Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/1/415-105/13/BJ
z 20 maja 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 17 stycznia 2013 r. (data wpływu do tut. Biura – 24 stycznia 2013 r.), uzupełnionym w dniu 12 kwietnia 2013 r., w dniu 16 kwietnia 2013 r. i w dniu 07 maja 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania dotacji przyznanej z budżetu gminy na dofinansowanie kosztów budowy przyłączeń kanalizacyjnych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 stycznia 2013 r. wpłynął do tut. Biura wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania dotacji przyznanej z budżetu gminy na dofinansowanie kosztów budowy przyłączeń kanalizacyjnych.

Z uwagi na braki formalne wniosku, pismem z dnia 04 kwietnia 2013 r. znak: IBPP3/443-84/13/AŚ, IBPB II/1/415-103/13/BJ wezwano Wnioskodawcę do jego uzupełnienia. Przedmiotowy wniosek uzupełniono w dniu 12 kwietnia 2013 r. (uiszczenie brakującej opłaty) oraz w dniu 16 kwietnia 2013 r. i w dniu 07 maja 2013 r. (pozostałe braki formalne).

W przedmiotowym wniosku przedstawione m. in. następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina, realizując jako inwestor zastępczy podłączenia nieruchomości mieszkańców do sieci kanalizacji sanitarnej, zgodnie z umową otrzyma z NFOŚiGW w Warszawie dotację do każdego przyłącza w wysokości 45% jego kosztu. Umowa przewiduje, że dotacja wpłynie na rachunek gminy. Z każdym z mieszkańców Gmina ma zawierać umowę o wykonanie podłączenia. Umowa określa, że 45% kosztu podłączenia zostanie pokryte z dotacji z NFOŚiGW a 55% zostanie wpłacone przez mieszkańca. Umowa z NFOŚiGW w/s dotacji ustala rozliczenie przez gminę indywidualnie każdego podłączenia do sieci. Ostatecznie każdy z właścicieli nieruchomości wpłaci na rachunek budżetu gminy różnicę pomiędzy kosztem podłączenia a otrzymaną dotacją.

Umowa z NFOŚIGW zapewnia 45% dopłatę do przyłącza. Pomimo, ze dopłatę tę w formie dotacji otrzyma Gmina, to obciążenie (koszt) przyłącza dla mieszkańca zostanie zmniejszone o kwotę tej dotacji.

W piśmie z dnia 12 kwietnia 2013 r. (data wpływu – 16 kwietnia 2013 r. i w dniu 07 maja 2013 r.), stanowiącym uzupełnienie wniosku, Wnioskodawca doprecyzował zdarzenie przyszłe i wskazał, że zamierza budować przyłącza kanalizacyjne w ramach realizacji przedsięwzięcia polegającego na podłączeniu budynków do istniejącego zbiorczego systemu kanalizacyjnego z udziałem dofinansowania z programu priorytetowego Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOSiGW) pn. „ ...”, mieszczącego się w programie „ ...”.

Przygotowany przez NFOŚiGW program ma na celu poprawę stanu wód powierzchniowych i podziemnych przez zapewnienie dofinansowania przedsięwzięć mających na celu wypełnienie wymogów Dyrektywy 91/271/EWG w sprawie oczyszczania ścieków komunalnych.

Budowa przyłączy będzie finansowana w następujący sposób: w 55% udział w kosztach poniosą beneficjenci, którzy w określonych terminach przeleją środki na konto Gminy, w 45% zadanie będzie finansowane z budżetu Gminy (środki dotacji).

NFOŚiGW przyjął, że w trakcie wdrażania programu dofinansowane zostanie do 90% kosztów kwalifikowanych poniesionych na realizację inwestycji. Kwota dofinansowania podzielona została w równym stopniu na formę bezzwrotną (dotację), jak i preferencyjną 3,5% pożyczkę.

Wnioskodawca zamierza skorzystać z dofinansowania wyłącznie w formie dotacji.

W zakresie budowy podłączeń do sieci kanalizacyjnej program dotyczy obszarów, na których istnieje możliwość podłączenia się do istniejącego lub będącego w trakcie realizacji zbiorczego systemu kanalizacyjnego. Program precyzuje dokładnie na co mają być wykorzystane środki pozyskane z dotacji i z pożyczki z NFOŚiGW.

Gmina wystąpiła z wnioskiem do NFOŚiGW o dofinansowanie ze środków NFOŚiGW w formie dotacji przeznaczonej na realizację przedsięwzięcia pn. „ (…)”.

Umowa zawarta została na podstawie ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (t. j. Dz. U z 2008 r. Nr 25, poz. 150 ze zm.) oraz uchwały Zarządu NFOŚiGW na wniosek złożony przez Gminę, a dofinansowanie realizacji przedsięwzięcia ma nastąpić w formie dotacji ze środków NFOŚiGW. Dofinansowanie to, stanowi pomoc publiczną w rozumieniu ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (t. j. Dz. U. z 2007 r. Nr 59, poz. 404 ze zm.).

Z umowy o dotację zawartej przez Gminę z NFOŚiGW wynika że w trakcie wdrażania programu dofinansowane zostanie do 45% kosztów kwalifikowanych poniesionych na realizację inwestycji w formie dotacji ze środków NFOŚiGW.

Umowa precyzuje dokładnie na co mają być wykorzystane środki pozyskane z dotacji z NFOŚiGW oraz jakie warunki musi spełnić Gmina aby otrzymać te środki.

Według umowy zawartej z NFOŚiGW:

  • Gmina musi podjąć uchwałę budżetową na 2013 r. wprowadzającą do planu finansowego dofinansowanie przedsięwzięcia;
  • Gmina musi zabezpieczyć ewentualny zwrot dotacji wraz z należnymi odsetkami;
  • NFOŚiGW będzie przekazywał środki z dotacji pod warunkiem uprzedniego przedłożenia przez Gminę kserokopii dokumentów rozliczeniowych, potwierdzających realizację przedsięwzięcia w całości bądź w części zgodnie z harmonogramem rzeczowo-finansowym;
  • przekazanie środków nastąpi po zaakceptowaniu przez NFOŚiGW prawidłowości dokumentów rozliczeniowych, złożonych przez Gminę;
  • Gmina zobowiązana jest do osiągnięcia w wyniku realizacji przedsięwzięcia Efektu rzeczowego - w postaci budowy podłączeń kanalizacyjnych do budynków mieszkalnych lub użyteczności publicznej na terenie Gminy X, w ilości 1421 szt. i długości ok. 20.323 mb, Efektu ekologicznego - w postaci redukcji ładunku zanieczyszczeń pochodzących od 5630 mieszkańców oraz z budynków użyteczności publicznej o ładunku 113 RLM (Równoważna Liczba Mieszkańców), korzystających z podłączeń wybudowanych w ramach przedsięwzięcia a także w postaci oczyszczania ścieków do parametrów zgodnych z rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 24 lipca 2006 r. w sprawie warunków, jakie należy spełnić przy wprowadzaniu ścieków do wód lub do ziemi, oraz w sprawie substancji szczególnie szkodliwych dla środowiska wodnego (Dz. U. z 2006 r. Nr 137, poz. 984 ze zm.);
  • w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości w przedłożonych przez Dotowanego dokumentach rozliczeniowych lub realizacji przedsięwzięcia niezgodnie z harmonogramem rzeczowo-finansowym NFOŚiGW może zawiesić przekazywanie środków z dotacji lub dokonać na rzecz Dotowanego przekazania środków z dotacji w części uznanej za uzasadnioną;
  • po zakończeniu realizacji przedsięwzięcia, Dotowany jest zobowiązany w terminie nie później niż 45 dni od zakończenia realizacji przedsięwzięcia, przedłożyć NFOŚiGW rozliczenie końcowe wykorzystania dotacji;
  • Dotowany zobowiązany jest prowadzić dokumentację dotyczącą przebiegu realizacji Przedsięwzięcia zgodnie z obowiązującymi przepisami i w sposób umożliwiający prowadzenie w każdym czasie jej weryfikacji;
  • Dotowany ma obowiązek informowania o stanie realizacji przedsięwzięcia;
  • Dotowany nie może przenieść na inny podmiot praw i obowiązków wynikających z umowy bez uprzedniej, pisemnej zgody NFOŚiGW;
  • za wszelkie niespełnione warunki umowy o dotację - Gmina jest zobowiązana do zwrotu dotacji.

Harmonogram rzeczowo-finansowy zawiera podział na:

  1. koszty kwalifikowane, w tym podział na środki na realizację inwestycji i zakupy inwestycyjne oraz na środki na realizację zadań bieżących,
  2. koszty niekwalifikowane.

Jak wynika z powyższego, program realizowany będzie przez Gminę, która w umowie z NFOŚiGW jest uznana za Dotowanego. Gmina jako Dotowany według umowy z NFOŚiGW otrzyma dotację, która wpłynie na wyodrębniony rachunek Gminy (będzie stanowiła dochód budżetu Gminy) i sprzeda usługę podłączenia po cenie jej wykonania, a zapłata za usługę będzie pomniejszona o wartość otrzymanej przez Gminę dotacji.

Koszt budowy przyłącza obciąża właściciela nieruchomości zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 7 kwietnia 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków. Z uwagi na czas związany z zawarciem umowy z NFOŚiGW, realizacja budowy podłączeń będzie następować na zlecenie właściciela nieruchomości na warunkach określonych w umowie cywilnoprawnej zawartej pomiędzy Gminą a właścicielem nieruchomości.

Według umowy: Gmina zobowiązuje się do wykonania dokumentacji i budowy podłączenia kanalizacyjnego jako inwestor zastępczy i jego pełnego rozliczenia po zakończeniu realizacji przedsięwzięcia w zakresie dotacji i wkładu własnego.

Całkowity koszt wykonania przedmiotu umowy będzie pokryty do 45% kosztów kwalifikowanych przez Gminę, a w pozostałej części przez właściciela nieruchomości.

Właściciel nieruchomości na poczet ww. usługi uiści zaliczkę w wysokości ustalonej przez Gminę (w zależności od długości podłączenia).

Całkowity i ostateczny koszt wykonania podłączenia ustalony będzie na podstawie geodezyjnej inwentaryzacji powykonawczej oraz wynagrodzenia wykonawcy przyłącza ustalonego w wyniku Zamówienia Publicznego.

Inne koszty związane z nieprzewidzianymi robotami niezbędnymi do wykonania przyłącza są kosztami niekwalifikowanymi i zostaną poniesione przez właściciela nieruchomości.

Ostateczne rozliczenie wpłat zostanie dokonane po sporządzeniu dokumentacji geodezyjnej powykonawczej i protokołu odbioru końcowego.

Właściciel nieruchomości zobowiązuje się w terminie określonym w fakturze wystawionej przez Gminę do dokonania wpłaty, która zostanie ustalona w wysokości różnicy pomiędzy 100% poniesionych kosztów z tytułu wybudowania podłączenia i 45% przyznanej dotacji, zatem wpłata za wykonaną usługę będzie wynosić 55% całkowitych kosztów wykonania usługi.

Świadczenie dokonywane przez Gminę na rzecz mieszkańców w oparciu o umowę cywilnoprawną na wykonanie przez Gminę przyłącza kanalizacyjnego wraz z dostawą materiałów ma charakter świadczenia usług w rozumieniu art. 8 ustawy o VAT. Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca wyjaśnił również, iż:

  1. Gmina wykonuje usługę przyłącza kanalizacyjnego ale nie realizuje w tym zakresie zadania statutowego, tylko działa jako inwestor zastępczy. Gmina jako beneficjent programu otrzyma dotację i sprzeda właścicielowi nieruchomości usługę wykonania przyłącza, którą wcześniej zakupi od wykonawcy, wyłonionego w wyniku przetargu organizowanego w oparciu o ustawę o zamówieniach publicznych. Zapłata za wykonaną usługę będzie pomniejszona o wartość dotacji. Będzie to częściowo nieodpłatne świadczenie dla poszczególnych właścicieli domów. Odbiorcy indywidualni nie zapłacą 100% a tylko 55% wartości całkowitych kosztów kwalifikowanych wybudowanego podłączenia (koszty niekwalifikowane, o ile będą w całości pokrywane przez właściciela nieruchomości - dla tych kosztów dotacja nie przysługuje).
  2. Środków z dotacji „fizycznie” nie otrzymują indywidualni odbiorcy, pomimo, że z niej będą korzystać. Otrzymuje ją i jest dysponentem posiadanych środków Gmina, a środki te stanowią dochód budżetu Gminy. Między Gminą i NFOŚiGW jest podpisana oddzielna umowa dotacji obejmująca budowę podłączeń kanalizacyjnych do budynków mieszkalnych lub użyteczności publicznej na terenie Gminy X, w ilości 1421 szt. i długości 20. 323 mb - odbiorcami usługi są osoby fizyczne na globalną kwotę stanowiącą 45% wartości netto przeprowadzanego przedsięwzięcia inwestycyjnego.
  3. Pomiędzy Gminą a uczestnikami projektu zawierane są sukcesywnie umowy cywilnoprawne, których przedmiotem jest ustalenie zasad uczestnictwa w programie. Szczegóły umów z uczestnikami projektu przedstawiono powyżej.
  4. Na poczet ww. usługi Gmina pobierze od właścicieli nieruchomości zaliczkę w wysokości od 150 do 300 zł (w zależności od długości przyłącza).
  5. Gmina nie ponosi żadnych kosztów związanych z przedmiotową inwestycją. Koszty przyłącza są w całości ponoszone przez właściciela nieruchomości a ich wysokość uzależniona jest od ilości metrów bieżących przyłącza, bowiem cena inwestycji kalkulowana jest w taki sposób: całkowity koszt inwestycji, jaki będzie wynikał z faktur wystawionych przez realizatora projektu plus koszty projektu będzie podzielony na ilość metrów bieżących przyłączy faktycznie zrealizowanych i w ten sposób zostanie obliczony koszt 1 metra bieżącego, który następnie dla właściciela nieruchomości będzie ustalony poprzez pomnożenie ilość metrów przyłącza do danej nieruchomości przez wyliczony w powyższy sposób koszt 1 metra przyłącza.

Zgodnie z art. 31 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych Gmina jest płatnikiem tego podatku.

W związku z powyższym zadano m. in. następujące pytania:

  1. Czy dotacja przyznana do przyłącza stanowić będzie dla konkretnego odbiorcy przychód podatkowy z innych źródeł i Gmina będzie zobowiązana do wystawienia deklaracji PIT-8C?
  2. Czy podatnik, który otrzymał PIT-8C może w zeznaniu rocznym uwzględnić jako koszt uzyskania tego przychodu kwotę poniesioną za wykonanie przyłącza na podstawie wystawionej przez Gminę faktury?

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca przeformułował następująco powyższe pytania:

  1. Czy ww. świadczenie pokrywane w 45% z budżetu Gminy, a w 55% finansowane przez beneficjentów końcowych mieści się w katalogu zwolnień przedmiotowych wymienionych w art. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w związku z czym Gmina jako płatnik nie ma obowiązku wystawiania informacji PIT-8C?
  2. W przypadku odpowiedzi negatywnej - czy podatnik, który otrzymał PIT-8C może w rozliczeniu rocznym uwzględnić jako koszt uzyskania przychodu kwotę poniesioną za wykonanie przyłącza na podstawie wystawionej przez Gminę faktury?

Zdaniem Wnioskodawcy, wynikającym z uzupełnienia wniosku, (tj. po przeformułowaniu pytania) przedmiotowa dotacja wprawdzie stanowi przychód z nieodpłatnych świadczeń, stanowiący przychody z „innych źródeł” w rozumieniu art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jednakże powyższy stan faktyczny będzie mieścił się w zwolnieniu przedmiotowym, określonych w art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wnioskodawca wskazał, iż zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t j. Dz. U. z 2012 r. poz. 361 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Dla celów podatkowych przez nieodpłatne świadczenie należy rozumieć te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze, których skutkiem jest nieodpłatne - to jest niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu - przysporzenie majątku, mające konkretny wymiar finansowy. Innymi słowy, pod pojęciem tym należy rozumieć każde działanie lub zaniechanie na rzecz innej osoby oraz wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu.

Przepis art. 10 ust. 1 cyt. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zawiera katalog przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 9 tejże ustawy, źródłami przychodów są „inne źródła”.

W myśl art. 20 ust. 1 ww. ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Użyte w ww. przepisie sformułowanie „w szczególności” świadczy o tym, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter przykładowy i otwarty, a zatem do tej kategorii należy zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ww. ustawy.

W świetle powyższego, opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlega dochód, uzyskiwany w wyniku określonych czynności faktycznych i prawnych, w następstwie których mamy do czynienia z przyrostem mienia. Tak więc, podstawą uzyskania przychodów z innych źródeł są takie czynności, w wyniku których następuje po stronie osoby fizycznej przysporzenie majątkowe.

W przedmiotowej sprawie istotne znaczenie ma art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym wolna od podatku dochodowego jest wartość otrzymanych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych oraz wartość świadczeń rzeczowych (w naturze) finansowanych lub współfinansowanych ze środków budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego, ze środków agencji rządowych, agencji wykonawczych lub ze środków pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, w ramach rządowych programów.

Z treści cytowanego wyżej przepisu wynika, że aby podatnik mógł skorzystać ze zwolnienia od podatku określonego tym przepisem musi otrzymać:

  • nieodpłatne świadczenie, bądź
  • świadczenie częściowo odpłatne, bądź
  • świadczenie rzeczowe (w naturze),
  • świadczenia te muszą być sfinansowane (współfinansowane) z konkretnych, ściśle określonych źródeł,
  • otrzymanie świadczeń winno nastąpić w ramach programów rządowych.

Jeżeli zatem podatnik otrzyma takie świadczenie i jest ono finansowane lub współfinansowane m.in. ze środków budżetu jednostki samorządu terytorialnego w ramach rządowych programów, to wartość tego świadczenia jest zwolniona z podatku.

W myśl art. 400 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (t. j. Dz. U. z 2008 r. Nr 25, poz. 150 ze zm.) Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, zwany dalej „Narodowym Funduszem”, jest państwową osobą prawną w rozumieniu art. 9 pkt 14 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240). Natomiast zgodnie z ust. 2 art. 400 ww. ustawy, Wojewódzkie Fundusze Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, zwane dalej „wojewódzkimi funduszami”, są samorządowymi osobami prawnymi w rozumieniu art. 9 pkt 14 ustawy, o której mowa w ust. 1.

Przepis art. 403 ust. 2 ww. ustawy stanowi, iż do zadań własnych gmin należy finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej w zakresie określonym w art. 400a ust. 1 pkt 2, 5, 8, 9, 15, 16, 21-25, 29, 31, 32 i 38-42 w wysokości nie mniejszej niż kwota wpływów z tytułu opłat i kar, o których mowa w art. 402 ust. 4-6, stanowiących dochody budżetów gmin, pomniejszona o nadwyżkę z tytułu tych dochodów przekazywaną do wojewódzkich funduszy.

Budżet jednostki samorządu terytorialnego (m. in. budżet gminy) to stanowiący część uchwały budżetowej, roczny plan dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów tej jednostki. Budżet jednostki samorządu terytorialnego jest uchwalany w formie uchwały budżetowej na rok budżetowy.

Zgodnie z art. 126 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240) dotacje są to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych. Na podstawie art. 127 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, dotacje celowe są to środki przeznaczone na finansowanie lub dofinansowanie:

  • zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego ustawami,
  • ustawowo określonych zadań, w tym zadań z zakresu mecenatu państwa nad kulturą, realizowanych przez jednostki inne niż jednostki samorządu terytorialnego,
  • bieżących zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego,
  • zadań agencji wykonawczych, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 3 lit. b,
  • zadań zleconych do realizacji organizacjom pozarządowym,
  • kosztów realizacji inwestycji.

Sfinansowanie poszczególnym gospodarstwom domowym Gminy (osobom fizycznym) usługi związanej z budową przyłączy kanalizacyjnych dokonane ze środków pochodzących z dotacji z NFOŚiGW, które Gmina wprowadziła do budżetu po stronie dochodów gminy, będzie korzystało ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli osoba fizyczna nie otrzyma środków finansowych, bowiem płatność będzie dokonywana przez Wnioskodawcę na rzecz podmiotu wybranego do realizacji tego zadania zgodnie z przepisami prawa o zamówieniach publicznych, z którym Gmina zawrze stosowną umowę. W takiej bowiem sytuacji, skoro osoba fizyczna nie otrzyma środków finansowych, to tym samym otrzyma od Wnioskodawcy nieodpłatne świadczenie w postaci finansowania usługi związanej z budową przyłączy kanalizacyjnych.

Stosownie do brzmienia ww. przepisu zwolniona z opodatkowania jest wartość otrzymanych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych finansowanych lub współfinansowanych m.in. ze środków budżetu jednostek samorządu terytorialnego, w ramach programów rządowych.

Jak powyżej wskazano, środki na ten cel Gmina przeznaczy z dotacji z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, które zostaną wprowadzone do budżetu po stronie dochodów gminy (ujęcie tych środków wynika z umowy o dotację). Zatem po otrzymaniu dotacji środki będą stanowiły składnik budżetu gminy. Tym samym, jeżeli to finansowanie udzielone będzie z budżetu gminy, zasilanego dotacją z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, to będzie korzystało ze zwolnienia, jednakże pod warunkiem, że będzie dokonywane w ramach programów rządowych. Podkreślić bowiem należy, iż dofinansowania udzielane w formie nieodpłatnych świadczeń korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 114 ww. ustawy, przy spełnieniu warunków w tym przepisie przewidzianych.

Reasumując, usługa polegająca na dofinansowywaniu osobom fizycznym usług w ramach realizacji przedsięwzięcia polegającego na podłączeniu budynków do istniejącego, z budżetu Wnioskodawcy, która finansowana będzie dotacją z NFOSiGW, stanowiącą dochód budżetu gminy, w ocenie Wnioskodawcy będzie korzystała ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie będzie miał obowiązku wystawiania osobom fizycznym otrzymującym nieodpłatne świadczenia w postaci dofinansowania korzystającego ze zwolnienia informacji PIT-8C.

Ponieważ w ocenie Wnioskodawcy, dofinansowanie mieści się w katalogu zwolnień przedmiotowych wymienionych w art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, Gmina jako płatnik będzie zwolniona z obowiązku wystawienia PIT-8C i odprowadzenia zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych.

Organ zaznacza, iż z uwagi na zakres niniejszej interpretacji pominięto tę część wniosku (jego stanowiska), która odnosi się wyłącznie do uregulowań dotyczących podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest ocena stanowiska Wnioskodawcy w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych. W zakresie podatku od towarów i usług wydano odrębne rozstrzygnięcie.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy odnoszącego się do pytania nr 1.

Z uwagi na to, że stanowisko odnośnie pytania nr 1 jest prawidłowe, odstąpiono od udzielenia odpowiedzi na pytanie nr 2, gdyż stało się ono bezprzedmiotowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj