Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB2/415-1064/12-2/JK
z 14 lutego 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB2/415-1064/12-2/JK
Data
2013.02.14



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Podstawa obliczenia i wysokość podatku

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Pobór podatku lub zaliczek na podatek przez płatników


Słowa kluczowe
obowiązek płatnika
płatnik
pracownik
przejęcie
zakład pracy


Istota interpretacji
Czy Wnioskodawca, jako następca prawny, może sporządzić jedną informację o dochodach oraz o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy PIT-11 dla podatników za 2012 r.?



Wniosek ORD-IN 985 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, przedstawione we wniosku z dnia 15 listopada 2012 r. (data wpływu 26 listopada 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 listopada 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka z o. o. (dalej „Spółka” lub „Wnioskodawca”) wpisana jest do Rejestru Przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla (…) w X, (…) Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS. Spółce nadano numer NIP:. Do dnia 2 maja 2012 roku Spółka prowadziła działalność gospodarczą w zakresie dystrybucji aparatów słuchowych. W prowadzonym przedsiębiorstwie Spółka zatrudniała, na podstawie umowy o pracę osoby fizyczne.

W związku z powyższym, jako „zakład pracy” i podatnik podatku dochodowego od osób fizycznych w rozumieniu art. 31 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: ustawa PIT), Spółka, jako pracodawca, obliczała i pobierała zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskiwały przychody z tytułu zatrudnienia na podstawie umowy o pracę w przedsiębiorstwie prowadzonym przez Spółkę.

W ramach reorganizacji swojej działalności gospodarczej, Spółka dokonała aportu całego swojego przedsiębiorstwa do spółki komandytowo-akcyjnej , w zamian za akcje o określonej wartości nominalnej w SKA, przy czym aport wniesiono częściowo również na inne fundusze SKA. Wspólnicy SKA, w tym Spółka, dokonali podniesienia kapitału zakładowego SKA, m.in. poprzez wniesienie przez Spółkę jako komplementariusza SKA całości przedsiębiorstwa Spółki – w rozumieniu art. 551 Kodeksu cywilnego – wkładem rzeczowym (aportem) do SKA.

W dniu 2 maja 2012 roku, na podstawie Umowy przeniesienia prawa własności przedsiębiorstwa, przedsiębiorstwo Spółki wniesione zostało w całości aportem do SKA. Działalność dotychczasowego przedsiębiorstwa Spółki kontynuowana będzie przez SKA. Pozostałymi wspólnikami w SKA są dwie osoby fizyczne będące polskimi rezydentami podatkowymi oraz spółka kapitałowa z siedzibą w państwie członkowskim Unii Europejskiej podlegająca opodatkowaniu w tym państwie od całości swoich dochodów (dalej łącznie: „Pozostali Wspólnicy”).

Pozostali Wspólnicy objęli akcje w SKA w zamian za wniesienie wkładów pieniężnych o określonej wartości. Opisany powyżej aport obejmował zorganizowany zespół składników niematerialnych i materialnych przeznaczonych do prowadzenia przez Spółkę działalności gospodarczej, stanowiący zorganizowane przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 551 Kodeksu cywilnego, a w którego skład wchodziły w szczególności:

  • oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo (nazwa przedsiębiorstwa oraz prawa ochronne na znak towarowy), księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej,
  • wierzytelności (należności) oraz zobowiązania, związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa oraz inne prawa majątkowe i niemajątkowe,
  • prawo własności nieruchomości zabudowanej budynkiem biurowym;
  • prawa własności innych składników majątku będących własnością Spółki, w tym prawo własności ruchomości należących do przedsiębiorstwa, w tym urządzeń i środków trwałych, wierzytelności, zobowiązania, związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, z wyłączeniem licencji na komputerowy system finansowo-księgowy;
  • inne prawa majątkowe i niemajątkowe, w tym spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu użytkowego;
  • prawa i obowiązki wynikające z umów gospodarczych związanych z przedmiotem działalności Spółki; z wyłączeniem praw i obowiązków wynikających z umów leasingowych zawartych przez Spółkę;
  • tajemnice przedsiębiorstwa oraz baza klientów,
  • wszystkie środki pieniężne Spółki w kasie i na rachunkach bankowych, z wyłączeniem środków pieniężnych zgromadzonych na jednym z rachunków bankowych w wysokości niezbędnej do kontynuowania działalności przez Spółkę.

Jak wynika z powyższego, z majątku przedsiębiorstwa wyłączone zostały jedynie środki pieniężne w wysokości niezbędnej do kontynuowania działalności przez Spółkę, leasingowane środki trwałe oraz licencja na komputerowy system finansowo- księgowy, przy czym wyłączenie to nie powoduje utraty przez przedsiębiorstwo wniesione aportem charakteru zorganizowanego przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 551 Kodeksu cywilnego.

Po dokonaniu aportu przedsiębiorstwa do SKA, Spółka kontynuuje działalność gospodarczą w bardzo ograniczonym zakresie, jedynie jako komplementariusz SKA wykonuje usługi w zakresie zarządzania SKA.

Spółka zatrudnia obecnie jedynie 2 osoby. Wszyscy pozostali pracownicy Spółki, w związku z aportem przedsiębiorstwa, z dniem 2 maja 2012 roku, na podstawie art. 231 § 1 Kodeksu pracy, stali się z mocy prawa pracownikami SKA.

Tym samym, z dniem 2 maja 2012 roku SKA stała się pracodawcą wszystkich pracowników uprzednio zatrudnionych przez Spółkę. Zmiana dotychczasowego pracodawcy nastąpiła w trakcie roku podatkowego. Umowy o pracę, zawarte przez Spółkę z pracownikami, nie zostały wypowiedziane ani rozwiązane, pracownicy nie otrzymali świadectw pracy, a akta osobowe pracowników oraz wszelkie inne dokumenty pracowników, zostały przekazane nowemu pracodawcy – SKA. W związku z tym, nowemu pracodawcy przekazana została całość dokumentacji pracowniczej, w tym również kartoteki wynagrodzeń umożliwiające wystawianie przez nowego pracodawcę rocznych informacji podatkowych o osiągniętych przez pracowników dochodach i pobranych zaliczkach na podatek dochodowy.

Od 2 maja 2012 roku SKA rozpoczęła wykonywanie zobowiązań nałożonych na nią przez art. 31 ustawy PIT jako płatnik podatku w stosunku do przejętych pracowników. W szczególności SKA oblicza i pobiera wciągu roku 2012 (począwszy od dnia od przejęcia przedsiębiorstwa wraz z zakładem pracy) zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych – pracowników przejętych od Spółki.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku z przeniesieniem własności przedsiębiorstwa, dokonanym aportem, które spowodowało przeniesienie zakładu pracy na nowego pracodawcę oraz przejście umów o pracę na SKA (nowego pracodawcę) w trybie i na podstawie art. 231 § 1 Kodeksu pracy, obowiązek:

  1. wystawienia informacji o dochodach oraz pobranych zaliczkach na podatek dochodowy (PIT-11) pracownikom przejętym przez SKA wraz z zakładem pracy
    oraz
  2. sporządzenia i złożenia deklaracji rocznej o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy (PIT-4R) tychże pracowników,

spoczywa na Spółce (tj. byłym pracodawcy) – za okres przed przejęciem pracowników przez SKA, to jest od dnia 1 stycznia 2012 roku do dnia 2 maja 2012 roku – zaś za okres po przejęciu pracowników (od dnia 2 maja 2012 roku do dnia 31 grudnia 2012 roku) obowiązek ten przechodzi na aktualnego pracodawcę (SKA);

czy też:

ww. informacje (PIT-11) oraz deklaracje (PIT-4R) dotyczące pracowników przejętych wraz z przedsiębiorstwem przez SKA powinien sporządzić i złożyć wyłącznie aktualny pracodawca – SKA – za cały okres od 1 stycznia 2012 roku do 31 grudnia 2012 roku...

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z dokonanym aportem, przeniesieniem przedsiębiorstwa wraz z zakładem pracy na nowego pracodawcę SKA oraz przejściem wszelkich praw i obowiązków wynikających z umów o pracę na nowego pracodawcę na podstawie art. 231 § 1 Kodeksu pracy, obowiązek wystawienia informacji o dochodach oraz pobranych zaliczkach na podatek dochodowy (PIT-11) pracownikom przejętym przez SKA wraz z przedsiębiorstwem oraz obowiązek sporządzenia i złożenia deklaracji rocznej o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy (PIT-4R) tych pracowników – za cały okres od 1 stycznia 2012 roku do 31 grudnia 2012 roku – spoczywa wyłącznie na aktualnym pracodawcy, tj. SKA.

Zgodnie z art. 38 ust. 1a ustawy PIT, w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 31 i 33-35 tejże ustawy, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczną deklarację, według ustalonego wzoru.

Natomiast na podstawie art. 39 ust. 1 ustawy PIT, w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 31 (zakłady pracy jako płatnicy zaliczki na podatek dochodowy), art. 33 (pobieranie zaliczek przez rolnicze spółdzielnie produkcyjne) i art. 35 (podmioty obowiązane do poboru zaliczek), w przypadku gdy nie dokonują rocznego obliczenia podatku, są obowiązani przekazać podatnikowi i urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 (przesłanki podlegania osób fizycznych obowiązkowi podatkowemu), ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych – imienne informacje sporządzone według ustalonego wzoru, z zastrzeżeniem ust. 5. Informację, o której mowa w zdaniu pierwszym, sporządza się również w przypadku dokonywania wypłaty świadczeń określonych w art. 21, przypadki zwolnienia przedmiotowego od podatku, ust. 1 pkt 46 i 74. W informacji tej wykazuje się również dochody zwolnione od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innych umów międzynarodowych.

Pojęcie płatnika zdefiniowane zostało w art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r., Nr 8, poz. 60, ze zm.), w myśl którego płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Zgodnie z postanowieniami art. 39 ust. 2 ustawy PIT, jeżeli obowiązek poboru przez płatników, o których mowa w art. 31, art. 33 i art. 35, zaliczek na podatek ustał w ciągu roku, płatnicy na pisemny wniosek podatnika, w terminie 14 dni od dnia złożenia tego wniosku, są obowiązani do sporządzenia i przekazania podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, lub urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych, imiennej informacji, o której mowa w ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 5. Z kolei zgodnie z treścią ust. 3 tegoż artykułu, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej są obowiązane, w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym, przesłać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych - imienne informacje o wysokości dochodu, o którym mowa w art. 30b ust. 2, sporządzone według ustalonego wzoru.

Zgodnie z treścią art. 231 Kodeksu pracy, w razie przejścia zakładu pracy lub jego części na innego pracodawcę staje się on z mocy prawa stroną w dotychczasowych stosunkach pracy, z zastrzeżeniem przepisów § 5.

Norma ta oznacza przyjęcie w polskim prawie pracy konstrukcji automatycznego wejścia w stosunek pracy jednego pracodawcy w miejsce drugiego, a zatem wprowadza swoistą sukcesję uniwersalną na płaszczyźnie stosunków pracy. Opiera się ona przy tym na założeniu, że stosunek pracy w ogóle nie zostaje rozwiązany pomimo przekształceń podmiotowych po stronie pracodawcy.

W zakresie skutków prawnych wywołanych zawarciem przez Spółkę umów o pracę, SKA będzie następcą prawnym Spółki, przejmując wszelkie jej obowiązki w zakresie prawa pracy i obowiązków podatkowych odnośnie wynagrodzeń wynikających ze stosunków pracy.

W świetle powyższego, zdaniem Wnioskodawcy, w związku z dokonanym aportem, przenoszącym własność przedsiębiorstwa wraz z zakładem pracy na nowego pracodawcę oraz przejściem umów o pracę na nowego pracodawcę w trybie art. 231 § 1 Kodeksu pracy, obowiązki:

  1. wystawienia informacji o dochodach oraz pobranych zaliczkach na podatek dochodowy (PIT-11) dla pracowników przejętych przez SKA wraz z przedsiębiorstwem,
  2. sporządzenia i złożenia deklaracji rocznej o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy (PIT-4R) tych pracowników,

nie ustają, lecz przechodzą na nowego płatnika, który przejmując pracowników przejmuje również obowiązek poboru zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych.

W związku z tym nie ma zastosowania w odniesieniu do Spółki cytowany powyżej art. 39 ust. 2 ustawy PIT. Powyższe okoliczności powodują, iż przejmujący pracowników pracodawca winien kontynuować obliczanie zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych od dokonanych wypłat wynagrodzeń według zasad określonych w art. 32 ustawy PIT.

Po zakończeniu roku podatkowego SKA (przejmujący pracodawca) powinien, zdaniem Wnioskodawcy, przekazać podatnikom (pracownikom) oraz właściwym urzędom skarbowym informacje o dochodach i pobranych zaliczkach na podatek dochodowy oraz sporządzić i złożyć deklaracje roczne o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy obejmujące dane za cały rok podatkowy, tj. zarówno za okres zatrudnienia w przejętym zakładzie pracy jaki u obecnego pracodawcy.

A zatem, w opinii Wnioskodawcy, obowiązek sporządzenia i przekazania deklaracji PIT-11 i PIT-4R za cały okres od 1 stycznia 2012 roku do 31 grudnia 2012 roku – spoczywa wyłącznie na aktualnym pracodawcy, tj. SKA. Tym samym na Wnioskodawcy nie ciąży wyżej opisany obowiązek za jakikolwiek okres 2012 roku, w stosunku do pracowników przejętych przez SKA.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 8 Ordynacji podatkowej płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Jak z kolei wynika z treści art. 31 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 361 ze zm.) osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, zwane dalej „zakładami pracy”, są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy – wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.

Stosownie natomiast do treści art. 38 ust. 1 ww. ustawy, płatnicy, o których mowa w art. 31 i 33-35, przekazują, z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a, kwoty pobranych zaliczek na podatek w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki, na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jeżeli między kwotą potrąconego podatku a kwotą wpłaconego podatku występuje różnica, należy ją wyjaśnić w deklaracji, o której mowa w ust. 1a.

Z kolei ust. 1a tegoż artykułu stanowi, że w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 31 i 33-35, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczną deklarację, według ustalonego wzoru (PIT-4R).

Zgodnie z art. 39 ust. 1 ww. ustawy, w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 31, art. 33 i art. 35, w przypadku gdy nie dokonują rocznego obliczenia podatku, są obowiązani przekazać podatnikowi i urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych - imienne informacje sporządzone według ustalonego wzoru, z zastrzeżeniem ust. 5. Informację, o której mowa w zdaniu pierwszym, sporządza się również w przypadku dokonywania wypłaty świadczeń określonych w art. 21 ust. 1 pkt 46 i 74. W informacji tej wykazuje się również dochody zwolnione od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innych umów międzynarodowych.

Stosownie do ust. 2 cytowanego wyżej artykułu, jeżeli obowiązek poboru przez płatników, o których mowa w art. 31, art. 33 i art. 35, zaliczek na podatek ustał w ciągu roku, płatnicy na pisemny wniosek podatnika, w terminie 14 dni od dnia złożenia tego wniosku, są obowiązani do sporządzenia i przekazania podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, lub urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych, imiennej informacji, o której mowa w ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 5.

Z analizy wniosku wynika, że z dniem 2 maja 2012 r. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością wniosła aportem – w trybie art. 551 Kodeksu cywilnego (Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 ze zm.) – przedsiębiorstwo do SKA. Z majątku przedsiębiorstwa wyłączone zostały jedynie środki pieniężne w wysokości niezbędnej do kontynuowania działalności przez Spółkę, leasingowane środki trwałe oraz licencja na komputerowy system finansowo- księgowy, przy czym wyłączenie to nie spowodowało utraty przez przedsiębiorstwo wniesione aportem charakteru zorganizowanego przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 551 Kodeksu cywilnego. Po dokonaniu aportu przedsiębiorstwa do SKA, Spółka kontynuuje działalność gospodarczą w bardzo ograniczonym zakresie, jedynie jako komplementariusz SKA wykonuje usługi w zakresie zarządzania SKA. Spółka zatrudnia obecnie jedynie 2 osoby. Wszyscy pozostali pracownicy Spółki, w związku z aportem przedsiębiorstwa, z dniem 2 maja 2012 roku, na podstawie art. 231 § 1 Kodeksu pracy, stali się z mocy prawa pracownikami SKA.

Zgodnie z treścią ww. przepisu (art. 231 § 1 Kodeksu pracy) w razie przejścia zakładu pracy lub jego części na innego pracodawcę staje się on z mocy prawa stroną w dotychczasowych stosunkach pracy, z zastrzeżeniem przepisów § 5.

Wskazany wyżej przepis przyjmuje konstrukcję automatycznego wejścia w stosunek pracy po stronie jednego zakładu pracy w miejsce drugiego, czyli wprowadza swoistą sukcesję uniwersalną w płaszczyźnie stosunków pracy. Opiera się ona przy tym na założeniu, że stosunek pracy w ogóle nie zostaje rozwiązany mimo przekształceń podmiotowych.

Z powyższego wynika, iż obowiązki płatnika nałożone przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w tym obowiązek sporządzenia stosownych informacji i obowiązek poboru przez płatników zaliczek na podatek dochodowy, nie ustają lecz przechodzą na nowego płatnika, który przejmując pracowników przejmuje także obowiązek poboru zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych oraz wszelkie inne obowiązki z tym związane. Powyższe okoliczności powodują, iż przejmujący pracowników pracodawca winien kontynuować obowiązki płatnika nałożone przepisami art. 32, 38 i 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z powyższym, po zakończeniu roku podatkowego przejmujący pracodawca, winien przekazać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklarację roczną o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy PIT-4R obejmującą dane za cały rok podatkowy oraz winien przekazać podatnikowi oraz odpowiednim urzędom skarbowym informacje o dochodach i pobranych zaliczkach na podatek dochodowy PIT-11 obejmujące dane za cały rok podatkowy.

Reasumując, stwierdzić należy, iż w związku z dokonanym – w dniu 2 maja 2012 roku – aportem skutkującym przeniesieniem przedsiębiorstwa Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością wraz z zakładem pracy na nowego pracodawcę, tj. SKA oraz przejściem wszelkich praw i obowiązków wynikających z umów o pracę na nowego pracodawcę na podstawie art. 231 § 1 Kodeksu pracy, obowiązek wystawienia informacji o dochodach oraz pobranych zaliczkach na podatek dochodowy (PIT-11) pracownikom przejętym przez SKA wraz z przedsiębiorstwem oraz obowiązek sporządzenia i złożenia deklaracji rocznej o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy (PIT-4R) tych pracowników – za cały okres od 1 stycznia 2012 roku do 31 grudnia 2012 roku – spoczywa wyłącznie na aktualnym pracodawcy, tj. SKA. Tym samy na Spółce z ograniczoną odpowiedzialnością (Wnioskodawcy) nie ciąży wyżej opisany obowiązek za jakikolwiek okres 2012 roku, w stosunku do pracowników przejętych przez SKA.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj