Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1/443-291/13-2/ISZ
z 11 kwietnia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Fundacji, przedstawione we wniosku z dnia 18.03.2013r. (data wpływu 02.04.2013r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT poniesionego w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 02.04.2013r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT poniesionego w związku z realizacją projektu.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:


Fundacja nie jest płatnikiem podatku od towarów i usług. Fundacja realizuje projekty w ramach działania „Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju”, objęte Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich (PROW) na lata 2007-2013. W ramach projektów Fundacja ponosi wydatki kwalifikowane, zgodnie z kryteriami kwalifikowalności obowiązującymi dla ww. projektów m. in. na:

  • projekty graficzne,
  • druk zaproszeń, programów i folderów,
  • zakupy niezbędnego sprzętu i oprogramowania,
  • tworzenie dedykowanych stron www i działania w Internecie.

Ww. usługi i towary są opodatkowane podatkiem od towarów i usług, który został poniesiony w momencie płatności za usługi lub towary na podstawie faktur VAT wystawionych przez zleceniobiorców. Nabyte towary i usługi nie były, nie są i nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z zasadami obowiązującymi w projekcie, organizacje rozliczające projekty sporządzają Zestawienie wydatków, gdzie w jednej rubryce wpisywana jest kwota wydatków netto, w kolejnej rubryce kwota podatku VAT, w następnej kwota wydatków brutto (netto + VAT). Organizacje i instytucje będące płatnikiem VAT mogą odzyskać podatek VAT w ramach swojej działalności, natomiast organizacje niebędące płatnikiem VAT, jak w przypadku Fundacji, podatku odzyskać nie mogą i stanowi on koszt projektu.

Aby poniesione koszty zostały zakwalifikowane przez Organ Wdrażający Programy Europejskie w pełnej kwocie (tj. kwota netto + podatek VAT), Fundacja musi przedstawić Indywidualną Interpretację stwierdzająca brak możliwości odzyskania kosztów podatku VAT przez Fundację.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


W odniesieniu do opisanego stanu faktycznego Fundacja prosi o potwierdzenie, że nie będąc płatnikiem podatku VAT oraz biorąc pod uwagę fakt, że nabyte przez nią towary i usługi nie były, nie są i nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, nie może odzyskać podatku od poniesionych przy realizacji projektów kosztów.

Zdaniem Wnioskodawcy, Fundacja poniosła w ramach projektu koszty w kwocie uwzględniającej zarówno kwoty netto, jak i adekwatnie naliczony do danej usługi podatek VAT. Nabyte przez Fundację towary i usługi nie były, nie są i nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Ponieważ Fundacja nie jest płatnikiem VAT oczywistym jest, że nie może odzyskać zapłaconego w poniesionych kosztach podatku VAT.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 4 ustawy o VAT, zgodnie z którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z okoliczności sprawy wynika, iż Wnioskodawca nie jest podatnikiem podatku VAT. Fundacja realizuje projekty w ramach działania „Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju”, objęte Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich (PROW) na lata 2007 2013. W ramach projektów Fundacja dokonuje zakupu towarów i usług. Nabyte towary i usługi nie były, nie są i nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Biorąc pod uwagę opis zaistniałego stanu faktycznego oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego tut. Organ podatkowy stwierdza, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących dokonane zakupy – związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną. Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a dokonane zakupy nie były, nie są i nie będą wykorzystywane do czynności podlegających opodatkowaniu. W związku z powyższym Fundacja nie ma prawa do odliczenia (odzyskania) podatku VAT zawartego w fakturach dokumentujących dokonane zakupy w ramach realizacji projektów „Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju”, objętych Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich (PROW) na lata 2007-2013.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Jednocześnie wskazać należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj