Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB2/415-78/13-4/EL
z 10 kwietnia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Państwa przedstawione we wniosku z dnia 31.01.2013 r. (data wpływu 04.02.2013 r.) oraz piśmie uzupełniającym braki formalne z dnia 27.03.2013 r. (data nadania 28.03.2013 r., data wpływu 29.03.2013 r.) na wezwanie Nr IPPB2/415-78/13-2/EL z dnia 18.03.2013 r.(data nadania 18.03.2013 r., data doręczenia 21.03.2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodu z tytułu świadczeń z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych wypłacanych emerytom – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 04.02.2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodu z tytułu świadczeń z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych wypłacanych emerytom.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.


Gmina, jako organ prowadzący, pismem z dnia 2 kwietnia 2008 roku przekazała Szkole Podstawowej gospodarowanie funduszem świadczeń socjalnych dla nauczycieli będących emerytami zrzeszonymi w Związku Zawodowym Nauczycieli Emerytów i Rencistów” na zasadach obowiązującego w Szkole Podstawowej regulaminu ZFŚS. W gronie osób reprezentujących wyżej wymienioną grupę znajdują się byli nauczyciele emeryci ww. szkoły oraz inni emeryci z wciąż istniejących na terenie gminy szkół i placówek oświatowych, a także dwie osoby zamieszkujące na terenie gminy, które rozwiązały ostatni stosunek pracy z placówkami wciąż istniejącymi, znajdującymi się na terenie innych gmin.

W latach 2008 - 2011 wyżej wymienionym osobom zostały wypłacone świadczenia ZFŚS. świadczeniobiorcom, których nie łączył uprzednio z zakładem pracy stosunek służbowy, stosunek pracy, stosunek pracy nakładczej lub spółdzielczy stosunek pracy (art.30 ust.1 pkt 4 Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) wystawiono za lata 2008 - 2011 informację PIT - 8C i przekazano ją podatnikom oraz właściwemu organowi podatkowemu.

Z uwagi na braki formalne w złożonym wniosku tutejszy organ podatkowy pismem z dnia 27 marca 2013 r. Nr IPPB2/415-78/13-2/EL wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku poprzez:

  • przedstawienie dokumentu – oryginału lub urzędowo poświadczonej kopii, z którego wynika prawo Pani Marianny F. do reprezentowania Szkoły Podstawowej.


Wnioskodawca uzupełnił braki formalne wniosku w wyznaczonym terminie poprzez załączenie notarialnie potwierdzonego odpisu, z którego wynika umocowanie Pani Marianny F. do reprezentowania Szkoły Podstawowej jako Dyrektora.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy płatnik, Szkoła Podstawowa, jako jednostka dokonująca wypłaty świadczeń postąpiła prawidłowo wystawiając i przekazując podatnikom i właściwemu organowi podatkowemu informację PIT -8C?


Zdaniem Wnioskodawcy, ponieważ świadczeniobiorców nie łączył ze Szkołą Podstawową żaden stosunek wymieniony w art. 30 ust. 1 pkt 4 Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wypłacone świadczenia zostały zakwalifikowane do tzw. przychodów z innych źródeł art. 20 ust. 1 Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i wystawiono informację PIT - 8C za lata 2008 -2011 zgodnie z art. 42a Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Jak wynika z art. 21 ust. 1 pkt 38 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są świadczenia rzeczowe lub ekwiwalenty pieniężne w zamian tych świadczeń otrzymywane przez emerytów i rencistów w związku z łączącym ich poprzednio z zakładami pracy stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy lub spółdzielczym stosunkiem pracy oraz od związków zawodowych - do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 2.280,00 zł.

W związku z tym, aby świadczenie korzystało z powyższego zwolnienia, muszą być spełnione łącznie następujące warunki:

  • świadczenie ma być świadczeniem rzeczowym lub ekwiwalentem pieniężnym w zamian tych świadczeń,
  • świadczenie ma otrzymać emeryt lub rencista,
  • świadczenie to musi być przyznane ww. osobom w związku z istniejącym uprzednio stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy lub spółdzielczym stosunkiem pracy lub od związków zawodowych (nie ma znaczenia, czy udzielającym świadczenie jest podmiot będący byłym zakładem pracy świadczeniobiorcy, czy też inny podmiot),
  • kwota świadczenia nie może przekroczyć w roku podatkowym wysokości 2.280 zł.


Z uwagi na to, iż ustawa o podatku dochodowym nie określa definicji rzeczy ani świadczenia rzeczowego, należy odwołać się do znaczenia tych pojęć w języku potocznym lub definicji stosowanych w innych dziedzinach prawa. Zgodnie z art. 45 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.) rzeczami są tylko przedmioty materialne.

Oznacza to, że zwolnienie na mocy powołanego przepisu ustawy podatkowej dotyczy jedynie otrzymywanych przez emerytów i rencistów świadczeń rzeczowych lub ekwiwalentów pieniężnych w zamian tych świadczeń, którymi są np. bilety do kina, teatru, karnety na basen czy siłownię, paczki świąteczne, bony towarowe itp.

Zgodnie z powyższym zwolnieniu z opodatkowania podlega wartość świadczeń rzeczowych lub ekwiwalentów (w tym bonów towarowych) do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 2.280 zł. Nadwyżka ponad tę kwotę podlega natomiast opodatkowaniu zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 4 ustawy.

Wnioskodawca wskazał również, iż emeryci, którzy otrzymali świadczenie nigdy nie byli jego pracownikami, zatem uważa On, że świadczenie otrzymane przez te osoby nie korzysta ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z powyższym stanowiskiem nie można się zgodzić. Jak bowiem wyżej wskazano, jedną z przesłanek do zastosowania zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 38 ustawy jest, aby świadczenie było przyznane osobie w związku z istniejącym uprzednio stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy lub spółdzielczym stosunkiem pracy lub od związków zawodowych. Nie ma zatem znaczenia, czy udzielającym świadczenie jest podmiot będący byłym zakładem pracy świadczeniobiorcy czy też inny podmiot. Istotnym jest bowiem, by świadczenie otrzymywane przez emeryta lub rencistę wynikało z wcześniejszego stosunku pracy (lub stosunków pokrewnych).

Z treści wniosku wynika, iż beneficjentami wypłacanego przez Wnioskodawcę świadczenia pieniężnego byli emerytowani nauczyciele Szkoły Podstawowej oraz innych placówek oświatowych, którzy na zasadach obowiązującego w Szkole Podstawowej regulaminu zostali objęci opieką ZFŚS Wnioskodawcy zgodnie z przekazanym przez Gminę pismem z dnia 2 kwietnia 2008 roku o gospodarowaniu funduszem świadczeń socjalnych dla nauczycieli będących emerytami zrzeszonymi w Związku Zawodowym Nauczycieli Emerytów i Rencistów”. Spełnione zatem zostały przesłanki do zastosowania zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 21 ust. 1 pkt 38 ustawy.

Wytypowana szkoła obsługuje zarówno emerytów i rencistów, którzy byli pracownikami danej szkoły, jak również byłych pracowników - emerytów i rencistów innych szkół i placówek oświatowych, a także dwie osoby zamieszkujące na terenie gminy, które rozwiązały ostatni stosunek pracy z placówkami wciąż istniejącymi, znajdującymi się na terenie innych gmin. Jednakże w ww. przypadkach świadczenia otrzymywane przez emerytów lub rencistów są efektem ich wcześniejszego stosunku pracy.

Zgodnie z przepisami art. 30 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych płatnik jest obowiązany pobrać zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu świadczeń otrzymanych przez emerytów lub rencistów, w związku z łączącym ich uprzednio z zakładem pracy stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczym stosunkiem pracy, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 26 i 38 - w wysokości 10 % należności i odprowadzić go w sposób określony w przepisach art. 41 ust. 4 i art. 42 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z analizy treści powołanego wyżej art. 30 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy wynika, iż świadczenia otrzymywane przez emerytów i rencistów mają szeroki zakres i nie odnoszą się wyłącznie do świadczeń, jakie emeryci i renciści otrzymują od swoich byłych pracodawców. Dotyczą one bowiem wszystkich świadczeń otrzymywanych w związku z uprzednio łączącym emeryta i rencistę stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy, pracą nakładczą i spółdzielczym stosunkiem pracy. Zastosowanie ww. przepisu nie jest zatem uzależnione od tego, czy udzielającym świadczenie jest podmiot będący byłym zakładem pracy świadczeniobiorcy, czy też inny podmiot. Ważne jest jedynie, aby beneficjentem świadczenia była osoba, która posiada status emeryta lub rencisty oraz, aby udzielone tym osobom świadczenie wynikało z uprzednio łączącego ich stosunku służbowego, czy stosunku pracy (stosunków pokrewnych).

W myśl art. 41 ust. 4 ww. ustawy, płatnicy są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a i 13 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5 oraz 10.

Kwotę pobranego podatku płatnik jest obowiązany przekazać na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano podatek (art. 42 ust. 1 ustawy). Natomiast w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym, płatnik jest obowiązany przesłać właściwemu urzędowi skarbowemu roczną deklarację, o której mowa w art. 42 ust. 1a ustawy.

Reasumując należy stwierdzić, że w przedstawionym stanie faktycznym otrzymane przez emerytów i rencistów (również tych, którzy zostali „przejęci”) świadczenia mogą być objęte zwolnieniem do kwoty 2.280 zł w sytuacji, gdy spełnione są wszystkie warunki wymienione w powołanym wyżej przepisie art. 21 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W przypadku braku podstaw do zastosowania zwolnienia, będą podlegały opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym w wysokości 10%. Wnioskodawca postąpił zatem nieprawidłowo potrącając z tego tytułu podatek i wystawiając PIT-8C.


Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 poz. 270 ze zm). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj