Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-40/13-2/KC
z 5 kwietnia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 14.01.2013 r. (data wpływu 17.01.2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy towaru, który w momencie dostawy znajdował się poza terytorium kraju – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 17.01.2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy towaru, który w momencie dostawy znajdował się poza terytorium kraju.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.


Sp. z o.o. z siedzibą w Polsce ma zamiar występować w roli importera białoruskiego, tzn. kupować od polskich firm, posiadających siedzibę w Polsce, towary znajdujące się w procedurze eksportu, czyli eksportowane przez sprzedającego za granicę UE.

Sprzedający rozpocznie procedurę otwarcia odprawy celnej eksportowej w swoim urzędzie celnym, który nakazuje przewoźnikowi dostarczenie towaru do wskazanego granicznego urzędu celnego. Następnie kupujący na własny koszt, transportem własnym lub usługowym dokona transportu tego towaru do polskiego, granicznego urzędu celnego, a następnie dostarczy go poza granice Polski na Białoruś. Graniczny Urząd Celny zamknie procedurę wywozu/eksportu tego towaru i odeśle do eksportera/sprzedawcy potwierdzenie dokonania wywozu poza terytorium Polski/UE. Po opuszczeniu terytorium Polski następuje przeniesienie własności towaru na rzecz spółki, która od tego momentu może rozporządzać tym towarem.

Sprzedający- eksporter zgodnie z ustawą o podatku VAT art. 41 paragraf 4,6,7,8,9 otrzyma potwierdzenie urzędu celnego wywozu towaru poza granice UE, co pozwoli mu zastosować stawkę 0% podatku VAT.

Kupujący spółka Wnioskodawca - otrzyma jako dokument zakupu od sprzedającego fakturę eksportową w cenie netto z 0% stawką VAT, Zgodnie z ustawą o podatku VAT art. 41 pkt 4. Przepisy ustawy o VAT nie regulują dokładnie tej stawki w fakturze w transakcjach poza polskim obszarem podatkowym.

Po wywozie towaru z Polski i odbiorze towaru na Białorusi Wnioskodawca sprzeda białoruskiej firmie towar w cenie netto, bez VAT zgodnie z zastosowaniem przepisów sprzedaży poza granicami kraju - VAT / NP.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy Wnioskodawca ma prawo zastosować cenę netto, sprzedając wcześniej nabyty towar, od polskiego sprzedawcy wyeksportowany poza granice kraju w procedurze wywozu ze stawką VAT 0%, kontrahentowi białoruskiemu, gdy transakcja odbywa się poza granicami kraju?


Zdaniem Wnioskodawcy


Spółka powinna zastosować dla nabywcy białoruskiego cenę netto w fakturze sprzedaży, w związku z miejscem transakcji poza granicami Polski/UE oraz wystawieniem przez polskiego sprzedawcę faktury ze stawką 0% VAT (zgodnie z art. 41 pkt 4,6,7,8,9). Przepisy ustawy o VAT nie regulują w sposób szczegółowy wystawiania faktur i stawek podatkowych w transakcjach poza obszarem Polski/UE, gdyż takie transakcje nie podlegają polskim przepisom podatkowym.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług ( t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Odnosząc się do powyższego w pierwszej kolejności wskazać należy, że podatek od towarów i usług jest podatkiem o charakterze terytorialnym. Opodatkowaniu w danym państwie podlegają tylko te czynności, które zostaną wykonane w danym państwie, a ściślej te czynności, które zostaną uznane za wykonane w danym miejscu.

W przedstawionym zdarzeniu przyszłym, Wnioskodawca z siedzibą w Polsce ma zamiar występować w roli importera białoruskiego, tzn. kupować od polskich firm, posiadających siedzibę w Polsce, towary znajdujące się w procedurze eksportu, czyli eksportowane przez sprzedającego za granicę UE. Sprzedający rozpocznie procedurę otwarcia odprawy celnej eksportowej w swoim urzędzie celnym, który nakazuje przewoźnikowi dostarczenie towaru do wskazanego granicznego urzędu celnego. Następnie kupujący na własny koszt, transportem własnym lub usługowym dokona transportu tego towaru do polskiego, granicznego urzędu celnego, a następnie dostarczy go poza granice Polski na Białoruś. Graniczny Urząd Celny zamknie procedurę wywozu/eksportu tego towaru i odeśle do eksportera/sprzedawcy potwierdzenie dokonania wywozu poza terytorium Polski/UE. Po opuszczeniu terytorium Polski następuje przeniesienie własności towaru na rzecz Wnioskodawcy, który od tego momentu może rozporządzać tym towarem. Wnioskodawca otrzyma jako dokument zakupu od sprzedającego fakturę eksportową w cenie netto z 0% stawką VAT.

Jak wskazuje Wnioskodawca, według art. 41 pkt 4 przepisy ustawy o VAT nie regulują stawki na fakturze w transakcjach poza polskim obszarem podatkowym. Po wywozie towaru z Polski i odbiorze towaru na Białorusi Wnioskodawca sprzeda białoruskiej firmie towar w cenie netto, tj. bez podatku VAT.

W związku z powyższym, Wnioskodawca powziął wątpliwość, czy ma prawo zastosować cenę netto, sprzedając wcześniej nabyty towar, od polskiego sprzedawcy wyeksportowany poza granice kraju w procedurze wywozu ze stawką VAT 0%, kontrahentowi białoruskiemu, gdy transakcja odbywa się poza granicami kraju.

Aby prawidłowo określić miejsce opodatkowania danej dostawy należy przede wszystkim wskazać, gdzie znajduje się w momencie dostawy. Innymi słowy, określenie miejsca dostawy w przypadku dostawy towarów między podatnikami z różnych państw jest szczególnie istotne, gdyż wskazuje państwo, w którym dana czynność winna zostać opodatkowana.

W myśl zasady, wyrażonej w art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy, miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią – miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy.

Z kolei na mocy art. 22 ust. 1 pkt 3 ustawy, miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów niewysyłanych ani nietransportowanych – miejsce, w którym towary znajdują się w momencie dostawy.

Stosownie do powyższego zauważyć należy, iż zgodnie z cyt. art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega dostawa towarów na terytorium kraju. Należy tym samym mieć na uwadze terytorialny charakter podatku VAT, zgodnie z którym opodatkowaniu podlegają wyłącznie czynności, których miejscem świadczenia było terytorium Polski. W przypadku, gdy wykonanie danej czynności opodatkowanej będzie miało miejsce poza terytorium kraju (Polski), czynność ta nie będzie podlegała opodatkowaniu w Polsce.

Wnioskodawca wskazuje, że własność towaru została na niego przeniesiona dopiero po opuszczeniu Polski i odprawie celnej, czyli na terytorium Białorusi. Wnioskodawca występował w roli importera białoruskiego poza granicą Polski a towar został ostatecznie sprzedany białoruskiej firmie.

Tym samym, sprzedaż towaru przez Wnioskodawcę na rzecz białoruskiego nabywcy, który w momencie dostawy znajduje się na terytorium Białorusi, zgodnie z zapisem art. 22 ust. 1 pkt 3 ustawy, powoduje, że miejscem dostawy towaru jest miejsce, w którym towar znajduje się w momencie dostawy, czyli Białoruś. Wnioskodawca podaje również, że powinien zastosować przy sprzedaży towaru na rzecz podmiotu z Białorusi cenę netto. Tym samym wskazać należy, że o prawidłowości zastosowania przez Wnioskodawcę właściwej stawki dla towaru będą rozstrzygać przepisy białoruskie i ewentualne ustalenia dokonane pomiędzy kontrahentami a nie polskie przepisy ustawy o podatku od towarów i usług.


W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


W zakresie pytania pierwszego sformułowanego we wniosku Spółki wydano odrębne rozstrzygnięcie.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. 2012, poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj