatności, od całości wynagrodzenia płaconego przez Wnioskodawcę na rzecz Y na podstawie USL.

Płatności wynikające z Umowy o Zarządzanie

Płatności należne Y na podstawie Umowy o Zarządzanie za Usługi Główne będą obejmować Wynagrodzenie Podstawowe i Wynagrodzenie Motywacyjne. Wszelkie inne rodzaje wynagrodzenia, będą wyliczane osobno.

Podstawową część świadczeń wykonywanych przez Y na podstawie Umowy o Zarządzanie będzie nadzorowanie, kierowanie i kontrola, z należytą starannością, zarządzania, eksploatacji oraz promowania wszelkich aspektów działalności Hotelu, w sposób zwyczajowo i powszechnie uznawany za właściwy dla etapu działalności Hotelu następującego po jego otwarciu, co obejmować będzie świadczenie usług wymienionych w części wniosku dotyczącej opisu zdarzenia przyszłego.

Podsumowując, Wnioskodawca nie będzie na podstawie art. 12 polsko-belgijskiej UPO zobowiązany do pobierania podatku jako płatnik, od wynagrodzenia wynikającego z Umowy o Zarządzanie, ponieważ takie wynagrodzenie nie mieści się w zakresie art. 12 ust. 3 polsko-belgijskiej UPO.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm., określanej w dalszej części skrótem „updop”), podatnicy, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedziby lub zarządu, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów, które osiągają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 1 updop, podatek dochodowy z tytułu uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, przez podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2, przychodów z odsetek, z praw autorskich lub praw pokrewnych, z praw do projektów wynalazczych, znaków towarowych i wzorów zdobniczych, w tym również ze sprzedaży tych praw, z należności za udostępnienie tajemnicy receptury lub procesu produkcyjnego, za użytkowanie lub prawo do użytkowania urządzenia przemysłowego, w tym także środka transportu, urządzenia handlowego lub naukowego, za informacje związane ze zdobytym doświadczeniem w dziedzinie przemysłowej, handlowej lub naukowej (know - how) ustala się w wysokości 20% przychodów.

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 2a updop, podatek dochodowy z tytułu uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2, przychodów z tytułu świadczeń: doradczych, księgowych, badania rynku, usług prawnych, usług reklamowych, zarządzania i kontroli, przetwarzania danych, usług rekrutacji pracowników i pozyskiwania personelu, gwarancji i poręczeń oraz świadczeń o podobnym charakterze ustala się w wysokości 20% przychodów.

Przepisy ust. 1 stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Rzeczpospolita Polska (art. 21 ust. 2 updop).

W art. 21 updop wymienione zostały określone rodzaje należności wypłacane przez podmioty polskie podmiotom zagranicznym, w przypadku uzyskania których, podmiot zagraniczny podlega opodatkowaniu w Polsce podatkiem dochodowym, a obowiązanym do jego naliczenia, potrącenia i odprowadzenia do urzędu skarbowego jest podmiot polski. Podatek ten nazywany jest podatkiem „u źródła” ze względu na szczególny sposób jego poboru, który dokonywany jest przez polski podmiot wypłacający określone należności na rzecz nierezydenta, w trybie i na zasadach wymienionych w art. 26 updop.

Zaznacza się, iż zgodnie z art. 26 ust. 1 updop, osoby prawne i jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz będące przedsiębiorcami osoby fizyczne, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz w art. 22 ust. 1, są obowiązane, jako płatnicy, pobierać, z zastrzeżeniem ust. 2 i 2b, w dniu dokonania wypłaty, zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat. Jednakże od należności z tytułu odsetek od papierów wartościowych wyemitowanych przez Skarb Państwa i zapisanych na rachunkach papierów wartościowych albo na rachunkach zbiorczych, wypłacanych na rzecz podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2, zryczałtowany podatek dochodowy pobierają, jako płatnicy, podmioty prowadzące te rachunki, jeżeli wypłata należności następuje za ich pośrednictwem. Zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania albo niepobranie podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania miejsca siedziby podatnika dla celów podatkowych uzyskanym od podatnika certyfikatem rezydencji.

W myśl art. 7 ust. 1 Konwencji z dnia 20 sierpnia 2001 r. między Rzecząpospolitą Polską a Królestwem Belgii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania oraz zapobiegania oszustwom podatkowym i uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku (Dz. U. z 2004 r. Nr 211 poz. 2139), zwana dalej „Konwencją polsko-belgijską”, zyski przedsiębiorstwa Umawiającego się Państwa podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie, chyba że przedsiębiorstwo prowadzi w drugim Umawiającym się Państwie działalność gospodarczą poprzez położony tam zakład. Jeżeli przedsiębiorstwo wykonuje działalność w ten sposób, to zyski przedsiębiorstwa mogą być opodatkowane w drugim Państwie, jednak tylko w takiej mierze, w jakiej można przypisać je temu zakładowi.

Z kolei z art. 7 ust. 7 konwencji polsko-belgijskiej wynika, iż jeżeli w zyskach mieszczą się dochody, które zostały odrębnie uregulowane w innych artykułach niniejszej Konwencji, to postanowienia tych innych artykułów nie będą naruszane przez postanowienia tego artykułu.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 konwencji polsko-belgijskiej, należności licencyjne powstające w Umawiającym się Państwie i wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie podlegają opodatkowaniu tylko w tym drugim Państwie, jeżeli osoba ta jest właścicielem należności licencyjnych. Jednakże takie należności mogą być również opodatkowane w Umawiającym się Państwie, w którym powstają, i zgodnie z prawem tego Państwa, ale jeżeli odbiorca jest właścicielem należności licencyjnych, to podatek w ten sposób ustalony nie może przekroczyć 5% kwoty należności licencyjnych brutto. (art. 12 ust. 2 konwencji polsko-belgijskiej)

Stosownie do postanowień art. 12 ust. 3 konwencji polsko-belgijskiej, określenie "należności licencyjne" użyte w tym artykule oznacza wszelkiego rodzaju należności płacone za użytkowanie lub prawo do użytkowania wszelkich praw autorskich do dzieła literackiego, artystycznego lub naukowego, włącznie z filmami dla kin oraz z filmami lub taśmami dla radia lub telewizji, do patentu, znaku towarowego lub handlowego, rysunku lub modelu, planu, tajemnicy lub technologii produkcyjnej, jak również za użytkowanie lub prawo do użytkowania urządzenia przemysłowego, handlowego lub naukowego lub za korzystanie z doświadczenia w dziedzinie przemysłowej, handlowej lub naukowej.

Zgodnie z art. 12 ust. 4 konwencji polsko-belgijskiej, postanowienia ustępu 1 nie mają zastosowania, jeżeli osoba uprawniona do należności licencyjnych, mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie, prowadzi w drugim Umawiającym się Państwie, z którego pochodzą należności licencyjne, działalność przemysłową lub handlową poprzez zakład w nim położony bądź wykonuje w tym drugim Państwie wolny zawód za pomocą położonej tam stałej placówki, a prawa lub majątek, z tytułu których wypłacane są należności licencyjne, faktycznie wiążą się z działalnością tego zakładu lub stałej placówki. W takim przypadku stosuje się postanowienia artykułu 7 lub 14.

Przepis art. 12 ust. 5 konwencji polsko-belgijskiej, stwierdza, że należności licencyjne powstają w Umawiającym się Państwie, gdy dłużnikiem jest to Państwo, jednostka terytorialna, organ lokalny albo osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w tym Państwie. Jeżeli jednak osoba wypłacająca należności licencyjne, bez względu na to, czy ma ona miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie, posiada w Umawiającym się Państwie zakład lub stałą placówkę, w związku z którymi powstał obowiązek zapłaty tych należności i należności te są ponoszone przez ten zakład lub stałą placówkę, wówczas uważa się, że należności licencyjne powstają w Państwie, w którym znajduje się zakład lub stała placówka.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika iż Wnioskodawca jest właścicielem Hotelu. 26 kwietnia 2002 r., Wnioskodawca zawarł Międzynarodową Umowę o Zarządzanie z X, z siedzibą w USA. Zgodnie z Umową o Zarządzanie, X zobowiązała się do prowadzenia Hotelu w imieniu Wnioskodawcy. 1 kwietnia 2008 r. X przeniósł wszystkie prawa i obowiązki wynikające z Umowy o Zarządzanie na Y, spółkę z siedzibą w Belgii i będącą belgijskim rezydentem dla celów podatkowych. Ponadto Wnioskodawca planuje zawrzeć z Y nową umowę, tj. Umowę o Systemie Licencyjnym. Dodatkowo, ma zostać podpisana umowa zmieniająca Umowę o Zarządzenie (dalej: Umowa Zmieniająca). Zgodnie z USL, Wnioskodawca będzie zobowiązany uiszczać co miesiąc wynagrodzenie w formie Opłaty Licencyjnej, ustalanej jako określony procent Dochodu Brutto z Pokoi za miesiąc poprzedni. Zgodnie ze zmienioną Umową o Zarządzanie, Wnioskodawca będzie zobowiązany do zapłaty Wynagrodzenia Podstawowego i Wynagrodzenia Motywacyjnego, w zamian za Usługi. Wnioskodawca jest w posiadaniu certyfikatu rezydencji Y, potwierdzającego, że Y jest rezydentem podatkowym Belgii. Wnioskodawca będzie posiadał certyfikat rezydencji Y w momencie wypłaty należności na podstawie USL.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, iż opłaty licencyjne wynikające z Umowy o Systemie Licencyjnym mieszczą się w pojęciu należności licencyjnych zawartym w art. 12 ust. 3 konwencji polsko-belgijskiej. Zatem, Spółka dysponując certyfikatem rezydencji belgijskiego kontrahenta będzie zobowiązana od opłaty licencyjnej wypłacanej co miesiąc na podstawie Umowy o Systemie Licencyjnym pobrać zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 5% kwoty należności licencyjnych brutto.

Natomiast wynagrodzenie wypłacane w związku z Umową o Zarządzanie na gruncie konwencji polsko-belgijskiej należy zakwalifikować do zysków przedsiębiorstw, o których mowa w art. 7 konwencji i w związku z tym, nie będą podlegały opodatkowaniu w Polsce (pod warunkiem, że firma belgijska nie będzie prowadzić działalności poprzez położony w Polsce zakład) i Spółka dysponując certyfikatem rezydencji kontrahenta, jako płatnik nie będzie zobowiązana do potrącenia zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych od wypłat tych należności.

Reasumując, w świetle przedstawionego zdarzenia przyszłego i powołanych przepisów prawa:

  • przychód z tytułu należności wypłaconych na podstawie Umowy o Zarządzanie będzie zwolniony z opodatkowania w Polsce na mocy art. 7 konwencji polsko-belgijskiej, natomiast
  • opłaty licencyjne wypłacane na podstawie Umowy o Systemie Licencyjnym będą opodatkowane zryczałtowanym podatek dochodowy w wysokości 5% kwoty należności licencyjnych brutto,

przy spełnieniu warunku udokumentowania miejsca siedziby podmiotu belgijskiego dla celów podatkowych certyfikatem rezydencji.

Stanowisko Spółki w zakresie pytań oznaczonych we wniosku Nr 1 i 2 jest zatem prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z dnia 14 marca 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj