Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-1266/12-2/KC
z 18 marca 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 27.12.2012 r. (data wpływu 31.12.2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki 0% dla dostawy towaru, który w momencie dostawy znajdował się na Białorusi – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 31.12.2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki 0% dla dostawy towaru, który w momencie dostawy znajdował się na Białorusi.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:


Spółka polska dokonała zakupu towaru, który został wyeksportowany przez producenta (dystrybutora) tego towaru poza granice Unii Europejskiej na Białoruś. Sprzedający dokonał eksportu i posiada na to zdarzenie odpowiednie dokumenty celne, potwierdzające wywóz sprzedawanego towaru. Transportu towaru dokonał na swój koszt kupujący.

Jednakże eksporterem towaru był sprzedawca i on występował przed urzędem celnym. Stawka VAT w tym przypadku dla polskiego nabywcy tego towaru wynosiła 0%. Własność towaru została przeniesiona na kupującego dopiero po opuszczeniu Polski i odprawie celnej, czyli na terytorium Białorusi. Zasadą całej tej transakcji przez kupującego było nabycie towarów od sprzedawcy, znajdujących się poza polskim obszarem podatkowym.

Kupujący występował w roli importera białoruskiego, poza granicą Polski i polskie przepisy VAT w tym przypadku jego nie dotyczyły. Towar został ostatecznie sprzedany białoruskiej firmie z zerową stawką VAT.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


W związku z powyżej podaną sytuacją Wnioskodawca prosi o podanie informacji, czy sprzedający oraz nabywca towaru prawidłowo stosował stawkę 0% podatku VAT, dokonując tej transakcji poza granicami Polski?


Zdaniem Wnioskodawcy


Zgodnie z przepisami ustawy o podatku VAT zawartymi w art. 41 pkt 6, 7, 8,9 w przypadku eksportu poza granicę Polski nabywca prawidłowo zastosował stawkę VAT 0% nabywając towar znajdujący się poza granicami kraju, pod dokonanej odprawie celnej przez sprzedającego, który również zastosował stawkę VAT 0% w eksporcie.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług ( t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Odnosząc się do powyższego w pierwszej kolejności wskazać należy, że podatek od towarów i usług jest podatkiem o charakterze terytorialnym. Opodatkowaniu w danym państwie podlegają tylko te czynności, które zostaną wykonane w danym państwie, a ściślej te czynności, które zostaną uznane za wykonane w danym miejscu.

W przedstawionym stanie faktycznym, Wnioskodawca dokonał zakupu towaru, który został wyeksportowany przez producenta tego towaru poza granice Unii Europejskiej na Białoruś, na potwierdzenie czego posiada odpowiednie dokumenty celne. Własność towaru została przeniesiona na Wnioskodawcę dopiero po opuszczeniu Polski i odprawie celnej, czyli na terytorium Białorusi.

Wnioskodawca wskazuje, że towar nabył ze stawką 0% oraz, że występował w roli importera białoruskiego, poza granicą Polski a towar został ostatecznie sprzedany białoruskiej firmie z zerową stawką VAT.

W związku z powyższym, Wnioskodawca powziął wątpliwość, czy jako nabywca towaru prawidłowo stosował stawkę 0% podatku VAT, dokonując tej transakcji poza granicami Polski.

Aby prawidłowo określić miejsce opodatkowania danej dostawy należy wskazać, gdzie znajduje się w momencie dostawy. Określenie miejsca dostawy w przypadku dostawy towarów między podatnikami z różnych państw jest szczególnie istotne, gdyż wskazuje państwo, w którym dana czynność winna zostać opodatkowana.

W myśl zasady, wyrażonej w art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy, miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią – miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy.

Z kolei na mocy art. 22 ust. 1 pkt 3 ustawy, miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów niewysyłanych ani nietransportowanych – miejsce, w którym towary znajdują się w momencie dostawy.

Stosownie do powyższego zauważyć należy, iż zgodnie z cyt. art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega dostawa towarów na terytorium kraju. Należy tym samym mieć na uwadze terytorialny charakter podatku VAT, zgodnie z którym opodatkowaniu podlegają wyłącznie czynności, których miejscem świadczenia było terytorium Polski. W przypadku, gdy wykonanie danej czynności opodatkowanej będzie miało miejsce poza terytorium kraju (Polski), czynność ta nie będzie podlegała opodatkowaniu w Polsce.

Wnioskodawca wskazuje, że własność towaru została na niego przeniesiona dopiero po opuszczeniu Polski i odprawie celnej, czyli na terytorium Białorusi. Wnioskodawca występował w roli importera białoruskiego poza granicą Polski a towar został ostatecznie sprzedany białoruskiej firmie.

Tym samym, sprzedaż towaru przez Wnioskodawcę na rzecz białoruskiego nabywcy, który w momencie dostawy znajduje się na terytorium Białorusi, zgodnie z zapisem art. 22 ust. 1 pkt 3 ustawy, powoduje, że miejscem dostawy towaru jest miejsce, w którym towar znajduje się w momencie dostawy, czyli Białoruś. Zatem o prawidłowości zastosowania przez Wnioskodawcę właściwej stawki dla towaru będą rozstrzygać przepisy białoruskie.


W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.


Zaznaczyć należy, że niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie indywidualnej sprawy Wnioskodawcy, nie rozstrzyga natomiast o prawach i obowiązkach innych podmiotów, w tym polskiego podmiotu, który wyeksportował i sprzedał towar Wnioskodawcy.

Uwzględniając powyższe, wskazać zatem należy, iż interpretacja nie wywołuje skutków prawnych dla pozostałych uczestników transakcji, którzy chcąc uzyskać interpretację indywidualną powinni wystąpić z odrębnymi wnioskami o jej udzielenie.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. 2012, poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj