Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP2/443-65/13-6/JN
z 22 kwietnia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 29 stycznia 2013 r. (data wpływu 30 stycznia 2013 r.) uzupełnionym pismem z dnia 20 marca 2013 r. (data wpływu 25 marca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu „…” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 stycznia 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu „…”.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 20 marca 2013 r. poprzez doprecyzowanie zdarzenia przyszłego oraz kwestie związane z reprezentacją.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Szkoła (dalej: Wnioskodawca) jest uczelnią publiczną, utworzoną na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów. Uczelnia działa na podstawie ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. Nr 164, poz. 1365 z późn. zm.). Celem statutowym Wnioskodawcy jest nienastawiona na zysk działalność dydaktyczna.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym. Wnioskodawca rozlicza podatek VAT naliczony, również tzw. wskaźnikiem proporcjonalnego odliczenia podatku. Rozliczenie metodą określoną w art. 90 i 91 ustawy o podatku od towarów i usług obejmuje te zakupy towarów i usług, które nie poddają się bezpośredniemu alokowaniu do działalności niepodlegającej opodatkowaniu, zwolnionej od podatku czy też opodatkowanej. Wskaźnik dla zakończonego 2012 roku wyniósł, według wstępnych szacunków Wnioskodawcy: 11%.

Główny przedmiot działalności to świadczenie usług kształcenia, w tym przede wszystkim na poziomie wyższym, które podlegają zwolnieniu od podatku VAT albo też nie podlegają opodatkowaniu. Oprócz tej podstawowej działalności Wnioskodawca świadczy usługi najmu, dzierżawy pomieszczeń (opodatkowanie stawką VAT 23%), dostarcza tzw. media (energię elektryczną, gaz itp.) w ramach tzw. refakturowania - czynności opodatkowane VAT, świadczy usługi krótkotrwałego zakwaterowania (opodatkowane stawką VAT 8%), dokonuje dostaw towarów: złomu (czynność opodatkowana), towarów używanych - głównie niepotrzebnego wyposażenia (czynność zwolniona od VAT albo opodatkowana).

Wnioskodawca złożył wniosek do instytucji pośredniczącej o dofinansowanie ze środków Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki projektu pod nazwą „…”. Wniosek uzyskał akceptację i Uczelnia otrzyma wnioskowane dofinansowanie. Kluczowym elementem wprowadzanych modeli zarządzania będzie Zintegrowany System Informatyczny (dalej: ZSI), wspomagający obsługę administracji i proces dydaktyczny. Innymi słowy, głównym przedmiotem projektu jest wdrożenie platformy elektronicznej i utworzenie jednego kompleksowego systemu zarządzania uczelnią wyższą.

Wprowadzenie ZSI wiąże się z modernizacją posiadanej przez Wnioskodawcę sieci teleinformatycznej, w tym także poprzez zakup nowych urządzeń, która jest nieodzownym elementem poprawy jakości zarządzania. Zastosowanie nowych urządzeń sieciowych, nowego oprogramowania oraz nowoczesnego systemu nadzoru pracy sieci przyczyni się do zwiększenia jakości oferowanych usług na rzecz użytkowników i bezpieczeństwa uczelni.

Główne cele, które mają być zrealizowane po zakończeniu projektu to:

  1. uzyskanie lepszej jakości funkcjonowania Szkoły poprzez wdrożenie 4 modeli zarządzania Uczelnią wspomagających proces dydaktyczny i obsługę administracyjną,
  2. wzrost efektywności i kontroli pracy kadry administracyjnej poprzez rozwiązania formalno - prawne i informatyczne wdrożone w modelach zarządzania finansami i kadrami,
  3. uzyskanie lepszej jakości i konkurencyjności procesu dydaktycznego poprzez nowoczesne narzędzia wspomagające wdrożony proces zarządzania jakością kształcenia,
  4. zwiększenie nadzoru i kontroli w zarządzaniu zasobami uczelni poprzez wdrożenie modelu zarządzania majątkiem.

Z powyższego wynika, że główne cele, dla których realizacji przygotowano projekt, są związane z uzyskaniem lepszej jakości świadczonych usług kształcenia, w tym przede wszystkim na poziomie wyższym (działalnością zwolnioną od podatku i niepodlegającą opodatkowaniu). W ramach projektu bowiem zmodernizowaniu ulegnie nie tylko system zarządzania administracją i tokiem studiów (np. e-Dziekanat, rekrutacja online, część finansowo - księgowa obejmująca m.in. ewidencję opłat za studia, stypendia, rozliczenie płac i środków trwałych, ocena rentowności kierunków, ewidencję dla potrzeb rozliczeń podatkowych itp.), ale przede wszystkim zarządzanie procesem dydaktycznym poprzez zintegrowany system planowania i rozliczania zajęć, system: rekrutacji, oceny pracowników dydaktycznych, zarządzania czasem pracy, ewidencji dorobku naukowego, a także moduły wspomagające tworzenie programów studiów, ustalanie ścieżek kształcenia, kojarzenia online przedsiębiorstw i studentów w obszarach prac dyplomowych, staży i praktyk.

Faktury na zakup towarów i usług dokonywanych w ramach projektu będą wystawione na Wnioskodawcę.

W piśmie z dnia 20 marca 2013 r. stanowiącym uzupełnienie wniosku Wnioskodawca powtórzył, że zakup towarów i usług w ramach projektu ma na celu uzyskanie lepszej jakości świadczonych usług kształcenia, w tym przede wszystkim na poziomie wyższym (działalnością zwolnioną od podatku i niepodlegającą opodatkowaniu). Towary i usługi będą zatem wykorzystywane przede wszystkim do czynności zwolnionych od podatku (kształcenie za odpłatnością otrzymywaną od uczestników studiów i innych form kształcenia) oraz do czynności niepodlegających opodatkowaniu (kształcenie bez wynagrodzenia - upraszczając: studenci studiów dziennych). Zgodnie z wnioskiem, projekt będzie realizowany w latach 2012, 2013 i 2014 (do lipca), z tym, że wydatki udokumentowane fakturami będą ponoszone przede wszystkim w latach 2013 - 2014.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w przedstawionym przyszłym stanie faktycznym Wnioskodawca będzie miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupu towarów i usług dokonywanych w ramach realizacji opisanego w stanie faktycznym projektu?

Zdaniem Wnioskodawcy, z tytułu zakupów towarów i usług dokonywanych w ramach realizacji projektu „…” nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług. Za takim stanowiskiem przemawia następująca argumentacja.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwaną dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi:

  1. suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:
    1. z tytułu nabycia towarów i usług,
    2. potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,
    3. od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4;

  1. w przypadku importu towarów - suma kwot podatku wynikająca z dokumentu celnego i deklaracji importowej, z zastrzeżeniem pkt 5;
  2. zryczałtowany zwrot podatku, o którym mowa w art. 116 ust. 6;
  3. kwota podatku należnego od importu usług, kwota podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz kwota podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów;
  4. kwota podatku należnego z tytułu importu towarów - w przypadkach, o których mowa w art. 33a.

Jak wynika z powyższych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone w nich warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Co do zasady warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, albo czynnościami, które nie podlegają opodatkowaniu z uwagi na to, że są wykonywane poza terytorium kraju, jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności były wykonywane na terytorium kraju.

Zgodnie z przedstawionym przyszłym stanem faktycznym główne cele, dla których realizacji przygotowano projekty są związane z uzyskaniem lepszej jakości świadczonych usług kształcenia, w tym przede wszystkim na poziomie wyższym tj. działalnością zwolnioną od podatku lub działalnością niepodlegającą opodatkowaniu. Z tego też względu, zdaniem Wnioskodawcy, trudno znaleźć uzasadnienie dla prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do przepisu art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Natomiast w myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do treści art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (niewystępujących w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym. Jest uczelnią publiczną, utworzoną na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów. Celem statutowym Wnioskodawcy jest nienastawiona na zysk działalność dydaktyczna. Główny przedmiot działalności to świadczenie usług kształcenia, w tym przede wszystkim na poziomie wyższym, które podlegają zwolnieniu od podatku VAT albo też nie podlegają opodatkowaniu. Oprócz tej podstawowej działalności Wnioskodawca świadczy usługi najmu, dzierżawy pomieszczeń (opodatkowanie stawką VAT 23%), dostarcza tzw. media (energię elektryczną, gaz itp.) w ramach tzw. refakturowania - czynności opodatkowane VAT, świadczy usługi krótkotrwałego zakwaterowania (opodatkowane stawką VAT 8%), dokonuje dostaw towarów: złomu (czynność opodatkowana), towarów używanych - głównie niepotrzebnego wyposażenia (czynność zwolniona od VAT albo opodatkowana).

Wnioskodawca złożył wniosek do instytucji pośredniczącej o dofinansowanie ze środków Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki projektu pod nazwą „…”. Wniosek uzyskał akceptację i Uczelnia otrzyma wnioskowane dofinansowanie. Kluczowym elementem wprowadzanych modeli zarządzania będzie Zintegrowany System Informatyczny (dalej: ZSI), wspomagający obsługę administracji i proces dydaktyczny. Innymi słowy, głównym przedmiotem projektu jest wdrożenie platformy elektronicznej i utworzenie jednego kompleksowego systemu zarządzania uczelnią wyższą.

Zakup towarów i usług w ramach projektu ma na celu uzyskanie lepszej jakości świadczonych usług kształcenia, w tym przede wszystkim na poziomie wyższym (działalnością zwolnioną od podatku i niepodlegającą opodatkowaniu). Towary i usługi będą zatem wykorzystywane przede wszystkim do czynności zwolnionych od podatku (kształcenie za odpłatnością otrzymywaną od uczestników studiów i innych form kształcenia) oraz do czynności niepodlegających opodatkowaniu (kształcenie bez wynagrodzenia - upraszczając: studenci studiów dziennych). Zgodnie z wnioskiem, projekt będzie realizowany w latach 2012, 2013 i 2014 (do lipca), z tym, że wydatki udokumentowane fakturami będą ponoszone przede wszystkim w latach 2013 - 2014. Faktury na zakup towarów i usług dokonywanych w ramach projektu będą wystawione na Wnioskodawcę.

Mając na uwadze powołane wyżej przepisy prawa oraz przedstawione zdarzenie przyszłe należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ - jak wynika z wniosku – towary i usługi nabyte w ramach projektu będą wykorzystywane do czynności zwolnionych od podatku oraz do czynności niepodlegających opodatkowaniu. Zatem, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizacją przedmiotowego projektu. Tym samym Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało z tego tytułu prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…”, ponieważ wydatki poniesione w ramach realizacji projektu nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Dodatkowo tut. Organ zwraca uwagę, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii zwolnienia od podatku oraz nieopodatkowania usług świadczonych przez Zainteresowanego, gdyż nie było to przedmiotem wniosku oraz nie zadano pytania w tym zakresie. Wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na opisie sprawy, w którym wskazano, iż towary i usługi nabyte w ramach projektu będą wykorzystywane przede wszystkim do czynności zwolnionych od podatku oraz do czynności niepodlegających opodatkowaniu. Powyższe zostało przyjęte jako element przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu sprawy i nie było przedmiotem oceny. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zdarzenia przyszłego, w szczególności zmiany przeznaczenia zakupionych towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj