Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-1273/12/UH
z 11 lutego 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 13 listopada 2012r. (data wpływu 16 listopada 2012r.), uzupełnionym pismem z dnia 22 stycznia 2013r. (data wpływu 25 stycznia 2013r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia lub zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu pn.: „…” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 listopada 2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia lub zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu pn.: „…”.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 21 stycznia 2013r. (data wpływu 25 stycznia 2013r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu znak: IBPP3/443-1273/12/UH z dnia 14 stycznia 2013r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zaistniałego stanu faktycznego (uzupełniony pismem z dnia 21 stycznia 2013r.):


Wnioskodawca świadcząca usługi edukacyjne w zakresie kształcenia na poziomie wyższym, w sierpniu 2010 roku złożyła wniosek o dofinansowanie projektu pn.: „…”. Projekt ten otrzymał dofinansowania ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach działania 6.2.1 RPO WSL Priorytet VI. Zrównoważony rozwój miast Działanie 6.2. Rewitalizacja obszarów zdegradowanych, Poddziałanie 6.2.1 Rewitalizacja - „duże miasta” w kwocie 10 584 546,14 PLN.

Projekt obejmuje rozbudowę i kompleksowy remont niezagospodarowanego, zabytkowego budynku wraz z zagospodarowaniem przyległego otoczenia oraz zakup niezbędnego wyposażenia ośrodka WST w … znajdującego się na obszarze rewitalizowanym. Utworzenie Ośrodka Kultury i Edukacji WST w …. wzmocni potencjał rozwojowy zdegradowanego obszaru miasta i będzie jednym z ogniw katalizy urbanistycznej. Warunki dofinansowania i specyfika projektu wymaga, aby ukończona inwestycja służyła studentom w ramach realizowanych przez Uczelnię usług edukacyjnych oraz w sposób naturalny okolicznym mieszkańcom w ramach organizowanych, ogólnodostępnych wystaw prac studenckich, pokazów mody (kierunek Wzornictwo), wykładów gościnnych, prelekcji, porad, itp.

Wnioskodawca jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, składającym kwartalne deklaracje VAT-7D. Jedynymi odpłatnymi usługami wykonywanymi przez Wnioskodawcę w ramach projektu, po zrealizowaniu inwestycji, będą usługi w zakresie kształcenia na poziomie wyższym oraz ewentualna dostawa towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

W uzupełnieniu do wniosku wskazano, że nabywcą wskazywanym we wszystkich fakturach dokumentujących nabywane na potrzeby realizacji projektu towary i usługi jest Wnioskodawca.

W zrewitalizowanym budynku w trakcie realizacji projektu wyodrębnione zostały 2 niewielkie pomieszczenia: pomieszczenie przeznaczone na bar studencki oraz pomieszczenie przeznaczone na punkt kserograficzny. Pomieszczenia te będą udostępniane (wynajmowane) usługodawcom zewnętrznym. W wyniku uzgodnień z Urzędem Marszałkowskim, który jest Instytucją Zarządzającą projektami (IZ RPO WSL), ustalono że ponieważ pomieszczenia te będą służyć sprzedaży opodatkowanej (wynajem tych pomieszczeń usługodawcom zewnętrznym), koszty remontu tych pomieszczeń zostały wyodrębnione w kwocie 98 333,62 zł netto + 22 616,73 zł VAT (co stanowi 1,0% wartości projektu) i wyłączone z kosztów kwalifikowanych projektu - nie podlegają refundacji ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Wszystkie pozostałe pomieszczenia w rewitalizowanym budynku oraz pozostałe nabywane w ramach projektu mienie stanowią koszty kwalifikowane projektu i wykorzystywane będą przez Uczelnię wyłącznie do wykonywania czynności zwolnionych od podatku, gdyż odpłatne usługi kształcenia świadczone przez Wnioskodawcę korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust 1 pkt 26.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca ma możliwość odliczenia lub zwrotu całości lub części podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „…”?

Stanowisko Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 21 stycznia 2013r. ):

Wnioskodawca, w związku z realizacją projektu pn. „…”, ma możliwość odliczenia lub zwrotu podatku VAT wyłącznie od wydatków związanych z remontem i adaptacją wyodrębnionych pomieszczeń baru studenckiego i punktu kserograficznego, natomiast nie ma możliwości odliczenia podatku VAT od wydatków przypadających na realizację pozostałej części projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego opisu zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011r., Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

W myśl postanowień art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Wyrażoną w art. 86 ust. 1 ustawy generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego, uzupełniają w sposób techniczno prawny regulacje zawarte w art. 90 ustawy.

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Dokonując analizy cyt. wyżej przepisów stwierdzić należy, iż na podstawie 90 ust. 1 ustawy, występuje obowiązek wyodrębnienia podatku naliczonego związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami w związku z którymi takie prawo nie przysługuje. Zaznaczenia wymaga, iż podatnik jest obowiązany do proporcjonalnego rozliczenia podatku naliczonego, zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy, wyłącznie w sytuacji gdy nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot podatku związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami w związku z którymi takie prawo nie przysługuje.

Powyższe oznacza, że w sytuacji gdy podatnik jest w stanie określić, w jakiej części dokonane zakupy są związane z czynnościami opodatkowanymi, to nie ma obowiązku stosowania proporcjonalnego odliczania podatku naliczonego.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca realizuje projekt pn.: „…”, dofinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach działania 6.2.1 RPO WSL Priorytet VI.

Realizacja projektu polega na rozbudowie i kompleksowym remoncie niezagospodarowanego, zabytkowego budynku wraz z zagospodarowaniem przyległego otoczenia oraz zaopatrzeniu w niezbędne wyposażenie ośrodka WST znajdującego się na obszarze rewitalizowanym.

W zrewitalizowanym budynku wyodrębnione zostały dwa pomieszczenia przeznaczone na bar studencki oraz na punkt kserograficzny. Pomieszczenia te będą udostępniane (wynajmowane) usługodawcom zewnętrznym. Wnioskodawca ustalił że ww. dwa pomieszczenia będą służyły sprzedaży opodatkowanej zatem koszty remontu tych pomieszczeń zostały wyodrębnione i stanowią 1,0% wartości projektu.

Wszystkie pozostałe pomieszczenia w rewitalizowanym budynku oraz nabywane w ramach projektu mienie wykorzystywane będzie przez Wnioskodawcę wyłącznie do wykonywania czynności zwolnionych od podatku. Odpłatne usługi kształcenia świadczone przez Wnioskodawcę korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust 1 pkt 26.

Wnioskodawca jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, składającym kwartalne deklaracje VAT-7D. Nabywcą wskazywanym we wszystkich fakturach dokumentujących nabywane na potrzeby realizacji projektu towary i usługi jest Wnioskodawca.

Odnosząc zatem przedstawiony stan prawny do opisanego stanu faktycznego należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek wynikający z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu w części dotyczącej wydatków związanych z rozbudową i kompleksowym remontem zbytkowanego budynku wraz z zagospodarowaniem przyległego otoczenia oraz zakupem niezbędnego wyposażenia ośrodka WST, gdyż ww. zakupy są związane ze sprzedażą zwolnioną. Dokonane ww. zakupy nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych generujących podatek należny. Wnioskodawca nie ma więc prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z realizacją przedmiotowego projektu w tej części. Tym samym nie ma możliwości otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdą również zastosowania uregulowania § 22 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), bowiem przepisy te przewidują możliwość zwrotu podatku zarejestrowanym podatnikom jedynie na podstawie umów zawartych przed dniem 1 maja 2004r.

Natomiast jak wskazał Wnioskodawca zakupy dokonane w związku remontem i adaptacją wyodrębnianych pomieszczeń baru studenckiego i punktu służyć będą działalności generującej podatek należny, czyli pozostaną w związku z czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji z uwagi na spełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy stosownie do zapisów art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wykazanego w fakturach dokumentujących wydatki poniesione na remont i adaptację wyodrębnianych pomieszczeń baru studenckiego i punktu kserograficznego.

W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy, w myśl którego, ma możliwość odliczenia lub zwrotu podatku VAT wyłącznie od wydatków związanych z remontem i adaptacją wyodrębnionych pomieszczeń baru studenckiego i punktu kserograficznego, natomiast nie ma możliwości odliczenia podatku VAT od wydatków przypadających na realizację pozostałej części projektu, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w … . , po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj