Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP1/443-619/12-4/MH
z 13 września 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPTPP1/443-619/12-4/MH
Data
2012.09.13



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
podatek od towarów i usług
prawo do odliczenia
projekt
szpital
zwolnienie


Istota interpretacji
Czy Zakład Opieki Zdrowotnej – Szpital ma prawo do odliczenia podatku VAT od zakupów związanych z wymienionym projektem pn. „…”?



Wniosek ORD-IN 326 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 28 czerwca 2012 r. (data wpływu do BKIP w Piotrkowie Trybunalskim 30 lipca 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 24 sierpnia 2012 r. (data wpływu 27 sierpnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „…” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 03 lipca 2012 r. do Biura Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku - Białej został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „…”.

Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielski – Białej przesłało wniosek do Biura Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu (data wpływu 17 lipca 2012 r.).

W związku z § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Biuro Krajowej Informacji w Toruniu, pismem z dnia 27 lipca 2012 r., przesłało ww. wniosek Dyrektorowi Izby Skarbowej w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim (data wpływu 30 lipca 2012 r.), celem załatwienia zgodnie z właściwością miejscową.

Wniosek uzupełniono w dniu 27 sierpnia 2012 r. w zakresie doprecyzowania opisu zdarzenia przyszłego oraz wskazania przepisów prawa podatkowego będących przedmiotem interpretacji indywidualnej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku).

W ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 zatwierdzonego przez Komisję Europejską decyzją z dnia 21 grudnia 2007 r. Zespół Opieki Zdrowotnej – Szpital, podpisał umowę o dofinansowanie projektu „…” w ramach Działania 2.2 „…” w dniu 8 czerwca 2012 roku z Województwem jako Instytucją Zarządzającą.

Projekt „…” jest realizowany w okresie od czerwca 2010 do września 2012 i jest współfinansowany przez Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego (EFRR). Współfinansowanie projektu przedstawia się następująco:

  • 85% wydatków kwalifikowalnych poniesionych przez ZOZ Szpital na wymieniony projekt finansuje EFRR,
  • 15% wydatków kwalifikowalnych poniesionych przez OZ Szpital finansuje JST – Powiat.

W ramach inwestycji podjęte zostaną następujące działania: rozbudowa systemu informatycznego w części medycznej i administracyjnej dla szpitala, poradni oraz administracji, wdrożenie modułu tele-medycznego, instalacja serwera oraz stacji roboczych.

Zakres projektu:

  1. Wykonanie dokumentacji – Studium Wykonalności Inwestycji;
  2. Zarządzanie projektem;
  3. Promocja projektu;
  4. Zadanie 1. Wykonanie projektu i sieci komputerowej;
  5. Zadanie 2. Dostawa sprzętu komputerowego, oprogramowania użytkowego oraz akcesoriów komputerowych;
  6. Zadanie 3. Dostawa szpitalnego Systemu Informatycznego, wdrożenie systemu Info Medica i integracja z RIS/PACS Pixela;
  7. Zadanie 4. Integracja danych szpitalnych przy pomocy hurtowni danych.

Wartość całego projektu zamknie się w kwocie 964.320,16 zł netto (1.186.013,79 brutto).

Bezpośrednim efektem projektu będzie:

  • Liczba utworzonych aplikacji lub udostępnionych usług teleinformatycznych – 1 szt.
  • Liczba nowych e-usług – 1 szt.
  • Liczba zakupionych środków trwałych i/lub aktywów materialnych – 448 szt.
  • Liczba usług publicznych realizowanych on-line – 1 szt.
  • Liczba jednostek sektora publicznego korzystających z utworzonych aplikacji lub usług teleinformatycznych – 1 szt.
  • Liczba bezpośrednio utworzonych nowych etatów (EPC) – 0 szt.
  • Przewidywana całkowita liczba bezpośrednio utworzonych nowych etatów (EPC) – 2 szt.
  • Liczba instytucji publicznych objętych elektronicznym systemem obsługi klienta – 1 szt.

Planowany do zakupu sprzęt i infrastruktura techniczna będzie służyć do świadczenia usług medycznych oraz do prawidłowego, sprawnego funkcjonowania placówki medycznej. Przychody finansuje Narodowy Fundusz Zdrowia. Przychody te w zakresie podatku VAT korzystają ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), załącznik Nr 4, poz. 9, symbol PKWiU 85.1 Usługi w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego.

Jednocześnie Wnioskodawca oświadcza, iż jest zarejestrowany jako czynny podatnik VAT. Jednocześnie nadmienia, iż Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym płatnikiem podatku od towarów i usług VAT. Faktury dokumentujące nabywane towary i usługi w związku z omawianym projektem będą wystawiane na Szpital. Nabywane towary i usługi w związku z realizacją projektu będą służyły do czynności zwolnionych z podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Zakład Opieki Zdrowotnej – Szpital ma prawo do odliczenia podatku VAT od zakupów związanych z wymienionym projektem pn. „…”...

Zdaniem Wnioskodawcy, brak jest podstaw do odliczenia podatku naliczonego od zakupów związanych z realizacją projektu „…” w związku z wykonywaniem tylko i wyłącznie za pomocą zakupionej infrastruktury – sprzedaży zwolnionej od podatku od towarów i usług, tj. usług w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tj. Dz. U z 2011 r Nr 177, poz. 1054) zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Art. 86 ust. 1 ustawy, stanowi, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny, zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Podpisał umowę o dofinansowanie projektu „…” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013. W ramach inwestycji podjęte zostaną następujące działania: rozbudowa systemu informatycznego w części medycznej i administracyjnej dla szpitala, poradni oraz administracji, wdrożenie modułu tele-medycznego, instalacja serwera oraz stacji roboczych. Planowany do zakupu sprzęt i infrastruktura techniczna będzie służyć do świadczenia usług medycznych oraz do prawidłowego, sprawnego funkcjonowania placówki medycznej. Nabywane towary i usługi w związku z realizacją projektu będą służyły do czynności zwolnionych z podatku VAT.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia nie zostanie spełniony, gdyż towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi tym podatkiem. Zatem, Wnioskodawca nie będzie miał możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją opisanego projektu.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „…”, ponieważ poniesione wydatki będą związane z czynnościami zwolnionymi z podatku VAT.

W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, nie będzie miał zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto, należy zwrócić uwagę, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytań) Wnioskodawcy. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Dodatkowo tut. Organ zwraca uwagę, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii zwolnienia od podatku VAT usług świadczonych przez Zainteresowanego, gdyż nie było to przedmiotem wniosku oraz nie zadano pytania w tym zakresie. Wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na opisie sprawy (zdarzenia przyszłego), w którym jednoznacznie wskazano, iż nabywane towary i usługi w związku z realizacją projektu będą służyły do czynności zwolnionych z podatku VAT. Powyższe zostało przyjęte jako element przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu zdarzenia przyszłego i nie jest przedmiotem oceny. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zdarzenia przyszłego (np. przeznaczenia zakupionych towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych), udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Nadto, tut. Organ informuje, iż przepis art. 43 ust. 1 pkt 1 z dniem 1 stycznia 2011 r. został uchylony przez art. 1 pkt 8 lit. a) ustawy z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1467).

Należy zwrócić uwagę, że organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – tj. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj