Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-82/13-4/KC
z 19 kwietnia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 28.01.2013 r. (data wpływu 31.01.2013 r.) uzupełnionym w dniu 02.04.2013 r. (data wpływu 04.04.2013 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 20.03.2013 r. (skutecznie doręczone w dniu 25.03.2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia miejsca świadczenia usług koordynacji i nadzoru wykonania instalacji automatyki w budynku Ambasady RP w Szwecji – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 31.01.2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia miejsca świadczenia usług koordynacji i nadzoru wykonania instalacji automatyki w budynku Ambasady RP w Szwecji. Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 02.04.2013 r., złożonym w dniu 02.04.2013 r. (data wpływu 04.04.2013 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 20.03.2013 r.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe sprecyzowane ostatecznie w uzupełnieniu wniosku z dnia 02.04.2013 r. (data wpływu 04.04.2013 r.)


Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością będzie świadczyła usługi koordynacji oraz nadzoru wykonania instalacji automatyki budynku polegające w szczególności na:

  • sprawdzaniu dokumentacji
  • kontroli prowadzonych prac
  • sprawdzaniu zgodności wykonanych prac zgodnie z projektem
  • ocena i zatwierdzanie próbek materiałowych
  • uczestnictwo w rozruchu technologicznym
  • sprawdzanie prawidłowości wykonania poprawek
  • sprawdzenie dokumentacji powykonawczej


Wyżej wymienione prace realizowane będą w budynku Ambasady RP znajdującym się na terytorium Szwecji.


Odbiorcą usługi będzie Ambasada RP z siedzibą w Szwecji posiadająca polski nr NIP.


W związku z powyższym zadano następujące pytania sformułowane ostatecznie w uzupełnieniu wniosku z dnia 02.04.2013 r. (data wpływu 04.04.2013 r.)


Czy wykazana usługa będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT w Polsce?


Jeżeli tak, to jaką stawkę podatku VAT należy zastosować przy wystawianiu faktury VAT dokumentującej opisane zdarzenie?


Zdaniem Wnioskodawcy:


Spółka przy wystawieniu faktury za usługi koordynacji oraz nadzoru prac ze względu na to, iż budynek w którym wykonywana będzie dana usługa znajduje się poza terytorium Rzeczpospolitej Polskiej powinna potraktować ją jako niepodlegającą VAT i wystawić fakturę ze stawką NP.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r., Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem VAT podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca będzie świadczył usługi koordynacji oraz nadzoru wykonania instalacji automatyki budynku polegające w szczególności na sprawdzaniu dokumentacji, kontroli prowadzonych prac, sprawdzaniu zgodności wykonanych prac zgodnie z projektem, ocenie i zatwierdzaniu próbek materiałowych, uczestnictwie w rozruchu technologicznym, sprawdzaniu prawidłowości wykonanych poprawek oraz sprawdzenie dokumentacji powykonawczej.

Jak wskazuje Wnioskodawca prace te realizowane będą w budynku Ambasady RP znajdującym się na terytorium Szwecji a odbiorcą usługi będzie Ambasada RP z siedzibą w Szwecji posiadająca polski nr NIP.

W związku z powyższym Wnioskodawca powziął wątpliwość, czy przedmiotowe usługi będą podlegały opodatkowaniu podatkiem VAT w Polsce i jaką stawkę zastosować na fakturze, jeżeli miejsce świadczenia będzie znajdować się w Polsce.

W celu określenia, czy konkretne usługi, podlegają opodatkowaniu w Polsce, należy ustalić miejsce świadczenia tych usług. Reguła generalna wyrażona w art. 28b ust. 1 ustawy określa, że miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n.

Od powyższej zasady ustawodawca przewidział szereg wyjątków, wskazując m.in. szczególne zasady ustalania miejsca świadczenia usług związanych z nieruchomościami.

I tak zgodnie z art. 28e ustawy, który jest odzwierciedleniem zapisu art. 47 Dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347, str. 1, ze zm.), miejscem świadczenia usług związanych z nieruchomościami, w tym usług świadczonych przez rzeczoznawców, pośredników w obrocie nieruchomościami, usług zakwaterowania w hotelach lub obiektach o podobnej funkcji, takich jak ośrodki wczasowe lub miejsca przeznaczone do użytku jako kempingi, użytkowania i używania nieruchomości oraz usług przygotowywania i koordynowania prac budowlanych, takich jak usługi architektów i nadzoru budowlanego, jest miejsce położenia nieruchomości.

Przepis ten – jak wynika z jego brzmienia, stanowi wyjątek od zasady, przyjmując jako kryterium, nie usytuowanie podmiotu, lecz przedmiotu, którym jest nieruchomość, a usługi, które jej wprost dotyczą, mają być opodatkowane według jej miejsca położenia. Kryterium położenia nieruchomości jest tu zatem decydujące - determinuje ono docelowo miejsce opodatkowania usługi związanej z daną nieruchomością. Co istotne, zasada wyrażona w art. 28e ustawy, powtórzona za treścią art. 47 Dyrektywy, dotyczy jedynie usług, które związane są z konkretną nieruchomością - jedynie wówczas można w praktyce zastosować opodatkowanie w miejscu położenia nieruchomości.


Dla świadczonej usługi jako związanej z nieruchomością istotne są cechy, które można ująć w następujący sposób:

  • usługa powinna odnosić się do konkretnie określonej nieruchomości, czyli takiej, która jest identyfikowalna, co do jej indywidualnego położenia na powierzchni ziemi;
  • ta konkretna nieruchomość powinna być wpisana w istotę świadczonej usługi, być jej centralnym elementem, nadając główny sens usłudze i determinować jej treść, co należy rozumieć w ten sposób, że usługa może być wykonana tylko i wyłącznie w bezpośrednim związku z tą a nie inną nieruchomością;
  • zmiana takiego miejsca, polegająca na ukierunkowaniu usługi na inną nieruchomość, powinna niweczyć istotę i sens pierwotnie świadczonej usługi;

Wskazane przez Wnioskodawcę usługi koordynacji i nadzoru wykonania instalacji automatyki budynku będą prowadzone w całości w budynku ambasady na terenie Szwecji. Prace te ukierunkowane są na konkretną nieruchomość, jaką jest budynek ambasady a ich celem jest fizyczna modyfikacja tej określonej nieruchomości. Zatem związek przedmiotowej usługi z budynkiem ambasady RP w Szwecji jest niewątpliwy a tym samym miejsce opodatkowania dla tych usług należy określić w oparciu o art. 28e ustawy.

Ujmując powyższe w podsumowanie, stwierdzić należy, że usługi koordynacji oraz nadzoru wykonania instalacji automatyki budynku wykonywane przez Wnioskodawcę w budynku Ambasady RP w Szwecji nie podlegają opodatkowaniu na terytorium Polski.


Tym samym odpowiedź na pytanie drugie dotyczące zastosowania właściwej stawki podatku stało się bezprzedmiotowe.


W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. 2012, poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj