Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/2/415-60/13/MZa
z 22 kwietnia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że Pani stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 15 stycznia 2013 r. (data wpływu do tut. Biura 21 stycznia 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania dochodu uzyskanego ze sprzedaży lokalu mieszkalnego:

  • w związku z wydatkami poniesionymi na zakup innego lokalu mieszkalnego, jego remont i modernizację – jest prawidłowe.
  • w związku z wydatkami poniesionymi na wywóz gruzu, przeprowadzkę oraz utylizację starych mebli i sprzętu RTV – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 stycznia 2013 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania dochodu uzyskanego ze sprzedaży lokalu mieszkalnego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawczyni jest osobą niepełnosprawną o znacznym stopniu niepełnosprawności, trwale i całkowicie niezdolną do pracy (orzeczenie lekarza orzecznika ZUS). Wnioskodawczyni zaznaczyła, że nie posiadała i nie posiada żadnego źródła dochodu, lecz otrzymuje tylko zasiłek stały z MOPS w kwocie 389,00 zł. Po śmierci swoich rodziców wnioskodawczyni zamieszkiwała samotnie, od 2010 r. a zameldowanie miała od 1977 r., w mieszkaniu o powierzchni 54,87 m2. Jednakże Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej zaczął domagać się zamiany mieszkania na mniejsze z uwagi na przekroczony metraż. Z tego powodu wnioskodawczyni musiała dokonać przeprowadzki. Mieszkanie zostało sprzedane w dniu 23 lipca 2012 r. za kwotę 150.000,00 zł. Koszty uzyskania tego przychodu wyniosły w sumie 13.859,67 zł (koszty przygotowania nieruchomości do sprzedaży 570,00 zł; wykup mieszkania w dniu 12 października 2011 r. - 8.683,00 zł; podatki i opłaty notarialne 4.606,67 zł). Z pozostałych pieniędzy wnioskodawczyni zakupiła mniejsze mieszkanie o powierzchni 37,91 m2, za kwotę 92.000,00 zł. Do tego doszły podatki i opłaty notarialne w wysokości 2.354,14 zł oraz prowizja biura nieruchomości w kwocie 2.800,00 zł. Konieczny był także remont tego mieszkania – wnioskodawczyni dodała, że posiada faktury VAT na różne towary i materiały budowlane opiewające na kwotę 13.668,46 zł. Wnioskodawczyni zapłaciła również firmie remontowej za robociznę (14.000,00 zł), za wywóz gruzu (2x150,00 zł), za przeprowadzkę (480,00 zł) oraz za utylizację starych mebli i sprzętu RTV (400,00 zł).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wnioskodawczyni może liczyć na zwolnienie z podatku dochodowego, wynikające z faktu, iż uzyskane środki zostały przeznaczone na zakup innego mieszkania, jego remont i modernizację oraz ze względu na jej trudną sytuację materialną, gdyż zasiłek z MOPS w wysokości 389,00 zł nie starcza jej nawet na zapłatę czynszu w wysokości 445,20 zł?

Zdaniem wnioskodawczyni, nie powinna ona płacić podatku dochodowego.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z przepisem art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) - c) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) podlegającym opodatkowaniu źródłem przychodu jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów

-jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Powyższy przepis formułuje generalną zasadę, że odpłatne zbycie nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie rodzi obowiązek podatkowy w postaci zapłaty podatku dochodowego. Tym samym jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości następuje po upływie 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym miało miejsce nabycie – nie jest źródłem przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym przychód uzyskany z odpłatnego zbycia nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości w ogóle nie podlega opodatkowaniu.

Wobec wyżej powołanych regulacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości istotne znaczenie ma ustalenie daty nabycia nieruchomości i forma prawna jej nabycia.

Z wniosku złożonego przez wnioskodawczynię wynika, że w dniu 12 października 2011 r. dokonała ona wykupu mieszkania a więc w tym roku nabyła prawo własności do ww. mieszkania.

Zatem dla oceny skutków podatkowych odpłatnego zbycia mieszkania w dniu 23 lipca 2012 r., a więc przed upływem 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym go nabyto znajdą zastosowanie przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym od dnia 01 stycznia 2009 r.

Ustawą z dnia 06 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1316 z późn. zm.) zmieniono m.in. zasady opodatkowania przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nowe zasady opodatkowania, zgodnie z art. 14 ustawy zmieniającej, mają zastosowanie do uzyskanych dochodów (poniesionej straty) od dnia 01 stycznia 2009 r.

Zgodnie z art. 30e ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym od dnia 01 stycznia 2009 r. od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)–c) podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.

Stosownie do art. 30e ust. 2 ww. ustawy podstawą obliczenia podatku, jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw. Dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) nie łączy się z dochodami (przychodami) z innych źródeł (art. 30e ust. 5 ww. ustawy).

Zgodnie z zasadą wynikającą z art. 19 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej.

Zgodnie z powyższym, przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości jest wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, o ile odpowiada wartości rynkowej, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia.

Pojęcie kosztów odpłatnego zbycia (sprzedaży) nie zostało przez ustawodawcę zdefiniowane w ustawie, należy zatem stosować językowe rozumienie tego wyrażenia, zgodnie z którym za koszty sprzedaży nieruchomości lub praw majątkowych uważa się wszystkie wydatki poniesione przez sprzedającego, które są konieczne, aby transakcja sprzedaży mogła dojść do skutku (wszystkie niezbędne wydatki bezpośrednio związane z tą czynnością). Można do takich kosztów zaliczyć m.in. związane ze zbyciem koszty wyceny nieruchomości przez rzeczoznawcę majątkowego, prowizje pośredników w sprzedaży nieruchomości, koszty ogłoszeń w prasie związanych z zamiarem sprzedaży nieruchomości, wydatki związane ze sporządzeniem przez notariusza umowy cywilnoprawnej, opłatę notarialną, opłatę skarbową, opłatę sądową, o ile wnioskodawczyni takie wydatki poniosła w związku ze sprzedażą nieruchomości w 2012 r. Pomiędzy tymi wydatkami a dokonanym odpłatnym zbyciem musi istnieć związek przyczynowo – skutkowy. Koszty te nie są kosztami nabycia, lecz jako koszty odpłatnego zbycia pomniejszają przychód.

Z wniosku nie wynika aby wnioskodawczyni tego rodzaju koszty przy sprzedaży mieszkania poniosła.

Stosownie natomiast do przepisu art. 22 ust. 6c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), z zastrzeżeniem ust. 6d, stanowią udokumentowane koszty nabycia lub udokumentowane koszty wytworzenia, powiększone o udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania.

Wysokość ww. nakładów, stosownie do art. 22 ust. 6e tej ustawy ustala się na podstawie faktur VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług oraz dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych, o których mowa w art. 22 ust. 6c ww. ustawy.

Przepis art. 22 ust. 6c ustawy w sposób jednoznaczny stanowi co może być uznane za koszt uzyskania przychodu w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy.

W świetle powyższego, w przypadku odpłatnego zbycia mieszkania nabytego przez wnioskodawczynię w 2011 r., kosztem uzyskania przychodu mogą być udokumentowane koszty jego nabycia, powiększone o udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość mieszkania, poczynione w czasie jego posiadania.

Zatem za koszty uzyskania przychodu ze sprzedaży lokalu mieszkalnego w przedmiotowej sprawie wnioskodawczyni może uznać sumę w wysokości 13.859,67 zł, stanowiącą udokumentowane koszty jego nabycia jakie wnioskodawczyni poniosła w związku z wykupem mieszkania w wysokości 8.683,00 zł, powiększone o zapłacone podatki i opłaty notarialne w kwocie 4.606,67 zł oraz o koszty przygotowania nieruchomości do sprzedaży w wysokości 570,00 zł, o ile wnioskodawczyni poprzez koszty przygotowania nieruchomości do sprzedaży rozumie wydatki poniesione przy nabyciu sprzedanego mieszkania np. wydatki na sporządzenie operatu szacunkowego w związku z zamiarem wykupu mieszkania i inne koszty za przygotowanie dokumentów sporządzonych w celu wykupu (nabycia) mieszkania. Podkreślenia wymaga fakt, iż jeżeli jednak wydatki na przygotowanie nieruchomości do sprzedaży obejmowały wydatki poniesione np. na uprzątnięcie mieszkania, to nie będą one mogły stanowić kosztu uzyskania przychodu, bowiem nie będą mieściły się w ustawowej definicji kosztu uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia, o której mowa w art. 22 ust. 6c ustawy.

Na podstawie wyżej powołanych przepisów należy stwierdzić, iż podstawą obliczenia podatku jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem ustalonym zgodnie z ww. art. 19 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych a kosztami uzyskania przychodu, o których mowa w art. 22 ust. 6c ww. ustawy.

W sytuacji wnioskodawczyni przychodem z odpłatnego zbycia będzie wartość zbytego lokalu mieszkalnego na kwotę 150.000,00 zł. Natomiast kosztami uzyskania przychodu będą udokumentowane koszty nabycia tego lokalu mieszkalnego, jest to kwota w łącznej wysokości 13.859,67 zł powiększona o ewentualne udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość lokalu mieszkalnego w czasie jego posiadania. Różnica będzie dochodem do opodatkowania.

W myśl art. 30e ust. 4 ww. ustawy po zakończeniu roku podatkowego podatnik jest obowiązany w zeznaniu podatkowym, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 3 (PIT-39), wykazać:

  1. dochody uzyskane w roku podatkowym z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c i obliczyć należny podatek dochodowy od dochodu, do którego nie ma zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 131, lub
  2. dochody, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131.

Jednakże w przypadku wnioskodawczyni istnieje możliwość rozpatrzenia zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Przepis art. 21 ust. 1 pkt 131 ww. ustawy stanowi, iż wolne od podatku dochodowego są dochody z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, o których mowa w art. 30e, w wysokości, która odpowiada iloczynowi tego dochodu i udziału wydatków poniesionych na własne cele mieszkaniowe w przychodzie z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, jeżeli począwszy od dnia odpłatnego zbycia, nie później niż w okresie dwóch lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie, przychód uzyskany ze zbycia tej nieruchomości lub tego prawa majątkowego został wydatkowany na własne cele mieszkaniowe; udokumentowane wydatki poniesione na te cele uwzględnia się do wysokości przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych.

Dochód zwolniony należy zatem obliczyć według następującego wzoru:

dochód zwolniony = D x W/P

gdzie:

D – dochód z odpłatnego zbycia,

W – wydatki na cele mieszkaniowe,

P – przychód z odpłatnego zbycia.

Stosownie do art. 21 ust. 25 pkt 1 ww. ustawy, za wydatki poniesione na cele, o których mowa w ust. 1 pkt 131, uważa się wydatki poniesione na:

  1. nabycie budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, a także na nabycie gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem,
  2. nabycie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie, prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie,
  3. nabycie gruntu pod budowę budynku mieszkalnego lub udziału w takim gruncie, prawa użytkowania wieczystego takiego gruntu lub udziału w takim prawie, w tym również z rozpoczętą budową budynku mieszkalnego, oraz nabycie innego gruntu lub udziału w gruncie, prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, jeżeli w okresie, o którym mowa w ust. 1 pkt 131, grunt ten zmieni przeznaczenie na grunt pod budowę budynku mieszkalnego,
  4. budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub remont własnego budynku mieszkalnego, jego części lub własnego lokalu mieszkalnego,
  5. rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub adaptację na cele mieszkalne własnego budynku niemieszkalnego, jego części, własnego lokalu niemieszkalnego lub własnego pomieszczenia niemieszkalnego

-położonych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej.

Zgodnie z art. 21 ust. 26 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przez własny budynek, lokal lub pomieszczenie, o których mowa w ust. 25 pkt 1 lit. d) i e), rozumie się budynek, lokal lub pomieszczenie stanowiące własność lub współwłasność podatnika lub do którego podatnikowi przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udział w takich prawach.

W przypadku niewypełnienia warunków określonych w art. 21 ust. 1 pkt 131 podatnik jest obowiązany do złożenia korekty zeznania, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 3, i do zapłaty podatku wraz z odsetkami za zwłokę; odsetki nalicza się od następnego dnia po upływie terminu płatności, o którym mowa w art. 45 ust. 4 pkt 4, do dnia zapłaty podatku włącznie (art. 30e ust. 7 ww. ustawy).

Zatem stwierdzić należy, iż podstawową okolicznością decydującą o zastosowaniu zwolnienia określonego w powołanym powyżej przepisie art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest przeznaczenie przychodów uzyskanych ze sprzedaży nieruchomości lub praw majątkowych na własne cele mieszkaniowe wymienione w przepisie art. 21 ust. 25 pkt 1 ww. ustawy począwszy od dnia odpłatnego zbycia nie później niż w okresie dwóch lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia wynika, że wnioskodawczyni przeznaczyła środki uzyskane ze sprzedaży lokalu mieszkalnego w dniu 23 lipca 2012 r. na zakup mniejszego mieszkania za kwotę 92.000,00 zł. Wnioskodawczyni we wniosku dodała, iż zapłaciła podatki i opłaty notarialne (2.354,14 zł) oraz prowizję biura nieruchomości (2.800,00 zł). Zaznaczyła również, iż konieczny był remont i modernizacja nowo zakupionego mieszkania, w związku z czym wnioskodawczyni zakupiła różne towary i materiały budowlane jak również zapłaciła firmie remontowej za robociznę (w sumie 27.668,46 zł). Dodatkowo wnioskodawczyni poniosła koszty za wywóz gruzu (300,00 zł), przeprowadzkę (480,00 zł) oraz za utylizację starych mebli i sprzętu RTV (400,00 zł).

Przenosząc zatem powyższe uregulowania prawne na grunt rozpatrywanej sprawy stwierdzić należy, iż w katalogu wydatków, jakie zostały wymienione w art. 21 ust. 25 pkt 1 ww. ustawy mieszczą się m.in. wydatki poniesione przez wnioskodawczynię na zakup lokalu mieszkalnego (92.000,00 zł), o ile nabyty przez wnioskodawczynię lokal mieszkalny stanowił lokal będący jej własnością bądź też wnioskodawczyni nabyła na własność spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego. Zatem wydatki na zakup takiego lokalu wnioskodawczyni będzie mogła uwzględnić przy obliczaniu dochodu zwolnionego z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zwolnieniem objęta jest nie tylko cena zakupu lokalu, lecz także inne wydatki związane z nabyciem przedmiotowego lokalu, do których zaliczyć można podatki i opłaty notarialne (2.354,14 zł) oraz prowizję biura nieruchomości (2.800,00 zł). Wśród wydatków uwzględnionych przy obliczaniu dochodu zwolnionego z opodatkowania mogą znaleźć się również wydatki poniesione na zakup towarów i materiałów budowlanych w związku z remontem i modernizacją (13.668,46 zł) oraz w związku z zapłatą firmie remontowej za robociznę (14.000,00 zł). Natomiast wydatków poniesionych przez wnioskodawczynię na wywóz gruzu (300,00 zł), w związku z przeprowadzką (480,00 zł) oraz utylizacją starych mebli i sprzętu RTV (400,00 zł) nie można uznać za wydatki na cele mieszkaniowe, gdyż nie mieszczą się wśród celów, o których mowa w art. 21 ust. 25 pkt 1 ww. ustawy. Celami, na które mają być poniesione środki z odpłatnego zbycia nieruchomości, a o których mowa w tym przepisie nie są wydatki na uprzątnięcie nieruchomości, przemieszczenie podatnika i jego rzeczy do innej nieruchomości czy też zniszczenie starych mebli i sprzętu RTV.

Wnioskodawczyni posiada również wątpliwości czy z uwagi na trudną sytuację materialną, mogłaby skorzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego.

Tutejszy Organ informuje, że powołane przez wnioskodawczynię okoliczności, dotyczące jej trudnej sytuacji materialnej, pozostają bez wpływu na powstanie obowiązku podatkowego w związku ze zbyciem w 2012 r. lokalu mieszkalnego albowiem przepisy prawa podatkowego nie przewidują powstania bądź nie obowiązku podatkowego od sytuacji materialnej czy życiowej podatników. Obowiązek podatkowy powstał w związku ze sprzedażą nieruchomości, niezależnie od sytuacji materialnej i życiowej wnioskodawczyni. Wnioskodawczyni na podstawie art. 67a § 1 Ordynacji podatkowej może jednak złożyć do właściwego naczelnika urzędu skarbowego stosowny wniosek o zastosowanie ulg w spłacie zobowiązań.

Zapis art. 67a § 1 Ordynacji podatkowej stanowi, że organ podatkowy, na wniosek podatnika, z zastrzeżeniem art. 67b, w przypadkach uzasadnionych ważnym interesem podatnika lub interesem publicznym, może:

  • odroczyć termin płatności podatku lub rozłożyć zapłatę podatku na raty,
  • odroczyć lub rozłożyć na raty zapłatę zaległości podatkowej wraz z odsetkami za zwłokę lub odsetki określone w decyzji, o której mowa w art. 53a,
  • umorzyć w całości lub w części zaległości podatkowe, odsetki za zwłokę lub opłatę prolongacyjną.

Ustawodawca w art. 67a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) pozostawił do wyłącznej kompetencji właściwego organu podatkowego ocenę, czy okoliczności faktyczne konkretnej sprawy przemawiają za udzieleniem ulgi w spłacie zobowiązania podatkowego. Organ podatkowy dysponuje więc pewnym zakresem swobody w wykładni pojęć „ważny interes podatnika” i „interes publiczny”. W razie stwierdzenia, że dany przypadek mieści się hipotezie normy art. 67a § 1 Ordynacji podatkowej może zastosować ulgę w spłacie zobowiązania podatkowego po złożeniu stosownego wniosku.

Wobec tego, w przypadku pozostawania w trudnej sytuacji materialnej czy życiowej wnioskodawczyni może zwrócić się z wnioskiem do właściwego urzędu skarbowego. Postępowanie w takiej sprawie zostanie zakończone wydaniem stosownej decyzji.

Podsumowując powołane przepisy oraz przedstawione we wniosku zdarzenie stwierdzić należy, iż wnioskodawczyni ma możliwość zastosowania zwolnienia określonego w powołanym przepisie art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jeżeli przeznaczy środki uzyskane w 2012 r. ze sprzedaży lokalu mieszkalnego na własne cele mieszkaniowe wymienione w przepisie art. 21 ust. 25 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych począwszy od dnia odpłatnego zbycia nie później niż w okresie dwóch lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie. Do celów tych można zaliczyć wydatki na zakup innego mieszkania (cenę nabycia) oraz inne wydatki związane z nabyciem jak podatki i opłaty notarialne, prowizja dla biura nieruchomości, a także wydatki na zakup towarów i materiałów związanych z remontem i modernizacją oraz poniesione na zapłatę firmie za remont. Zwolnieniem nie są objęte wydatki poniesione na wywóz gruzu, w związku z przeprowadzką oraz utylizacją starych mebli i sprzętu RTV, ponieważ nie mieszczą się one w katalogu wydatków wymienionych w art. 21 ust. 25 pkt 1 ww. ustawy.

W świetle powyższego stanowisko wnioskodawczyni należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj